KRAFTFULLT NYTÄNKANDE.

BMW TwinPower Turbo-motorerna för BMW 5-serie Touring.

Oavsett om det gäller bensin eller diesel: Alla motorer för BMW 5-serie Touring kännetecknas av höga prestanda, dynamisk kraftutveckling och hög varvvillighet. Ändå garanterar de intelligenta funktionerna från BMW EfficientDynamics och den unika BMW TwinPower Turbo-tekniken högsta tänkbara bränsleeffektivitet – för mer kraft och mindre förbrukning.

BMW TWINPOWER TURBO-BENSINMOTORER.

Den nya generationens BMW TwinPower Turbo-bensinmotorer imponerar med sin temperamentsfulla kraftutveckling och omedelbara respons redan vid låga varvtal. Samtidigt utmärker de sig genom bättre bränsleeffektivitet, mindre utsläpp och högre prestanda. Dessa innovativa motorer är försedda med den senaste bränsleinsprutningstekniken, den steglöst variabla ventilstyrningen Valvetronic inkl Dubbel-VANOS samt innovativ turboteknik för ännu högre effektivitet och dynamik, vilket gör dem till en milstolpe i BMW EfficientDynamics utvecklingsstrategi. Resultatet är en extra effektiv motor som på ett imponerade sätt bevisar BMW:s erkänt höga kompetens på motorområdet. Den raka, 6-cylindriga BMW TwinPower Turbo-bensinmotorn har fått utmärkelsen ”Engine of the Year” ett flertal gånger. Denna prisbelönta motor kännetecknas av sin dynamiska kraftutveckling, exceptionellt vibrationsfria gång och imponerande effektivitet. Den beprövade tekniken från motorerna ur EfficientDynamics motorfamilj används i nästan alla bensinmotorer.

  • BMW 550i Touring
    Cylindrar/ventiler per cylinder
    8/4
    Cylindervolym cm3
    4395
    Slaglängd/cylinderdiameter mm
    88,3/89,0
    Motoreffekt kW (hk) vid varv/min
    330 (449)/5500
    Max vridmoment Nm vid varv/min
    650/2000–4500
    Kompression :1
    10,0
  • BMW 535i Touring
    Cylindrar/ventiler per cylinder
    6/4
    Cylindervolym cm3
    2979
    Slaglängd/cylinderdiameter mm
    89,6/84,0
    Motoreffekt kW (hk) vid varv/min
    225 (306)/5800
    Max vridmoment Nm vid varv/min
    400/1200–5000
    Kompression :1
    10,2
  • BMW 535i xDrive Touring
    Cylindrar/ventiler per cylinder
    6/4
    Cylindervolym cm3
    2979
    Slaglängd/cylinderdiameter mm
    89,6/84,0
    Motoreffekt kW (hk) vid varv/min
    225 (306)/5800
    Max vridmoment Nm vid varv/min
    400/1200–5000
    Kompression :1
    10,2
  • BMW 528i Touring
    Cylindrar/ventiler per cylinder
    4/4
    Cylindervolym cm3
    1997
    Slaglängd/cylinderdiameter mm
    90,1/84,0
    Motoreffekt kW (hk) vid varv/min
    180 (245)/5000
    Max vridmoment Nm vid varv/min
    350/1250–4800
    Kompression :1
    10,0
  • BMW 528i xDrive Touring
    Cylindrar/ventiler per cylinder
    4/4
    Cylindervolym cm3
    1997
    Slaglängd/cylinderdiameter mm
    90,1/84,0
    Motoreffekt kW (hk) vid varv/min
    180 (245)/5000
    Max vridmoment Nm vid varv/min
    350/1250–4800
    Kompression :1
    10,0
  • BMW 520i Touring
    Cylindrar/ventiler per cylinder
    4/4
    Cylindervolym cm3
    1997
    Slaglängd/cylinderdiameter mm
    90,1/84,0
    Motoreffekt kW (hk) vid varv/min
    135 (184)/5000
    Max vridmoment Nm vid varv/min
    270/1250–4500
    Kompression :1
    11,0

BMW TWINPOWER TURBO-DIESELMOTORER.

Den nya generationens dieselmotorer med BMW TwinPower Turbo är ytterligare ett exempel på den konsekventa tillämpningen av BMW EfficientDynamics-filosofin: att kombinera optimala prestanda och motorgångsegenskaper med låg bränsleförbrukning. Dieselmotorerna utmärker sig genom sin direkta gasrespons och temperamentsfulla kraftutveckling i alla varvtalsområden, samtidigt som bränsleförbrukningen hålls på en låg nivå. När det gäller effektivitet och dynamik råder det givetvis inte minsta tvivel. Ändå arbetar motorerna med extra låga utsläpp och friktionsförluster. Maximal körglädje är standard. De nya dieselmotorerna i EfficientDynamics-familjen är lättviktskonstruktioner i aluminium och har ett, två eller tre turboaggregat samt variabel turbingeometri. Insprutningen är den senaste generationens Common Rail-direktinsprutning. De garanterar optimal förbränning och bidrar på så sätt till att minska bränsleförbrukningen och koldioxidutsläppen.

  • BMW M550d xDrive Touring
    Cylindrar/ventiler per cylinder
    6/4
    Cylindervolym cm3
    2993
    Slaglängd/cylinderdiameter mm
    90,0/84,0
    Motoreffekt kW (hk) vid varv/min
    280 (381)/4000–4400
    Max vridmoment Nm vid varv/min
    740/2000–3000
    Kompression :1
    16,0
  • BMW 535d Touring
    Cylindrar/ventiler per cylinder
    6/4
    Cylindervolym cm3
    2993
    Slaglängd/cylinderdiameter mm
    90,0/84,0
    Motoreffekt kW (hk) vid varv/min
    230 (313)/4400
    Max vridmoment Nm vid varv/min
    630/1500–2500
    Kompression :1
    16,5
  • BMW 535d xDrive Touring
    Cylindrar/ventiler per cylinder
    6/4
    Cylindervolym cm3
    2993
    Slaglängd/cylinderdiameter mm
    90,0/84,0
    Motoreffekt kW (hk) vid varv/min
    230 (313)/4400
    Max vridmoment Nm vid varv/min
    630/1500–2500
    Kompression :1
    16,5
  • BMW 530d Touring
    Cylindrar/ventiler per cylinder
    6/4
    Cylindervolym cm3
    2993
    Slaglängd/cylinderdiameter mm
    90,0/84,0
    Motoreffekt kW (hk) vid varv/min
    190 (258)/4000
    Max vridmoment Nm vid varv/min
    560/1500–3000
    Kompression :1
    16,5
  • BMW 530d xDrive Touring
    Cylindrar/ventiler per cylinder
    6/4
    Cylindervolym cm3
    2993
    Slaglängd/cylinderdiameter mm
    90,0/84,0
    Motoreffekt kW (hk) vid varv/min
    190 (258)/4000
    Max vridmoment Nm vid varv/min
    560/1500–3000
    Kompression :1
    16,5
  • BMW 525d Touring
    Cylindrar/ventiler per cylinder
    4/4
    Cylindervolym cm3
    1995
    Slaglängd/cylinderdiameter mm
    90,0/84,0
    Motoreffekt kW (hk) vid varv/min
    160 (218)/4400
    Max vridmoment Nm vid varv/min
    450/1500–2500
    Kompression :1
    16,5
  • BMW 525d xDrive Touring
    Cylindrar/ventiler per cylinder
    4/4
    Cylindervolym cm3
    1995
    Slaglängd/cylinderdiameter mm
    90,0/84,0
    Motoreffekt kW (hk) vid varv/min
    160 (218)/4400
    Max vridmoment Nm vid varv/min
    450/1500–2500
    Kompression :1
    16,5
  • BMW 520d Touring
    Cylindrar/ventiler per cylinder
    4/4
    Cylindervolym cm3
    1995
    Slaglängd/cylinderdiameter mm
    90,0/84,0
    Motoreffekt kW (hk) vid varv/min
    140 (190)/4000
    Max vridmoment Nm vid varv/min
    400/1750–2500
    Kompression :1
    16,5
  • BMW 520d xDrive Touring
    Cylindrar/ventiler per cylinder
    4/4
    Cylindervolym cm3
    1995
    Slaglängd/cylinderdiameter mm
    90,0/84,0
    Motoreffekt kW (hk) vid varv/min
    140 (190)/4000
    Max vridmoment Nm vid varv/min
    400/1750–2500
    Kompression :1
    16,5
  • BMW 518d Touring
    Cylindrar/ventiler per cylinder
    4/4
    Cylindervolym cm3
    1995
    Slaglängd/cylinderdiameter mm
    90,0/84,0
    Motoreffekt kW (hk) vid varv/min
    110 (150)/4000
    Max vridmoment Nm vid varv/min
    360/1750–2500
    Kompression :1
    16,5