SPORTIG NATURBEGÅVNING. MED IMPONERANDE KRAFTRESERVER.

Kördynamik och effektivitet i BMW 3-serie Touring.

SPORTIG NATURBEGÅVNING. MED IMPONERANDE KRAFTRESERVER.

Kördynamik och effektivitet i BMW 3-serie Touring.

BMW 3-serie Touring är själva sinnebilden av mångfacetterad dynamik. Extrautrustning som t ex det adaptiva M chassit eller den variabla sportstyrningen för maximal smidighet garanterar optimal väghållning och riktningsstabilitet vid sportig körning medan BMW TwinPower Turbo-motorer och den 8-stegade Steptronic-sportväxellådan (extrautrustning) bidrar till den fenomenala körglädjen. Dessa och andra BMW EfficientDynamics-lösningar resulterar i imponerande motoreffekt och låg bränsleförbrukning.

SPORTIG NATURBEGÅVNING. MED IMPONERANDE KRAFTRESERVER.Kördynamik och effektivitet i BMW 3-serie Touring.

BMW 3-serie Touring är själva sinnebilden av mångfacetterad dynamik. Extrautrustning som t ex det adaptiva M chassit eller den variabla sportstyrningen för maximal smidighet garanterar optimal väghållning och riktningsstabilitet vid sportig körning medan BMW TwinPower Turbo-motorer och den 8-stegade Steptronic-sportväxellådan (extrautrustning) bidrar till den fenomenala körglädjen. Dessa och andra BMW EfficientDynamics-lösningar resulterar i imponerande motoreffekt och låg bränsleförbrukning.

BMW EFFICIENTDYNAMICS.

BMW EFFICIENTDYNAMICS.

Med BMW EfficientDynamics får du ut mer av varje liter bränsle: mer prestanda, högre effektivitet och mer körglädje. Ren dynamik tack vare innovativa tekniska åtgärder som sänker förbrukningen och samtidigt bidrar till en större körupplevelse – standardutrustning i varje BMW.

I SITT LIVS FORM.

Kördynamiken för BMW 3-serien.

I SITT LIVS FORM.

Kördynamiken för BMW 3-serien.

8-STEGAD STEPTRONIC-SPORTVÄXELLÅDA.

Den 8-stegade Steptronic-sportväxellådan anpassar sig till den individuella körstilen. Den täcker in hela spektrumet från lugn körning till ett utpräglat dynamiskt körsätt. Förutom automatisk växling finns det alltid möjlighet att växla manuellt, även med hjälp av rekommendationer från växelindikatorn. Växlarna läggs i med växelväljarspaken eller med växelpaddlarna på ratten.
I Sport-läget är växlingskaraktäristiken inställd på högsta möjliga prestanda. De korta varvtalssprången mellan växelstegen gör det lättare att accelerera kraftfullt. Motorn kan då hållas på ett varvtal som ger hög effekt. Funktionen Launch Control ser till att startvarvtalet är optimalt och möjliggör på så sätt maximal acceleration när du startar.
Det åttonde växelsteget ger lägre varvtal och lägre förbrukning i höga hastigheter. Till detta bidrar även den nya, effektivare momentomvandlaren. Den 8-stegade Steptronic-sportväxellådan bidrar tillsammans med motorn till maximal effektivitet, kraftöverföring och växlingskomfort.

  • 8-stegad Steptronic-växellåda

    Den 8-stegade Steptronic-växellådan är i en klass för sig vad gäller komfort och dynamik och spelar en central roll för BMW EfficientDynamics. Växellådans täta stegning är perfekt avstämd för att ge optimal kraftutveckling i alla hastigheter. Det sänker bränsleförbrukningen rejält samtidigt som man får en ännu sportigare och mer dynamisk körupplevelse. Särskilt i hög fart minskar varvtalet, vilket gör körningen både bränslesnålare och tystare.
    Här spelar även momentomvandlaren en avgörande roll – till och med vid manuell växling. Tack vare växellådans täta stegning och den exakta avstämningen ger den extra hög komfort vid växlingarna.
    Samspelet mellan funktioner som den förutseende drivningen, identifiering av körsituationen och avkänning av trafiksituationen har en avgörande inverkan på växellådans egenskaper. I varje enskild körsituation väljer systemet den optimala växeln med hänsyn till körläget. Genom att kombinera data från navigationssystemet med växellådans styrenhet ser den förutseende drivlinan till att ge en ännu snabbare respons (läget ”Sport”) eller ett mer komfortorienterat växlingsprogram med färre växlingar (läget ”Comfort”) beroende på vägsträckan.

BMW 340i TOURING.

BMW 340i TOURING.

Imponerande kraftutveckling och silkeslen gång är kännetecknen för den klassiska raka, 6-cylindriga BMW TwinPower Turbo-bensinmotorn från BMW EfficientDynamics motorfamilj. Den kraftfulla motorn på 3,0 liter kombinerar den steglöst variabla ventilstyrningen Valvetronic inkl Dubbel-VANOS, direktinsprutning och ett TwinScroll-turboaggregat för optimal verkningsgrad. Resultatet är en maximal motoreffekt på 240 kW (326 hk) samt ett maximalt vridmoment på 450 Nm vid 1 380–5 000 varv/minut. Det är tillräckligt för att den turboladdade bensinmotorn i BMW 340i Touring ska kunna accelerera från 0 till 100 km/h på imponerande låga 5,1 sekunder samt nå en toppfart på 250 km/h. Tack vare motorns intelligenta tekniska innovationer ligger bränsleförbrukningen vid blandad körning på låga 7,0 till 6,8 l/100 km med ett koldioxidvärde på 164 till 158 g/km.
Det är precis en sådan motor som föraren önskar sig: effektiv och samtidigt imponerande kraftfull över ett brett varvtalsområde samt med direkt gasrespons även på låga varv – en typisk BMW-motor helt enkelt.

BMW 320d Touring EfficientDynamics Edition.

BMW 320d Touring EfficientDynamics Edition med sin 4-cylindriga BMW TwinPower Turbo-dieselmotor på 2,0 liter imponerar med sin styrka och effektivitet. Motorn utvecklar 120 kW (163 hk) vid 4 000 varv/minut och ett maximalt vridmoment på 400 Nm mellan 1 750 och 2 250 varv/minut. BMW 320d Touring EfficientDynamics Edition accelererar från 0 till 100 km/h på 8,2 till 8,1 sekunder. Bränsleförbrukningen vid blandad körning ligger på 4,5 till 4,0 l/100 km med ett koldioxidvärde på 118 till 104 g/km.
Den 4-cylindriga dieselmotorn med BMW TwinPower Turbo på 2,0 liter har fantastisk gasrespons även på låga varv och tack vare den senaste generationens Common Rail-direktinsprutning har motorn även en exceptionellt vibrationsfri gång. Motorns turboaggregat med variabel turbingeometri ger högt laddtryck och därmed högt vridmoment och hög motoreffekt över ett brett varvtalsområde.
Modellens unika effektivitet är även resultatet av bland annat en optimerad växellåda, växelindikator samt förbättrad aerodynamik.

CHASSI.

Varje generation av BMW 3-serien har satt nya standarder för kördynamik. Vidareutvecklad stötdämparteknik, reviderat chassi och finjusterad styrning resulterar i avsevärt ökad körglädje. Chassits nya kalibrering har förbättrat bilens köregenskaper, såväl vid kurvtagning som vid körning rakt fram. Detta gäller såväl standardchassit som M sportchassit och det adaptiva M chassit. Dessutom har styrprecisionen förbättrats, krängningstendenserna minimerats och riktningsstabiliteten förbättrats. BMW 3-serie Touring levererar med andra ord optimala köregenskaper, exceptionell väghållning och oslagbar smidighet samtidigt som den erbjuder förstklassig åkkomfort i alla lägen.

  • Adaptivt M chassi

    Det adaptiva M chassit är sänkt 10 millimeter för att ytterligare höja BMW 3-seriens kördynamiska potential. Dessutom kan föraren med hjälp av Driving Experience Control-reglaget ställa in chassits egenskaper så att de passar den egna körstilen – från komfortabel till extra sportig. Oavsett vilken grundinställning som väljs anpassas de elektroniskt styrda stötdämparna hos det adaptiva M chassit till körbanans egenskaper och de aktuella körförhållandena – och det på bråkdelen av en sekund. Systemet bygger på ett stort antal sensorer som registrerar såväl hjulvibrationer som hastighet, för att på så sätt kunna uppnå optimal stötdämpning och ökad körsäkerhet.
    För avspänd körning väljer du läget Comfort. Vill du ge chassit sportigare egenskaper med betydligt hårdare stötdämparinställning går det att välja läget Sport. Om du önskar dig en bil med extra dynamiska köregenskaper ska du välja läget Sport+. Då aktiveras DTC-funktionen (dynamisk väggreppskontroll) som tillåter visst hjulspinn för de drivande hjulen för att ge riktigt sportig körkänsla i gränsområdet. DSC-funktionen (dynamisk stabilitetskontroll) är fortfarande aktiv, men ingriper betydligt senare för att i sista stund – i den mån det är fysiskt möjligt – stabilisera bilen.

  • Variabel sportstyrning

    Den variabla sportstyrningen med Servotronic ger direkta och smidiga köregenskaper med mindre styrkraft. Styrningen arbetar oberoende av bilens hastighet och varierar styrutväxlingen beroende på rattutslaget. Det minskar rattrörelserna vid stora styrutslag. Servostyrningen är variabel och anpassad till hastigheten. Det ökar bilens smidighet på ett markant sätt och förbättrar manöverförmågan vid sportig körning i snäva kurvor och vid undanmanövrar. Samtidigt ökar bekvämligheten vid parkering och i svängar. Vid små rattutslag ger styrningen god riktningsstabilitet och mycket hög precision.

  • BMW xDrive

    Det intelligenta systemet för fyrhjulsdrift från BMW, xDrive, anpassar sig perfekt även till besvärliga körsituationer, genom att alltid leverera bästa tänkbara drivgrepp. Med xDrive och den dynamiska stabilitetskontrollen (DSC) behåller bilen sin stabilitet och spårhållning i alla lägen. xDrive fördelar drivkraften steglöst och flexibelt mellan hjulaxlarna med hjälp av DSC-sensorerna för att optimera drivgreppet och redan i ett tidigt skede motverka över- eller understyrningstendenser i kurvor. Dessutom bidrar systemet till att bilen startar säkert och stabilt även på halt underlag och i branta backar. DSC behöver inte ingripa lika ofta vid besvärliga vägförhållanden. Därigenom förenar xDrive fördelarna med fyrhjulsdrift – drivgrepp, spårstabilitet och körsäkerhet – med smidiga köregenskaper som är så typiska för en BMW.

DRIVING EXPERIENCE CONTROL INKL ECO PRO.

Med Driving Experience Control-reglaget kan föraren välja mellan läget Comfort för standardinställning av motor och växellåda, det energieffektiva läget ECO PRO, läge Sport som ger en mer dynamisk körupplevelse eller läget Sport+ som tillåter en ännu sportigare körstil. ECO PRO­läget anpassar karaktäristiken för gaspedalen, växellådan samt bilens klimatautomatik till en bränsleeffektiv körstil. Det sänker bränsleförbrukningen med upp till 20 procent. Med funktioner som ”segling” och ECO PRO-rutt, som tar hänsyn till den rådande trafiksituationen, den individuella körstilen och lokala förhållanden och föreslår det vägval som är mest bränsleeffektivt, kan förbrukningen sänkas ytterligare. Med funktionen ”segling” rullar bilen utan drivning i upp till 160 km/h när föraren tar foten från gasen och inte bromsar.
En oöverträffat bekväm körupplevelse garanterar körläget Comfort med sin extremt komfortorienterade chassiinställning. I lägena Sport och Sport+ kalibreras bilens driv- och chassiinställningar för sportigare körning. Motorn svarar snabbare på gaspådrag, Steptronic-växellådan växlar vid högre varvtal, med manuell växellåda rekommenderar växelindikatorn uppväxlingar vid högre varvtal och hela bilen reagerar sportigare och mer direkt.

INTELLIGENT ENERGISTYRNING.

Den intelligenta energistyrningen i BMW 3-serie Touring består av standardmonterad BMW EfficientDynamics-teknik i form av auto start-/stoppfunktion, bromskraftåtervinning, elektrisk servostyrning och växelindikator. Samspelet mellan dessa funktioner resulterar i hållbar mobilitet och maximal effektivitet.

  • Auto start-/stoppfunktion

    Auto start-/stoppfunktionen ser till att bilen bara förbrukar bränsle när den rör sig. När bilen står stilla, till exempel vid trafikljus eller i bilköer, utnyttjar auto start/stoppfunktionen möjligheten att spara bränsle och stänger av motorn när växellådan är i neutralläget och du tar foten från kopplingen (manuell växellåda) resp bromsar in bilen till stillastående (Steptronic-växellåda).
    På Info Display visas en symbol när funktionen är aktiverad. När man trampar ned kopplingen (manuell växellåda) resp tar foten från bromspedalen (Steptronic-växellåda), startar motorn omedelbart helt automatiskt.
    Körkomforten och säkerheten är oförändrat hög, eftersom funktionen endast utförs om motorn har nått optimal drifttemperatur, temperaturen i kupéutrymmet ligger på önskad nivå, batteriet är tillräckligt laddat och inga rattrörelser utförs. Ett centralt styrdon startar dessutom motorn vid behov om bilen till exempel börjar rulla eller om vindrutan skulle imma igen. Om så önskas kan auto start-/stoppfunktionen när som helst avaktiveras med en knapp.

  • Bromskraftåtervinning

    Varje gång du bromsar samt vid motorbromsning frigörs rörelseenergi, som hittills har varit outnyttjad i de flesta bilar. Bromskraftåtervinningen använder denna hittills outnyttjade potential och genererar el från den energi som frigörs när föraren bromsar eller släpper gaspedalen. Elen används till att ladda batteriet. Tack vare detta intelligenta energistyrningssystem avlastas generatorn eftersom den inte behöver arbeta konstant. Resultatet är lägre bränsleförbrukning och högre prestanda – helt i linje med BMW EfficientDynamics.

  • Elektrisk servostyrning

    Den elektriska servostyrningen förbrukar bara energi när det verkligen behövs för att styra. Det leder till lägre bränsleförbrukning och minskade utsläpp. Istället för hydraulpumpen används en elmotor. På konventionella system måste pumpen drivas permanent av motorn, men elmotorn för den elektriska styrningen arbetar bara när man vrider på ratten. Om rattens läge inte förändras, t ex när man kör på en raksträcka eller i en lång kurva, är elmotorn frånkopplad och förbrukar därmed ingen energi.

  • Växelindikator

    Om man växlar i tid och i rätt ögonblick går det att spara mycket bränsle, särskilt i städer och på landsvägar. Växla optimalt och minska bränsleförbrukningen – motorelektroniken beräknar med hänsyn till körsituationen och motorns varvtal när man bör växla upp eller ned för att spara bränsle och visar detta på Info Display. Systemet märker när du accelererar kraftigt och då visas rekommendationen för uppväxling först vid ett högre varvtal. Även med Steptronic-växellåda får föraren rekommendationer i manuellt läge. Jämförande interna BMW-studier har visat att bilar med växelindikator drar ca fyra procent mindre bränsle.