TÄND DIN DRIVKRAFT.

Kördynamiken för BMW M3 Sedan.

TÄND DIN DRIVKRAFT.

Kördynamiken för BMW M3 Sedan.

Med fokus på kurvans apex, och med perfekt kontroll över maskinen. BMW M3 Sedan är byggd för att utmana den rena dynamikens gränser. Den starka M-motorn med 431 hk ger ett kraftfullt drag med den 6-stegade manuella växellådan eller en acceleration utan avbrott med den 7-stegade M dubbelkopplingsväxellådan. Den aktiva M differentialen ser till att drivgreppet alltid är optimalt och M Servotronic bidrar till flexibla styregenskaper.

TÄND DIN DRIVKRAFT.Kördynamiken för BMW M3 Sedan.

Med fokus på kurvans apex, och med perfekt kontroll över maskinen. BMW M3 Sedan är byggd för att utmana den rena dynamikens gränser. Den starka M-motorn med 431 hk ger ett kraftfullt drag med den 6-stegade manuella växellådan eller en acceleration utan avbrott med den 7-stegade M dubbelkopplingsväxellådan. Den aktiva M differentialen ser till att drivgreppet alltid är optimalt och M Servotronic bidrar till flexibla styregenskaper.

COMPETITION-PAKET.

Oförfalskad racingkänsla: Competition-paketet ger BMW M3 ännu högre prestanda tack vare ökad motoreffekt, adaptivt M chassi med speciell avstämning, ny kalibrering av den dynamiska stabilitetskontrollen (DSC), den aktiva M differentialen och 20" M lättmetallfälgarna med olika däckdimensioner fram och bak.

Den 6-cylindriga M TwinPower Turbo-bensinmotorns effekt har höjts till 331 kW (450 hk). M sportavgassystemet skapar ett kraftfullt motorljud med garanterad gåshudseffekt. M sportstolarna i lättviktsmaterial har ryggstöd som kan ställas in på bredden och är utrustade med vertikala öppningar. Bilbältena fram har sportiga ränder i M-färgerna. Det adaptiva M chassit med speciell avstämning ger en optimal kontakt med vägbanan, bättre drivgrepp och smidigare köregenskaper. Competition-paketet ger även exteriören ett lyft med de exklusiva, smidda och högglanspolerade 20" M lättmetallfälgarna Stjärneker 666 med olika däckdimensioner fram och bak. Bilens sportiga karaktär förstärks ytterligare genom BMW Individual Shadow Line högglans med utökad omfattning som inkluderar frontens dekorgaller, gälar och modellemblem i Svart högglans och ändrör i svartkrom.

AKTIV M DIFFERENTIAL.

Den aktiva M differentialen ger optimalt drivgrepp och körstabilitet även vid fullt gaspådrag ut ur tvära svängar, vid höga kurvhastigheter eller på olika underlag för hjulen. Drivgreppet maximeras via en elektroniskt reglerad lamellspärr som minskar skillnaderna i rotationshastighet mellan bakhjulen.

M SOM I MYT.

LAUNCH CONTROL.

Med M dubbelkopplingsväxellådans Launch Control och varmkörd motor kan du accelerera bilen maximalt från stillastående: avaktivera den dynamiska stabilitetskontrollen (DSC), välj det sekventiella läget med körprogram 3, trampa ordentligt på bromsen och trampa sedan ned gaspedalen till kickdown. När symbolen med startflaggan tänds i kombiinstrumentet regleras motorns optimala startvarvtal med gaspedalen nedtryckt. Därefter släpper man bromsen medan gaspedalen hålls nere och bilen accelererar då maximalt tills man släpper upp gaspedalen. M dubbelkopplingsväxellådan sätter alltid växlingspunkterna så att den växlar upp när det anslutande varvtalet är tillräckligt högt. En utrustning som garanterat uppskattas av förare med motorsportambitioner.

INTELLIGENT LÄTTVIKTSTEKNIK.

Intelligent lättviktsteknik har högsta prioritet på M-modellerna. En låg vikt är grundförutsättningen för en hög kördynamik och enastående effektivitet. För många komponenter används ultralätta material som kolfiberlaminat, magnesium och aluminium. Det leder till ökad smidighet och dynamik samt förbättrad acceleration och bromsförmåga.

ADAPTIVT M CHASSI.

ADAPTIVT M CHASSI.

Kontinuerlig anpassning till underlaget och din körstil.

De elektroniskt reglerade stötdämparna hos det adaptiva M chassit anpassar sig kontinuerligt inom loppet av några millisekunder till vägförhållandena och körstilen och ger på så sätt optimal kontakt med vägbanan, optimerat drivgrepp och ännu smidigare köregenskaper, allt efter körsituationen. Med lägena Comfort, Sport och Sport+ kan chassiinställningen varieras för att ge allt från komfortabla till dynamiskt sportiga köregenskaper.
Läget Comfort ger en bekväm körkänsla som passar bra till vardags och ger säkerhet vid plötsliga undanmanövrar. I läget Sport bibehålls ett mått av komfort, men hjulens rörelser reduceras något och kontakten med vägbanan blir mer direkt – perfekt för landsvägar och lätt kuperade tävlingsbanor. Inställningen Sport+ ger minimala hjulrörelser och maximal kördynamik för perfekt avstämning på jämna vägsträckor och tävlingsbanor.

BROMSAR.

Bromssystemet är av avgörande betydelse för den dynamiska körupplevelsen i BMW M3 Sedan. Precisionen och bromsförmågan hos M kolfiber-/keramikbromsarna och M compound-högprestandabromsarna bidrar till dynamik och prestanda i toppklass.

  • M kolfiber-/keramikbromsar

    M kolfiber-/keramikbromsar är ännu ett exempel på teknik som hämtats från motorsporten. Materialet som används är en helt ny kolfiber-/keramikkomposit som ger ännu mer direkt bromskraft och minskar tendenser till fading ytterligare. Dessutom är de korrosionsfria, ännu värmetåligare, slitstarka och bidrar inte minst till att minska bilens vikt. Genom den konsekventa lättviktskonstruktionen minskar den roterande och ofjädrade massan, vilket i sin tur förbättrar bromsförmågan, responsen och köregenskaperna. Samtidigt leder det även till en mer dynamisk körning, bättre drivgrepp och fjädringskomfort samt minskad bränsleförbrukning.
    Större bromsdiameter (400 mm diameter fram, 380 mm bak) och fler bromskolvar gör M kolfiber-/keramikbromsarna mycket värmetåliga och därmed fullt tävlingskompatibla. Den hålade bromsskivan med invändig ventilation ger märkbart förbättrad respons vid väta och likaså optimerad värmeavledning. Bromsarna med 6-kolvs fasta bromsok fram och 4-kolvs fasta bromsok bak skickar en tydlig signal med lackeringen i Guld metallic och karakteristisk M logo.

  • M compound-högprestandabromsar

    Med hjälp av teknik som hämtats från motorsporten uppnår M compound-högprestandabromsarna en konstant och ihållande bromsverkan även vid hårda påfrestningar. Användningen av olika material som tål hög belastning leder till hög värmestabilitet och lång livslängd, exakt doserbarhet och lägre vikt, vilket har en positiv effekt på bilens smidighet, dynamik, accelerationsförmåga och bränsleförbrukning.
    De perforerade bromsskivorna med invändig ventilation (fram 380 mm, bak 370 mm) och bromsoken med fyra kolvar fram och två kolvar bak bidrar till en optimal reaktionsförmåga vid vått underlag och en mer effektiv värmeavledning. Bromsskivornas sportiga utseende och den unika M-designen framhävs på ett markant sätt av bromsoken i Blå metallic med den karakteristiska M-logon.

M SERVOTRONIC.

M Servotronic anpassar styrkraften efter bilens hastighet och garanterar direkta och exakta styregenskaper även i höga farter. Dessutom höjer den komforten genom minskad ansträngning vid ratten och maximal lättstyrdhet vid parkering och vändning på trånga ytor eller vid körning genom smala, vindlande gator och snäva kurvor.

7-STEGAD M DUBBELKOPPLINGSVÄXELLÅDA MED DRIVELOGIC.

M dubbelkopplingsväxellåda med Drivelogic är en innovativ 7-stegad växellåda med dubbelkoppling som är speciellt utvecklad för M högvarvsmotorer. Systemet har automatisk, drivgreppsoptimerad växling, Launch Control, Low Speed Assistance och auto start-/stoppfunktion. Den ger extremt snabb växling utan avbrott i drivmomentet.
Tekniken bygger på en tvådelad växellåda med var sin koppling för att motorkraften ska kunna överföras till bakaxeln helt utan avbrott. Växlingen sker automatiskt eller manuellt med växelpaddlarna på ratten eller med växelväljarspaken. Precis som vid Launch Control, som möjliggör maximal acceleration från stillastående, uppnås en extremt dynamisk körupplevelse: växla med full gas, utan kopplingspedal och med kontinuerlig kraftöverföring. Med Drivelogic-funktionen har det automatiska växlingsläget (D) och det manuella läget (S) tre växlingsprogram vardera: för extremt sportig, komfortabel eller bränsleoptimerad körning.