EN LÄTTVIKTARE MED TUNGA MERITER.

Effektivitet och dynamik i BMW i8.

EN LÄTTVIKTARE MED TUNGA MERITER.

Effektivitet och dynamik i BMW i8.

Tack vare den innovativa LifeDrive-arkitekturen har BMW i8 en konstruktion som är idealisk för att optimera vikten – och dessutom lägst tyngdpunkt av alla BMW-modeller. Perfekt skapad för klassiska sportbilsegenskaper. De ultralätta materialen, de medvetna aerodynamiska lösningarna och ett omfattande paket med teknik från BMW EfficientDynamics: allt detta bidrar till att BMW i8 dessutom har enastående låga förbruknings- och koldioxidvärden.

EN LÄTTVIKTARE MED TUNGA MERITER.Effektivitet och dynamik i BMW i8.

Tack vare den innovativa LifeDrive-arkitekturen har BMW i8 en konstruktion som är idealisk för att optimera vikten – och dessutom lägst tyngdpunkt av alla BMW-modeller. Perfekt skapad för klassiska sportbilsegenskaper. De ultralätta materialen, de medvetna aerodynamiska lösningarna och ett omfattande paket med teknik från BMW EfficientDynamics: allt detta bidrar till att BMW i8 dessutom har enastående låga förbruknings- och koldioxidvärden.

BMW i

AERODYNAMIK.

Strömlinjeformad kaross, karakteristisk konform, låg vikt – BMW i8 kvalar med lätthet in i sportvagnarnas finrum. En rad aerodynamiskt optimerade funktioner gör att maximal dynamik och optimal effektivitet inte behöver utesluta varandra – tvärtom. Ett exempel är exteriörens Layering-design, där LED-bakljusen fungerar som kanaler för luftströmmen.

Låg, bred och dynamisk.

BMW i8 har alla egenskaper en renodlad sportbil ska ha.

  • Aerodynamisk design

    De distinkta linjerna och den flacka silhuetten visar redan vid första anblicken vart BMW i8 är på väg – framåt. Den utstrålar dynamik även när den står still. Formspråket och de många detaljerna är utformade för att optimera aerodynamiken, som i sin tur är en del av det stilbildande designkonceptet. Stream Flow-designen, det vill säga hur taklinjen och sidans mjukt uppåtgående linje löper samman vid C-stolpen, är inte bara ett visuellt grepp, utan ger BMW i8 avsevärt mycket bättre aerodynamik. Det är ingen tvekan om vilka sportbilsgener som bor i BMW i8 – med en luftmotståndskoefficient (cw ) på bara 0,26 och en aerodynamisk design som saknar motstycke.

  • Aerodynamiska funktioner

    Den delvis slutna BMW-njuren och den aktiva luftventilskontrollen i fronten släpper bara in precis så mycket luft som behövs för kylningen. Frontspoilerns stora luftintag, så kallade Air Curtains, bidrar effektivt till att minska luftmotståndet och gör att aerodynamiken direkt kommer i fokus vid första anblicken av BMW i8. Bakom framhjulen och framför bakhjulen sitter Aero Flaps som också ger minskat luftmotstånd. Karossen är exakt avstämd för att luftflödet ska ge maximal dynamik och stabilitet vid körning. En bidragande del är de speciella tröskelbreddarna med diffusor. Luftmotståndet kan dessutom minimeras av aerodynamiskt optimerade fälgar som reducerar turbulensen vid hjulen.

INTELLIGENT LÄTTVIKTSTEKNIK.

Lägre vikt. Högre smidighet och dynamik.

INTELLIGENT LÄTTVIKTSTEKNIK.

Lägre vikt. Högre smidighet och dynamik.

Konsekvent lättviktsteknik är ett absolut måste när det gäller elbilar. Låg vikt innebär inte bara synliga bevis som påverkar dynamiken, designen och energiförbrukningen. En lättare bil ger även snabbare acceleration, större smidighet och maximal effektivitet.

Lightweight construction in the BMW i8.

Lägre vikt. Högre smidighet och dynamik.

KOLFIBER.

KOLFIBER.

För att kompensera för batteriets vikt har vi tagit fram en passagerarmodul av kolfiber med innovativa egenskaper: 50 % lättare än stål och ca 30 % lättare än aluminium, samtidigt som materialets hållfasthet och krocksäkerhetsegenskaper är lika höga. BMW i-modellerna är faktiskt de första serieproducerade bilarna i världen med stora delar tillverkade av hightech-materialet kolfiber. Det är även en av de bidragande orsakerna till att LifeDrive-arkitekturen i BMW i8 är så nyskapande – och kommer att prägla sportig körning även i framtiden.

LIFEDRIVE-ARKITEKTUREN.

Klassiska sportvagnsproportioner möter en unik lättviktsteknik, där ingenjörerna har vägt varenda komponent på guldvåg i jakt på onödiga gram. LifeDrive-arkitekturen består av två delar och är perfekt konstruerade för att uppfylla alla krav på intelligent lättviktsteknik. Den första komponenten är Drive-modulen, ett chassi av aluminium där elmotorn är integrerad längst fram. I bakre delen av Drive-modulen sitter den 3-cylindriga bensinmotorn. Högprestandabatteriet är det som förbinder de båda systemen. Andra delen i LifeDrive-arkitekturen är Life-modulen, en ultralätt och höghållfast passagerarmodul av kolfiber. Den är av avgörande betydelse för att kompensera för den extra vikt som elmotorn och högprestandabatteriet utgör. Med hela LifeDrive-konceptet visar BMW i8 tydligt vägen för en ny generation hybrider. Med lättviktstekniken som en skräddarsydd kostym: perfekt för en bil som utstrålar både maximal sportighet och genomtänkt hållbarhet.

Ett unikt koncept.

Konsten att förena typiska sportegenskaper med hållbar effektivitet.

  • Viktfördelning 50:50

    Den speciella LifeDrive-arkitekturen gör att BMW i8 får optimal viktfördelning mellan fram- och bakaxeln. Elmotorn sitter vid framaxeln medan bensinmotorn driver bakhjulen – sammanlänkade genom den så kallade energitunneln som går längs bilens mittkonsol och där högprestandabatteriet är integrerat. Tillsammans med den lätta kolfibermodulen ger hybridtekniken med batteriet i botten av karossen optimal viktfördelning, som i sin tur bidrar till de enastående och extremt sportiga köregenskaperna.