SKONAR RESURSERNA. OCH ÖKAR KÖRGLÄDJEN.

BMW EfficientDynamics i BMW 5-serie Touring.

BMW 5-serie Touring visar vägen, även när det gäller effektivitet: varenda BMW 5-serie Touring är utrustad med ett omfattande paket med funktioner och teknik från BMW EfficientDynamics. Därmed minskar bränsleförbrukningen signifikant och de farliga utsläppen reduceras likaså – för ännu renare körglädje.

BMW 520d.

Den 4-cylindriga BMW TwinPower Turbo-dieselmotorn i BMW 520d hämtar sin imponerande effekt på 140 kW (190 hk) från en cylindervolym på 2,0 liter. Motorn kombinerar Common Rail-direktinsprutning och ett turboaggregat med variabel turbingeometri. Med sitt vridmoment på 400 Nm från 1 750 till 2 500 varv/min går den från 0 till 100 km/h på 8,1 sekunder (Steptronic-växellåda: 8,0 s, xDrive Steptronic-växellåda: 8,2 s) samt har en toppfart på 229 km/h (Steptronic-växellåda: 226 km/h, xDrive Steptronic-växellåda: 220 km/h). Den effektiva förbrukningen: 5,0 till 4,6 liter (Steptronic-växellåda: 4,9 till 4,5 l, xDrive Steptronic-växellåda: 5,2 till 4,8 l) för 10 mils blandad körning och med ett koldioxidvärde på 132 till 122 g/km (Steptronic-växellåda:128 till 118 g/km, xDrive Steptronic-växellåda: 137 till 127 g/km).

ECO PRO-LÄGE.

När du väljer ECO PRO-läget ändras inställningarna direkt för att ge maximal effektivitet. Beroende på det individuella körsättet kan bränsleförbrukningen sänkas med upp till 20 procent.
Ytterligare 5 procents sparpotential erbjuder funktionerna ”segling” (endast med 8-stegad Steptronic-växellåda), hastighetsassistent och ECO PRO-rutt. På så sätt optimeras gaspedalens och växellådans karakteristik samt växlingspunkterna, samtidigt som det sker en intelligent anpassning av klimatautomatiken. På Control Display visas vilka av BMW EfficientDynamics funktioner som för närvarande hjälper till att sänka bränsleförbrukningen. Du får ECO PRO-tips om hur du kör mest effektivt med hänsyn till den aktuella situationen.

  • Segling

    En annan funktion hos ECO PRO-läget är ”segling” (endast i kombination med Steptronic-växellåda): I hastigheter mellan 50 och 160 km/h när det inte behövs någon drivning kopplar systemet bort motorn så att bilen rullar helt utan drivning.

  • Hastighetsassistent

    En innovativ funktion i ECO PRO-läget är hastighetsassistenten i kombination med navigation Professional. Den tar navigationssystemets data till hjälp för att förutse kurvor, tätortsinfarter, rondeller, T-korsningar, fartbegränsningar och motorvägsavfarter på den aktuella sträckan och kan därmed tipsa i tid om att du t ex bör ta foten från gaspedalen.

  • ECO PRO-rutt

    ECO PRO-läget omfattar även ECO PRO-rutt som arbetar tillsammans med den senaste generationens navigation Professional. Utifrån olika parametrar som det individuella körsättet, det aktuella trafikläget och vägarnas skick räknar funktionen ut den mest bränsleeffektiva sträckan. Färddatorn visar dig bonusräckvidden, alltså hur många kilometer extra du kan köra tack vare ECO PRO-läget.

BMW EFFICIENTDYNAMICS-TEKNIK.

BMW EFFICIENTDYNAMICS-TEKNIK.

BluePerformance-teknik.

Alla dieselmotorer är garanterat framtidskompatibla tack vare standardutrustningens BluePerformance-teknik: tekniken gör att dieselmotorns utsläppsvärden kan optimeras ytterligare. Förutom dieselpartikelfiltret och oxidationskatalysatorn finns en kväveoxidkatalysator som reducerar kväveoxiderna i avgaserna ytterligare. På vissa modeller används en annan variant för att bryta ned kväveoxiden: SCR-katalysator (SCR = selective catalytic reduction) med AdBlue-insprutning. Genom att ureahaltigt AdBlue sprutas in skapas en kemisk reaktion, som i sin tur reducerar kväveoxidutsläppen ordentligt. Därmed kan du på även på lång sikt njuta av en av de renaste dieselbilarna i världen: med konsekvent reducerade utsläpp, som uppfyller de stränga EU6-avgaskraven i standardutförandet.

AERODYNAMIK.

Bilens design ligger helt i linje med BMW EfficientDynamics filosofi. Det gäller särskilt den aerodynamiskt optimerade frontspoilern och det innovativa underredet som minskar luftmotståndet och sänker bränsleförbrukningen.
Hela bilens front med den nydesignade frontspoilern personifierar BMW EfficientDynamics filosofi på ett förträffligt sätt. De optimerade, strömlinjeformade luftintagen bidrar också till att förbättra vindflödet – vilket i sin tur reducerar luftmotståndet – precis som de speciellt utformade hjulhusen, som ser till att turbulensen på grund av fartvinden minskar.
Det heltäckande underredesskyddet, där även motorrummet är avskärmat, är en annan detalj som har en avgörande betydelse för att förbättra aerodynamiken. Den nya typen av inklädnader och skydd förbättrar dock inte bara aerodynamiken: de ger dessutom bättre ljudisolering och korrosionsskydd.

BROMSKRAFTÅTERVINNING.

BROMSKRAFTÅTERVINNING.

Kinetisk energi.

Varje gång du bromsar samt vid motorbromsning frigörs kinetisk energi, som hittills har varit outnyttjad i de flesta bilar. Bromskraftåtervinningen använder denna hittills outnyttjade potential och producerar el från den energi som frigörs när föraren bromsar eller släpper upp gaspedalen. Elen används till att ladda batteriet. Tack vare detta intelligenta energistyrningssystem avlastas generatorn eftersom den inte behöver arbeta konstant. Resultatet är lägre bränsleförbrukning och högre prestanda – helt i linje med BMW EfficientDynamics.

AUTO START-/STOPPFUNKTION.

AUTO START-/STOPPFUNKTION.

Sparar bränsle.

Auto start-/stoppfunktionen ser till att bilen bara förbrukar bränsle när den kör.
När bilen står stilla, till exempel vid trafikljus eller i bilköer, utnyttjar auto start-/stoppfunktionen möjligheten att spara bränsle och stänger av motorn när bilen går på tomgång och du tar foten från kopplingen (manuell växellåda) resp bromsar in bilen till stillastående (Steptronic-växellåda).
Info Display visar när funktionen är aktiverad. Direkt när du trampar ned kopplingen (manuell växellåda) eller tar foten från bromsen (Steptronic-växellåda) går motorn igång automatiskt på bråkdelen av en sekund, så att du snabbt kan fortsätta köra utan minsta fördröjning.
Körkomforten och säkerheten är oförändrat hög, eftersom funktionen endast utförs om motorn har nått optimal drifttemperatur, temperaturen i kupéutrymmet ligger på önskad nivå, batteriet är tillräckligt laddat och inga rattrörelser utförs. En central styrenhet startar motorn om det behövs, även vid stopp. Till exempel om bilen börjar rulla eller om vindrutan immar igen. Om så önskas kan auto start-/stoppfunktionen när som helst avaktiveras med en knapp.