PRESTANDA I EN KLASS FÖR SIG.

Kördynamiken i BMW 4-serie Gran Coupé.

PRESTANDA I EN KLASS FÖR SIG.

Kördynamiken i BMW 4-serie Gran Coupé.

Även när det gäller köregenskaperna kan BMW 4-serie Gran Coupé konsten att förena höga prestanda med optimal komfort. BMW-typiska egenskaper som perfekt viktfördelning, bakhjulsdrift och Driving Experience Control garanterar körglädje på allra högsta nivå. Det går att stegra kördynamiken ytterligare med extrautrustningens adaptiva M chassi. Och med den variabla sportstyrningen som gör kurvorna, om möjligt, ännu roligare.

PRESTANDA I EN KLASS FÖR SIG.Kördynamiken i BMW 4-serie Gran Coupé.

Även när det gäller köregenskaperna kan BMW 4-serie Gran Coupé konsten att förena höga prestanda med optimal komfort. BMW-typiska egenskaper som perfekt viktfördelning, bakhjulsdrift och Driving Experience Control garanterar körglädje på allra högsta nivå. Det går att stegra kördynamiken ytterligare med extrautrustningens adaptiva M chassi. Och med den variabla sportstyrningen som gör kurvorna, om möjligt, ännu roligare.

ADAPTIVT M CHASSI.

ADAPTIVT M CHASSI.

Det adaptiva M chassit är sänkt 10 millimeter för att ytterligare förhöja bilens kördynamiska potential. Dessutom kan föraren med hjälp av Driving Experience Control-reglaget ställa in chassits egenskaper så att de passar den egna körstilen – från komfortabel till extra sportig. Oavsett vilken grundinställning du väljer, anpassas de elektroniskt styrda stötdämparna hos det adaptiva M chassit till körbanans egenskaper och de aktuella körförhållandena – och det på bråkdelen av en sekund. Systemet bygger på ett stort antal sensorer som registrerar såväl hjulvibrationer som hastighet, för att på så sätt kunna uppnå optimal stötdämpning och ökad körsäkerhet.

För avspänd körning väljer du läget Comfort. Vill du ge chassit sportigare egenskaper med betydligt hårdare stötdämparinställning går det att välja läget Sport. Om du önskar dig en bil med extra dynamiska köregenskaper ska du välja läget Sport+. Då aktiveras DTC-funktionen (dynamisk väggreppskontroll) som tillåter visst hjulspinn för de drivande hjulen för att ge riktigt sportig körkänsla i gränsområdet. DSC-funktionen (dynamisk stabilitetskontroll) är fortfarande aktiv, men ingriper betydligt senare för att i sista stund – i den mån det är fysiskt möjligt – stabilisera bilen.

SKÖNHET I VARJE RÖRELSE.

Upplev kördynamiken i BMW 4-serie Gran Coupé.

SKÖNHET I VARJE RÖRELSE.

Upplev kördynamiken i BMW 4-serie Gran Coupé.

VARIABEL SPORTSTYRNING.

Den variabla sportstyrningen med Servotronic ger direkta och smidiga köregenskaper med mindre styrkraft. Styrningen arbetar oberoende av bilens hastighet och varierar styrutväxlingen beroende på rattutslaget. Det minskar rattrörelserna vid stora styrutslag. Det förbättrar smidigheten märkbart, i synnerhet vid sportig körning i snäva kurvor och vid undanmanövrar. Samtidigt ökar komforten vid parkering och manövrering på trånga ytor. Vid små rattutslag ger styrningen god riktningsstabilitet och mycket hög precision.

DRIVING PLEASURE IN NUMBERS.

DRIVING PLEASURE IN NUMBERS.

From 0 to 100 km/h in just 5.5 seconds – an expression of unbeatable driving pleasure. And all other performance figures of the BMW 4 Series Gran Coupé are also guaranteed to make your heart beat faster. Find out for yourself!

8-STEGAD STEPTRONIC-VÄXELLÅDA.

8-STEGAD STEPTRONIC-VÄXELLÅDA.

The 8-speed Steptronic transmission sets a new benchmark in dynamic performance and efficiency and is a key element of BMW EfficientDynamics .

The particularly finely tuned gradation of the gears allows optimum power delivery – at both low and high speeds. This reduces fuel consumption significantly, while allowing the driver to enjoy increased sportiness and dynamic performance. At high speeds in particular, the additional gears reduce engine speed, in turn decreasing both fuel consumption and engine noise.

The converter clutch also helps – even if the car is changed to the manual mode. In combination with the fast engine speed transitions and the precise transmission tuning, it provides a very high level of shift comfort and reduces noise considerably.

Thanks to the 8-speed Steptronic transmission from BMW EfficientDynamics , it is now possible to actively boost performance in vehicles with the new Predictive Drive Train via the Driving Experience Control. In the "Sport" mode, the transmission management uses data from the navigation system to deliver a level of responsiveness that is even more dynamic and spontaneous based on route characteristics. As suggested by its name, the "Comfort" mode offers a comfort-oriented shift programme with fewer shifts.

DRIVING EXPERIENCE CONTROL.

Med reglaget för Driving Experience Control kan föraren välja mellan läget Comfort för standardinställning av motor och växellåda, det energieffektiva läget ECO PRO och läget Sport, som ger en mer dynamisk körupplevelse. Det bränslesparande ECO PRO­läget anpassar karakteristiken för gaspedalen, växellådan och klimatautomatiken på ett intelligent sätt.
ECO PRO-läget sänker bränsleförbrukningen med upp till 20 procent. Ytterligare sparpotential kan uppnås med funktionerna ”segling” (endast med Steptronic-växellåda), hastighetsassistent och ECO PRO-rutt (endast i kombination med navigation Professional). Hastighetsassistenten kan med navigationssystemets hjälp registrera lokala förhållanden och avisera om dessa i tid. Om det kommer en fartbegränsning efter nästa kurva rekommenderar systemet att man släpper gasen redan före kurvan.
Även funktionen ECO PRO-rutt bidrar till att spara bränsle. Den tar hänsyn till den rådande trafiksituationen, den individuella körstilen och lokala förhållanden och föreslår det vägval som är mest bränsleeffektivt. Med funktionen ”segling” rullar bilen fritt i upp till 160 km/h när föraren tar foten från gasen och inte bromsar. I läget Sport reagerar bilen mer direkt och möjliggör en ännu sportigare körstil.