DYNAMIK UTAN HINDER.

Kördynamik & effektivitet för BMW 6-serie Cabriolet.

DYNAMIK UTAN HINDER.

Kördynamik & effektivitet för BMW 6-serie Cabriolet.

Motorerna med kraftigt vridmoment och den avancerade chassitekniken är perfekt avstämda till varandra och bidrar till en fantastisk körupplevelse som förstärks ytterligare genom sportavgassystemets dynamiska ljud. Den enastående dynamiken och smidigheten hos BMW 6-serie Cabriolet är ett resultat av BMW EfficientDynamics-teknik som t ex de kraftfulla och effektiva BMW TwinPower Turbo-motorerna och den 8-stegade Steptronic-sportväxellådan.

DYNAMIK UTAN HINDER.Kördynamik & effektivitet för BMW 6-serie Cabriolet.

Motorerna med kraftigt vridmoment och den avancerade chassitekniken är perfekt avstämda till varandra och bidrar till en fantastisk körupplevelse som förstärks ytterligare genom sportavgassystemets dynamiska ljud. Den enastående dynamiken och smidigheten hos BMW 6-serie Cabriolet är ett resultat av BMW EfficientDynamics-teknik som t ex de kraftfulla och effektiva BMW TwinPower Turbo-motorerna och den 8-stegade Steptronic-sportväxellådan.

BMW EFFICIENTDYNAMICS.

BMW EFFICIENTDYNAMICS.

Oavsett om det gäller maximala prestanda eller minimal förbrukning – det viktigaste är körglädjen som är så typisk för BMW. BMW EfficientDynamics heter strategin från BMW, som syftar till att minska bränsleförbrukningen och sänka koldioxidvärdena samtidigt som prestanda och dynamik förbättras. Det är ett åtgärdspaket för drivlinan, energistyrningen och bilkonceptet som baserar sig på BMW EfficientLightweight – och det är standard i alla BMW-bilar.
Den nya generationens BMW TwinPower Turbo-motorer, både i diesel- och bensinversion, ger högre prestanda och reducerar förbrukningen. Det i sin tur ökar effektiviteten och optimerar aerodynamiken.

SPORTAVGASSYSTEM.

Det mustiga ljudet från sportavgassystemet förstärker den sportiga känslan. Det går även att ställa in motorljudet via ett integrerat avgasspjäll som styrs med hjälp av reglaget för Driving Experience Control. De dynamiskt inriktade körprogrammen Sport och Sport+ ackompanjeras av ett mer kraftfullt och distinkt sound, medan de komfortinriktade programmen har ett mer diskret motorljud som ger en behaglig körupplevelse på längre resor.

Kraftfullt och omisskännligt.

KÖRDYNAMIK.

Det som kan verka enkelt är ofta frukten av hårt arbete. BMW 6-serie Cabriolet utgör inget undantag. De lätta och följsamma köregenskaperna är resultatet av en chassiinställning med extremt hög precision. BMW EfficientDynamics-teknik som t ex de 6- och 8-cylindriga BMW TwinPower Turbo-motorerna med kraftigt vridmoment och den 8-stegade Steptronic-sportväxellådan, som ingår i standardutrustningen, gör bilen till en dynamisk cabriolet som erbjuder en unik körupplevelse under bar himmel.

EN FRISK FLÄKT.

Upplev kördynamiken i BMW 6-serie Cabriolet.

  • Chassi

    BMW 6-serie Cabriolet imponerar med exakta köregenskaper och hög kursstabilitet. Det avancerade chassit ser till att bilen har optimal kontakt med vägbanan och perfekt väghållning i alla situationer. Chassit i BMW 6-serie Cabriolet kombinerar de perfekt avstämda tekniska komponenterna med bakhjulsdrift och en helt jämn viktfördelning 50:50 mellan fram- och bakaxeln.
    Samtidigt som bakaxeln överför motorns drivmoment till vägbanan på ett dynamiskt sätt, påverkas inte styrningen av drivningen. Även axeln med dubbla tvärlänkar fram och integralaxeln bak utgör en del av chassit. För att minska bilens vikt är dessa till största delen tillverkade av aluminium. Den låga vikten ger i sin tur upphov till mindre massa och mer smidighet, komfort och säkerhet.

  • Aktiv integralstyrning

    Extrautrustningens aktiva integralstyrning kombinerar medstyrande bakhjul och variabel utväxling för styrningen av framhjulen. Vid hastigheter under ca 60 km/h styr bakhjulen i motsatt riktning mot framhjulen. Det känns som om axelavståndet minskar, vilket bidrar till ökad smidighet och lättstyrdhet. Vid hastigheter över ca 60 km/h styr bakhjulen i samma riktning som framhjulen. Axelavståndet uppfattas som längre, vilket ökar både stabiliteten och körkomforten – särskilt vid snabba och spontana filbyten.

  • Driving Experience Control inkl ECO PRO

    Med Driving Experience Control-reglaget kan föraren välja mellan läget Comfort för standardinställning av motor och växellåda, det energieffektiva läget ECO PRO samt läget Sport, som ger en ännu mer dynamisk körupplevelse. ECO PRO­läget anpassar karakteristiken för gaspedalen, växellådan samt bilens klimatautomatik till en bränsleeffektiv körstil.
    ECO PRO-läget sänker bränsleförbrukningen med upp till 20 procent. En ytterligare besparing kan uppnås med funktionerna ”segling”, hastighetsassistent och ECO PRO-rutt. Hastighetsassistenten kan med navigationssystemets hjälp registrera lokala förhållanden och informera föraren om dessa i tid. Om det kommer en fartbegränsning efter nästa kurva rekommenderar systemet att man släpper gasen redan före kurvan.
    Även funktionen ECO PRO-rutt bidrar till att spara bränsle. Den tar hänsyn till den rådande trafiksituationen, den individuella körstilen och lokala förhållanden och föreslår det vägval som är mest bränsleeffektivt. Med funktionen ”segling” rullar bilen fritt i upp till 160 km/h när föraren tar foten från gasen och inte bromsar. I läget Sport reagerar bilen mer direkt och möjliggör en ännu sportigare körstil.

8-STEGAD STEPTRONIC-SPORTVÄXELLÅDA.

Den 8-stegade Steptronic-sportväxellådan anpassar sig till den individuella körstilen. Den täcker in hela spektrumet från lugn körning till ett utpräglat dynamiskt körsätt. Förutom automatisk växling finns också möjligheten att växla manuellt, antingen med den sportigt utformade växelväljarspaken eller med rattens växelpaddlar.
I läget Sport är växlingskarakteristiken inställd på högsta möjliga prestanda. Tack vare den täta stegningen med åtta växlar hålls motorn dessutom alltid på den nivå där balansen mellan kraft och effektivitet utnyttjas som bäst. Det innebär även en snabbare accelerationsförmåga vid t ex omkörningar.
Den åttonde växeln minskar varvtalet i hög fart, vilket gör körningen både bränslesnålare och tystare. Till detta bidrar även den nya, effektivare momentomvandlaren. Med den 8-stegade Steptronic-sportväxellådan uppnår du maximal effektivitet och fenomenal komfort vid växlingen.

  • Launch Control

    Launch Control är en funktion för den 8-stegade Steptronic-sportväxellådan som ger maximal acceleration från stillastående. Det sker genom att DTC-funktionen (dynamisk väggreppskontroll) aktiveras med en snabb tryckning på DSC-knappen (dynamisk stabilitetskontroll) samtidigt som växelväljarspaken ställs på läge ”S”, bromsen trampas ned ordentligt och gaspedalen trampas ned för kickdown. Därefter släpper man bromsen medan gaspedalen hålls nere och bilen accelererar då maximalt tills man släpper upp gaspedalen. En funktion som garanterat uppskattas av förare med motorsportambitioner.

BMW xDrive.

BMW xDrive.

Det intelligenta systemet för fyrhjulsdrift från BMW, xDrive, anpassar sig perfekt även till besvärliga körsituationer, genom att alltid leverera bästa tänkbara drivgrepp. Med xDrive och den dynamiska stabilitetskontrollen (DSC) behåller bilen sin stabilitet och spårhållning i alla lägen. xDrive fördelar drivkraften steglöst och flexibelt mellan hjulaxlarna med hjälp av DSC-sensorerna för att optimera drivgreppet och redan i ett tidigt skede motverka över- eller understyrningstendenser i kurvor. Dessutom bidrar systemet till att bilen startar säkert och stabilt även på halt underlag och i branta backar. DSC behöver inte ingripa lika ofta vid besvärliga vägförhållanden. Därigenom förenar xDrive fördelarna med fyrhjulsdrift – drivgrepp, spårstabilitet och körsäkerhet – med smidiga köregenskaper som är så typiska för en BMW.

INTELLIGENT ENERGISTYRNING.

Den intelligenta energistyrningen i BMW 6-serie Cabriolet har BMW EfficientDynamics-funktionerna ECO PRO-läge, auto start-/stoppfunktion och bromskraftåtervinning. Samspelet mellan dessa funktioner resulterar i hållbar mobilitet och maximal effektivitet.

  • ECO PRO-läge

    ECO PRO-läget gör det möjligt för föraren, beroende på det individuella körsättet, att sänka bränsleförbrukningen med upp till 20 procent. En ytterligare besparing på 5 procent kan uppnås med funktionerna ”segling”, hastighetsassistent och ECO PRO-rutt.
    Funktionen ”segling” kopplar bort drivlinan från motorn så att bilen kan rulla utan motstånd från motor. ”Seglingen” aktiveras om föraren tar foten från gasen i farter på mellan 50 och 160 km/h och inte bromsar. Hastighetsassistenten kan vid behov avaktivera funktionen ”segling”.
    Hastighetsassistenten tar navigationssystemets data till hjälp för att upptäcka hastighetsbegränsningar, kurvor, rondeller, tätortsinfarter och motorvägsavfarter och ger förutseende råd, till exempel att ta foten från gasen.
    ECO PRO-rutt visar vilken väg som är effektivast beroende på aktuell trafiksituation, körstil och lokala förhållanden. Färddatorn visar hur många procent bränsle som kan sparas genom att välja den väg ECO PRO-rutt föreslår.

  • Auto start-/stoppfunktion

    Auto start-/stoppfunktionen ser till att bilen bara förbrukar bränsle när den rör sig. När bilen bromsats in och står helt stilla, till exempel vid trafikljus eller i bilköer, utnyttjar auto start-/stoppfunktionen möjligheten att spara bränsle och stänger av motorn.
    På Info Display visas en symbol när funktionen är aktiverad. När man tar foten från bromspedalen startar motorn helt automatiskt med en gång.
    Körkomforten och säkerheten är oförändrat hög, eftersom funktionen endast utförs om motorn har nått optimal drifttemperatur, temperaturen i kupéutrymmet ligger på önskad nivå, batteriet är tillräckligt laddat och inga rattrörelser utförs. Ett centralt styrdon startar dessutom motorn vid behov om t ex vindrutan skulle imma igen. Om så önskas kan auto start-/stoppfunktionen när som helst avaktiveras med en knapp.

  • Bromskraftåtervinning

    Varje gång du bromsar samt vid motorbromsning frigörs rörelseenergi, som hittills har varit outnyttjad i de flesta bilar. Bromskraftåtervinningen använder denna hittills outnyttjade potential och genererar el från den energi som frigörs när föraren bromsar eller släpper gaspedalen. Elen används till att ladda batteriet. Tack vare detta intelligenta energistyrningssystem avlastas generatorn eftersom den inte behöver arbeta konstant. Resultatet är lägre bränsleförbrukning och högre prestanda – helt i linje med BMW EfficientDynamics.