DYNAMIK OCH EFFEKTIVITET: I PERFEKT HARMONI.

BMW TwinPower Turbo-motorerna för BMW 4-serie Coupé.

Dynamiska och effektiva i kompakt form: Med BMW TwinPower Turbo-motorn får BMW 4-serie Coupé en imponerande kraftfull start. Och det med en imponerande låg bränsleförbrukning.

BMW TWINPOWER TURBO-BENSINMOTORER.

Den nya generationens BMW TwinPower Turbo-bensinmotorer imponerar med sin temperamentsfulla kraftutveckling och omedelbara respons redan vid låga varvtal. Samtidigt utmärker de sig genom bättre bränsleeffektivitet, mindre utsläpp och högre prestanda. Dessa innovativa motorer är försedda med den senaste bränsleinsprutningstekniken, den steglöst variabla ventilstyrningen Valvetronic inkl Dubbel-VANOS samt innovativ turboteknik för ännu högre effektivitet och dynamik, vilket gör dem till en milstolpe i BMW EfficientDynamics utvecklingsstrategi. Resultatet är en extra effektiv motor som på ett imponerade sätt bevisar BMW:s erkänt höga kompetens på motorområdet. Den raka, 6-cylindriga BMW TwinPower Turbo-bensinmotorn har fått utmärkelsen ”Engine of the Year” ett flertal gånger. Denna prisbelönta motor kännetecknas av sin dynamiska kraftutveckling, exceptionellt vibrationsfria gång och imponerande effektivitet. Den beprövade tekniken från motorerna ur EfficientDynamics motorfamilj används i alla bensinmotorer.

  • BMW 440i Coupé
    Cylindrar/ventiler per cylinder
    6/4
    Cylindervolym cm3
    2998
    Slaglängd/cylinderdiameter mm
    94,6/82,0
    Motoreffekt kW (hk) vid varv/min
    240 (326)/5500
    Max vridmoment Nm vid varv/min
    450/1380–5000
    Kompression :1
    11,0
  • BMW 440i xDrive Coupé
    Cylindrar/ventiler per cylinder
    6/4
    Cylindervolym cm3
    2998
    Slaglängd/cylinderdiameter mm
    94,6/82,0
    Motoreffekt kW (hk) vid varv/min
    240 (326)/5500
    Max vridmoment Nm vid varv/min
    450/1380–5000
    Kompression :1
    11,0
  • BMW 430i Coupé
    Cylindrar/ventiler per cylinder
    4/4
    Cylindervolym cm3
    1998
    Slaglängd/cylinderdiameter mm
    94,6/82,0
    Motoreffekt kW (hk) vid varv/min
    185 (252)/5200
    Max vridmoment Nm vid varv/min
    350/1450–4800
    Kompression :1
    10,2
  • BMW 430i xDrive Coupé
    Cylindrar/ventiler per cylinder
    4/4
    Cylindervolym cm3
    1998
    Slaglängd/cylinderdiameter mm
    94,6/82,0
    Motoreffekt kW (hk) vid varv/min
    185 (252)/5200
    Max vridmoment Nm vid varv/min
    350/1450–4800
    Kompression :1
    10,2
  • BMW 420i Coupé
    Cylindrar/ventiler per cylinder
    4/4
    Cylindervolym cm3
    1998
    Slaglängd/cylinderdiameter mm
    94,6/82,0
    Motoreffekt kW (hk) vid varv/min
    135 (184)/5000
    Max vridmoment Nm vid varv/min
    290/1350–4600 [270/1350–4600]
    Kompression :1
    11,0
  • BMW 420i xDrive Coupé
    Cylindrar/ventiler per cylinder
    4/4
    Cylindervolym cm3
    1998
    Slaglängd/cylinderdiameter mm
    94,6/82,0
    Motoreffekt kW (hk) vid varv/min
    135 (184)/5000
    Max vridmoment Nm vid varv/min
    270/1350–4600
    Kompression :1
    11,0

BMW TWINPOWER TURBO-DIESELMOTORER.

Den nya generationens dieselmotorer med BMW TwinPower Turbo är ytterligare ett exempel på den konsekventa tillämpningen av BMW EfficientDynamics-filosofin: att kombinera optimala prestanda och motorgångsegenskaper med låg bränsleförbrukning. Gemensamma karaktärsdrag för dieselmotorerna är spontan gasrespons och temperamentsfull kraftutveckling på alla varvtal i kombination med låg inre friktion, låg förbrukning och låga utsläpp. Resultatet är en oöverträffad kombination av effektivitet och dynamik. Maximal körglädje är standard. De nya dieselmotorerna i EfficientDynamics-familjen är lättviktskonstruktioner i aluminium och har ett eller två turboaggregat samt variabel turbingeometri. Insprutningen är den senaste generationens Common Rail-direktinsprutning. De garanterar optimal förbränning och bidrar på så sätt till att minska bränsleförbrukningen och koldioxidutsläppen.

  • BMW 435d xDrive Coupé
    Cylindrar/ventiler per cylinder
    6/4
    Cylindervolym cm3
    2993
    Slaglängd/cylinderdiameter mm
    90,0/84,0
    Motoreffekt kW (hk) vid varv/min
    230 (313)/4400
    Max vridmoment Nm vid varv/min
    630/1500–2500
    Kompression :1
    16,5
  • BMW 430d Coupé
    Cylindrar/ventiler per cylinder
    6/4
    Cylindervolym cm3
    2993
    Slaglängd/cylinderdiameter mm
    90,0/84,0
    Motoreffekt kW (hk) vid varv/min
    190 (258)/4000
    Max vridmoment Nm vid varv/min
    560/1500–3000
    Kompression :1
    16,5
  • BMW 430d xDrive Coupé
    Cylindrar/ventiler per cylinder
    6/4
    Cylindervolym cm3
    2993
    Slaglängd/cylinderdiameter mm
    90,0/84,0
    Motoreffekt kW (hk) vid varv/min
    190 (258)/4000
    Max vridmoment Nm vid varv/min
    560/1500–3000
    Kompression :1
    16,5
  • BMW 420d Coupé
    Cylindrar/ventiler per cylinder
    4/4
    Cylindervolym cm3
    1995
    Slaglängd/cylinderdiameter mm
    90,0/84,0
    Motoreffekt kW (hk) vid varv/min
    140 (190)/4000
    Max vridmoment Nm vid varv/min
    400/1750–2500
    Kompression :1
    16,5
  • BMW 420d xDrive Coupé
    Cylindrar/ventiler per cylinder
    4/4
    Cylindervolym cm3
    1995
    Slaglängd/cylinderdiameter mm
    90,0/84,0
    Motoreffekt kW (hk) vid varv/min
    140 (190)/4000
    Max vridmoment Nm vid varv/min
    400/1750–2500
    Kompression :1
    16,5
  • BMW 418d Coupé
    Cylindrar/ventiler per cylinder
    4/4
    Cylindervolym cm3
    1995
    Slaglängd/cylinderdiameter mm
    90,0/84,0
    Motoreffekt kW (hk) vid varv/min
    110 (150)/4000
    Max vridmoment Nm vid varv/min
    320/1500–3000
    Kompression :1
    16,5