HÄR BEHÖVS INGEN FÖRARE. UTAN EN TVILLINGSJÄL.

Kördynamiken i BMW 2-serie Coupé.

HÄR BEHÖVS INGEN FÖRARE. UTAN EN TVILLINGSJÄL.

Kördynamiken i BMW 2-serie Coupé.

Den som njuter av livet i fulla drag har ingen lust att kompromissa. Det gäller även BMW 2-serie Coupé. Väghållningen, viktfördelningen 50:50 mellan fram- och bakaxel och den sportiga bakhjulsdrivningen är unika i sin klass. Dynamisk och temperamentsfull. Fokus på en enda sak: ultimat körglädje.

HÄR BEHÖVS INGEN FÖRARE. UTAN EN TVILLINGSJÄL.Kördynamiken i BMW 2-serie Coupé.

Den som njuter av livet i fulla drag har ingen lust att kompromissa. Det gäller även BMW 2-serie Coupé. Väghållningen, viktfördelningen 50:50 mellan fram- och bakaxel och den sportiga bakhjulsdrivningen är unika i sin klass. Dynamisk och temperamentsfull. Fokus på en enda sak: ultimat körglädje.

KÖRDYNAMIK.

Till och med när BMW 2-serie Coupé står still märker man tydligt lusten till rörelse. Ett löfte som genast infrias när man trycker på startknappen. Upplev det själv.

LAUNCH CONTROL.

LAUNCH CONTROL.

BMW 2-serie Coupé är en imponerande bil redan innan du trampar ned gaspedalen. Men för dig som gillar att köra riktigt sportigt stiger spänningen inför det avgörande ögonblicket – maximal acceleration. Tack vare den 8-stegade Steptronic-sportväxellådans Launch Control-funktion behöver du inte vänta länge: tryck på DSC-knappen, ställ växelväljarspaken på ”S”, trampa ned bromspedalen helt och gaspedalen i botten – när du släpper upp bromsen får du veta vad vridmoment innebär. Och hur det känns när mungiporna dras uppåt i samma takt.

ADAPTIVT M CHASSI.

Det adaptiva M chassit är sänkt 10 millimeter för att ytterligare förhöja bilens kördynamiska potential. Dessutom kan föraren med hjälp av Driving Experience Control-reglaget ställa in chassits egenskaper så att de passar den egna körstilen – från komfortabel till extra sportig. Oavsett vilken grundinställning som väljs anpassas de elektroniskt styrda stötdämparna hos det adaptiva M chassit till körbanans egenskaper och de aktuella körförhållandena – och det på bråkdelen av en sekund. Systemet bygger på ett stort antal sensorer som registrerar såväl hjulvibrationer som hastighet, för att på så sätt kunna uppnå optimal stötdämpning och ökad körsäkerhet.
För avspänd körning väljer du läget Comfort. Vill du ge chassit sportigare egenskaper med betydligt hårdare stötdämparinställning går det att välja läget Sport. Om du önskar dig en bil med extra dynamiska köregenskaper ska du välja läget Sport+. Då aktiveras DTC-funktionen (dynamisk väggreppskontroll) som tillåter visst hjulspinn för de drivande hjulen för att ge riktigt sportig körkänsla i gränsområdet. DSC-funktionen (dynamisk stabilitetskontroll) är fortfarande aktiv, men ingriper betydligt senare för att i sista stund – i den mån det är fysiskt möjligt – stabilisera bilen.

VARIABEL SPORTSTYRNING.

Den variabla sportstyrningen med Servotronic möjliggör direkta och smidiga köregenskaper med mindre rattmotstånd. Styrningen arbetar oberoende av bilens hastighet och varierar styrutväxlingen beroende på rattutslaget. Det minskar rattrörelserna vid stora styrutslag. Det förbättrar smidigheten märkbart, i synnerhet vid sportig körning i snäva kurvor och vid undanmanövrar. Samtidigt ökar komforten vid parkering och manövrering på trånga ytor. Vid små rattutslag ger styrningen god riktningsstabilitet och mycket hög precision.

REGLAGE FÖR DRIVING EXPERIENCE CONTROL.

REGLAGE FÖR DRIVING EXPERIENCE CONTROL.

Lägena Comfort, ECO PRO och Sport.

Med Driving Experience Control-reglaget kan föraren välja mellan lägena Comfort för standardinställning av motor och växellåda, det effektiva läget ECO PRO samt Sport-läget för en mer dynamisk körupplevelse.

Effektivitet med ECO PRO-läget.

ECO PRO­läget anpassar karakteristiken för gaspedalen, växellådan och klimatautomatiken på ett intelligent sätt och sänker därmed bränsleförbrukningen med upp till 20 procent. Ytterligare sparpotential kan uppnås med hjälp av ”seglings”-funktionen, hastighetsassistenten och ECO PRO-rutt (endast i kombination med navigation Professional). Hastighetsassistenten kan med navigationssystemets hjälp registrera lokala förhållanden och avisera om dessa i tid.
ECO PRO-rutt tar hänsyn till den rådande trafiksituationen, den individuella körstilen och lokala förhållanden och föreslår det vägval som är mest bränsleeffektivt. Med funktionen ”segling” rullar bilen fritt i upp till 160 km/h när föraren tar foten från gasen och inte bromsar. I läget Sport reagerar bilen mer direkt och möjliggör en ännu sportigare körstil.

KÖREGENSKAPER.

KÖREGENSKAPER.

BMW 2-serie Coupé är som gjord för dig som förare – inte bara när det gäller design och smarta funktioner. Även tekniken har optimerats till det yttersta för att ge dig en glädjekick varje gång du sätter dig i bilen. Tack vare BMW bakhjulsdrift, Driving Experience Control, variabel sportstyrning och – som enda bil i sin klass – viktfördelning 50:50 mellan fram- och bakaxel är det här en sportcoupé med enastående smidiga och exakta köregenskaper. Eller som vi kallar det: ohämmad körglädje.