NÅGRA SEKUNDER ÄR ALLT SOM KRÄVS FÖR ATT GÖRA INTRYCK.

BMW TwinPower Turbo-motorerna i BMW X4.

Ett tryck på startknappen räcker för att du ska känna kraften i BMW X4. Alla BMW TwinPower Turbo-motorer kännetecknas av imponerande prestanda och enastående effektivitet. Nyckeln till detta är BMW EfficientDynamics motorfamilj som kombinerar den nyaste insprutningstekniken och helt variabel effektstyrning med innovativ turboteknik. Det leder till höga prestanda och häpnadsväckande låga förbruknings- och utsläppsvärden.

RAK 6-CYLINDRIG M PERFORMANCE TWIN POWER TURBO-BENSINMOTOR.

Den raka, 6-cylindriga M Performance TwinPower Turbo-bensinmotorn har en överlägsen kraftutveckling, silkeslen gång och enorm potential: Den kraftfulla trelitersmotorn ger ifrån sig ett imponerande sportigt ljud tack vare det ljudoptimerade avgassystemet med innovativt spjällstyrningskoncept. Den kraftfulla motorn kombinerar den steglöst variabla ventilstyrningen Valvetronic inklusive Dubbel-VANOS, direktinsprutning och ett TwinScroll-turboaggregat för optimal verkningsgrad. Resultatet är en maximal motoreffekt på 265 kW (360 hk) samt ett maximalt vridmoment på 465 Nm. Det är tillräckligt för att den turboladdade bensinmotorn ska kunna accelerera bilen från 0 till 100 km/h på imponerande låga 4,9 sekunder samt nå en toppfart på 250 km/h. Tack vare motorns intelligenta tekniska innovationer ligger bränsleförbrukningen vid blandad körning på låga 8,6 l/100 km med ett koldioxidvärde på 199 g/km. Imponerande effektiv, stark och med direkt gasrespons även på låga varvtal – exakt det en förare kräver av en suverän M Performance-motor. Alla värden är beräknade enligt EU-körcykeln och kan påverkas av den valda däckdimensionen.

  • BMW X4 M40i
    6-cylindrig M Performance TwinPower Turbo-bensinmotorn i BMW X4 M40i
    Cylindrar/ventiler per cylinder
    6/4
    Cylindervolym cm³
    2979
    Slaglängd/cylinderdiameter mm
    89,6/84,0
    Motoreffekt kW (hk) vid varv/min
    265 (360)/5800-6000
    Max vridmoment Nm vid varv/min
    465/1350-5250
    Kompression :1
    10,2

BMW TWINPOWER TURBO-BENSINMOTORER.

Den nya generationens BMW TwinPower Turbo-bensinmotorer imponerar med sin temperamentsfulla kraftutveckling och omedelbara respons redan vid låga varvtal. Samtidigt utmärker de sig genom bättre bränsleeffektivitet, mindre utsläpp och högre prestanda. Dessa innovativa motorer är försedda med den senaste bränsleinsprutningstekniken, den steglöst variabla ventilstyrningen Valvetronic inkl Dubbel-VANOS samt innovativ turboteknik för ännu högre effektivitet och dynamik, vilket gör dem till en milstolpe i BMW EfficientDynamics utvecklingsstrategi. Resultatet är extra effektiva motorer som på ett imponerande sätt bevisar BMW:s erkänt höga kompetens på motorområdet. Den mångfalt prisbelönta 6-cylindriga bensinmotorn kännetecknas av sin dynamiska kraftutveckling, exceptionellt vibrationsfria gång och imponerande effektivitet. Den beprövade tekniken från motorerna ur EfficientDynamics motorfamilj används i alla bensinmotorer.

  • BMW X4 xDrive35i
    Cylindrar/ventiler per cylinder
    6/4
    Cylindervolym cm³
    2979
    Slaglängd/cylinderdiameter mm
    89,6/84,0
    Motoreffekt kW (hk) vid varv/min
    225 (306)/5800-6400
    Max vridmoment Nm vid varv/min
    400/1200-5000
    Kompression :1
    10,2
  • BMW X4 xDrive28i
    Cylindrar/ventiler per cylinder
    4/4
    Cylindervolym cm³
    1997
    Slaglängd/cylinderdiameter mm
    90,1/84,0
    Motoreffekt kW (hk) vid varv/min
    180 (245)/5000-6500
    Max vridmoment Nm vid varv/min
    350/1250-4800
    Kompression :1
    10,0
  • BMW X4 xDrive20i
    Cylindrar/ventiler per cylinder
    4/4
    Cylindervolym cm³
    1997
    Slaglängd/cylinderdiameter mm
    90,1/84,0
    Motoreffekt kW (hk) vid varv/min
    135 (184)/5000-6250
    Max vridmoment Nm vid varv/min
    270/1250-4500
    Kompression :1
    10,0

BMW TWINPOWER TURBO-DIESELMOTORER.

Den nya generationens dieselmotorer med BMW TwinPower Turbo är ytterligare ett exempel på den konsekventa tillämpningen av BMW EfficientDynamics-filosofin: att kombinera optimala prestanda och motorgångsegenskaper med låg bränsleförbrukning. Dieselmotorerna utmärker sig genom sin direkta gasrespons och temperamentsfulla kraftutveckling i alla varvtalsområden, samtidigt som bränsleförbrukningen hålls på en låg nivå. När det gäller effektivitet och dynamik råder det givetvis inte minsta tvivel. Ändå arbetar motorerna med extra låga utsläpp och friktionsförluster. Maximal körglädje är standard. De nya dieselmotorerna i EfficientDynamics-familjen är lättviktskonstruktioner i aluminium med ett eller två turboaggregat samt variabel turbingeometri. Insprutningen är den senaste generationens Common Rail-direktinsprutning. De garanterar optimal förbränning och bidrar på så sätt till att minska bränsleförbrukningen och koldioxidutsläppen.

  • BMW X4 xDrive35d
    Cylindrar/ventiler per cylinder
    6/4
    Cylindervolym cm³
    2993
    Slaglängd/cylinderdiameter mm
    90,0/84,0
    Motoreffekt kW (hk) vid varv/min
    230 (313)/4400
    Max vridmoment Nm vid varv/min
    630/1500-2500
    Kompression :1
    16,5
  • BMW X4 xDrive30d
    Cylindrar/ventiler per cylinder
    6/4
    Cylindervolym cm³
    2993
    Slaglängd/cylinderdiameter mm
    90,0/84,0
    Motoreffekt kW (hk) vid varv/min
    190 (258)/4000
    Max vridmoment Nm vid varv/min
    560/1500-3000
    Kompression :1
    16,5
  • BMW X4 xDrive20d
    Cylindrar/ventiler per cylinder
    4/4
    Cylindervolym cm³
    1995
    Slaglängd/cylinderdiameter mm
    90,0/84,0
    Motoreffekt kW (hk) vid varv/min
    140 (190)/4000
    Max vridmoment Nm vid varv/min
    400/1750-2500
    Kompression :1
    16,5