EN KONSEKVENT VÄGVISARE.

BMW X5 xDrive40e iPerformance.

iPerformance

EN KONSEKVENT VÄGVISARE.

BMW X5 xDrive40e iPerformance.

EN KONSEKVENT VÄGVISARE.BMW X5 xDrive40e iPerformance.

Det bästa av två världar förenade i en mycket bekväm och fyrhjulsdriven plug-in-hybrid: BMW X5 xDrive40e iPerformance. Innovativ teknik i kombination med lyxen och flexibiliteten hos en BMW X5. Imponerande kördynamik, maximal effektivitet och minimal miljöpåverkan – ett unikt koncept som är optimalt anpassat till egenskaperna hos en SAV (Sports Activity Vehicle).

Bilderna på BMW X5 xDrive40e iPerformance visar den nya BMW iPerformance-designen, som kommer att lanseras i december 2016.

Bilderna på Control Display visar användargränssnittets nya design.

BILKONCEPT.

En BMW X5 med en småbils bränsleförbrukning. Optimalt drivgrepp och överlägsen smidighet tack vare fyrhjulsdriften BMW xDrive som bidrar till suveräna köregenskaper i alla lägen. BMW X5 xDrive40e iPerformance uppfyller alla förväntningar genom sin höga flexibilitet och sina kördynamiska egenskaper. Exteriören för iPerformance-modellen skiljer sig från modeller med konventionell drivning bland annat genom eDrive-emblemen på vardera C-stolpe och BMW i-emblemet på sidorna. Dessutom ger de blå njurstavarna och blå navkåpor för fälgarna en tydlig indikation på bilens innovativa drivteknik. En av de största fördelarna är den långa räckvidden med ren eldrift. Det går att köra ca 3 mil helt utan utsläpp och bränsleförbrukning. Högprestandabatteriet är säkert monterat under golvet i bagageutrymmet. Bagageutrymmet rymmer upp till 1 720 liter och har därmed plats även för skrymmande föremål. Med andra ord: ett banbrytande och unikt bilkoncept.

INDIVIDUELLA KÖRLÄGEN.

Plug-in-hybriden BMW X5 xDrive40e iPerformance har olika körlägen som ger föraren stora möjligheter att påverka den faktiska förbrukningen. Bränsleförbrukningen beror dels på vilket körläge som föraren har valt, dels på förarens personliga körstil.

  • Stadskörning

    I stadstrafik drar BMW X5 xDrive40e iPerformance nytta av den elektriska drivningen fullt ut. Med fulladdat batteri kan du köra korta sträckor (upp till 3,1 mil) helt utan lokala utsläpp – en grön stadsrundtur utan en enda droppe bensin.

  • Körning i vardagen

    På väg till jobbet är det samspelet mellan de båda drivsystemen i plug-in-hybriden som är den perfekta drivkraften. I läget Auto eDrive ger den intelligenta kombinationen av förbrännings- och elmotorn mycket låg bränsleförbrukning. Så låg att den ligger betydligt under standardförbrukningen för bensin- och dieselbilar i den här klassen. Kort och gott: njut av BMW X-modellens bekväma lyx i kombination med minimal bränsleförbrukning.

  • Långresor

    Upplev effektiv körglädje när den är som bäst – även på långresan. Plug-in-hybriden ger dig allt du förväntar dig på långresor, helt utan att kompromissa om räckvidd och bilens funktioner.

KÖRDYNAMIK ISTÄLLET FÖR UTSLÄPP.

En multimedial upplevelse: BMW X5 xDrive40e.

KÖRDYNAMIK ISTÄLLET FÖR UTSLÄPP.

En multimedial upplevelse: BMW X5 xDrive40e.

DRIVLINA.

BMW X5 xDrive40e iPerformance drivs av en kraftfull 4-cylindrig BMW TwinPower Turbo-bensinmotor och en högeffektiv eDrive-elmotor. Den intelligenta fyrhjulsdriften BMW xDrive garanterar ett optimalt drivgrepp. Kombinationen av denna teknik från BMW EfficientDynamics har skapat en innovativ bil med låg bränsleförbrukning och en imponerande kördynamik och stabilitet i alla lägen. 

INTELLIGENT ENERGISTYRNING.

En av de avgörande komponenterna i konceptet BMW iPerformance är den intelligenta energistyrningen. För att kunna kombinera högsta tänkbara effektivitet med god kördynamik, styr systemet samspelet mellan samtliga komponenter i drivlinan.
 

Med en förutseende drivningsstrategi bidrar den intelligenta energistyrningen till att optimera hybriddrivningens verkningsgrad. Systemet tar hjälp av navigationsdata för att analysera de sträckor och trafiksituationer som lämpar sig bäst för eldrift, alternativt för att ladda högprestandabatteriet.
 

Situationer då förbränningsmotorn skulle arbeta med liten verkningsgrad förhindras av systemet genom att höja belastningen och därmed även verkningsgraden. Det gör att förbränningsmotorn avger högre effekt. Den används i sin tur till att generera el till batteriet med hjälp av elmotorn/generatorn för att energin senare ska kunna användas till att köra elektriskt eller ge extra kraft åt förbränningsmotorn. Systemet styr även elmotorn/generatorn för att den ska kunna omvandla rörelseenergin till elektrisk energi vid motorbromsning och bromsning. I kombination med ECO PRO-läget gör den intelligenta energistyrningen att alla bilens system, hjälpaggregat och komfortfunktioner ställs in på behovsstyrd och konsekvent effektiv drift.
 

Med eDrive-knappen kan föraren välja mellan tre eDrive-lägen: standardläget Auto eDrive, det helt eldrivna läget Max eDrive och Save Battery-läget som gör att laddnivån hålls konstant.

  • Läget Auto eDrive

    I läget Auto eDrive beräknar det intelligenta systemet BMW EfficientDynamics den mest effektiva kombinationen mellan el- och förbränningsmotorn beroende på hastigheten och batteriets laddnivå. Detta körläge är indelat i två faser: Om batteriets laddnivå är mellan 12 och 100 % går det att köra i upp till 70 km/h utan utsläpp och bränsleförbrukning. Vid högre hastigheter eller högre belastning slås bensinmotorn automatiskt på. Om batteriets laddnivå sjunker under 12 % kan BMW X5 xDrive40e iPerformance ändå köras helt eldrivet i upp till 55 km/h vid lätt acceleration.

  • MAX eDRIVE mode

    Maximal körglädje med eldrift: I läget Max eDrive kan bilen köras helt eldrivet i upp till 120 km/h. Vid högre hastigheter eller om föraren vill utnyttja bilens maximala accelerationsförmåga startas förbränningsmotorn automatiskt.

  • Läget Save Battery

    Om batteriets laddnivå är låg kan föraren välja läget Save Battery för att låta förbränningsmotorn ladda upp batteriet på ett effektivt sätt. På så sätt går det att spara batteriets kapacitet för eldrift vid ett senare tillfälle.

  • Förutseende körning

    När resmålet matats in i navigationssystemet analyseras den planerade körsträckan av den förutseende energistyrningen genom att använda data och information som t ex hastighetsbegränsningar och realtidsinformation om det aktuella trafikläget. Det innebär att systemet kan utnyttja eldriften så effektivt som möjligt, det vill säga på de sträckor av rutten där eldriften lönar sig bäst, exempelvis i stadstrafik.

LADDNING.

Bilen kan snabbt och bekvämt laddas upp hemma via ett vanligt 230-voltsuttag. Det tar inte mer än fyra timmar innan batteriet är fulladdat. Laddanslutningen sitter under en lucka framtill på vänster sida av bilen. Allt som krävs för att ladda batteriet är en laddkabel som kan förvaras under golvet i bagageutrymmet. Tack vare en särskild tätning är både laddanslutningen och laddkontakten skyddade mot väder och vind. Istället för att använda ett normalt vägguttag kan man montera en Wallbox som utvecklats särskilt för elbilar som laddstation på väggen. Den ger högre laddeffekt och förkortar laddtiden avsevärt. En display i kombiinstrumentet informerar om högprestandabatteriets aktuella laddnivå.

Beroende på olika omständigheter, t ex laddströmmen i eluttaget, antalet aktiva elförbrukare i bilen under laddningen eller om en Wallbox används, kan ett tomt högprestandabatteri laddas upp helt på ca 3–4 timmar. Vid extern uppladdning kan en optimal temperatur ställas in i kupéutrymmet utan att högprestandabatteriets laddnivå påverkas. Med hög andel elektrisk körning kan man sänka milkostnaden rejält.

Allroundservice för eMobility.

  • Ladda hemma

    Bilen kan snabbt och bekvämt laddas upp hemma via ett vanligt 230-voltsuttag. Det tar inte mer än fyra timmar innan det är fulladdat. Bilens laddanslutning sitter under en lucka framtill på vänster sida av bilen. Allt som krävs för att ladda batteriet är en specifik laddkabel som kan förvaras under golvet i bagageutrymmet. Tack vare en särskild tätning är både laddanslutningen och laddkontakten skyddade mot väder och vind. LED-ljusringarna på laddanslutningen informerar på ett tydligt sätt om batteriets laddnivå.
    Istället för att använda ett normalt vägguttag kan man även montera en BMW i Wallbox som laddstation på väggen. Den ger högre laddeffekt och förkortar laddtiden avsevärt. En display i det specifika kombiinstrumentet informerar om högprestandabatteriets aktuella laddnivå. Beroende på olika omständigheter, t ex strömstyrkan i eluttaget, aktiva elektriska förbrukare i bilen under laddningsförloppet eller om en Wallbox används, kan ett tomt högprestandabatteri laddas upp helt på mindre än tre timmar. Vid extern uppladdning kan dessutom en optimal temperatur ställas in i kupéutrymmet utan att batteriets laddnivå påverkas.

  • Publik laddning

    Förutom att kunna laddas upp via vanliga vägguttag går det även att ladda bilen på ett enkelt och bekvämt sätt på publika laddstationer. Föraren kan t ex låta batteriet laddas under en shoppingtur och därefter fortsätta köra eldrivet utan utsläpp. Allt som krävs för att ladda batteriet är en laddkabel som kan förvaras under golvet i bagageutrymmet. LED-ljusringarna på laddanslutningen informerar på ett tydligt sätt om batteriets laddnivå. Via navigationssystemet och appen My BMW Remote för plug-in-hybrider får föraren information om var de närmaste laddstationerna finns och om de är lediga.
    Bilen kan laddas med växelström med olika strömstyrka. Laddtiderna varierar beroende på olika faktorer, t ex strömstyrkan och antalet elektriska förbrukare i bilen.

UPPKOPPLING.

Du är alltid uppkopplad mot din BMW: Via din smartphone (iOS eller Android) är inte bara BMW Remote Services som t ex fjärrlåsning utan även funktioner som rör hybriddrivningen tillgängliga. På så sätt har du alltid kontroll över förbrukning och effektivitet för din BMW X5 xDrive40e iPerformance. BMW-tjänster för alla situationer som kan användas både i och utanför bilen.

  • My BMW Remote för plug-in-hybrider

    Appen My BMW Remote för plug-in-hybrider för iOS och Android visar detaljerad information om aktuell status för din BMW – t ex bilens position, batteriets laddnivå och aktuell räckvidd.
    Laddcykeln kan fjärrstyras via veckotimern och klimatautomatiken fjärraktiveras så att du möts av en behaglig kupétemperatur när du stiger in i bilen. Destinationer (så kallade Points of Interest) och laddstationernas positioner kan enkelt skickas direkt till bilens navigationssystem.
    Appen My BMW Remote för plug-in-hybrider mäter även effektiviteten för varje enskild körsträcka och ger praktiska tips på hur bilen kan köras ännu effektivare för att öka räckvidden. Effektivitetsvärdet för varje körning kan delas och jämföras anonymt med andra förare.

  • Förinställd uppvärmning/nedkylning

    Kliv in i en behagligt sval bil på sommaren och en uppvärmd bil med avisade rutor på vintern – klimatautomatiken i plug-in-hybriden BMW X5 xDrive40e gör det möjligt. Tack vare en elektrisk kylkompressor och en elektrisk vattenvärmare kan klimatautomatiken jobba nästan ljudlöst även när motorn är avstängd. Det går att programmera två olika starttider.
    Upp till en halvtimme innan den planerade avfärden värms bilen upp eller kyls ned av det intelligenta styrsystemet tills den förvalda temperaturen uppnåtts. Systemet styrs med kontrollreglaget för iDrive i bilen eller med appen My BMW Remote för plug-in-hybrider på en smartphone.
    Förutsatt att högprestandabatteriet har tillräckligt hög laddnivå fungerar klimatautomatiken oavsett om bilen laddas externt eller inte.

KOMFORT.

En innovativ bil som BMW X5 xDrive40e iPerformance erbjuder självklart en mycket hög komfort. Det adaptiva chassipaketet Comfort, som ingår som standardutrustning, erbjuder förstklassiga köregenskaper, hög stabilitet i alla lägen och en oöverträffad körkomfort på långresan – även med tung last. Helt variabla stötdämpare och särskild fjädring med nivåreglering på bakaxeln garanterar hög stabilitet även när bilen är tungt lastad.