DYNAMIK MÖTER EFFEKTIVITET.

BMW TwinPower Turbo-motorerna för BMW 4-serie Gran Coupé.

Begreppet BMW TwinPower Turbo har blivit synonymt med konsten att kombinera effektivitet och dynamik. Även i BMW 4-serie Gran Coupé är motorerna imponerande kraftfulla samtidigt som de drar förvånansvärt lite bränsle. Som till exempel BMW 440i. Den raka, 6-cylindriga BMW TwinPower Turbo-bensinmotorn är med sina 240 kW (326 hk) och en acceleration på 5,1 sekunder från 0 till 100 km/h helt klart bäst i sitt segment.

BMW TWINPOWER TURBO-BENSINMOTORER.

Den nya generationens BMW TwinPower Turbo-bensinmotorer imponerar med sin temperamentsfulla kraftutveckling och omedelbara respons redan vid låga varvtal. Samtidigt utmärker de sig genom bättre bränsleeffektivitet, mindre utsläpp och högre prestanda. Dessa innovativa motorer är försedda med den senaste bränsleinsprutningstekniken, den steglöst variabla ventilstyrningen Valvetronic, Dubbel-VANOS samt innovativ turboteknik för ännu högre effektivitet och dynamik, vilket gör dem till en milstolpe i BMW EfficientDynamics utvecklingsstrategi. Resultatet är extra effektiva motorer som på ett imponerande sätt bevisar BMW:s erkänt höga kompetens på motorområdet. Den mångfalt prisbelönta 6-cylindriga bensinmotorn kännetecknas av sin dynamiska kraftutveckling, exceptionellt vibrationsfria gång och imponerande effektivitet. Den beprövade tekniken från motorerna ur EfficientDynamics motorfamilj används i alla bensinmotorer.

  • BMW 420i Gran Coupé
    Cylindrar/ventiler per cylinder
    4/4
    Cylindervolym cm3
    1998
    Slaglängd/cylinderdiameter mm
    94,6/82,0
    Motoreffekt kW (hk) vid varv/min
    135 (184)/5000
    Max vridmoment Nm vid varv/min
    290/1350–4600 [270 1350–4600]
    Kompression :1
    11,0
  • BMW 420i xDrive Gran Coupé
    Cylindrar/ventiler per cylinder
    4/4
    Cylindervolym cm3
    1998
    Slaglängd/cylinderdiameter mm
    94,6/82,0
    Motoreffekt kW (hk) vid varv/min
    135 (184)/5000
    Max vridmoment Nm vid varv/min
    270/1350–4600
    Kompression :1
    11,0
  • BMW 430i Gran Coupé
    Cylindrar/ventiler per cylinder
    4/4
    Cylindervolym cm3
    1998
    Slaglängd/cylinderdiameter mm
    94,6/82,0
    Motoreffekt kW (hk) vid varv/min
    185 (252)/5200
    Max vridmoment Nm vid varv/min
    350/1450–4800
    Kompression :1
    10,2
  • BMW 430i xDrive Gran Coupé
    Cylindrar/ventiler per cylinder
    4/4
    Cylindervolym cm3
    1998
    Slaglängd/cylinderdiameter mm
    94,6/82,0
    Motoreffekt kW (hk) vid varv/min
    185 (252)/5200
    Max vridmoment Nm vid varv/min
    350/1450–4800
    Kompression :1
    10,2
  • BMW 440i Gran Coupé
    Cylindrar/ventiler per cylinder
    6/4
    Cylindervolym cm3
    2998
    Slaglängd/cylinderdiameter mm
    94,6/82,0
    Motoreffekt kW (hk) vid varv/min
    240 (326)/5500
    Max vridmoment Nm vid varv/min
    450/1380–5000
    Kompression :1
    11,0
  • BMW 440i xDrive Gran Coupé
    Cylindrar/ventiler per cylinder
    6/4
    Cylindervolym cm3
    2998
    Slaglängd/cylinderdiameter mm
    94,6/82,0
    Motoreffekt kW (hk) vid varv/min
    240 (326)/5500
    Max vridmoment Nm vid varv/min
    450/1380–5000
    Kompression :1
    11,0

BMW TWINPOWER TURBO-DIESELMOTORER.

Den nya generationens dieselmotorer med BMW TwinPower Turbo är ytterligare ett exempel på den konsekventa tillämpningen av BMW EfficientDynamics-filosofin: att kombinera optimala prestanda och motorgångsegenskaper med låg bränsleförbrukning. Dieselmotorerna utmärker sig genom sin direkta gasrespons och temperamentsfulla kraftutveckling i alla varvtalsområden, samtidigt som bränsleförbrukningen hålls på en låg nivå. När det gäller effektivitet och dynamik råder det givetvis inte minsta tvivel. Ändå arbetar motorerna med extra låga utsläpp och friktionsförluster. Maximal körglädje är standard. De nya dieselmotorerna i EfficientDynamics-familjen är lättviktskonstruktioner i aluminium och har ett eller två turboaggregat samt variabel turbingeometri. Insprutningen är den senaste generationens Common Rail-direktinsprutning. De garanterar optimal förbränning och bidrar på så sätt till att minska bränsleförbrukningen och koldioxidutsläppen.

  • BMW 435d xDrive Gran Coupé
    Cylindrar/ventiler per cylinder
    6/4
    Cylindervolym cm3
    2993
    Slaglängd/cylinderdiameter mm
    90,0/84,0
    Motoreffekt kW (hk) vid varv/min
    230 (313)/4400
    Max vridmoment Nm vid varv/min
    630/1500–2500
    Kompression :1
    16,5
  • BMW 430d Gran Coupé
    Cylindrar/ventiler per cylinder
    6/4
    Cylindervolym cm3
    2993
    Slaglängd/cylinderdiameter mm
    90,0/84,0
    Motoreffekt kW (hk) vid varv/min
    190 (258)/4000
    Max vridmoment Nm vid varv/min
    560/1500–3000
    Kompression :1
    16,5
  • BMW 430d xDrive Gran Coupé
    Cylindrar/ventiler per cylinder
    6/4
    Cylindervolym cm3
    2993
    Slaglängd/cylinderdiameter mm
    90,0/84,0
    Motoreffekt kW (hk) vid varv/min
    190 (258)/4000
    Max vridmoment Nm vid varv/min
    560/1500–3000
    Kompression :1
    16,5
  • BMW 420d Gran Coupé
    Cylindrar/ventiler per cylinder
    4/4
    Cylindervolym cm3
    1995
    Slaglängd/cylinderdiameter mm
    90,0/84,0
    Motoreffekt kW (hk) vid varv/min
    140 (190)/4000
    Max vridmoment Nm vid varv/min
    400/1750–2500
    Kompression :1
    16,5
  • BMW 420d xDrive Gran Coupé
    Cylindrar/ventiler per cylinder
    4/4
    Cylindervolym cm3
    1995
    Slaglängd/cylinderdiameter mm
    90,0/84,0
    Motoreffekt kW (hk) vid varv/min
    140 (190)/4000
    Max vridmoment Nm vid varv/min
    400/1750–2500
    Kompression :1
    16,5
  • BMW 418d Gran Coupé
    Cylindrar/ventiler per cylinder
    4/4
    Cylindervolym cm3
    1995
    Slaglängd/cylinderdiameter mm
    90,0/84,0
    Motoreffekt kW (hk) vid varv/min
    110 (150)/4000
    Max vridmoment Nm vid varv/min
    320/1500–3000
    Kompression :1
    16,5