HÖGRE LYCKOFAKTOR PER LITER.

Kördynamik & effektivitet hos BMW 1-serien.

HÖGRE LYCKOFAKTOR PER LITER.

Kördynamik & effektivitet hos BMW 1-serien.

BMW 1-serien är smidig och full av energi – som gjord för en pulserande storstad. Med hjälp av BMW TwinPower Turbo-motorn och den 8-stegade Steptronic-växellådan (extrautrustning) kommer den snabbt upp i varv. Och i ECO PRO-läget uppnår den maximal räckvidd. Den perfekta följeslagaren – rapp i körningen, sparsam i förbrukningen.

HÖGRE LYCKOFAKTOR PER LITER.Kördynamik & effektivitet hos BMW 1-serien.

BMW 1-serien är smidig och full av energi – som gjord för en pulserande storstad. Med hjälp av BMW TwinPower Turbo-motorn och den 8-stegade Steptronic-växellådan (extrautrustning) kommer den snabbt upp i varv. Och i ECO PRO-läget uppnår den maximal räckvidd. Den perfekta följeslagaren – rapp i körningen, sparsam i förbrukningen.

BMW EFFICIENTDYNAMICS-TEKNIK.

Med BMW EfficientDynamics får du ut mer av varje liter bränsle: mer prestanda, högre effektivitet och mer körglädje. Ren dynamik tack vare innovativa tekniska åtgärder som sänker förbrukningen och samtidigt bidrar till en större körupplevelse – standardutrustning i varje BMW.

  • BMW 116d EfficientDynamics Edition.

    BMW 116d EfficientDynamics Edition med en 3-cylindrig BMW TwinPower Turbo-dieselmotor med en cylindervolym på 1,5 liter är ytterst effektiv och ekonomisk. Motorn ger 85 kW (116 hk) vid 4 000 varv/minut och ett maximalt vridmoment på 270 Nm mellan 1 750 och 2 250 varv/minut. BMW 116d EfficientDynamics Edition accelererar från 0 till 100 km/h på 10,4 sekunder. Bränsleförbrukningen är så låg som 3,8 till 3,4 liter för 10 mils blandad körning och koldioxidvärdet ligger på mellan 101 och 89 g/km – värden som bekräftar hur effektiv motorn är.
    Även vid låga varvtal svarar den 3-cylindriga BMW TwinPower Turbo-dieselmotorn direkt när gaspedalen trampas ned och kännetecknas av en mycket jämn gång. Motorn använder sig av Common Rail-direktinsprutning och innovativ turboteknik med variabel turbingeometri. Bilens höga effektivitet beror också i stor utsträckning på förbättringar i bilens aerodynamik. Till dessa räknas t ex de aerodynamiskt optimerade 16" lättmetallfälgarna (extrautrustning) och elstyrd luftventilskontroll som öppnar och stänger luftintaget framför kylaren efter behov.

BMW TWINPOWER TURBO-MOTORER.

Tack vare BMW TwinPower Turbo-tekniken ger de innovativa bensin- och dieselmotorerna ur BMW EfficientDynamics motorfamilj en märkbart mer temperamentsfull kraftutveckling och snabb respons även på låga varv. Samtidigt är de bränsleeffektiva och har låga koldioxidvärden. Den ökade effektiviteten och den optimala dynamiken ger ännu intensivare körglädje.
Bensinmotorerna har en innovativ turboteknik, den helt variabla ventilstyrningen Valvetronic inklusive den variabla kamaxelstyrningen Dubbel-VANOS och direktinsprutning. Tillsammans ger de avancerade komponenterna en enorm kraftutveckling i kombination med hög effektivitet. Även dieselmotorerna använder sig av turboladdning kombinerad med variabel turbingeometri med senaste generationens Common Rail-direktinsprutning. Den optimerade förbränningen bidrar därmed också till att minska bränsleförbrukningen och utsläppen.

8-STEGAD STEPTRONIC-VÄXELLÅDA.

Extrautrustningens 8-stegade Steptronic-växellåda är i en klass för sig vad gäller komfort och dynamik och spelar en central roll för BMW EfficientDynamics. Växellådans täta stegning är perfekt avstämd för att ge optimal kraftutveckling i alla hastigheter. Det sänker bränsleförbrukningen rejält samtidigt som man får en ännu sportigare och mer dynamisk körupplevelse. Särskilt i hög fart minskar varvtalet, vilket gör körningen både bränslesnålare och tystare.
Här spelar även momentomvandlaren en avgörande roll – till och med vid manuell växling. Tack vare växellådans täta stegning och den exakta avstämningen ger den extra hög komfort vid växlingarna.
Samspelet mellan funktioner som den förutseende drivningen, identifiering av körsituationen och avkänning av trafiksituationen har en avgörande inverkan på växellådans egenskaper. I varje enskild körsituation väljer systemet den optimala växeln med hänsyn till körläget. Genom att kombinera data från navigationssystemet med växellådans styrenhet ser den förutseende drivlinan till att ge en ännu snabbare respons (läget ”Sport”) eller ett mer komfortorienterat växlingsprogram med färre växlingar (läget ”Comfort”) beroende på vägsträckan.

100 % SPORTIG.

M Performance-modellen BMW M135i är på alla sätt och vis den sportigaste varianten i BMW 1-serien. Med utrustning som variabel sportstyrning, M sportchassi eller det adaptiva M chassit går det att öka kördynamiken ytterligare.

  • BMW M135i

    BMW M135i personifierar sportig körglädje och hänförande kördynamik. Med sin raka 6-cylindriga M Performance TwinPower Turbo-bensinmotor med tre liters cylindervolym och sitt varvvilliga temperament erbjuder den ett kraftpaket med 240 kW (326 hk) vid 5 800 varv/minut och en acceleration från 0 till 100 km/h på 5,1 sekunder (Steptronic 4,9 sekunder, xDrive 4,7 sekunder). Motorn ger ifrån sig ett mäktigt motorljud och utvecklar tack vare ett maximalt vridmoment på 450 Nm hög dragkraft i alla tänkbara situationer.
    Chassit är sänkt tio millimeter och skickar kraften direkt till vägen med hjälp av de M-specifikt sportiga stötdämpar- och fjädringsegenskaperna. M sportbromsar med blå bromsok och M-logo säkerställer maximal bromskraft, även vid en uttalat dynamisk körstil. Den variabla sportstyrningen med M-specifik karakteristik och omedelbar respons ger föraren en trygg och säker styrkänsla. M Aerodynamikpaket med speciella luftintag i fronten, exklusiva 18" M lättmetallfälgar samt dubbla ändrör fulländar exteriören.
    Interiören har även den hög sportfaktor med bland annat M instegslister, M sportstolar, M lädersportratt och M-specifika instrument.

    Bränsleförbrukning/koldioxidutsläpp
    Uppgifterna gäller BMW M135i 5-dörrars
    Bränsleförbrukning blandad körning (EU):
    8,0 l/100 km
    [7,5 l/100 km]
    Koldioxidvärde blandad körning (EU):
    188 g/km
    [175 g/km]

    Värden i [ ] gäller för bilar med Steptronic-växellåda.

    Bränsleförbrukning och koldioxidvärden beror på den valda däckdimensionen.

    Bränsleförbrukning och koldioxidvärden finns under rubriken Tekniska data för respektive bilmodell.

  • Variabel sportstyrning

    Den variabla sportstyrningen med Servotronic möjliggör direkta och smidiga köregenskaper med mindre rattmotstånd. Styrningen arbetar oberoende av bilens hastighet och varierar styrutväxlingen beroende på rattutslaget. Det minskar rattrörelserna särskilt vid stora styrutslag. Servostyrningen är variabel och anpassad till hastigheten. Det ökar bilens smidighet på ett markant sätt och förbättrar manöverförmågan vid sportig körning i snäva kurvor och vid undanmanövrar. Samtidigt ökar den bekvämligheten vid parkering och i svängar. Vid små rattutslag ger styrningen god riktningsstabilitet och mycket hög precision.

  • M sportchassi

    M sportchassi som är ca tio millimeter sänkt på bilar med bakhjulsdrift kännetecknas av en sportig chassiavstämning. Det har kortare fjädrar, hårdare dämpning och hårdare krängningshämmare. Denna kombination ger en mer distinkt chassiavstämning som lämpar sig för sportig körning.

  • Adaptivt M chassi

    Det adaptiva M chassit är sänkt 10 millimeter för att ytterligare förhöja bilens kördynamiska potential. Dessutom kan föraren med hjälp av Driving Experience Control-reglaget ställa in chassits egenskaper så att de passar den egna körstilen – från komfortabel till extra sportig. Oavsett vilken grundinställning som väljs anpassas de elektroniskt styrda stötdämparna hos det adaptiva M chassit till körbanans egenskaper och de aktuella körförhållandena – och det på bråkdelen av en sekund. Systemet bygger på ett stort antal sensorer som registrerar såväl hjulvibrationer som hastighet, för att på så sätt kunna uppnå optimal stötdämpning och ökad körsäkerhet.
    För avspänd körning väljer du läget Comfort. Vill du ge chassit sportigare egenskaper med betydligt hårdare stötdämparinställning går det att välja läget Sport. Om du önskar dig en bil med extra dynamiska köregenskaper ska du välja läget Sport+. Då aktiveras DTC-funktionen (dynamisk väggreppskontroll) som tillåter visst hjulspinn för de drivande hjulen för att ge riktigt sportig körkänsla i gränsområdet. DSC-funktionen (dynamisk stabilitetskontroll) är fortfarande aktiv, men ingriper betydligt senare för att i sista stund – i den mån det är fysiskt möjligt – stabilisera bilen.

ECO PRO-LÄGE.

ECO PRO-läget gör det möjligt för föraren, beroende på det individuella körsättet, att sänka bränsleförbrukningen med upp till 20 procent. Ytterligare 5 procents sparpotential erbjuder funktionerna ”segling” (med 8-stegad Steptronic-växellåda), hastighetsassistent (med navigation Professional) och ECO PRO-rutt (endast med navigation Business eller Professional).

  • ”Segling”

    Funktionen ”segling” kopplar bort drivlinan från motorn så att bilen kan rulla utan motstånd från motor. ”Seglingen” aktiveras om föraren tar foten från gasen i farter på mellan 50 och 160 km/h och inte bromsar. Hastighetsassistenten kan vid behov avaktivera funktionen ”segling”.

  • Hastighetsassistent

    Hastighetsassistenten tar navigationssystemets data till hjälp för att upptäcka hastighetsbegränsningar, kurvor, rondeller, tätortsinfarter och motorvägsavfarter och ger förutseende råd, till exempel att ta foten från gasen.

  • ECO PRO-rutt

    ECO PRO-rutt visar vilken väg som är effektivast beroende på aktuell trafiksituation, körstil och lokala förhållanden. Färddatorn visar hur många procent bränsle som kan sparas genom att välja den väg ECO PRO-rutt föreslår.

INTELLIGENT ENERGISTYRNING.

Den intelligenta energistyrningen i BMW 1-serien har BMW EfficientDynamics-teknikens auto start-/stoppfunktion, bromskraftåtervinning, elektrisk servostyrning och växelindikator som standardutrustning. Samspelet mellan dessa funktioner resulterar i hållbar mobilitet och maximal effektivitet.

  • Auto start-/stoppfunktion

    Auto start-/stoppfunktionen ser till att bilen bara förbrukar bränsle när den rör sig. När bilen står stilla, till exempel vid trafikljus eller i bilköer, utnyttjar auto start/stoppfunktionen möjligheten att spara bränsle och stänger av motorn när växellådan är i neutralläget och du tar foten från kopplingen (manuell växellåda) resp bromsar in bilen till stillastående (Steptronic-växellåda).
    På Info Display visas en symbol när funktionen är aktiverad. När man trampar ned kopplingen (manuell växellåda) resp tar foten från bromspedalen (Steptronic-växellåda), startar motorn omedelbart helt automatiskt.
    Körkomforten och säkerheten är oförändrat hög, eftersom funktionen endast utförs om motorn har nått optimal drifttemperatur, temperaturen i kupéutrymmet ligger på önskad nivå, batteriet är tillräckligt laddat och inga rattrörelser utförs. Ett centralt styrdon startar dessutom motorn vid behov om bilen till exempel börjar rulla eller om vindrutan skulle imma igen.
    Om så önskas kan auto start-/stoppfunktionen när som helst avaktiveras med en knapp.

  • Bromskraftåtervinning

    Varje gång du bromsar samt vid motorbromsning frigörs kinetisk energi, som hittills har varit outnyttjad i de flesta bilar. Bromskraftåtervinningen använder denna hittills outnyttjade potential och genererar el från den energi som frigörs när föraren bromsar eller släpper gaspedalen. Elen används till att ladda batteriet. Tack vare detta intelligenta energistyrningssystem avlastas generatorn eftersom den inte behöver arbeta konstant. Resultatet är lägre bränsleförbrukning och högre prestanda – helt i linje med BMW EfficientDynamics.

  • Elektrisk servostyrning

    Den elektriska servostyrningen utmärker sig genom exakta styregenskaper vid alla hastigheter. Styrningen förburkar bara energi när det verkligen behövs för att styra. Det leder till lägre bränsleförbrukning och minskade utsläpp.
    Istället för hydraulpumpen används en elmotor. På konventionella system måste pumpen drivas permanent av motorn, men elmotorn för den elektriska styrningen arbetar bara när man vrider på ratten. Om rattens läge inte förändras, t ex när man kör på en raksträcka eller i en lång kurva, är elmotorn frånkopplad och förbrukar därmed ingen energi. En flexibel anpassning av servoassistansen till den aktuella körsituationen och hastigheten gör det enklare att styra.

  • Växelindikator

    Om man växlar i tid och i rätt ögonblick går det att spara mycket bränsle, särskilt i städer och på landsvägar. Optimal växling, minskad bränsleförbrukning – motorelektroniken beräknar den optimala växeln med hänsyn till körsituationen och motorns varvtal En pilsymbol på Info Display visar när man bör växla upp eller ned för att spara bränsle. Systemet märker när du accelererar kraftigt och då visas rekommendationen för uppväxling först vid ett högre varvtal. Jämförande interna BMW-studier har visat att bilar med växelindikator drar ca fyra procent mindre bränsle.

BMW XDRIVE.

Det intelligenta systemet för fyrhjulsdrift från BMW, xDrive, anpassar sig perfekt även till besvärliga körsituationer, genom att alltid leverera bästa tänkbara drivgrepp. Med xDrive och den dynamiska stabilitetskontrollen (DSC) behåller bilen sin stabilitet och spårhållning i alla lägen. xDrive fördelar drivkraften steglöst och flexibelt mellan hjulaxlarna med hjälp av DSC-sensorerna för att optimera drivgreppet och redan i ett tidigt skede motverka över- eller understyrningstendenser i kurvor. Dessutom bidrar systemet till att bilen startar säkert och stabilt även på halt underlag och i branta backar. DSC behöver inte ingripa lika ofta vid besvärliga vägförhållanden. Därigenom förenar xDrive fördelarna med fyrhjulsdrift – drivgrepp, spårstabilitet och körsäkerhet – med smidiga köregenskaper som är så typiska för en BMW.