EN UPPLEVELSE DU INTE VILL GÅ MISTE OM.

Kördynamiken för BMW 5-serie Gran Turismo.

Omisskännlig dynamik är det som utmärker alla BMW:s bilar. I BMW 5-serie Gran Turismo är denna egenskap något som känns intensivt – varje meter du kör förmedlar oförfalskad körglädje.

CHASSI.

Chassit hos BMW 5-serie Gran Turismo låter dig uppleva hur den sportiga körglädjen sprider sig från vägen till förarplatsen – och det i kombination med säkerhet och komfort av högsta klass. Överlägset bemästrar det alla tänkbara situationer: med lika delar hård som komfortabel och dynamisk inställning, och givetvis med högsta säkerhet. Detta möjliggörs av en viktfördelning 50:50 mellan axlarna och en perfekt avstämning komponenterna emellan.
Integralbakaxeln av aluminium dämpar vibrationerna mellan vägen och drivlinan, vilket leder till högre kraftutveckling och komfort. Med extrautrustningens aktiva integralstyrning förstärks den här egenskapen ytterligare. Framaxeln med dubbla länkarmar ger däcken bästa tänkbara väggrepp. Även framaxeln är av aluminium, vilket bidrar till att minska vikten samtidigt som det ger enormt bra stabilitet. Därmed ökar den aktiva säkerheten samtidigt som komforten maximeras, även vid sportigt körsätt.

  • Nivåreglering som standardutrustning

    När bilen är tungt lastad jämnar standardutrustningens nivåreglering hos BMW 5-serie Gran Turismo ut höjdskillnaden mellan fram- och bakaxeln med hjälp av luftfjädringen. Sensorer på bakhjulen mäter avståndet mellan karossen och vägbanan. Beroende på körsituationen och hur tungt bilen är lastad optimeras fjädringen kontinuerligt. Det gör att även en fullpackad bil ändå ger dig full smidighet och säkerhet.

  • Elektronisk stötdämparkontroll (EDC) och Adaptive Drive

    Med extrautrustningens elektroniska stötdämparkontroll kan stötdämparna anpassas till den aktuella körsituationen. Förutom standardinställningen Comfort kan stötdämparna med läget Comfort+ ställas in på ännu högre komfort, vilket gör att störande rörelser minimeras om vägbanan till exempel är ojämn.
    Extrautrustningens Adaptive Drive kombinerar den elektroniska stötdämparkontrollen med det aktiva chassit Dynamic Drive. Sensorerna mäter hela tiden hastigheten, rattutslaget och G-krafterna i bilen och anpassar krängningshämmarna och stötdämparna kontinuerligt. Det ger exakta styregenskaper, kortare bromssträcka och högre åkkomfort.

8-STEGAD STEPTRONIC-VÄXELLÅDA.

8-STEGAD STEPTRONIC-VÄXELLÅDA.

Den 8-stegade Steptronic-växellådan ger avsevärt högre växlings- och körkomfort tack vare den täta stegningen och minskade varvtalssprång. Detta förenar enastående komfort med omisskännlig dynamik och sänker dessutom bränsleförbrukningen. Du kan även växla manuellt med växelväljaren.

AKTIV INTEGRALSTYRNING

Extrautrustningens aktiva integralstyrning kombinerar medstyrande bakhjul och variabel utväxling för styrningen av framhjulen. Vid hastigheter under ca 60 km/h styr bakhjulen i motsatt riktning mot framhjulen. Det känns som om axelavståndet minskar, vilket bidrar till ökad smidighet och lättstyrdhet. Vid hastigheter över ca 60 km/h styr bakhjulen i samma riktning som framhjulen. Axelavståndet uppfattas som längre, vilket ökar både stabiliteten och körkomforten – särskilt vid snabba och spontana filbyten.

DRIVING EXPERIENCE CONTROL.

Med Driving Experience Control är det du som bestämmer: med knappen i mittkonsolen aktiverar du önskat körläge. Du kan koppla om från läge Comfort, med standardinställningar för motor och växellåda, till det effektivitetsoptimerande ECO PRO-läget eller till läge Sport, som ger ännu mer dynamisk körning. Vilken inställning som är aktiverad ser du hela tiden under hastighetsmätaren.

  • ECO PRO-läge

    Det bränslesparande ECO PRO-läget optimerar gaspedalens och växellådans karakteristik samt växlingspunkterna, samtidigt som det sker en intelligent anpassning av klimatautomatiken. ECO PRO-tips hjälper dig att optimera din egen körstil, och med bonusräckvidden får du snabbt reda på hur många kilometer du har vunnit genom att köra bränsleoptimerat med ECO PRO-läget.
    Beroende på det individuella körsättet sänker ECO PRO-läget bränsleförbrukningen med upp till 20 procent. Ytterligare fem procent går att spara med funktionerna ”segling”, hastighetsassistent och ECO PRO-rutt, som finns i kombination med navigation Professional. Besparingspotentialen är framtagen i en intern förbrukningsstudie hos BMW.

  • Hastighetsassistent

    Hastighetsassistenten tar hjälp av den senaste generationens navigation Professional för att kunna förutse lokala förhållanden och i god tid ge föraren tips om vad som väntar. Om det efter nästa kurva kommer en fartbegränsning eller en tätortsinfart rekommenderar systemet att man släpper gasen redan före kurvan.

  • ECO PRO-rutt och ”segling”

    Även funktionen ECO PRO-rutt bidrar till att spara bränsle. Den tar hänsyn till den rådande trafiksituationen, den individuella körstilen och lokala förhållanden och föreslår det vägval som är mest bränsleeffektivt. Hur mycket bränsle du sparar visas på displayen, så att du kan välja om du vill följa rekommendationen eller inte.
    Med funktionen ”segling” rullar bilen fritt i upp till 160 km/h när föraren tar foten från gasen och inte bromsar, detta förutsatt att hastighetsassistenten inte förutser någon hastighetsändring.

  • Läge Sport

    I läget Sport reagerar bilen mer direkt och möjliggör en ännu sportigare körstil. De fördefinierade inställningarna bidrar till avsevärt sportigare egenskaper för drivlina och chassi jämfört med standardinställningen. Motorn ger ännu snabbare respons. Växlingspunkterna blir utpräglat sportiga. Tillsammans med elektronisk stötdämparkontroll får chassit betydligt mer sportbetonade inställningar i läget Sport. Och Servotronic reducerar servoassistansen.

BMW xDRIVE.

BMW xDRIVE.

Det intelligenta systemet för fyrhjulsdrift från BMW, xDrive, anpassar sig perfekt även till besvärliga körsituationer, genom att alltid leverera bästa tänkbara drivgrepp. Med xDrive och den dynamiska stabilitetskontrollen (DSC) behåller bilen sin stabilitet och spårhållning i alla lägen. xDrive fördelar drivkraften steglöst och flexibelt mellan hjulaxlarna med hjälp av DSC-sensorerna för att optimera drivgreppet och redan i ett tidigt skede motverka över- eller understyrningstendenser i kurvor. Dessutom bidrar systemet till att bilen startar säkert och stabilt även på halt underlag och i branta backar. DSC behöver inte ingripa lika ofta vid besvärliga vägförhållanden. Därigenom förenar xDrive fördelarna med fyrhjulsdrift – drivgrepp, spårstabilitet och körsäkerhet – med smidiga köregenskaper som är så typiska för en BMW.