RAKSTRÄCKOR ÄR BARA MESIGA KURVOR.

Kördynamik & effektivitet för BMW M2 Coupé.

RAKSTRÄCKOR ÄR BARA MESIGA KURVOR.

Kördynamik & effektivitet för BMW M2 Coupé.

Byggd för spontan spurt och snabba kurvor. En extrem körupplevelse som inte släpper taget. Hög smidighet, dynamik och omisskännligt sound gör BMW M2 Coupé till en typisk M-modell. Extrautrustningens 7-stegade M dubbelkopplingsväxellåda ger dessutom ännu snabbare växling. Med M compound-högprestandabromsar som klarar även extrema påfrestningar. Standardutrustad med aktiv M differential för bästa tänkbara stabilitet och drivgrepp. En bil som gjord för att dominera, oavsett sträcka.

RAKSTRÄCKOR ÄR BARA MESIGA KURVOR.Kördynamik & effektivitet för BMW M2 Coupé.

Byggd för spontan spurt och snabba kurvor. En extrem körupplevelse som inte släpper taget. Hög smidighet, dynamik och omisskännligt sound gör BMW M2 Coupé till en typisk M-modell. Extrautrustningens 7-stegade M dubbelkopplingsväxellåda ger dessutom ännu snabbare växling. Med M compound-högprestandabromsar som klarar även extrema påfrestningar. Standardutrustad med aktiv M differential för bästa tänkbara stabilitet och drivgrepp. En bil som gjord för att dominera, oavsett sträcka.

VÄXELLÅDOR.

6-stegad M-växellåda.

Den lätta och kompakta, 6-stegade, manuella M-växellådan bidrar till att minska bilens vikt, vilket i sin tur även förbättrar dynamiken, smidigheten, accelerationen och bränsleförbrukningen. En annan bonus är att den lätta växellådan ger en optimerad viktfördelning, nästan 50:50, och därmed neutralare och stabilare köregenskaper i alla situationer. Invändigt har växellådan innovativa friktionsbelägg av kolfiber som ökar växlingskomforten. Dessutom gör torrsumpsmörjningens direkta oljematning att växellådan arbetar ännu effektivare. Även den tekniken kommer från motorbanan och har utvecklats för att förbättra verkningsgraden och sänka bränsleförbrukningen ännu mer. Konstruktörerna på BMW M har än en gång lyckats reducera motorns ljudnivå. Den 6-stegade, manuella M-växellådan är helt integrerad i bilens avancerade reglersystem. Den samspelar med motorelektroniken genom att sensorerna skickar signaler vid växling för att motorn ska kunna anpassa varvtalet exakt.

7-stegad M dubbelkopplingsväxellåda med Drivelogic.

M dubbelkopplingsväxellåda med Drivelogic är en innovativ 7-stegad växellåda med dubbelkoppling som är speciellt utvecklad för BMW M högvarvsmotorer. Systemet har automatisk, drivgreppsoptimerad växling, Launch Control, Low Speed Assistance och auto start-/stoppfunktion. Den ger extremt snabb växling utan avbrott i drivmomentet. Tekniken bygger på en tvådelad växellåda med var sin koppling för att motorkraften ska kunna överföras till bakaxeln helt utan avbrott. Växlingen sker automatiskt respektive manuellt med växelpaddlarna på ratten eller med växelväljarspaken. Precis som vid Launch Control leder detta till maximal acceleration från stillastående och ger därmed en extremt dynamisk körupplevelse: växla med full gas, utan kopplingspedal och med kontinuerlig kraftöverföring. Med Drivelogic kan du ställa in tre olika växlingsprogram med Driving Experience Control-reglaget, både vid automatisk växling (läge D) och vid manuell (läge S): för extremt sportig, komfortabel eller bränsleoptimerad körning.

M SLUTLJUDDÄMPARE.

M SLUTLJUDDÄMPARE.

Den M-typiska slutljuddämparen med två dubbla ändrör optimerar M-motorns effekt och miljövärden tack vare det lägre mottrycket i avgassystemet. Elektriskt styrda avgasspjäll fulländar det karakteristiskt sportiga ljudet.

AKTIV M DIFFERENTIAL.

Den aktiva M differentialen med helt variabel fördelning av drivmomentet mellan bakhjulen optimerar drivgreppet och körstabiliteten vid snabba filbyten, vid fullt gaspådrag ut ur tvära svängar, vid höga kurvhastigheter eller på olika underlag, t ex snö, grus eller is. Den aktiva M differentialen ser till att köregenskaperna är precisa även vid hög acceleration i sidled. Den permanenta, steglösa differentialspärren gör köregenskaperna mer harmoniska och bilen mer lätthanterlig i extrema körsituationer.
Drivgreppet maximeras via en elektroniskt reglerad lamellspärr som minskar skillnaderna i rotationshastighet mellan bakhjulen. Systemet, som är hämtat från motorsportens värld, är sammanlänkat med den dynamiska stabilitetskontrollen (DSC) via en elektronisk styrenhet och bidrar proaktivt till en variabel användning av differentialens spärrverkan mellan noll och 100 procent i alla situationer. Det innebär att även minimala skillnader i vridmomentet mellan de drivande hjulen jämnas ut – utan att tendenser till understyrning uppstår. På så sätt ger den aktiva M differentialen optimalt grepp och precisa köregenskaper samt tar vara på motorns drivkraft nästan helt utan förluster.

RACINGEGENSKAPER.

Oemotståndlig dynamik, imponerande smidighet och precisa köregenskaper: tre karakteristiska drag hos alla M-bilar. Även körglädjen i BMW M2 Coupé bygger på avancerad teknik som testats under extremt tuffa förhållanden. Allt för att få en bil som alltid är redo för en perfekt spurt och med maximalt grepp. Viktiga komponenter är optimerade för att fungera perfekt även under racingliknande förhållanden. De har testats och klarat de högt ställda kraven. Dynamisk stabilitetskontroll (DSC) med funktionen M Dynamic Mode, elektrisk servostyrning med M-specifik Servotronic och lättviktskonstruktionen för fram- och bakaxel är fler övertygande argument för konceptet.

  • Hög racingkompetens

    De stora g-krafterna vid acceleration och kurvtagning ställer höga krav på oljesystemet. BMW M:s ingenjörer har med sin gedigna kunskap om motorsport skapat ett oljesystem som är lika pålitligt i vardagen som på racingbanan.

  • M Dynamic mode

    M Dynamic Mode bidrar som en funktion i den dynamiska stabilitetskontrollen (DSC) till hög kördynamik genom att den tillåter visst hjulspinn.
    Den dynamiska stabilitetskontrollen (DSC) identifierar olika former av instabilitet (understyrning, överstyrning och förlust av väggrepp) med hjälp ett flertal sensorer. I det normala körläget stabiliserar DSC omedelbart bilen i sådana fall genom att motoreffekten minskar och enskilda hjul bromsas.
    I M Dynamic Mode fördröjs sådana åtgärder för att öka det kördynamiska gränsområdet för förare med en sportig körstil. Ökat hjulspinn gör det möjligt att utnyttja gränserna för accelerationskrafterna fullt ut. Till skillnad från att köra med helt avaktiverad DSC gör det här läget att den dynamiska stabilitetskontrollen går in när gränsområdet överskrids. Det är dock alltid förarens ansvar att stabilisera bilens tillstånd.

  • M Servotronic

    Rätt servostyrning i alla tänkbara körsituationer – M Servotronic anpassar styrkraften optimalt beroende på hur snabbt man kör och ger en direkt och exakt styrrespons även i hög hastighet. Servostyrningen ger dessutom högsta komfort genom att minimera behovet av styrkraft och samtidigt underlätta manövreringen och assistera föraren vid fickparkering, i låga farter, i trånga utrymmen eller ute på slingriga landsvägar.
    En styrenhet beräknar med hjälp av den elektroniskt uppmätta hastigheten hur mycket servoverkan som behövs i just den aktuella körsituationen. Via den elektromekaniska styrningen kan styrkraften doseras mer exakt, vilket ger betydligt bättre precision i vissa körsituationer än konventionella servostyrningar som bygger på motorvarvtalet.
    I låg hastighet krävs det däremot endast minimal kraft. Ju mer hastigheten ökar, desto mer reduceras servokraften kontinuerligt för att garantera ännu direktare kontakt med vägen och därmed också en optimal riktningsstabilitet rakt fram. M Servotronic är speciellt anpassad för BMW M och har tre olika karakteristiska inställningar för individuell konfiguration som kan hämtas med en knapptryckning.

M COMPOUND-HÖGPRESTANDABROMSAR.

M COMPOUND-HÖGPRESTANDABROMSAR.

Genom att använda teknik som hämtats från motorsporten uppnår M compound-högprestandabromsarna konstant bromsverkan och fadingstabilitet utan att bromseffekten avtar, inte ens under hårda påfrestningar . Att använda olika och mycket tåliga material är ett säkert sätt att ge hög värmebeständighet och lång livslängd. Den exakta doseringen och relativt låga vikten inverkar även positivt på smidigheten, dynamiken, accelerationen och bränsleförbrukningen.
De hålborrade, ventilerade bromsskivorna (fram 380 mm, bak 370 mm) med 4-kolvs fasta bromsok fram och 2-kolvs fasta bromsok bak ger optimal reaktionsförmåga vid våt vägbana samt förbättrad värmeavledning. Bromsskivornas sportiga utseende och den individuella, autentiska M-designen framhävs av bromsoken i Blå metallic med den karakteristiska M-logon.

270 KM/H

Med M Driver-paket ökar toppfarten från standardutförandets 250 km/h till 270 km/h. M Driver-paketet kan beställas direkt för nya bilar, men går även att när som helst installera i efterhand. Alla andra tekniska data för bilen är oförändrade även om M Driver-paket installeras. Ett presentkort för träning på tävlingsbana ingår också.

INTELLIGENT LÄTTVIKTSTEKNIK.

Framaxel i lättviktsteknik.

Framaxeln i lättviktsmaterial är en helt ny konstruktion som uppfyller de höga kraven på bilar från BMW M och leder till ökad kördynamik, bättre väggrepp och optimal fjädringskomfort genom att minska den ofjädrade massan. Den optimerade fördelningen av axeltrycket ger neutrala köregenskaper och bättre kontroll i gränsområdet. Karossens kördynamiska styvhet ökar styrningens precision. De M-specifika däcken samverkar med framaxeln och bidrar till ett bättre mekaniskt grepp och exakt styrrespons. Styrleder, hjulnav, länkarmar och infästningen av den dubbellänkade fjäderbenframaxeln är alla tillverkade av aluminium. Fjäderben av aluminium och krängningshämmare i rörkonstruktion bidrar till att sänka vikten ytterligare. Belastningsplattan som är fastskruvad i karossen ökar framvagnens styvhet och därmed precisionen för bilens styrning på ett markant sätt.

Bakaxel i lättviktsteknik.

Bakaxeln i lättviktskonstruktion bidrar till ökad smidighet, dynamik och accelerationsförmåga genom att minska bilens vikt och till bättre drivgrepp och optimal fjädringskomfort tack vare mindre ofjädrad massa. Axeln har en helt ny konstruktion för att möta de krav på motorsportduglighet som ställs på bilar från BMW M. Den samverkar med de M-specifika däcken och bidrar till maximalt väggrepp och optimal spårstabilitet oavsett väglaget. Alla länkarmar och hjulnav för den femlänkade bakaxeln är smidda i aluminium. Bakaxelfästet består av en fackverkskonstruktion av lättviktsstål, vilket leder till betydligt lägre vikt. Den styva infästningen mot karossen ger optimal väghållning. Diagonala stag bidrar till att bromskraften överförs direkt till karossen.

BMW EFFICIENT DYNAMICS-TEKNIK.

BMW EFFICIENT DYNAMICS-TEKNIK.

Oavsett om det gäller maximala prestanda eller minimal förbrukning – det viktigaste är körglädjen som är så typisk för BMW. BMW EfficientDynamics heter strategin från BMW, som syftar till att minska bränsleförbrukningen och sänka koldioxidvärdena samtidigt som prestanda och dynamik förbättras. Det är ett åtgärdspaket för drivningen, energistyrningen och bilkonceptet som helhet – och det är standard för alla BMW.
Den innovativa M TwinPower Turbo-motorn ger suveräna prestanda samtidigt med låg förbrukning och låga utsläpp. För att öka effektiviteten har både aerodynamiken optimerats och BMW EfficientLightweight utvecklats konsekvent. Genom att använda rätt material på rätt plats minskar bilens vikt samtidigt som styvheten ökar.