GER ALLT. UTAN ATT FÖRSPILLA NÅGRA KRAFTER.

Effektiviteten i BMW M5 Sedan.

BMW M TwinPower Turbo V8-bensinmotorn i BMW M5 Sedan utnyttjar kraften till max varje gång du trampar ned gaspedalen. Precision och effektivitet ligger till grund för bilens enorma styrka. Samtidigt bidrar innovativ teknik till att hålla bränsleförbrukningen på en låg nivå.

M TWINPOWER TURBO V8-BENSINMOTOR.

Siffror som talar sitt tydliga språk: Med 560 hk (412 kW) och ett vridmoment på upp till 680 Nm accelererar BMW M5 Sedan från 0 till 100 km/h på bara 4,3 sekunder. Med Competition-paketet ökar effekten till 575 hk (423 kW) och bilen accelererar från 0 till 100 km/h på 4,2 sekunder.
Den högvarviga BMW M TwinPower Turbo V8-bensinmotorn sätter en ny standard för prestanda och acceleration. Genom kombinationen av den M-typiska linjära effektkurvan och den enorma kraften från de dubbla turboaggregaten kännetecknas motorn av en överlägsen dynamik. Motorn, laddluften och motorelektroniken kyls effektivt ned av två separata och generöst dimensionerade kylsystem och det patenterade M TwinScroll-konceptet ger imponerande snabb gasrespons. Det höga vridmomentet är tillgängligt för en stor del av varvtalsområdet och ger upphov till ett mäktigt drag redan strax över tomgångsvarvtalet och hela vägen upp till höga varvtal. Den direkta gasresponsen ser till att motorn reagerar blixtsnabbt när gaspedalen trycks ned.
Tack vare en mängd intelligenta funktioner från BMW EfficientDynamics, t ex Valvetronic, Dubbel-VANOS och direktinsprutning, imponerar motorn med en bränsleförbrukning på endast 9,9 liter för 10 mils blandad körning.

Bromskraftåtervinning.

Bromskraftåtervinning.

Bromskraftåtervinningen återvinner en del av bromsenergin när bilen bromsar och använder denna energi till att ladda batteriet, vilket leder till lägre bränsleförbrukning.
Komfort- och säkerhetsfunktionerna i moderna bilar förbrukar en stor mängd energi. Denna energi produceras normalt av generatorn som drivs av motorn via en kilrem. Med hjälp av en intelligent styrenhet går det att koppla bort generatorn, som annars alltid är inkopplad när motorn är igång, när bilen accelererar och på så vis spara upp till tre procent bränsle. Med hjälp av bromskraftåtervinningen är generatorn bara aktiv när föraren tar foten från gasen eller bromsar, det vill säga när bilens rörelse genererar energi. Denna ”bromsenergi” omvandlas till ström av generatorn som sedan lagras i batteriet. Det avlastar motorn och minskar utsläppen. Detta innebär samtidigt ökad effekt och förbättrad acceleration med bibehållen bränsleförbrukning.

AUTO START-/STOPPFUNKTION

Rödljus, köer, järnvägsövergångar – det finns många tillfällen då motorn går på tomgång i onödan och därmed förbrukar onödigt bränsle. Detta förhindras av auto start-/stoppfunktionen.
Auto start-/stoppfunktionen stänger av motorn när BMW M5 Sedan står stilla. Den intelligenta elektroniken har redan dessförinnan beräknat batteriets laddnivå och kontrollerat om andra förbrukare, t ex klimatanläggningen och bakruteuppvärmningen, behöver mer energi. När föraren sedan släpper upp bromspedalen igen startar motorn omedelbart och det går att köra vidare.