IMPONERANDE DYNAMIK. I EXAKTA DOSER.

BMW EfficientDynamics i BMW X3.

IMPONERANDE DYNAMIK. I EXAKTA DOSER.

BMW EfficientDynamics i BMW X3.

BMW X3 är redo för alla utmaningar. Det gäller i synnerhet för drivlinan. Den intelligenta tekniken från BMW EfficientDynamics och den avancerade energistyrningen bidrar till körglädje och smidighet – och sänker samtidigt bränsleförbrukningen och utsläppsvärdena.

IMPONERANDE DYNAMIK. I EXAKTA DOSER.BMW EfficientDynamics i BMW X3.

BMW X3 är redo för alla utmaningar. Det gäller i synnerhet för drivlinan. Den intelligenta tekniken från BMW EfficientDynamics och den avancerade energistyrningen bidrar till körglädje och smidighet – och sänker samtidigt bränsleförbrukningen och utsläppsvärdena.

TEKNIK SOM FÖRENAR DYNAMIK OCH EFFEKTIVITET.

TEKNIK SOM FÖRENAR DYNAMIK OCH EFFEKTIVITET.

Ekonomiska BMW TwinPower Turbo-motorer, intelligent lättviktsteknik och sofistikerad aerodynamik utgör en optimal grund för den höga effektiviteten som förbättras ytterligare med hjälp av BMW EfficientDynamics-tekniken och extrautrustning som t ex den 8-stegade Steptronic-växellådan.

INTELLIGENT LÄTTVIKTSTEKNIK.

I tillverkningen av BMW X3 används en mängd olika tekniskt avancerade material: lätta material som aluminium, höghållfast stål och moderna plaster och magnesium.
Den intelligenta lättviktstekniken sänker vikten, bidrar till en enastående styvhet i karossen och passiv säkerhet och förbättrar dessutom de kördynamiska egenskaperna.

ENERGISTYRNING.

BMW X3 har teknik som koordinerar energianvändningen på ett intelligent sätt som standard. Denna energistyrning är hemligheten bakom den höga effektiviteten. Genom att alla tekniska komponenter samspelar uppnår bilen imponerande förbruknings- och utsläppsvärden.

  • Växelindikator

    Om man växlar i tid och i rätt ögonblick går det att spara mycket bränsle, särskilt i städer och på landsvägar. Optimal växling, minskad bränsleförbrukning – motorelektroniken beräknar med hänsyn till körsituationen och motorns varvtal när du bör växla upp eller ned för att spara bränsle, och visar detta på Info Display. Systemet märker när du accelererar kraftigt och då visas rekommendationen för uppväxling först vid ett högre varvtal. Jämförande studier har visat att bilar med växelindikator drar ca fyra procent mindre bränsle.

  • Auto start-/stoppfunktion.

    Auto start-/stoppfunktionen ser till att bilen bara förbrukar bränsle när den kör. När bilen står stilla, till exempel vid trafikljus eller i bilköer, utnyttjar auto start-/stoppfunktionen möjligheten att spara bränsle och stänger av motorn när bilen går på tomgång och man tar foten från kopplingen (manuell växellåda) resp bromsar in bilen till stillastående (Steptronic-växellåda).
    På Info Display visas en symbol när funktionen är aktiverad. När man trampar ned kopplingen (manuell växellåda) resp tar foten från bromspedalen (Steptronic-växellåda), startar motorn omedelbart helt automatiskt.
    Körkomforten och säkerheten är oförändrat hög, eftersom funktionen endast utförs om motorn har nått optimal drifttemperatur, temperaturen i kupéutrymmet ligger på önskad nivå, batteriet är tillräckligt laddat och inga rattrörelser utförs. En central styrenhet startar motorn om det behövs, även vid stopp. Till exempel om bilen börjar rulla eller om vindrutan immar igen. Om så önskas kan auto start-/stoppfunktionen när som helst avaktiveras med en knapp.

  • Elektrisk servostyrning

    Varje gång en rattrörelse utförs förbrukas energi. Varför låta energi gå till spillo när du inte styr? Den elektriska servostyrningen i BMW används därför bara när den verkligen behövs. Till skillnad från vanlig, hydraulisk servoassistans förbrukar denna BMW-lösning bara energi när man verkligen vrider på ratten. När ratten befinner sig i samma läge – t ex i höga hastigheter på motorvägar – är inte elmotorn aktiv.

  • Bromskraftåtervinning

    Varje gång du bromsar samt vid motorbromsning frigörs kinetisk energi, som hittills har varit outnyttjad i de flesta bilar. Bromskraftåtervinningen använder denna hittills outnyttjade potential och genererar el från den energi som frigörs när föraren bromsar eller släpper gaspedalen. Elen används till att ladda batteriet. Tack vare detta intelligenta energistyrningssystem avlastas generatorn eftersom den inte behöver arbeta konstant. Resultatet är lägre bränsleförbrukning och högre prestanda – helt i linje med BMW EfficientDynamics.

AERODYNAMIK.

Bilens design ligger helt i linje med BMW EfficientDynamics filosofi. Med hjälp av aerodynamiska åtgärder med noggrann inbördes avstämning uppnår BMW ett optimalt luftmotstånd, vilket leder till högre effektivitet och lägre förbrukning.
På så sätt förbättras aerodynamiken t ex genom det heltäckande underredesskyddet, där även motorrummet och bakaxeln är avskärmade. Den nya typen av inklädnader och skydd förbättrar dock inte bara aerodynamiken: de ger dessutom bättre ljudisolering och korrosionsskydd. Även bakpartiets utformning med tydliga spoilerläppar och de aerodynamiskt optimerade ytterbackspeglarna bidrar till en bättre aerodynamik. Ytterbackspeglarna bidrar även till att sänka ljudnivån och skydda sidorutorna från smuts.

Aerodynamiskt optimerade fälgar.

17" lättmetallfälgar Streamline 306, 8 J x 17, aerodynamiskt optimerade, med däck 245/55 R 17 med lågt rullmotstånd bidrar till lägre bränsleförbrukning och minskade koldioxidutsläpp.

ECO PRO-LÄGE.

ECO PRO-läget gör det möjligt för föraren, beroende på det individuella körsättet, att sänka bränsleförbrukningen med upp till 20 procent (enligt en intern förbrukningsstudie hos BMW). Ytterligare sparpotential erbjuder funktionerna ”segling” (endast med 8-stegad Steptronic-växellåda), hastighetsassistent (endast med navigation Professional) och ECO PRO-rutt (endast med navigation Professional eller Business).

  • ”Segling”

    Funktionen ”segling” kopplar bort drivlinan från motorn så att bilen kan rulla utan drivning. Alternativt kan man utnyttja ”segling” om föraren tar foten från gasen i farter på mellan 50 och 160 km/h, inte bromsar och hastighetsassistenten inte kommer att ändra hastigheten. I kombination med den aktiva farthållaren accelererar bilen på ett effektivare sätt efter en inbromsning i ECO PRO-läget.

  • Aktiv farthållare med Stop & Go i ECO PRO-läget

    I kombination med den aktiva farthållaren accelererar bilen upp till den valda hastigheten ännu effektivare efter inbromsning i ECO PRO-läget.

  • Hastighetsassistent

    Hastighetsassistenten tar navigationssystemets data till hjälp för att upptäcka kurvor, tätortsinfarter samt motorvägsavfarter och ger förutseende råd att till exempel ta foten från gasen.

  • ECO PRO-rutt

    ECO PRO-rutt visar vilken väg som är effektivast beroende på aktuell trafiksituation, körstil och vägsträcka. Färddatorn visar hur många procent bränsle som kan sparas genom att välja den väg ECO PRO-rutt föreslår.

8-STEGAD STEPTRONIC-VÄXELLÅDA.

8-STEGAD STEPTRONIC-VÄXELLÅDA.

Extrautrustningens 8-stegade Steptronic-växellåda är i en klass för sig vad gäller komfort och dynamik och spelar en central roll för BMW EfficientDynamics. Växellådans täta stegning är perfekt avstämd för att ge optimal kraftutveckling i alla hastigheter. Det sänker bränsleförbrukningen rejält samtidigt som man får en ännu sportigare och mer dynamisk körupplevelse. De extra växlarna minskar varvtalet särskilt i hög fart, vilket gör körningen både bränslesnålare och tystare.
Här spelar även momentomvandlaren en avgörande roll – till och med vid manuell växling. Växellådans täta stegning och välavvägda utväxling resulterar i extra hög växlingskomfort och avsevärt sänkt ljudnivå.

Tack vare den 8-stegade Steptronic-växellådan från BMW EfficientDynamics är det nu möjligt att aktivt öka kördynamiken med den nya förutseende drivlinan via Driving Experience Control-reglaget. I körläget Sport samspelar data från navigationssystemet med växellådans styrenhet för att, beroende på vägsträckan, ge ännu direktare respons. Comfort-läget kännetecknas som namnet antyder av ett mer komfortorienterat växlingsprogram med färre växlingar.