ÖPPEN. FÖR ALLA UTMANINGAR

Kördynamiken i BMW M4 Cabriolet.

ÖPPEN. FÖR ALLA UTMANINGAR

Kördynamiken i BMW M4 Cabriolet.

Du upplever kraften i BMW M4 Cabriolet med alla sinnen när den accelererar till max på ett ögonblick. Samtidigt går det att justera pådraget på ett subtilt sätt hela vägen upp till höga varvtal. Tack vare en rad tekniska funktioner från motorsportvärlden som t ex den aktiva M differentialen och M Servotronic reagerar BMW M4 Cabriolet med optimal precision i alla situationer, precis som en riktig racerbil.

ÖPPEN. FÖR ALLA UTMANINGARKördynamiken i BMW M4 Cabriolet.

Du upplever kraften i BMW M4 Cabriolet med alla sinnen när den accelererar till max på ett ögonblick. Samtidigt går det att justera pådraget på ett subtilt sätt hela vägen upp till höga varvtal. Tack vare en rad tekniska funktioner från motorsportvärlden som t ex den aktiva M differentialen och M Servotronic reagerar BMW M4 Cabriolet med optimal precision i alla situationer, precis som en riktig racerbil.

COMPETITION-PAKET.

Oförfalskad racingkänsla: Competition-paketet ger BMW M4 ännu högre prestanda tack vare ökad motoreffekt, adaptivt M chassi med speciell avstämning, ny kalibrering av den dynamiska stabilitetskontrollen (DSC), den aktiva M differentialen och 20" M lättmetallfälgarna med olika däckdimensioner fram och bak.


Den 6-cylindriga M TwinPower Turbo-bensinmotorns effekt har höjts till 331 kW (450 hk). M sportavgassystemet skapar ett racinginspirerat motorljud med garanterad gåshudseffekt. Både på tävlingsbanan och till vardags ger det speciellt avstämda adaptiva M chassit en maximalt precis styrrespons. Competition-paketet ger även exteriören ett lyft med de exklusiva, smidda och högglanspolerade 20" M lättmetallfälgarna Stjärneker 666 med olika däckdimensioner fram och bak. Bilens sportiga karaktär förstärks ytterligare genom BMW Individual Shadow Line högglans med utökad omfattning som inkluderar frontens dekorgaller, gälar och modellemblem i Svart högglans och ändrör i svartkrom.

AKTIV M DIFFERENTIAL.

Den aktiva M differentialen med helt variabel fördelning av drivmomentet mellan bakhjulen optimerar drivgreppet och körstabiliteten vid snabba filbyten, vid fullt gaspådrag ut ur tvära svängar, vid höga kurvhastigheter eller på olika underlag, t ex snö, grus eller is. Den aktiva M differentialen ser till att köregenskaperna är precisa även vid hög acceleration i sidled. Den permanenta, steglösa differentialspärren gör köregenskaperna mer harmoniska och bilen mer lätthanterlig i extrema körsituationer.
Drivgreppet maximeras via en elektroniskt reglerad lamellspärr som minskar skillnaderna i rotationshastighet mellan bakhjulen. Systemet, som är hämtat från motorsportens värld, är sammanlänkat med den dynamiska stabilitetskontrollen (DSC) via en elektronisk styrenhet och bidrar proaktivt till en variabel användning av differentialens spärrverkan mellan noll och 100 procent i alla situationer. Det innebär att även minimala skillnader i drivmomentet mellan de drivande hjulen jämnas ut – utan att tendenser till understyrning uppstår. På så sätt ger den aktiva M differentialen optimalt grepp och precisa köregenskaper samt tar vara på motorns drivkraft nästan helt utan förluster.

KRAFTFULL UTSTRÅLNING.

Se en film om designen och dynamiken hos BMW M4 Cabriolet.

KRAFTFULL UTSTRÅLNING.

Se en film om designen och dynamiken hos BMW M4 Cabriolet.

LAUNCH CONTROL.

Med M dubbelkopplingsväxellådans Launch Control och varmkörd motor kan du accelerera bilen maximalt från stillastående: avaktivera den dynamiska stabilitetskontrollen (DSC), välj det sekventiella läget med körprogram 3, trampa ordentligt på bromsen och trampa sedan ned gaspedalen till kickdown. När symbolen med startflaggan tänds i kombiinstrumentet regleras motorns optimala startvarvtal med gaspedalen nedtryckt. Därefter släpper man bromsen medan gaspedalen hålls nere och bilen accelererar då maximalt tills man släpper upp gaspedalen. M dubbelkopplingsväxellådan sätter alltid växlingspunkterna så att den växlar upp när det anslutande varvtalet är tillräckligt högt. En utrustning som garanterat uppskattas av förare med motorsportambitioner.

INTELLIGENT LÄTTVIKTSTEKNIK.

Intelligent lättviktsteknik har högsta prioritet på M-modellerna. En låg vikt är grundförutsättningen för en hög kördynamik och enastående effektivitet. För många komponenter används ultralätta material som kolfiberlaminat, magnesium och aluminium. Det leder till ökad smidighet och dynamik samt förbättrad acceleration och bromsförmåga.

ADAPTIVT M CHASSI.

De elektroniskt reglerade stötdämparna hos det adaptiva M chassit anpassar sig kontinuerligt inom loppet av några millisekunder till vägförhållandena och körstilen och ger på så sätt optimal kontakt med vägbanan, optimerat drivgrepp och ännu smidigare köregenskaper, allt efter körsituationen. Med lägena Comfort, Sport och Sport+ kan chassiinställningen varieras för att ge allt från komfortabla till dynamiskt sportiga köregenskaper.
Läget Comfort ger en bekväm körkänsla som passar bra till vardags och ger säkerhet vid plötsliga undanmanövrar. I läget Sport bibehålls ett mått av komfort, men hjulens rörelser reduceras något och kontakten med vägbanan blir mer direkt – perfekt för landsvägar och lätt kuperade tävlingsbanor. Inställningen Sport+ ger minimala hjulrörelser och maximal kördynamik för perfekt avstämning på jämna vägsträckor och tävlingsbanor.

BROMSAR.

Bromssystemet är av avgörande betydelse för den dynamiska körupplevelsen i BMW M4 Cabriolet. Precisionen och bromsförmågan hos M kolfiber-/keramikbromsarna och M compound-högprestandabromsarna bidrar till dynamik och prestanda i toppklass.

  • M kolfiber-/keramikbromsar

    M kolfiber-/keramikbromsar är ännu ett exempel på teknik som hämtats från motorsporten. Materialet som används är en helt ny kolfiber-/keramikkomposit som ger ännu mer direkt bromskraft och minskar tendenser till fading ytterligare. Dessutom är de korrosionsfria, ännu värmetåligare, slitstarka och bidrar inte minst till att minska bilens vikt. Genom den konsekventa lättviktskonstruktionen minskar den roterande och ofjädrade massan, vilket i sin tur förbättrar bromsförmågan, responsen och köregenskaperna. Samtidigt leder det även till en mer dynamisk körning, bättre drivgrepp och fjädringskomfort samt minskad bränsleförbrukning.
    Större bromsdiameter (400 mm diameter fram, 380 mm bak) och fler bromskolvar gör M kolfiber-/keramikbromsarna mycket värmetåliga och därmed fullt tävlingskompatibla. Den hålade bromsskivan med invändig ventilation ger märkbart förbättrad respons vid väta och likaså optimerad värmeavledning. Bromsarna med 6-kolvs fasta bromsok fram och 4-kolvs fasta bromsok bak skickar en tydlig signal med lackeringen i Guld metallic och karakteristisk M-logo.

  • M compound-högprestandabromsar

    Med hjälp av teknik som hämtats från motorsporten uppnår M compound-högprestandabromsarna en konstant och ihållande bromsverkan även vid hårda påfrestningar. Användningen av olika material som tål hög belastning leder till hög värmestabilitet och lång livslängd, exakt doserbarhet och lägre vikt, vilket har en positiv effekt på bilens smidighet, dynamik, accelerationsförmåga och bränsleförbrukning.
    De borrade bromsskivorna med invändig ventilation (fram 380 mm, bak 370 mm) och bromsoken med fyra kolvar fram och två kolvar bak bidrar till en optimal reaktionsförmåga vid vått underlag och en mer effektiv värmeavledning. Bromsskivornas sportiga utseende och den unika M-designen framhävs på ett markant sätt av bromsoken i Blå metallic med den karakteristiska M-logon.

M SERVOTRONIC.

M Servotronic anpassar styrkraften efter bilens hastighet och garanterar direkta och exakta styregenskaper även i höga farter. Dessutom höjer den komforten genom minskad ansträngning vid ratten och maximal lättstyrdhet vid parkering och vändning på trånga ytor eller vid körning genom smala, vindlande gator och snäva kurvor.

7-STEGAD M DUBBELKOPPLINGSVÄXELLÅDA MED DRIVELOGIC.

M dubbelkopplingsväxellåda med Drivelogic är en innovativ 7-stegad växellåda med dubbelkoppling som är speciellt utvecklad för BMW M högvarvsmotorer. Systemet har automatisk, drivgreppsoptimerad växling, Launch Control, Low Speed Assistance och auto start-/stoppfunktion. Den ger extremt snabb växling utan avbrott i drivmomentet. Tekniken bygger på en tvådelad växellåda med var sin koppling för att motorkraften ska kunna överföras till bakaxeln helt utan avbrott.
Växlingen sker automatiskt eller manuellt med växelpaddlarna på ratten eller med växelväljarspaken. Precis som vid Launch Control, som möjliggör maximal acceleration från stillastående, uppnås en extremt dynamisk körupplevelse: växla med full gas, utan kopplingspedal och med kontinuerlig kraftöverföring. Drivelogic-funktionen har tre växlingsprogram att välja på, såväl för automatisk växling (D-läge) som för manuell (S-läge): för extremt sportig, komfortabel eller bränsleoptimerad körning.