ETT SPORTIGARE SÄTT ATT ÅKA BUSINESS CLASS.

Kördynamiken för BMW 5-serie Sedan.

Omisskännlig dynamik är det som utmärker alla BMW:s bilar. I BMW 5-serie Sedan är det en egenskap som känns intensivt – varje meter du kör förmedlar oförfalskad körglädje.

CHASSI.

Chassit hos BMW 5-serie Sedan låter dig uppleva hur den sportiga körglädjen sprider sig från vägen till förarplatsen – och det i kombination med säkerhet och komfort av högsta klass. Överlägset bemästrar det alla tänkbara situationer: med lika delar hård som komfortabel och dynamisk inställning, och givetvis med högsta säkerhet. Detta möjliggörs av en viktfördelning 50:50 mellan axlarna och en perfekt avstämning komponenterna emellan.
Integralbakaxeln av aluminium dämpar vibrationerna mellan vägen och drivlinan, vilket leder till högre kraftutveckling och komfort. Med extrautrustningens aktiva integralstyrning förstärks den här egenskapen ytterligare. Framaxeln med dubbla länkarmar ger däcken bästa tänkbara väggrepp. Även framaxeln är av aluminium, vilket bidrar till att minska vikten samtidigt som det ger mycket bra styvhet. Därmed ökar den aktiva säkerheten samtidigt som komforten maximeras, även vid sportigt körsätt.

  • Elektronisk stötdämparkontroll (EDC) och Adaptive Drive

    Med extrautrustningens elektroniska stötdämparkontroll kan stötdämparna anpassas till den aktuella körsituationen. Förutom standardinställningen Comfort kan stötdämparna med läget Comfort+ (ej för BMW M550d xDrive) ställas in på ännu högre komfort, vilket gör att störande rörelser minimeras om vägbanan till exempel är ojämn.
    Extrautrustningens Adaptive Drive kombinerar den elektroniska stötdämparkontrollen med det aktiva chassit Dynamic Drive. Sensorerna mäter hela tiden hastigheten, rattutslaget och G-krafterna i bilen och anpassar krängningshämmarna och stötdämparna kontinuerligt. Det ger exakta styregenskaper, kortare bromssträcka och högre åkkomfort.

AKTIV INTEGRALSTYRNING.

AKTIV INTEGRALSTYRNING.

Ännu mer lättstyrd och smidig.

Extrautrustningens aktiva integralstyrning kombinerar medstyrande bakhjul och variabel utväxling för styrningen av framhjulen. Vid hastigheter under ca 60 km/h styr bakhjulen i motsatt riktning mot framhjulen. Det känns som om axelavståndet minskar, vilket bidrar till ökad smidighet och lättstyrdhet. Vid hastigheter över ca 60 km/h styr bakhjulen i samma riktning som framhjulen. Axelavståndet uppfattas som längre, vilket ökar både stabiliteten och körkomforten – särskilt vid snabba och spontana filbyten.

DRIVING EXPERIENCE CONTROL.

Med Driving Experience Control är det du som bestämmer: med knappen i mittkonsolen aktiverar du önskat körläge. Du kan koppla om från läge Comfort, med standardinställningar för motor och växellåda, till det effektivitetsoptimerande ECO PRO-läget eller till läge Sport, som ger ännu mer dynamisk körning. Vilken inställning som är aktiverad ser du hela tiden under hastighetsmätaren.

  • ECO PRO-läge

    Det bränslesparande ECO PRO-läget optimerar gaspedalens och växellådans karakteristik samt växlingspunkterna, samtidigt som det sker en intelligent anpassning av klimatautomatiken. ECO PRO-tips hjälper dig att optimera din egen körstil, och med bonusräckvidden får du snabbt reda på hur många kilometer du har vunnit genom att köra bränsleoptimerat med ECO PRO-läget.
    Beroende på det individuella körsättet sänker ECO PRO-läget bränsleförbrukningen med upp till 20 procent. Ytterligare fem procent går att spara med funktionerna ”segling”, hastighetsassistenten och ECO PRO-rutt, som finns i kombination med Steptronic-växellåda och navigation Professional. Besparingspotentialen är framtagen i en intern förbrukningsstudie hos BMW.

  • Preview assistant

    Hastighetsassistenten samarbetar med den senaste versionen av navigation Professional för att i god tid identifiera lokala förhållanden och ge dig tips för att du ska kunna köra mer förutseende och effektivt. När du till exempel närmar dig en kurva som följs av en tätortsinfart eller hastighetsbegränsning rekommenderar systemet att du saktar ned redan före kurvan.

  • ECO PRO-rutt och ”segling”

    Även funktionen ECO PRO-rutt bidrar till att spara bränsle. Den tar hänsyn till den rådande trafiksituationen, den individuella körstilen och lokala förhållanden och föreslår det vägval som är mest bränsleeffektivt. Hur mycket bränsle du sparar visas på displayen, så att du kan välja om du vill följa rekommendationen eller inte.
    Med funktionen ”segling” (endast med Steptronic-växellåda) rullar bilen fritt i upp till 160 km/h när föraren tar foten från gasen och inte bromsar, detta förutsatt att hastighetsassistenten inte förutser någon hastighetsändring.

  • Läge Sport

    I läget Sport reagerar bilen mer direkt och möjliggör en ännu sportigare körstil. De fördefinierade inställningarna bidrar till avsevärt sportigare egenskaper för drivlina och chassi jämfört med standardinställningen. Motorn ger ännu snabbare respons. I kombination med den 8-stegade Steptronic-sportväxellådan blir växlingspunkterna utpräglat sportiga. Tillsammans med elektronisk stötdämparkontroll får chassit betydligt mer sportbetonade inställningar i läget Sport. Och Servotronic reducerar servoassistansen.

  • Förutseende drivlina

    BMW EfficientDynamics bidrar till ännu mer dynamik tack vare den nya förutseende drivningen som kan väljas med reglaget för Driving Experience Control. I körläget Sport samspelar data från navigationssystemet med växellådans styrenhet för att, beroende på sträckan, ge ännu direktare respons. Comfort-läget kännetecknas som namnet antyder av ett mer komfortorienterat växlingsprogram med färre växlingar.

BMW xDrive.

BMW xDrive.

Det intelligenta systemet för fyrhjulsdrift från BMW, xDrive, anpassar sig perfekt även till besvärliga körsituationer, genom att alltid leverera bästa tänkbara drivgrepp. Med xDrive och den dynamiska stabilitetskontrollen (DSC) behåller bilen sin stabilitet och spårhållning i alla lägen. xDrive fördelar drivkraften steglöst och flexibelt mellan hjulaxlarna med hjälp av DSC-sensorerna för att optimera drivgreppet och redan i ett tidigt skede motverka över- eller understyrningstendenser i kurvor. Dessutom bidrar systemet till att bilen startar säkert och stabilt även på halt underlag och i branta backar. DSC behöver inte ingripa lika ofta vid besvärliga vägförhållanden. Därigenom förenar xDrive fördelarna med fyrhjulsdrift – drivgrepp, spårstabilitet och körsäkerhet – med smidiga köregenskaper som är så typiska för en BMW.

8-STEGAD STEPTRONIC-VÄXELLÅDA.

8-STEGAD STEPTRONIC-VÄXELLÅDA.

Den 8-stegade Steptronic-växellådan ger avsevärt högre växlings- och körkomfort tack vare den täta stegningen och minskade varvtalssprång. Detta förenar enastående komfort med omisskännlig dynamik och sänker dessutom bränsleförbrukningen. Du kan även växla manuellt med växelväljaren.