ELEKTRIFIERAD SPORTKÄNSLA.

Drivlinan i BMW i8.

ELEKTRIFIERAD SPORTKÄNSLA.

Drivlinan i BMW i8.

Kombinationen av elmotor och en kraftfull bensinmotor är fundamentet för en av världens mest innovativa sportbilar – BMW i8. Bilens sportiga karaktär går inte att ta miste på: Det exakta samspelet mellan förbränningsmotorn och elmotorn höjer såväl effektiviteten som dynamiken.

ELEKTRIFIERAD SPORTKÄNSLA.Drivlinan i BMW i8.

Kombinationen av elmotor och en kraftfull bensinmotor är fundamentet för en av världens mest innovativa sportbilar – BMW i8. Bilens sportiga karaktär går inte att ta miste på: Det exakta samspelet mellan förbränningsmotorn och elmotorn höjer såväl effektiviteten som dynamiken.

BMW i

BMW eDRIVE.

BMW eDRIVE.

BMW eDrive är resultatet av många års utveckling av BMW EfficientDynamics. Elmotorns fulla vridmoment är tillgängligt från stillastående och ger dig omedelbar körglädje från första sekunden. Det innovativa kylsystemet ser till att högprestandabatteriet alltid håller optimal arbetstemperatur vilket ökar både prestanda och livslängd.
Den intelligenta energistyrningen ser till att elmotorns samspel med både batteriet och förbränningsmotorn koordineras för att uppnå maximala prestanda med minimal förbrukning. Resultatet är ett kraftfullt och effektivt plug-in-hybridsystem.

BMW eDrive som plug-in-hybrid.

Den första sportvagnen med en småbils förbrukning.

  • Kraftfullt plug-in-hybridsystem

    Tänk längre. Kom längre. Den intelligenta drivlinan BMW eDrive i plug-in-hybriden BMW i8 kombinerar alla fördelarna med elmotor och bensinmotor till en fantastisk körupplevelse: högsta effektivitet och maximal dynamik på samma gång. Elmotorn med hela 96 kW (131 hk) är monterad vid framaxeln, medan bakhjulen drivs av en kraftfull 3-cylindrig BMW TwinPower Turbo-bensinmotor på 1,5 liter. Med sin toppeffekt på 170 kW (231 hk) och vridmoment på 320 Nm ger den i kombination med elmotorns boostfunktion körglädje i klassisk BMW-anda. Tillsammans accelererar de båda motorerna BMW i8 från 0 till 100 km/h på 4,4 sekunder. Och det med en fantastisk bränsleförbrukning på bara 2,1 liter/100 km i blandad körning med ett koldioxidvärde på 49 g/km. Förbrukning och koldioxidvärden finns under rubriken Tekniska data för respektive bilmodell.

    Förbrukning och koldioxidvärden beror på den valda däckdimensionen.
    Förbränningsmotorn uppfyller avgasnormen EU6. Bränsle- och elförbrukning är uppmätta enligt EU-körcykeln (93/116/EG). Bränsleförbrukningen för blandad körning baseras på ca en tredjedel av sträckan i stadstrafik och två tredjedelar på landsväg. Förutom elförbrukningen mäts också koldioxidvärdet i g/km. Bränsleförbrukning och koldioxidvärden är uppmätta för basutrustade bilar i fabriksutförande. De är främst avsedda för jämförelse mellan olika bilar. De verkliga värdena vid dagligt bruk för den individuella bilen kan avvika. Extrautrustning (t ex bredare däck) kan också påverka värdena.
    Angivna uppgifter avser modeller, utrustning och kombinationsmöjligheter (standardutrustning och extrautrustning) som BMW Sverige levererar till den svenska marknaden. Visad utrustning kan avvika från utförandet för Sverige. Din auktoriserade BMW i Agent kan ge närmare information om vad som gäller i ditt land. Vi förbehåller oss rätten till ändringar i konstruktion och utrustning samt reserverar oss för eventuella skrivfel.
    Tjänstevikt kg: I de angivna värdena är inräknat 90 % tankfyllning, 68 kg för föraren och 7 kg för bagaget. Tjänstevikten gäller för bilar i standardutförande. Extrautrustning kan höja värdet.
    BMW rekommenderar användning av 95-oktanig bensin. Som lägst är 91 oktan med upp till 10 % etanolinblandning tillåtet. De angivna värdena om bränsleförbrukning för förbränningsmotorn gäller 98-oktanig bensin.
    Värdena avser inte den enskilda bilen och är heller inte en bindande del av erbjudandet, utan enbart till för att olika biltyper ska kunna jämföras.
    Enligt direktivet 1999/94/EG tas inte hänsyn till koldioxidutsläpp som uppstår vid produktion och tillhandahållande av bränsle och andra energislag när koldioxidvärdet beräknas.

  • Intelligent energistyrning

    Förutsättningen för den häpnadsväckande effektiviteten för BMW i8 är det perfekta samspelet mellan BMW eDrive och bensinmotorn. Beroende på körläget och körsituationen koordineras de båda systemen exakt för att kunna leverera det som krävs. Bromskraftåtervinningen genererar energi när bilen saktar ned, antingen med det vi kallar one-pedal-feeling eller när du bromsar och bidrar effektivt till att öka räckvidden. Den aerodynamiskt optimerade designen gör också sitt till för att en renodlad sportbil som BMW i8 ska kunna uppnå så låga förbruknings- och utsläppsvärden att den går att jämföra med en småbil.

3-CYLINDRIG BMW TWIN POWER TURBO-BENSINMOTOR PÅ 1,5 LITER.

3-CYLINDRIG BMW TWIN POWER TURBO-BENSINMOTOR PÅ 1,5 LITER.

Plug-in-hybridsystemets nyutvecklade 3-cylindriga BMW TwinPower Turbo-bensinmotor på 1,5 liter bygger på BMW EfficientDynamics och har alla de egenskaper som man förväntar sig av en sportvagnsmotor. Motorstyrningen garanterar optimala laddcykler genom perfekt avpassad tändning och ser till att turboaggregatet reagerar snabbt. Den 170 kW (231 hk) starka motorn är ytterst varvvillig och levererar ett maximalt vridmoment på 320 Nm. Dynamiken och den höga prestandanivån går hand i hand med en extraordinär effektivitet: förbrukningen för blandad körning ligger på imponerande låga 2,1 l/100 km med ett koldioxidvärde på 49 g/km.

Lätt och kompakt.

BMW Twinpower Turbo motor visar en stark utveckling med låg förbrukning.

  • CO2 disclaimer

    Further information about the official energy and fuel consumption and the official specific CO2 emissions for new passenger automobiles can be found in the "New Passenger Vehicle Fuel Consumption, CO2 Emission And Electric Power Consumption Guidelines", which are available free of charge at all sales outlets and from DAT Deutsche Automobil Treuhand GmbH, Hellmuth-Hirth-Str. 1, 73760 Ostfildern, Germany.

    The exhaust gas of the engine for charging the high-voltage battery meets the EU6 emissions standard. Fuel consumption is determined in accordance with the ECE driving cycle (93/116/EC), made up of approximately one-third urban traffic and two-thirds extra-urban driving (based on the distance covered). CO2 emissions are measured in addition to energy consumption as such. Fuel consumption levels are calculated on the basis of vehicles with standard equipment. Special equipment can have an impact on fuel consumption levels.

    These specifications apply to vehicles on the German market. The models illustrated may, in part, include optional equipment and accessories not fitted as standard. According to the specific requirements of other markets, alterations may occur regarding models, standard and optional equipment as described in the text and illustrations. For precise information, please contact your BMW Partner. Subject to change in design and equipment. Subject to error. Equipment specific to national markets is not represented here.

    Unladen weight (EU) in kg: the figure quoted includes a 90 per cent tank filling, 68 kg for the driver and 7 kg for luggage. Unladen weight applies to vehicles with standard equipment. Optional equipment may increase this figure.

    BMW recommends the use of super unleaded 95 RON fuel. Unleaded RON 91 fuel or higher with a maximum ethanol limit of 10 percent (E10) is also permitted. The combustion engine’s fuel consumption rates listed are based on the use of RON 98 fuel.

    The figures are not based on an individual vehicle and do not constitute part of the product offer; they are provided solely for the purposes of comparison between different vehicle types.

    CO2 emissions caused by the production and provision of fuel or other energy sources are not taken into account in the determination of CO2 emissions pursuant to Directive 1999/94/EC.

KÖRLÄGEN.

Olika körlägen för storslagna körupplevelser: Körlägena Comfort, ECO PRO och Sport optimerar BMW i8:s köregenskaper beroende på den aktuella körsituationen. Allt är möjligt: med ren eldrift i upp till 65 km/h och med en räckvidd på 37 km* eller med dynamisk sportbilskänsla utanför staden. Däremellan finns det bästa av två världar: Bensinmotorn och elmotorn visar i alla situationer att en lyckad teknisk symbios inte behöver innebära några kompromisser.
Med knappen eDrive ställer du in BMW i8 på ren elektrisk körning. Det går att trycka på knappen i Comfort- och ECO PRO-läget. I läget Comfort med eDrive kör BMW i8 enbart på batteriet helt utan bensinmotorn tills batteriet är nästan urladdat. Med eDrive kommer bilen upp i 120 km/h med ren eldrift. Om eDrive-knappen inte är intryckt kopplas förbränningsmotorn in redan vid 60 km/h.
*Uppmätt i en intern förbrukningsstudie hos BMW. Räckvidden beror på olika faktorer såsom körstil, vägbanans beskaffenhet, utomhustemperatur, uppvärmning/luftkonditionering och föruppvärmning/kupékylning.

  • Comfort-läget

    Starta. Med full kraft. I läget Comfort startar den fulladdade BMW i8 direkt med elmotorn. Ren eldrift kan du använda i hastigheter upp till 65 km/h och för acceleration vid trafikljus och omkörningar. I högre hastigheter kopplas förbränningsmotorn in för att ge optimal körkomfort.

  • ECO PRO-läget

    ECO PRO-läget ger BMW i8 chansen att bevisa sin effektivitet. Gaspådraget, växellådan och värme-/klimatautomatiken är inställda på maximal effektivitet. Kör upp till 65 km/h enbart med elmotorn. I högre hastigheter eller om batteriets laddnivå sjunker under en bestämd gräns kopplas förbränningsmotorn in.

  • Sport-läget

    Förutom växelläget D för automatisk växling kan föraren koppla om till läget Sport med hjälp av växelväljarspaken. I det här läget kan man även växla manuellt, antingen med växelväljarspaken eller med växelpaddlarna på ratten. I Sport-läget är dessutom bilens inställningar anpassade för att passa uttalat sportiga köregenskaper. Med den här inställningen utvecklar både förbrännings- och elmotorn sitt vridmoment med maximal dynamik, gasresponsen är direkt och elmotorns boost-funktion märks till hundra procent. För att alltid ha tillräckligt med energireserver, ger inställningen Sport även maximal bromskraftåtervinning vid motorbromsning och aktiv inbromsning.

FYRHJULSDRIFT.

När eDrive-knappen är nedtryckt drivs BMW i8 rent elektriskt enbart med framhjulen. I hybriddrift ger fyrhjulsdriften och den intelligenta kombinationen av de två drivsystemen optimalt drivgrepp i varje körsituation. Vid framaxeln är elmotorn drivande och bakhjulen drivs av en högpresterande 3-cylindrig bensinmotor. Alla fyra hjul kan drivas samtidigt med två separata motorer och därmed utnyttjas fördelarna med fram- och fyrhjulsdrift optimalt – helt beroende på körsituationen. Utanför stadsgränsen kan den fullvärdiga fyrhjulsdriften för BMW i8 ge allt – i upp till 250 km/h.