GÖR VARJE LANDSVÄG TILL EN MÅLRAKA.

Kördynamiken i BMW M4 Coupé.

GÖR VARJE LANDSVÄG TILL EN MÅLRAKA.

Kördynamiken i BMW M4 Coupé.

I BMW M4 Coupé väntar 431 hk under motorhuven. Och när den raka 6-cylindriga M TwinPower Turbo-bensinmotorn accelererar till max på ett ögonblick, inser du snabbt vad BMW M4 Coupé är kapabel till. Samtidigt går det att justera pådraget på ett subtilt sätt hela vägen upp till höga varvtal. Teknik som hämtats från motorsportvärlden, t ex den aktiva M differentialen, överför kraften från M chassit direkt till vägen och ser till att du har perfekt kontroll över bilen i alla situationer.

GÖR VARJE LANDSVÄG TILL EN MÅLRAKA.Kördynamiken i BMW M4 Coupé.

I BMW M4 Coupé väntar 431 hk under motorhuven. Och när den raka 6-cylindriga M TwinPower Turbo-bensinmotorn accelererar till max på ett ögonblick, inser du snabbt vad BMW M4 Coupé är kapabel till. Samtidigt går det att justera pådraget på ett subtilt sätt hela vägen upp till höga varvtal. Teknik som hämtats från motorsportvärlden, t ex den aktiva M differentialen, överför kraften från M chassit direkt till vägen och ser till att du har perfekt kontroll över bilen i alla situationer.

COMPETITION-PAKET.

Oförfalskad racingkänsla: Competition-paketet ger BMW M4 ännu högre prestanda tack vare ökad motoreffekt, ett speciellt avstämt adaptivt M chassi samt ny avstämning av den dynamiska stabilitetskontrollen (DSC), den aktiva M differentialen och 20" M lättmetallfälgarna med olika däckdimensioner fram och bak.


Den 6-cylindriga M TwinPower Turbo-bensinmotorns effekt har höjts till 331 kW (450 hk). M sportavgassystemet skapar ett kraftfullt motorljud med garanterad gåshudseffekt. M sportstolarna i lättviktsmaterial har ryggstöd som kan ställas in på bredden och är utrustade med vertikala öppningar. Bilbältena fram har sportiga ränder i M-färgerna. Det adaptiva M chassit med speciell avstämning ger en optimal kontakt med vägbanan, bättre drivgrepp och smidigare köregenskaper. Competition-paketet ger även exteriören ett lyft med de exklusiva, smidda och högglanspolerade 20" M lättmetallfälgarna Stjärneker 666 med olika däckdimensioner fram och bak. Bilens sportiga karaktär förstärks ytterligare genom BMW Individual Shadow Line högglans med utökad omfattning som inkluderar frontens dekorgaller, gälar och modellemblem i Svart högglans och ändrör i svartkrom.

AKTIV M DIFFERENTIAL.

Den aktiva M differentialen ger optimalt drivgrepp och körstabilitet även vid fullt gaspådrag ut ur tvära svängar, vid höga kurvhastigheter eller på olika underlag för hjulen. Drivgreppet maximeras via en elektroniskt reglerad lamellspärr som minskar skillnaderna i rotationshastighet mellan bakhjulen.

TEKNIKDRIVEN. ADRENALINFYLLD.

Upptäck designen och dynamiken hos BMW M4 Coupé.

LAUNCH CONTROL.

Med M dubbelkopplingsväxellådans Launch Control och varmkörd motor kan du accelerera bilen maximalt från stillastående: avaktivera den dynamiska stabilitetskontrollen (DSC), välj det sekventiella läget med körprogram 3, trampa ordentligt på bromsen och trampa sedan ned gaspedalen till kickdown. När symbolen med startflaggan tänds i kombiinstrumentet regleras motorns optimala startvarvtal med gaspedalen nedtryckt. Därefter släpper man bromsen medan gaspedalen hålls nere och bilen accelererar då maximalt tills man släpper upp gaspedalen. M dubbelkopplingsväxellådan sätter alltid växlingspunkterna så att den växlar upp när det anslutande varvtalet är tillräckligt högt. En utrustning som garanterat uppskattas av förare med motorsportambitioner.

BMW EFFICIENTLIGHTWEIGHT.

BMW EfficientLightweight har högsta prioritet hos bilarna från BMW M. Så låg vikt som möjligt är grundförutsättningen för fantastisk kördynamik och enastående effektivitet. Konsekvent har BMW M överfört den insikten till bilens konstruktion – och aldrig upphört att förbättra den. Den fråga som våra ingenjörer alltid måste ta ställning till är: Var är det meningsfullt att minska vikten och var bör man låta bli? Svaret på frågan lyder: BMW EfficientLightweight.
Det innebär till exempel att ultralätta material som kolfiber eller aluminium används för vissa komponenter i bilarna. På så sätt minskar den roterande massan genom en kardanaxel av kolfiber i ett enda stycke och precisionsstaget av kolfiber är både starkare och lättare än aluminium. Lätta material används även för att sänka vikten för motorhuven, framskärmarna, axelfästena och rattkonstruktionen.
Sammantaget leder användningen av ultralätta material till att bilens vikt minskar utan att säkerheten försämras. Bilens tyngdpunkt sänks, vilket bidrar till högre smidighet och dynamik vid körning i kurvor samt vid acceleration och inbromsning.

ADAPTIVT M CHASSI.

ADAPTIVT M CHASSI.

Kontinuerlig anpassning till underlaget och din körstil.

De elektroniskt reglerade stötdämparna hos det adaptiva M chassit anpassar sig kontinuerligt inom loppet av några millisekunder till vägförhållandena och körstilen och ger på så sätt optimal kontakt med vägbanan, optimerat drivgrepp och ännu smidigare köregenskaper, allt efter körsituationen. Med lägena Comfort, Sport och Sport+ kan chassiinställningen varieras för att ge allt från komfortabla till dynamiskt sportiga köregenskaper.

Lägena Comfort, Sport och Sport+.

Läget Comfort ger en bekväm körkänsla som passar bra till vardags och ger säkerhet vid plötsliga undanmanövrar. I läget Sport bibehålls ett mått av komfort, men hjulens rörelser reduceras något och kontakten med vägbanan blir mer direkt – perfekt för landsvägar och lätt kuperade tävlingsbanor. Inställningen Sport+ ger minimala hjulrörelser och maximal kördynamik för perfekt avstämning på jämna vägsträckor och tävlingsbanor.

BROMSAR.

Bromssystemet är av avgörande betydelse för den dynamiska körupplevelsen i BMW M4 Coupé. Precisionen och bromsförmågan hos M kolfiber-/keramikbromsarna och M compound-högprestandabromsarna bidrar till optimal dynamik och prestanda.

  • M kolfiber-/keramikbromsar

    M kolfiber-/keramikbromsar är ännu ett exempel på teknik som hämtats från motorsporten. Materialet som används är en helt ny kolfiber-/keramikkomposit som ger ännu mer direkt bromskraft och minskar tendenser till fading ytterligare. Dessutom är de korrosionsfria, ännu värmetåligare, slitstarka och bidrar inte minst till att minska bilens vikt. Genom den konsekventa lättviktskonstruktionen minskar den roterande och ofjädrade massan, vilket i sin tur förbättrar bromsförmågan, responsen och köregenskaperna. Samtidigt leder det även till en mer dynamisk körning, bättre drivgrepp och fjädringskomfort samt minskad bränsleförbrukning.
    Större bromsdiameter (400 mm diameter fram, 380 mm bak) och fler bromskolvar gör M kolfiber-/keramikbromsarna mycket värmetåliga och därmed fullt tävlingskompatibla. Den hålade bromsskivan med invändig ventilation ger märkbart förbättrad respons vid väta och likaså optimerad värmeavledning. Bromsarna med 6-kolvs fasta bromsok fram och 4-kolvs fasta bromsok bak skickar en tydlig signal med lackeringen i Guld metallic och karakteristisk M logo.

  • M compound-högprestandabromsar

    Med hjälp av teknik som hämtats från motorsporten uppnår M compound-högprestandabromsarna en konstant och ihållande bromsverkan även vid hårda påfrestningar. Användningen av olika material som tål hög belastning leder till hög värmestabilitet och lång livslängd, exakt doserbarhet och lägre vikt, vilket har en positiv effekt på bilens smidighet, dynamik, accelerationsförmåga och bränsleförbrukning.
    De borrade bromsskivorna med invändig ventilation (fram 380 mm, bak 370 mm) och bromsoken med fyra kolvar fram och två kolvar bak bidrar till en optimal reaktionsförmåga vid vått underlag och en mer effektiv värmeavledning. Bromsskivornas sportiga utseende och den unika M-designen framhävs på ett markant sätt av bromsoken i Blå metallic med den karakteristiska M-logon.

M SERVOTRONIC.

M Servotronic anpassar styrkraften efter bilens hastighet och garanterar direkta och exakta styregenskaper även i höga farter. Dessutom höjer den komforten genom minskad ansträngning vid ratten och maximal lättstyrdhet vid parkering och vändning på trånga ytor eller vid körning genom smala, vindlande gator och snäva kurvor.

7-STEGAD M DUBBELKOPPLINGSVÄXELLÅDA MED DRIVELOGIC.

7-STEGAD M DUBBELKOPPLINGSVÄXELLÅDA MED DRIVELOGIC.

Snabbare växling utan avbrott i drivmomentet.

M dubbelkopplingsväxellåda med Drivelogic är en innovativ 7-stegad växellåda med dubbelkoppling som är speciellt utvecklad för M högvarvsmotorer. Systemet har automatisk, drivgreppsoptimerad växling, Launch Control, Low Speed Assistance och auto start/stopp-funktion. Den ger extremt snabb växling utan avbrott i drivmomentet.
Tekniken bygger på en tvådelad växellåda med var sin koppling som oförminskat för över motorkraften till bakaxeln. Växlingen sker automatiskt eller manuellt med växelpaddlarna på ratten eller med växelväljarspaken. Precis som vid Launch Control, som möjliggör maximal acceleration från stillastående, uppnås en extremt dynamisk körupplevelse: växla med full gas, utan kopplingspedal och med kontinuerlig kraftöverföring. Med Drivelogic-funktionen har det automatiska växlingsläget (D) och det manuella läget (S) tre växlingsprogram vardera: för extremt sportig, komfortabel eller bränsleoptimerad körning.