EN DRIVANDE KRAFT. MED STORT SPELRUM.

Kördynamik och effektivitet i BMW 3-serie Gran Turismo.

EN DRIVANDE KRAFT. MED STORT SPELRUM.

Kördynamik och effektivitet i BMW 3-serie Gran Turismo.

Mer körglädje med mindre utsläpp. Det som vid första anblicken verkar oförenligt, klarar BMW 3-serie Gran Turismo lekande lätt att kombinera. Ett helt teknikpaket är hemligheten bakom dess höga prestanda – från funktionerna från BMW EfficientDynamics, som 8-stegad Steptronic-växellåda, till adaptivt M chassi. För att även ögat ska få sitt bidrar den aktiva bakspoilern till den omisskännligt dynamiska utstrålningen hos BMW 3-serie Gran Turismo.

EN DRIVANDE KRAFT. MED STORT SPELRUM.Kördynamik och effektivitet i BMW 3-serie Gran Turismo.

Mer körglädje med mindre utsläpp. Det som vid första anblicken verkar oförenligt, klarar BMW 3-serie Gran Turismo lekande lätt att kombinera. Ett helt teknikpaket är hemligheten bakom dess höga prestanda – från funktionerna från BMW EfficientDynamics, som 8-stegad Steptronic-växellåda, till adaptivt M chassi. För att även ögat ska få sitt bidrar den aktiva bakspoilern till den omisskännligt dynamiska utstrålningen hos BMW 3-serie Gran Turismo.

DYNAMIK I SITT LIVS FORM.

DYNAMIK I SITT LIVS FORM.

Ett chassi som regelrätt pressar ner kraften på vägen. Och BMW TwinPower Turbo-motorer för att ge maximalt med energi. Upplev den imponerande dynamiken hos BMW 3-serie Gran Turismo – upplev den gränslösa körglädjen.

 

BMW 340i Gran Turismo:
Bränsleförbrukning blandad körning (EU) l/100 km: 7,3–7,0
Koldioxidvärde blandad körning (EU) g/km: 166–159


Alla data om bränsleförbrukning, koldioxidvärden och energieffektivitetsklass beror på de valda däck-/fälgalternativen. Bränsleförbrukning och koldioxidvärden är uppmätta enligt EU-körcykeln (93/116/EG). Bilarna på bilderna är extrautrustade.

DYNAMISK EFFEKTIVITET.

BMW 3-serie Gran Turismo ger dynamik och åkkomfort i en klass för sig. I samspel med kraften från BMW TwinPower Turbo-motorerna ger den 8-stegade Steptronic-växellådan optimal kraftutveckling i alla hastigheter. Det adaptiva M chassit stegrar den kördynamiska upplevelsen ytterligare.

  • BMW TwinPower Turbo-motorer

    Tack vare BMW TwinPower Turbo-tekniken ger de innovativa bensin- och dieselmotorerna i BMW EfficientDynamics motorfamilj en märkbart mer temperamentsfull kraftutveckling och snabb respons även på låga varv. Samtidigt är de bränsleeffektiva och har låga koldioxidvärden. Den ökade effektiviteten och den optimala dynamiken ger ännu intensivare körglädje.


    Bensinmotorerna har en innovativ turboteknik, den helt variabla ventilstyrningen Valvetronic inklusive Dubbel-VANOS och direktinsprutning. Tillsammans ger de avancerade komponenterna en imponerande kraftutveckling i kombination med hög effektivitet.


    Även dieselmotorerna använder sig av turboladdning, här kombinerad med variabel turbingeometri och senaste generationens Common Rail-direktinsprutning. Den optimerade förbränningen bidrar därmed också till att minska bränsleförbrukningen och utsläppen.

  • 8-stegad Steptronic-växellåda

    Den 8-stegade Steptronic-växellådan är i en klass för sig vad gäller komfort och dynamik och spelar en central roll för BMW EfficientDynamics. Växellådans täta stegning är perfekt avstämd för att ge optimal kraftutveckling vid alla hastigheter. Det sänker bränsleförbrukningen rejält samtidigt som man får en ännu sportigare och mer dynamisk körupplevelse. Särskilt i hög fart minskar varvtalet, vilket gör körningen både bränslesnålare och tystare.


    Här spelar även den reglerade momentomvandlaren en avgörande roll – till och med vid manuell växling. Tack vare växellådans täta stegning och den exakta avstämningen ger den extra hög komfort vid växlingarna.


    I läget Sport ger drivlinan en snabb och sportig respons, medan ett komfortorienterat växlingsprogram med lägre varvtal är aktivt i läget Comfort. Även samspelet mellan funktioner som den förutseende drivningen, identifiering av körsituationen och avkänning av trafiksituationen har en avgörande inverkan på växellådans egenskaper. I varje enskild körsituation väljer systemet den optimala växeln med hänsyn till körläget.

  • Adaptivt M chassi

    Det adaptiva M chassit är sänkt 10 millimeter för att ytterligare förhöja bilens kördynamiska potential. Dessutom kan föraren med hjälp av Driving Experience Control ställa in chassits egenskaper så att de passar den egna körstilen – från komfortabel till extra sportig. Oavsett vilken grundinställning som väljs anpassas de elektroniskt styrda stötdämparna hos det adaptiva M chassit till körbanans egenskaper och de aktuella körförhållandena – och det på bråkdelar av en sekund. Systemet bygger på ett stort antal sensorer som registrerar såväl hjulvibrationer som hastighet, för att på så sätt kunna uppnå optimal stötdämpning och ökad körsäkerhet.


    För avspänd körning väljer du läget Comfort. Vill du ge chassit sportigare egenskaper med betydligt hårdare stötdämparinställning går det att välja läget Sport. Om du önskar dig en bil med extra dynamiska köregenskaper ska du välja läget Sport+. Då aktiveras DTC-funktionen (dynamisk väggreppskontroll) som tillåter visst hjulspinn för de drivande hjulen för att ge riktigt sportig körkänsla i gränsområdet.


    DSC-funktionen (dynamisk stabilitetskontroll) är fortfarande aktiv, men ingriper betydligt senare för att i sista stund – i den mån det är fysikaliskt möjligt – stabilisera bilen.

AKTIV BAKSPOILER.

Den aktiva bakspoilern fälls automatiskt ut från 110 km/h för att öka körstabiliteten och fälls sedan in igen när hastigheten sjunker till under 70 km/h. Den kan även manövreras manuellt med en knapp i förardörren.

INTELLIGENT ENERGISTYRNING.

Teknik från BMW EfficientDynamics som auto start-/stoppfunktion, ECO PRO-läge, bromskraftåtervinning och elektromekanisk servostyrning utgör ett intelligent energistyrningssystem som sänker bränsleförbrukningen och därmed bidrar till en hållbar utveckling. Helt utan att göra avkall på den höga kördynamiken och ohämmade körglädjen.

  • Driving Experience Control med ECO PRO

    Driving Experience Control låter föraren välja mellan läget Comfort för standardinställningar för motor och växellåda, läget ECO PRO för maximal effektivitet, läget Sport som möjliggör dynamisk körning samt läget Sport+ som utvidgar det kördynamiska gränsområdet ännu mer. ECO PRO-läget anpassar karakteristiken för Steptronic-växellådan om sådan finns samt bilens klimatanläggning till en bränsleeffektiv körstil. Det sänker bränsleförbrukningen med upp till 20 procent*. Funktionerna "segling" och ECO PRO-rutt, som visar föraren en vägledning som optimerar effektiviteten genom att ta hänsyn till trafiksituationen, den individuella körstilen och lokala förhållanden, bidrar till en ännu lägre bränsleförbrukning. Med funktionen "segling" rullar bilen i upp till 160 km/h utan drivning när föraren tar foten från gasen och inte bromsar.


    Läget Comfort med lämpligt avstämda chassikomponenter ger en extra bekväm körupplevelse. I lägena Sport och Sport+ är alla drivnings- och chassiinställningar inställda för sportig körning. Motorn svarar på ett mer spontant sätt, Steptronic-växellådan växlar vid ett högre varvtal och växlingspunkterna visas senare vid manuell växellåda. Bilen reagerar sammantaget på ett mer direkt och sportigt sätt.


    * Beroende på individuella körförhållanden, enligt en intern förbrukningsstudie hos BMW.

  • Auto start-/stoppfunktion

    För att spara bränsle stänger auto start-/stoppfunktionen av motorn när bilen stannar tillfälligt, till exempel vid trafikljus eller i köer. När du trampar ned kopplingen (manuell växellåda) eller släpper bromsen (Steptronic-växellåda) startar motorn automatiskt på bråkdelen av en sekund.

  • Bromskraftåtervinning

    Varje inbromsning frigör kinetisk energi, och den energin har länge varit outnyttjad i de flesta bilar. Bromskraftåtervinning använder denna hittills outnyttjade potential och producerar el från den energi som frigörs när föraren bromsar eller släpper upp gaspedalen. På det viset laddas batteriet. Tack vare denna intelligenta energistyrning avlastas generatorn eftersom den inte behöver vara inkopplad hela tiden. Resultatet är att bränsleförbrukningen minskar och driveffekten ökar – helt i linje med BMW EfficientDynamics.

  • Elektrisk servostyrning

    Den elektriska servostyrningen anpassar servoassistansen på ett optimalt sätt till hastigheten. Det innebär en direkt och exakt styrrespons i höga farter och en smidig styrning vid parkering och backningsmanövrar. På så sätt förbrukar styrningen energi bara när det verkligen behövs för att styra. Det leder till lägre bränsleförbrukning och minskade utsläpp.


    Istället för hydraulpump används en elmotor. På konventionella system måste pumpen drivas permanent av motorn, men elmotorn för den elektriska servostyrningen arbetar bara när man vrider på ratten. Om rattens läge inte förändras, t ex när man kör på en raksträcka eller i en lång kurva, är elmotorn frånkopplad och förbrukar därmed ingen energi. En flexibel anpassning av servoassistansen till den aktuella körsituationen och hastigheten gör det enklare att styra.

Bränsleförbrukning och koldioxidvärden.

  • Bränsleförbrukning och koldioxidvärden finns under rubriken Tekniska data för respektive bilmodell. Bränsleförbrukning och koldioxidvärden beror på den valda däckdimensionen.


    Bränsleförbrukning och koldioxidvärden är uppmätta för basutrustade bilar i fabriksutförande. De är främst avsedda för jämförelse mellan olika bilar. De verkliga värdena vid dagligt bruk för den individuella bilen kan avvika.