KOMPAKTA MÅTT. OMÅTTLIG KÖRGLÄDJE.

Kördynamiken för BMW 2-serie Active Tourer.

KOMPAKTA MÅTT. OMÅTTLIG KÖRGLÄDJE.

Kördynamiken för BMW 2-serie Active Tourer.

Såväl i stadstrafik som på slingriga bergsvägar eller helt enkelt vid sidan av allfarvägarna är det en sak med BMW 2-serie Active Tourer som förblir konstant: en oemotståndlig körglädje laddad med energi. Med BMW TwinPower Turbo-teknik, innovativ styrteknik med fantastiskt snabb respons och ett stort antal smarta chassifunktioner klarar BMW 2-serie Active Tourer varje kurva och varje underlag med bravur – säkert och smidigt.

KOMPAKTA MÅTT. OMÅTTLIG KÖRGLÄDJE.Kördynamiken för BMW 2-serie Active Tourer.

Såväl i stadstrafik som på slingriga bergsvägar eller helt enkelt vid sidan av allfarvägarna är det en sak med BMW 2-serie Active Tourer som förblir konstant: en oemotståndlig körglädje laddad med energi. Med BMW TwinPower Turbo-teknik, innovativ styrteknik med fantastiskt snabb respons och ett stort antal smarta chassifunktioner klarar BMW 2-serie Active Tourer varje kurva och varje underlag med bravur – säkert och smidigt.

BMW xDrive.

Det intelligenta systemet för fyrhjulsdrift från BMW, xDrive, anpassar sig perfekt även till besvärliga körsituationer, genom att alltid leverera bästa tänkbara drivgrepp. Med xDrive och den dynamiska stabilitetskontrollen (DSC) behåller bilen sin stabilitet och spårhållning i alla lägen. xDrive fördelar drivkraften steglöst och flexibelt mellan hjulaxlarna med hjälp av DSC-sensorerna för att optimera drivgreppet och redan i ett tidigt skede motverka över- eller understyrningstendenser i kurvor. Dessutom bidrar systemet till att bilen startar säkert och stabilt även på halt underlag och i branta backar. DSC behöver inte ingripa lika ofta vid besvärliga vägförhållanden. Därigenom förenar xDrive fördelarna med fyrhjulsdrift – drivgrepp, spårstabilitet och körsäkerhet – med smidiga köregenskaper som är så typiska för en BMW.

BMW sDrive.

BMW sDrive.

Oinskränkt dynamik och smidighet.

sDrive kallar BMW drivningen på endast ena axelns hjul. För bilar som kombinerar kompakta mått, rymligt kupéutrymme och flexibelt bagageutrymme innebär sDrive framhjulsdrift från BMW en platssparande lösning tack vare den tvärställda motorn – med samma omisskännliga dynamik och smidighet som vanligt.

DEN DAGLIGA ADRENALINKICKEN.

Upplev BMW 2-serie Active Tourer i aktion.

DEN DAGLIGA ADRENALINKICKEN.

Upplev BMW 2-serie Active Tourer i aktion.

STEPTRONIC-VÄXELLÅDA.

STEPTRONIC-VÄXELLÅDA.

Tar komfort och dynamik till nya nivåer.

Extrautrustningens 6- eller 8-stegade Steptronic-växellåda är i en klass för sig vad gäller komfort och dynamik och spelar en central roll för BMW EfficientDynamics. Växellådans täta stegning är perfekt avstämd för att ge optimal kraftutveckling i alla hastigheter. Det sänker bränsleförbrukningen rejält samtidigt som man får en ännu sportigare och mer dynamisk körupplevelse. De extra växlarna minskar varvtalet särskilt i hög fart, vilket gör körningen både bränslesnålare och tystare.
Här spelar även momentomvandlaren en avgörande roll – till och med vid manuell växling. Växellådans täta stegning och välavvägda utväxling resulterar i extra hög växlingskomfort och avsevärt sänkt ljudnivå.

8-stegad Steptronic-sportväxellåda.

Den 8-stegade Steptronic-sportväxellådans täta stegning och minimala varvtalssprång ger perfekt växlings- och körkomfort. Den anpassar sig också till din personliga körstil. Den täcker in hela spektrumet från lugn körning till ett utpräglat dynamiskt körsätt. Förutom automatisk växling kan man givetvis även växla manuellt: antingen med växelväljarspaken eller med växelpaddlarna på din lädersportratt eller M lädersportratt.
I Sport-läget är växlingskarakteristiken inställd på högsta möjliga prestanda. Tack vare de åtta växlarnas extra täta stegning är läget perfekt optimerat för snabb acceleration. Motorn hålls därmed alltid på den nivå där balansen mellan kraft och effektivitet utnyttjas som bäst. Funktionen Launch Control ger maximal acceleration från stillastående: växellådan växlar automatiskt med optimalt utnyttjande av motorns varvtalsregister. De sportiga växlingsprogrammen garanterar en extra dynamisk körupplevelse med snabb växling och respons samt möjlighet att växla ned flera steg i taget.

LAUNCH CONTROL OCH PERFORMANCE CONTROL.

LAUNCH CONTROL OCH PERFORMANCE CONTROL.

Maximal acceleration & körsäkerhet.

Med Launch Control och varmkörd motor kan du accelerera bilen maximalt från stillastående. Steptronic-sportväxellåda sätter alltid växlingspunkterna så att den växlar upp när det anslutande varvtalet är tillräckligt högt. En utrustning som garanterat uppskattas av förare med motorsportambitioner.
Performance Control fördelar drivmomentet och drivkraften individuellt till varje hjul när du kör i kurvor. Eftersom det yttre hjulet rullar en längre sträcka än det inre hjulet i en kurva ingriper Performance Control genom att reglera motoreffekten och aktivera bilens bromsar: De yttre hjulen får mer kraft medan de inre får mindre vilket maximerar drivgreppet för varje enskilt hjul. Det får bilen att effektivt styra in i kurvan, vilket leder till ökad körsäkerhet och kördynamik.

ELEKTRONISK STÖTDÄMPARKONTROLL (EDC).

ELEKTRONISK STÖTDÄMPARKONTROLL (EDC).

Elektronisk stötdämparkontroll (EDC) gör det möjligt att anpassa stötdämparegenskaperna till körsituationen, vilket ökar bilens rullkomfort och kördynamik. Förutom standardinställningen Comfort för hög och smidig körkomfort finns även läge Sport. I detta läge ställs en hårdare dämpning in på stötdämparna och köregenskaperna blir mer direkta och sportiga. Lägena aktiveras med reglaget för Driving Experience Control på mittkonsolen.

ELEKTROMEKANISK SERVOSTYRNING & VARIABEL SPORTSTYRNING.

ELEKTROMEKANISK SERVOSTYRNING & VARIABEL SPORTSTYRNING.

Ökad smidighet och åkkomfort.

Den elektromekaniska servostyrningen ger en direkt styrrespons, vilket även ger ökad smidighet och åkkomfort. För att även med framhjulsdrift få de precisa styregenskaper som är typiska för varje BMW, är den elektromekaniska styrningen perfekt avstämd mot det nya drivningskonceptet. Servoenhet och styrväxel är integrerade i en enda enhet. Det ger styrsystemet ännu lägre friktion.
För att ge så mjuk och exakt styrkänsla som möjligt och motverka att drivkrafterna från hjulen fortplantas till ratten, kompenserar den elektroniska styrningen genom att skicka en elektromekanisk motkraft till styrväxeln med hjälp av DSC-systemet. Detta ger en styrprecision som kan mäta sig med känslan i en bakhjulsdriven bil. Även den styva framvagnen och exakta hjulaxelkinematiken bidrar till de enastående styregenskaperna. Resultatet är en elektromekanisk servostyrning, som med sin distinkta, direkta respons gör det lättare att parkera, även tack vare den minskade styrkraften.

Den variabla sportstyrningen med Servotronic möjliggör direkta och smidiga köregenskaper med mindre rattmotstånd. Styrningen arbetar oberoende av bilens hastighet och varierar styrutväxlingen beroende på rattutslaget. Det minskar rattrörelserna särskilt vid stora styrutslag. Det förbättrar smidigheten märkbart, i synnerhet vid sportig körning i snäva kurvor och vid undanmanövrer. Samtidigt ökar komforten vid parkering och manövrering på trånga ytor. Vid små rattutslag ger styrningen god riktningsstabilitet och mycket hög precision.