SÄTT FART.

BMW TwinPower Turbo-motorer för BMW 1-serien.

Den senaste insprutningstekniken, helt variabel effektstyrning och turbo – det är framgångsformeln bakom BMW EfficientDynamics-motorerna. På både bensin- och dieselmotorerna ökar vridmomentet till sportiga nivåer redan på låga varv. När det gäller bränsleförbrukning och koldioxidvärden är BMW 1-serien däremot högst måttfull – speciellt modellen BMW 116d EfficientDynamics Edition.

BMW TWINPOWER TURBO-BENSINMOTORER.

Den nya generationens BMW TwinPower Turbo-bensinmotorer imponerar med sin temperamentsfulla kraftutveckling och omedelbara respons redan vid låga varvtal. Samtidigt utmärker de sig genom bättre bränsleeffektivitet, mindre utsläpp och högre prestanda. Dessa innovativa motorer är försedda med den senaste bränsleinsprutningstekniken, den steglöst variabla ventilstyrningen Valvetronic inkl Dubbel-VANOS samt innovativ turboteknik för ännu högre effektivitet och dynamik, vilket gör dem till en milstolpe i BMW EfficientDynamics utvecklingsstrategi. Resultatet är en extra effektiv motor som på ett imponerande sätt bevisar BMW:s erkänt höga kompetens på motorområdet. Den raka, 6-cylindriga BMW TwinPower Turbo-bensinmotorn har fått utmärkelsen ”Engine of the Year” ett flertal gånger. Denna prisbelönta motor kännetecknas av sin dynamiska kraftutveckling, exceptionellt vibrationsfria gång och imponerande effektivitet. Den beprövade tekniken från motorerna ur EfficientDynamics motorfamilj används i alla bensinmotorer.

  • BMW M140i
    Cylindrar/ventiler per cylinder
    6/4
    Cylindervolym cm3
    2998
    Slaglängd/cylinderdiameter mm
    94,6/82,0
    Motoreffekt kW (hk) vid varv/min
    250 (340)/5500
    Max vridmoment Nm vid varv/min
    500/1520–4500
    Kompression :1
    11,0
  • BMW M140i xDrive
    Cylindrar/ventiler per cylinder
    6/4
    Cylindervolym cm3
    2998
    Slaglängd/cylinderdiameter mm
    94,6/82,0
    Motoreffekt kW (hk) vid varv/min
    250 (340)/5500
    Max vridmoment Nm vid varv/min
    500/1520–4500
    Kompression :1
    11,0
  • BMW 125i
    Cylindrar/ventiler per cylinder
    4/4
    Cylindervolym cm3
    1998
    Slaglängd/cylinderdiameter mm
    94,6/82,0
    Motoreffekt kW (hk) vid varv/min
    165 (224)/5200–6500
    Max vridmoment Nm vid varv/min
    310/1400–5000
    Kompression :1
    10,2
  • BMW 120i
    Cylindrar/ventiler per cylinder
    4/4
    Cylindervolym cm3
    1998
    Slaglängd/cylinderdiameter mm
    94,6/82,0
    Motoreffekt kW (hk) vid varv/min
    135 (184)/5000
    Max vridmoment Nm vid varv/min
    290/1350–4250 [270/1350–4600]
    Kompression :1
    11,0
  • BMW 118i
    Cylindrar/ventiler per cylinder
    3/4
    Cylindervolym cm3
    1499
    Slaglängd/cylinderdiameter mm
    94,6/82,0
    Motoreffekt kW (hk) vid varv/min
    100 (136)/4400
    Max vridmoment Nm vid varv/min
    220/1250–4300
    Kompression :1
    11,0

BMW TWINPOWER TURBO-DIESELMOTORER.

Den nya generationens dieselmotorer med BMW TwinPower Turbo är ytterligare ett exempel på den konsekventa tillämpningen av BMW EfficientDynamics-filosofin: att kombinera optimala prestanda och motorgångsegenskaper med låg bränsleförbrukning. Dieselmotorerna utmärker sig genom sin direkta gasrespons och temperamentsfulla kraftutveckling i alla varvtalsområden, samtidigt som bränsleförbrukningen hålls på en låg nivå. När det gäller effektivitet och dynamik råder det givetvis inte minsta tvivel. Ändå arbetar motorerna med extra låga utsläpp och friktionsförluster. Maximal körglädje är standard. De nya dieselmotorerna i EfficientDynamics-familjen är lättviktskonstruktioner i aluminium och har ett eller två turboaggregat samt variabel turbingeometri. Insprutningen är den senaste generationens Common Rail-direktinsprutning. De garanterar optimal förbränning och bidrar på så sätt till att minska bränsleförbrukningen och koldioxidutsläppen.

  • BMW 125d
    Cylindrar/ventiler per cylinder
    4/4
    Cylindervolym cm3
    1995
    Slaglängd/cylinderdiameter mm
    90,0/84,0
    Motoreffekt kW (hk) vid varv/min
    165 (224)/4400
    Max vridmoment Nm vid varv/min
    450/1500–3000
    Kompression :1
    16,5
  • BMW 120d
    Cylindrar/ventiler per cylinder
    4/4
    Cylindervolym cm3
    1995
    Slaglängd/cylinderdiameter mm
    90,0/84,0
    Motoreffekt kW (hk) vid varv/min
    140 (190)/4000
    Max vridmoment Nm vid varv/min
    400/1750–2500
    Kompression :1
    16,5
  • BMW 120d xDrive
    Cylindrar/ventiler per cylinder
    4/4
    Cylindervolym cm3
    1995
    Slaglängd/cylinderdiameter mm
    90,0/84,0
    Motoreffekt kW (hk) vid varv/min
    140 (190)/4000
    Max vridmoment Nm vid varv/min
    400/1750–2500
    Kompression :1
    16,5
  • BMW 118d
    Cylindrar/ventiler per cylinder
    4/4
    Cylindervolym cm3
    1995
    Slaglängd/cylinderdiameter mm
    90,0/84,0
    Motoreffekt kW (hk) vid varv/min
    110 (150)/4000
    Max vridmoment Nm vid varv/min
    320/1500–3000
    Kompression :1
    16,5
  • BMW 118d xDrive
    Cylindrar/ventiler per cylinder
    4/4
    Cylindervolym cm3
    1995
    Slaglängd/cylinderdiameter mm
    90,0/84,0
    Motoreffekt kW (hk) vid varv/min
    110 (150)/4000
    Max vridmoment Nm vid varv/min
    320/1500–3000
    Kompression :1
    16,5
  • BMW 116d
    Cylindrar/ventiler per cylinder
    3/4
    Cylindervolym cm3
    1496
    Slaglängd/cylinderdiameter mm
    90,0/84,0
    Motoreffekt kW (hk) vid varv/min
    85 (116)/4000
    Max vridmoment Nm vid varv/min
    270/1750–2250
    Kompression :1
    16,5
  • BMW 116d EfficientDynamics Edition
    Cylindrar/ventiler per cylinder
    3/4
    Cylindervolym cm3
    1496
    Slaglängd/cylinderdiameter mm
    90,0/84,0
    Motoreffekt kW (hk) vid varv/min
    85 (116)/4000
    Max vridmoment Nm vid varv/min
    270/1750–2250
    Kompression :1
    16,5