ETT ÖVERTYGANDE ARGUMENT: DYNAMIKEN

M TwinPower Turbo V8-bensinmotorn i BMW M5 Sedan.

Med kraften från två turboaggregat driver BMW M TwinPower Turbo V8-bensinmotorn BMW M5 Sedan outtröttligt. Motorn är spontan, kraftfull och precis på ett sätt som du kan förvänta dig av en motor av denna storlek och kvalitet. Med imponerande prestanda som avspeglas i det omisskännliga motorljudet.

M TWINPOWER TURBO V8-BENSINMOTOR.

Siffror som talar sitt tydliga språk: 680 Nm, 560 hk (412 kW), från 0 till 100 km/h på 4,3 sekunder (med Competition-paketet: 575 hk (423 kW), från 0 till 100 km/h på 4,2 sekunder). Den högvarviga M TwinPower Turbo V8-bensinmotorn i BMW M5 Sedan sätter en ny standard för prestanda och acceleration.
Motorns överlägsna dynamik baserar sig på kombinationen av en linjär effektkurva och den enorma kraften från dubbla turboaggregat. Stora laddluftkylare och det patenterade TwinScroll-konceptet bidrar till en direkt gasrespons. Ett vridmoment på 680 Nm står till förfogande i ett mycket brett varvtalsintervall på mellan 1 500 och 5 750 varv/minut, vilket innebär att M TwinPower Turbo V8-bensinmotorn reagerar med en oerhörd kraft vid minsta lilla beröring av gaspedalen. Tack vare Valvetronic och direktinsprutningen sätter den även en ny standard för förhållandet mellan prestanda och bränsleförbrukning. I kombination med BMW EfficientDynamics-funktioner som auto start-/stoppfunktion och bromskraftåtervinning är bränsleförbrukningen så låg som 9,9 liter för 10 mils blandad körning.
Om detta inte räcker för att övertyga dig: I kombination med Competition-paketet ökar effekten för M TwinPower Turbo V8-bensinmotorn ytterligare till hela 575 hk (423 kW) tack vare ett högre laddtryck i det övre varvtalsområdet − och detta utan att bränsleförbrukningen ökar. Det maximala vridmomentet är 680 Nm i ett stort varvtalsområde på mellan 1 500 och 6 000 varv/minut. Dessa siffror bevisar än en gång vilken dynamisk bil BMW M Sedan är.
M TwinPower Turbo V8-bensinmotorn uppfyller avgasnormen EU6.

  • BMW M5 Sedan
    Cylindrar/ventiler per cylinder
    8/4
    Cylindervolym cm3
    4395
    Slaglängd/cylinderdiameter mm
    88,3/89,0
    Motoreffekt kW (hk) vid varv/min
    412 (560)/6000–7000
    Max vridmoment Nm vid varv/min
    680/1500–5750
    Kompression :1
    10,0