ELEGANS. HELA VÄGEN.

Kördynamik och effektivitet för BMW 7-serien.

ELEGANS. HELA VÄGEN.

Kördynamik och effektivitet för BMW 7-serien.

Nytänkande lättviktsteknik, banbrytande drivteknik och intelligent energistyrning är utmärkta exempel på hur ingenjörerna på BMW EfficientDynamics skapar innovationer som lägger ribban ännu högre. I BMW 7-serien möts de i mästerlig perfektion. Resultatet är den optimala kombinationen av åkkomfort, dynamik och effektivitet.

ELEGANS. HELA VÄGEN.Kördynamik och effektivitet för BMW 7-serien.

Nytänkande lättviktsteknik, banbrytande drivteknik och intelligent energistyrning är utmärkta exempel på hur ingenjörerna på BMW EfficientDynamics skapar innovationer som lägger ribban ännu högre. I BMW 7-serien möts de i mästerlig perfektion. Resultatet är den optimala kombinationen av åkkomfort, dynamik och effektivitet.

BMW EFFICIENTDYNAMICS.

BMW EFFICIENTDYNAMICS.

Oavsett om det gäller maximala prestanda eller minimal förbrukning – det viktigaste är körglädjen som är så typisk för BMW. BMW EfficientDynamics heter strategin från BMW, som syftar till att minska bränsleförbrukningen och sänka koldioxidvärdena samtidigt som prestanda och dynamik förbättras. Det är ett åtgärdspaket för drivlinan, energistyrningen och bilkonceptet som helhet – och det är standard på alla BMW.
Den nya generationens BMW TwinPower Turbo-motorer, både i diesel- och bensinversion, ger högre prestanda och reducerar förbrukningen. För att öka effektiviteten har både aerodynamiken optimerats och BMW EfficientLightweight utvecklats konsekvent. Genom att rätt material används på rätt plats minskar bilens vikt samtidigt som dess styvhet ökar. Som enda större biltillverkare använder BMW superlätt och höghållfast kolfiberlaminat – ytterligare ett bevis på BMW:s ledande roll som innovatör på marknaden. I det omfattande åtgärdspaketet ingår dessutom intelligent energistyrning och möjligheten för föraren att välja ECO PRO-läget, som bidrar till ett mer bränsleoptimerat körsätt. BMW fokuserar även på utveckling av framtidens drivteknik, som BMW eDrive med ren eldrift och plug-in-hybrider.

BMW EFFICIENTLIGHTWEIGHT.

BMW EFFICIENTLIGHTWEIGHT.

Med extra lätta konstruktioner och intelligent materialmix tillämpas BMW EfficientLightweight för att konsekvent kunna optimera alla komponenter in i minsta detalj.
Material som aluminium, höghållfast stål, magnesium och kolfiberlaminat, som används till Carbon Core, bidrar till att bilens vikt har kunnat reduceras avsevärt, samtidigt som stabiliteten och hållfastheten har ökat. I reda tal handlar det om att bilen blivit upp till 130 kg lättare jämfört med förra generationen, och detta trots att ännu fler komfort- och säkerhetsfunktioner har tillkommit. Dessutom gör den intelligenta hybridkonstruktionen och kombinationen av olika viktoptimerande sammanfogningsmetoder att massan fördelas jämnt och ger en ännu lägre tyngdpunkt.
BMW EfficientLightweight bevisar därmed återigen hur det går till att driva utvecklingen framåt. Hela värdekedjan från materialutvinning, produktion och körning till återvinning är viktig när man tänker långsiktigt. BMW 7-serien produceras med optimerade tillverkningsprocesser, både när det gäller förbättrad materialanvändning och förnybar energi i BMW-fabrikerna. Tillsammans med hållbara produktlösningar i form av sekundäraluminium och återvunna termoplaster bidrar alla dessa åtgärder till att minska koldioxidutsläppen med upp till 25 % jämfört med föregående modell.

CARBON CORE.

Som en central del av BMW EfficientLightweight används en ny typ av materialkombination i karossen för nya BMW 7-serien. Genom att kombinera stål, aluminium och kolfiberkomposit uppfyller karossen högsta tänkbara krav på både kördynamik och komfort, vilket bidrar till att ta lyxbilsklassen till en ny nivå.
En av de viktigaste faktorerna är kärnan av kolfiber, Carbon Core, som inte bara är lättare än stål utan även ger karossen bättre vridstyvhet. Tillsammans med konsekvent viktreducering, hela vägen från koncept in i minsta detalj, uppnås därmed en näst intill perfekt 50:50-fördelning av axeltrycket och en ännu lägre tyngdpunkt för bilen. Kort och gott kan man beskriva det som en bil med maximal körkomfort, ännu bättre och smidigare köregenskaper, lägre bränsleförbrukning och lägre utsläpp.
Med EfficientDynamics lyckas BMW befästa sin ställning och tekniska kompetens inom lättviktstekniken och skapa en bil som intelligent kombinerar högsta effektivitet med maximal kördynamik.

AERODYNAMIK.

Aerodynamiken är avgörande för optimeringen av en bils luftmotstånd och körstabilitet, men även akustiken.
För BMW EfficientDynamics spelar framför allt luftmotståndet en viktig roll, i synnerhet luftmotståndskoefficienten med vilken man mäter bilens strömlinjeform. Luftmotståndet påverkas till 40 % av karossens proportioner och till 20 % av underredet medan hjulen/hjulhusen står för 30 % och funktionella öppningar i form av t ex luftintag och grill för 10 %. Eftersom bilens grundform till största delen dikterar designen och underredet redan är helt inklätt är det hjulhusen och de funktionella öppningarna som erbjuder störst optimeringspotential.
Märkbart reducerat luftmotstånd ger till exempel Active Air Stream-njurarna med synliga, eldrivna spjäll mellan stavarna som öppnar och stänger luftintagen framför kylaren efter behov. Andra funktioner som minskar luftmotståndet är Air Breather och Air Curtain för de främre hjulhusen. Bilens luftfjädring för båda axlarna sänker dessutom chassit 10 mm automatiskt i hastigheter över 120 km/h och minskar på så sätt luftmotståndet ytterligare. De nya åtgärderna har bidragit till att reducera luftmotståndet med 10 % jämfört med utgående modell.

  • Active Air Stream-njurar.

    Njurarna med Active Air Stream innebär ett nytt sätt att optimera de aerodynamiska egenskaperna. När det inte behövs så mycket kylluft stängs kylargrillens luftspjäll automatiskt så att luftflödet i motorn minskar. Därmed optimeras både aerodynamiken och bränsleförbrukningen.

  • Air Curtain

    Air Curtain är ett häpnadsväckande enkelt och effektivt sätt att minska karossens luftmotstånd. Principen är att de avsmalnande luftkanalerna koncentrerar fartvinden och leder den effektivt runt framhjulen. Det minskar luftturbulensen runt hjulhusen, vilket i sin tur sänker bränsleförbrukningen och koldioxidutsläppen. En annan fördel är att Air Curtain bidrar till kylningen av viktiga bilkomponenter.

  • Air Breather

    Air Breather bakom de båda framhjulshusen är en av innovationerna för att optimera aerodynamiken ännu mer. I kombination med en integrerad Air Curtain i frontspoilern gör Air Breather att luftturbulenserna minskar avsevärt och fartvinden kanaliseras förbi framhjulen. Åtgärder som både minskar luftmotståndet och ger lägre bränsleförbrukning och koldioxidvärden.

  • Aerodynamiskt optimerade fälgar

    Perfekt aerodynamik som bidrar till bränseleffektivare körning skapas inte enbart med karossen. De roterande ekrarna gör att det just är runt hjulen och fälgarna det bildas turbulenser, som i sin tur hindrar det perfekta luftflödet. BMW har utvecklat nya, aerodynamiskt optimerade fälgar i turbindesign som effektivt motverkar den här typen av turbulenser och istället låter luften strömma längs bilens sidor. Minskar luftmotståndet och utsläppen. Ökar körglädjen.

BMW 730d/730d xDrive.

BMW 730d/Ldmed rak, 6-cylindrig TwinPower Turbo-dieselmotor ur den senaste generationens BMW EfficientDynamics-motorfamilj kombinerar suveräna prestanda med låg förbrukning. Med sitt imponerande vridmoment på 620 Nm utvecklar denna innovativa motor upp till 195 kW (265 hk) – med en bränsleförbrukning på bara 5,0 till 4,5 l/100 km (5,2 till 4,8 l/100 km med xDrive) och koldioxidvärden på låga 132 till 119 g/km (137 till 127 g/km med xDrive). Med detta motoralternativ accelererar BMW 730d/Ld från 0 till 100 km/h på endast 6,2 till 6,1 sekunder (5,9 till 5,8 s med xDrive) och når en toppfart på 250 km/h. Dieselmotorn på 3,0 liter är en lättviktskonstruktion tillverkad i aluminium, med imponerande höga prestanda, fascinerande kraftutveckling och direkt respons i alla varvtalsområden. Motorn kombinerar Common Rail-direktinsprutning och turboaggregat med variabel turbingeometri.

8-STEGAD STEPTRONIC-VÄXELLÅDA.

8-STEGAD STEPTRONIC-VÄXELLÅDA.

Den 8-stegade Steptronic-växellådan är i en klass för sig vad gäller komfort och dynamik och spelar en central roll för BMW EfficientDynamics. Växellådans täta stegning är perfekt avstämd för att ge optimal kraftutveckling i alla hastigheter. Det sänker bränsleförbrukningen rejält samtidigt som man får en ännu sportigare och mer dynamisk körupplevelse. Särskilt i hög fart minskar varvtalet, vilket gör körningen både bränslesnålare och tystare. Här spelar även momentomvandlaren en avgörande roll – till och med vid manuell växling. Tack vare växellådans täta stegning och den exakta avstämningen ger den extra hög komfort vid växlingarna.
Samspelet mellan funktioner som den förutseende drivningen, identifiering av körsituationen och avkänning av trafiksituationen har en avgörande inverkan på växellådans egenskaper. I varje enskild körsituation väljer systemet den optimala växeln med hänsyn till körläget. Genom att kombinera data från navigationssystemet med växellådans styrenhet ser den förutseende drivlinan till att ge en ännu snabbare respons (läget Sport) eller ett mer komfortorienterat växlingsprogram med färre växlingar (läget Comfort) beroende på vägsträckan.

BMW xDRIVE.

Det intelligenta systemet för fyrhjulsdrift från BMW, xDrive, anpassar sig perfekt även till besvärliga körsituationer, genom att alltid leverera bästa tänkbara drivgrepp. Med xDrive och den dynamiska stabilitetskontrollen (DSC) behåller bilen sin stabilitet och spårhållning i alla lägen. xDrive fördelar drivkraften steglöst och flexibelt mellan hjulaxlarna med hjälp av DSC-sensorerna för att optimera drivgreppet och redan i ett tidigt skede motverka över- eller understyrningstendenser i kurvor. Dessutom bidrar systemet till att bilen startar säkert och stabilt även på halt underlag och i branta backar. DSC behöver inte ingripa lika ofta vid besvärliga vägförhållanden. Därigenom förenar xDrive fördelarna med fyrhjulsdrift – drivgrepp, spårstabilitet och körsäkerhet – med smidiga köregenskaper som är så typiska för en BMW.

INTELLIGENT ENERGISTYRNING.

Den intelligenta energistyrningen i BMW 7-serien har BMW EfficientDynamics-teknikens auto start-/stoppfunktion, bromskraftåtervinning och elektrisk servostyrning som standardutrustning. Samspelet mellan dessa funktioner resulterar i hållbar mobilitet och maximal effektivitet.
Bilderna här visas med reservation för eventuella ändringar.

  • Auto start-/stoppfunktion

    Auto start-/stoppfunktionen ser till att bilen bara förbrukar bränsle när den rör sig. När bilen står stilla, till exempel vid trafikljus eller i bilköer, utnyttjar auto start/stopp-funktionen möjligheten att spara bränsle och stänger av motorn när bilen bromsas tills den stannar helt. Därmed reduceras bränsleförbrukningen med upp till 6 procent.
    På Info Display visas en symbol när funktionen är aktiverad. Så fort man tar foten från bromspedalen startar motorn igen.
    Körkomforten och säkerheten är oförändrat hög, eftersom funktionen aktiveras endast om motorn har nått optimal drifttemperatur, temperaturen i kupéutrymmet ligger på önskad nivå, batteriet är tillräckligt laddat och inga rattrörelser utförs. Ett centralt styrdon startar dessutom motorn vid behov om bilen till exempel börjar rulla eller om vindrutan skulle imma igen. Om så önskas kan auto start-/stoppfunktionen när som helst avaktiveras med en knapp.

  • Bromskraftåtervinning

    Varje gång du bromsar samt vid motorbromsning frigörs rörelseenergi, som hittills har varit outnyttjad i de flesta bilar. Bromskraftåtervinningen använder denna hittills outnyttjade potential och genererar el från den energi som frigörs när föraren bromsar eller släpper gaspedalen. Elen används till att ladda batteriet. Tack vare detta intelligenta energistyrningssystem avlastas generatorn eftersom den inte behöver arbeta konstant. Resultatet är lägre bränsleförbrukning och högre prestanda – helt i linje med BMW EfficientDynamics.

  • Elektrisk servostyrning

    Den elektriska servostyrningen anpassar servoassistansen på ett optimalt sätt till hastigheten. Det innebär en direkt och exakt styrrespons i höga farter och en smidig styrning vid parkering och backningsmanövrar. På så sätt förbrukar styrningen energi bara när det verkligen behövs för att styra. Det leder till lägre bränsleförbrukning och minskade utsläpp.
    Istället för hydraulpumpen används en elmotor. På konventionella system måste pumpen drivas permanent av motorn, men elmotorn för den elektriska servostyrningen arbetar bara när man vrider på ratten. Om rattens läge inte förändras, t ex när man kör på en raksträcka eller i en lång kurva, är elmotorn frånkopplad och förbrukar därmed ingen energi. En flexibel anpassning av servoassistansen till den aktuella körsituationen och hastigheten gör det enklare att styra.

DRIVING EXPERIENCE CONTROL MED ECO PRO.

Med reglaget för Driving Experience Control kan föraren välja mellan läget Comfort för standardinställning av chassi, motor och växellåda, det energieffektiva läget ECO PRO och läget Sport, som ger en ännu mer dynamisk körupplevelse. Den nya interaktiva inställningen Adaptive justerar den elektroniska stötdämparkontrollen (EDC), styrningen och Steptronic-växellådan kontinuerligt. Adaptive-läget interagerar med navigationssystemet i realtid och anpassar kontinuerligt inställningarna till körsituationen och vägförhållandena. I ECO PRO-läget anpassas karakteristiken för gaspedalen, växellådan samt bilens klimatautomatik till en bränsleeffektiv körstil. ECO PRO-läget kan sänka bränsleförbrukningen med upp till 20 procent. En ytterligare besparing kan uppnås med funktionerna ”segling”, hastighetsassistent och ECO PRO-rutt. Hastighetsassistenten kan med navigationssystemets hjälp registrera lokala förhållanden och avisera om dessa i tid. Om det kommer en fartbegränsning efter nästa kurva rekommenderar systemet att man släpper gasen redan före kurvan. Även funktionen ECO PRO-rutt bidrar till att spara bränsle. Den tar hänsyn till den rådande trafiksituationen, den individuella körstilen och lokala förhållanden och föreslår det vägval som är mest bränsleeffektivt. Med funktionen ”segling” rullar bilen fritt i upp till 160 km/h när föraren tar foten från gasen och inte bromsar. I läget Sport reagerar bilen mer direkt och möjliggör en ännu sportigare körstil.

  • ”Segling”

    Med funktionen ”segling” rullar bilen fritt i upp till 160 km/h när föraren tar foten från gasen och inte bromsar.

  • Hastighetsassistent

    Hastighetsassistenten kan med navigationssystemets hjälp registrera lokala förhållanden och avisera om dessa i tid. Om det kommer en fartbegränsning efter nästa kurva rekommenderar systemet att man släpper gasen redan före kurvan.

  • ECO PRO-rutt

    Även funktionen ECO PRO-rutt bidrar till att spara bränsle. Den tar hänsyn till den rådande trafiksituationen, den individuella körstilen och lokala förhållanden och föreslår det vägval som är mest bränsleeffektivt.

  • Inställningen Adaptive.

    Adaptive-läget är en intelligent och interaktivt arbetande inställning för Driving Experience Control. Inställningen Adaptive påverkar den elektroniska stötdämparkontrollen (EDC), styrningen och Steptronic-växellådan och anpassar kontinuerligt inställningarna till den aktuella körsituationen och oberoende av det valda läget (Comfort/Sport).
    I Adaptive-läget tar systemet hänsyn till ett stort antal indikatorer, som kickdown, rattrörelser och farthållare samt förarens individuella körstil. Genom att interagera med navigationssystemet i realtid förbereds chassisystemet dessutom på kommande kurvor, korsningar och olika typer av vägar. Utöver Adaptive-läget kan föraren välja mellan lägena Sport, Comfort och ECO PRO.

Bränsleförbrukning och koldioxidvärden.

Bränsleförbrukning, elförbrukning och koldioxidvärden är beräknade enligt EU-körcykeln. De verkliga värdena för den individuella bilen kan avvika.

 

Räckvidden beror på faktorer som körstil, vägbanans beskaffenhet, utomhustemperatur, uppvärmning/luftkonditionering och föruppvärmning/kupékylning.

 

Förbrukning och koldioxidvärden finns under rubriken Tekniska data för respektive bilmodell. Förbrukning och koldioxidvärden beror på den valda däckdimensionen.