OMÄTTLIGT KRAFTBEGÄR.

Kördynamiken för BMW M5 Sedan.

OMÄTTLIGT KRAFTBEGÄR.

Kördynamiken för BMW M5 Sedan.

Utvecklad på racerbanan, gjord för vardagens körningar. Utvecklad från grunden av BMW M GmbH är BMW M5 Sedan en konsekvens av M-filosofin och förenar suveräna prestanda med maximal funktionalitet för vardagens behov.

OMÄTTLIGT KRAFTBEGÄR.Kördynamiken för BMW M5 Sedan.

Utvecklad på racerbanan, gjord för vardagens körningar. Utvecklad från grunden av BMW M GmbH är BMW M5 Sedan en konsekvens av M-filosofin och förenar suveräna prestanda med maximal funktionalitet för vardagens behov.

COMPETITION-PAKET.

Äkta motorsportskänsla: Competition-paketet (extrautrustning) ger BMW M5 Sedan prestanda och precision i toppklass tack vare ökad motoreffekt, direktare styrning och speciell chassiavstämning.
Competition-paketet lägger i en extra växel för BMW M5 Sedan: effekten för den kraftfulla M TwinPower Turbo V8-bensinmotorn ökar från 560 hk (412 kW) till 575 hk (423 kW) för att ge dig en rejäl adrenalinkick. Den ökade effekten uppnås framför allt genom det ökade laddtrycket på höga varv. Ett modifierat avgassystem genererar ett sportigt motorljud som garanterat ger dig gåshud. Både på tävlingsbanan och i vardagslivet ger det speciellt avstämda, 10 millimeter sänkta chassit och den sportigt direkta styrningen en styrrespons med extremt hög precision. Competition-paketet ger även BMW M5 Sedan ett markant lyft på utsidan med exklusiva 20” M lättmetallfälgar Dubbeleker 601 i Bicolor och olika storlek fram/bak samt sportavgassystemets dubbla ändrör i svartkrom. En kombination som ökar pulsen i alla lägen.

KÖRDYNAMIK.

BMW M5 Sedan – en motordriven atlet med fyra dörrar och ett mål: maximal körglädje.

KÖRDYNAMIK.

BMW M5 Sedan – en motordriven atlet med fyra dörrar och ett mål: maximal körglädje.

AKTIV M DIFFERENTIAL.

AKTIV M DIFFERENTIAL.

Förbättrat drivgrepp och ökad körstabilitet även på snö, grus och is: den aktiva M differentialen ger ett optimalt drivgrepp och förstärker bakhjulsdriftens kördynamiska egenskaper – både vid acceleration i kurvor och på halt underlag.
Den aktiva M differentialen ser till att köregenskaperna är precisa även vid hög acceleration i sidled och körning på ojämnt underlag. Det aktiva systemet är sammanlänkat med den dynamiska stabilitetskontrollen (DSC) via en elektronisk styrenhet och bidrar på ett proaktivt sätt till en intelligent användning av differentialens spärrverkan helt oberoende av skillnaderna i varvtal mellan de båda bakhjulen. På så sätt utnyttjar den motorns drivkraft optimalt och förbättrar både bilens köregenskaper och smidighet.

M KOLFIBER-/KERAMIKBROMSAR.

M kolfiber-/keramikbromsar är ännu ett exempel på teknik som hämtats från motorsporten. Materialet som används är en helt ny kolfiber-/keramikkomposit som ger ännu mer direkt bromskraft och minskar tendenser till fading ytterligare.
Dessutom är de korrosionsfria, ännu värmetåligare, slitstarka och bidrar inte minst till att minska bilens vikt. Tack vare lättviktskonstruktionen minskar den roterande och ofjädrade massan, vilket i sin tur förbättrar bromsförmågan, responsen och manöveregenskaperna. Samtidigt möjliggör det ännu mer dynamisk körning, bättre drivgrepp och fjädringskomfort samt minskad bränsleförbrukning.
M kolfiber-/keramikbromsarnas höga värmebeständighet, ovanligt stora bromsskivor (410 mm fram, 396 mm bak) samt 6-kolvs fasta bromsok fram och 1-kolvs flytande bromsok bak gör dem fullt tävlingskompatibla. Den borrade, invändigt ventilerade bromsskivan ger märkbart känsligare respons i väta och intensivare värmeavledning. M kolfiber-/keramikbromsar ger sig till känna genom lackeringen i Guld matt och den karakteristiska M-logon.
På grund av materialets egenskaper kan bromsarna ge ifrån sig ett ljud i vissa situationer, i synnerhet vid inbromsning till stillastående i väta, strax innan bilen stannar.

M SERVOTRONIC.

Njut av varje kurva. M Servotronic hjälper dig på vägen. Det intelligenta styrsystemet anpassar styrningens servoverkan till hastigheten.
BMW M5 Sedan lyder förarens kommando på ett exakt sätt i alla hastigheter. I höga hastigheter reagerar styrningen med visst motstånd. När du däremot kör långsammare, på kurviga vägar eller parkerar krävs det automatiskt mindre kraft för att vrida ratten. Därmed blir det lättare och smidigare att styra bilen. När hastigheten ökar minskar styrningens servoverkan kontinuerligt. Det skapar en mer direkt kontakt med vägbanan.
I Competition-paketet har M Servotronic anpassats till högre prestanda och det sportiga chassit och reagerar därmed ännu mer direkt tack vare en modifierad utväxling för styrningen. Det ger en ännu mer utpräglad motorsportkänsla och optimala prestanda.

M SPORTCHASSI.

Högprestandachassit i BMW M5 Sedan uppfyller alla högt ställda krav på kördynamik, smidighet och precision. Det ser till att bilens enorma potential kan utnyttjas fullt ut på alla vägar och underlag.
På bakaxeln bidrar den aktiva M differentialen till en enastående acceleration. Den elektroniska stötdämparkontrollen (EDC) kan anpassas helt enligt dina önskemål genom tre lägen: Comfort, Sport och Sport+. Med hjälp av M Drive-knapparna på ratten går det även att aktivera förprogrammerade körinställningar som erbjuder antingen sportiga köregenskaper eller en mer komfortabel körning. I dessa inställningar ingår även M Dynamic Mode som ger dig en unik körupplevelse genom ett optimalt utnyttjande av den potentiella accelerationsdynamiken. I detta läge kopplas den dynamiska stabilitetskontrollen delvis ur och kopplas bara in igen i samband med kritiska körsituationer.
I Competition-paketet har chassit för BMW M5 Sedan en särskilt kompromisslös avstämning. Chassit är ca 10 millimeter sänkt och har styvare fjädrar samtidigt som dämpningskraften och stabiliseringen är anpassade för sportigare körning. Inställningarna för den elektroniska stötdämparkontrollen (EDC) har anpassats för större dynamik och karakteristiken för M Dynamic Mode (MDM) har justerats för mer extrema körförhållanden. Resultatet: sportiga prestanda utan dess like.

7-STEGAD M DUBBELKOPPLINGSVÄXELLÅDA.

Den 7-stegade M dubbelkopplingsväxellådan med Drivelogic i BMW M5 Sedan är utformad för att kunna reagera snabbt. Växellådan växlar inte snabbt, utan omedelbart.
Den 7-stegade M dubbelkopplingsväxellådan med Drivelogic överför kontinuerligt motorns drivkraft till vägen och utför växlingarna på bråkdelen av en sekund utan kraftförluster. Den tvådelade växellådan med separata kopplingar överför motorkraften till bakhjulen utan avbrott. Med hjälp av växelpaddlarna på ratten eller växelväljarspaken går det att växla manuellt utan avbrott i drivmomentet eller automatiskt och därmed uppleva extremt sportig eller bekvämare körning.