TA KURVAN SOM DEN KOMMER.

Med specialmodellen BMW M4 GTS.

TA KURVAN SOM DEN KOMMER.

Med specialmodellen BMW M4 GTS.

TA KURVAN SOM DEN KOMMER.Med specialmodellen BMW M4 GTS.

Motoreffekt kW (hk) vid varv/min

368 (500)/6 250

Max vridmoment (Nm) vid varv/min

600/4 000–5 500

Acceleration 0–100 km/h s

3,8

Max hastighet km/h

305

Med BMW M4 GTS presenterar BMW M en fascinerande högprestandabil i samma tradition som de legendariska specialmodellerna baserade på BMW M3. BMW M4 GTS är fullmatad med banbrytande teknik som är speciellt utvecklad för tävlingsbanan. En varvtid på 7 minuter och 28 sekunder på Nürburgrings nordslinga är väl bevis nog på detta. Ändå handlar det om en bil som är helt godkänd för vanlig vägtrafik. Den begränsade upplagan på endast 700 exemplar gör BMW M4 GTS än mer exklusiv.

KÖRDYNAMIK.

Motorsportteknik – hela vägen: BMW M4 GTS har samma innovativa vatteninsprutning som även gav BMW M4 MotoGP Safety Car betydligt högre prestanda och vridmoment. Funktionen bygger på att vatten sprayas in i insuget, där det förångas och kyler ned insugsluften rejält. Temperaturen i förbränningskammaren sjunker därmed, och knackningsbenägenheten avtar. Tack vare det kan den raka 6-cylindriga M TwinPower Turbo-motorn jobba med högre laddtryck och tidigare tändningstidpunkt, vilket stegrar effekten och vridmomentet. En annan fördel är att motorn inte heller blir lika varm.
Chassi, frontsplitter och bakvinge går att justera manuellt så att du alltid har perfekt aerodynamisk balans. Du kan på så sätt få en individuell avstämning som antingen passar tävlingsbanans karaktär, eller vanliga vägar när du kör i trafiken.

  • Ställbart M chassi

    Det ställbara M chassit har coilover-fjäderben som kan justeras i tre lägen och modifierade krängningshämmare samt frästa spindellager av gediget aluminium. Framtill kan chassit sänkas steglöst med upp till 20 mm och baktill 17 mm. Stötdämparna kan ställas in beroende på hur och var du ska köra. Dämpningen kan finjusteras separat för att få snabb eller långsam återfjädring.

  • M dubbelkopplingsväxellåda med Drivelogic

    M dubbelkopplingsväxellåda med Drivelogic är en innovativ 7-stegad växellåda med dubbelkoppling som är speciellt utvecklad för BMW M högvarvsmotorer. Systemet har automatisk, drivgreppsoptimerad växling, Launch Control, Low Speed Assistance och auto start-/stoppfunktion. Den ger extremt snabb växling utan avbrott i drivmomentet.
    Tekniken bygger på en tvådelad växellåda med var sin koppling för att motorkraften ska kunna överföras till bakaxeln helt utan avbrott. Växlingen sker automatiskt eller utförs manuellt med växelpaddlarna på ratten eller med växelväljarspaken. Med Drivelogic-funktionen har det automatiska växlingsläget (D = Drive) och det manuella läget (S = sekventiell) tre växlingsprogram vardera: för extremt sportig, komfortabel eller bränsleoptimerad körning. Precis som vid Launch Control ger detta möjlighet till maximal acceleration från stillastående och därmed en extremt dynamisk körupplevelse: växla med full gas, utan kopplingspedal och med kontinuerlig kraftöverföring. Växellådans styrsystem och den integrerade Launch Control-funktionen är också anpassade till den högre effekten och det högre vridmoment hos M4 GTS.

PURE PERFORMANCE.

BMW M4 GTS i full aktion.

The BMW M4 GTS engine.

500 HK

EXTERIÖRDESIGN.

Exklusiva kolfiberkomponenter ger bilen optimal viktfördelning och aerodynamik med varierbart marktryck. De synliga delarna i kolfiber är bland annat den bakre diffusorn, bakvingen med aluminiumfästen och ställbart blad samt frontsplitter som också kan justeras. Motorhuven i kolfiber är lackerad i karossens färg, t ex i den exklusiva färgen BMW Individual Frozen Dark Grey metallic. Frontsplitterns accenter i Acid Orange skapar en effektfull kontrast. De matchas perfekt av smidda, högglanspolerade M lättmetallfälgar Stjärneker 666 i Acid Orange. Med 19" fälgar fram och 20" bak med däck Michelin Pilot Sport Cup 2 finns alla förutsättningar för maximala prestanda.
Utrustningsdetaljerna för BMW Individual Shadow Line högglans omfattar här även frontens dekorgaller samt gälar i Svart högglans. För första gången används bakljus av OLED-typ (organiska ljusdioder) och ger den här specialmodellen ett spektakulärt utseende bakifrån.

INTERIÖRDESIGN.

Både den viktoptimerade mittkonsolen och handbromsdamasken är klädda i högklassig alcantara med mörkgrå kontrastsömmar. Dörr- och sidoinklädningarna är inte bara unika till sin formgivning, utan även tillverkade av extra lätta och förnybara naturmaterial. Det gör att de bara väger hälften så mycket som de skulle göra i standardmaterial. Istället för handtag har dörrarna sportiga remmar i M-färgerna. Armstöden är av alcantara, vilket gör att armen inte kanar. Pricken över i är de markanta interiörlisterna i alcantara Antracit med perforerad GTS-logo i Acid Orange.
M lädersportratten med multifunktion, M-emblem och integrerad förarairbag har dubbelekerdesign och är som gjord för tävlingsbanan. Rattkrans i alcantara med kontrastsömmar och kraftigare tumgrepp gör att ratten ligger perfekt i handen. En mittmarkering längst upp på rattkransen underlättar vid extrem körning. Föraren kan anpassa bilens inställningar under körning med M Drive-knapparna.