IMPONERAR. MED VARJE RÖRELSE.

Kördynamiken för BMW X6.

IMPONERAR. MED VARJE RÖRELSE.

Kördynamiken för BMW X6.

BMW X6 har en helt unik design. Men viktigare än allting annat: Hur känns det att köra detta kraftpaket? Standardutrustningens chassi för BMW X6 är i en klass för sig. BMW xDrive garanterar ett överlägset drivgrepp på alla vägar och i alla väder. Dessutom är bilen ytterst kursstabil och smidig. Det finns även adaptiva chassipaket och aktiv styrning som extrautrustning – för ännu mer körglädje.

IMPONERAR. MED VARJE RÖRELSE.Kördynamiken för BMW X6.

BMW X6 har en helt unik design. Men viktigare än allting annat: Hur känns det att köra detta kraftpaket? Standardutrustningens chassi för BMW X6 är i en klass för sig. BMW xDrive garanterar ett överlägset drivgrepp på alla vägar och i alla väder. Dessutom är bilen ytterst kursstabil och smidig. Det finns även adaptiva chassipaket och aktiv styrning som extrautrustning – för ännu mer körglädje.

MAXIM: MAXIMUM.

Upptäck designen och kördynamiken hos BMW X6.

MAXIM: MAXIMUM.

Upptäck designen och kördynamiken hos BMW X6.

BMW xDrive.

Det intelligenta systemet för fyrhjulsdrift från BMW, xDrive, anpassar sig perfekt även till besvärliga körsituationer, genom att alltid leverera bästa tänkbara drivgrepp. Med xDrive och den dynamiska stabilitetskontrollen (DSC) behåller bilen sin stabilitet och spårhållning i alla lägen. xDrive fördelar drivkraften steglöst och flexibelt mellan hjulaxlarna med hjälp av DSC-sensorerna för att optimera drivgreppet och redan i ett tidigt skede motverka över- eller understyrningstendenser i kurvor. Dessutom bidrar systemet till att bilen startar säkert och stabilt även på halt underlag och i branta backar. DSC behöver inte ingripa lika ofta vid besvärliga vägförhållanden. Därigenom förenar xDrive fördelarna med fyrhjulsdrift – drivgrepp, spårstabilitet och körsäkerhet – med smidiga köregenskaper som är så typiska för en BMW.

  • xDrive-status

    Tydlig information även i oöversiktliga situationer: Med xDrive-status har man alltid full kontroll över läget. Funktionen ger föraren tillgång till relevant information via kombiinstrumentet och Control Display även när du kör i besvärlig terräng. Förutom en tydlig kompass visas även lutnings- och stigningsvinkeln – och informationen visas inte bara i numerisk form utan även grafiskt med hjälp av en 3D-bild av bilen.

CHASSI.

Suveränt: Chassit hos BMW X6 möjliggör perfekt väghållning tack vare den breda spårvidden och den femlänkade bakaxeln. Dessutom bidrar det till bekväm körning – utan begränsningar i dynamiken.

ADAPTIVA CHASSIPAKET.

Anpassa chassit på BMW X6 till din egen smak. Det finns fyra olika versioner att välja mellan.

  • Comfort

    Högsta tänkbara körkomfort och dynamiska köregenskaper som är så typiska för BMW: Det adaptiva chassipaketet Comfort gör det möjligt att när som helst ändra fjädringens och stötdämparnas egenskaper.
    De centrala komponenterna för det adaptiva chassipaketet Comfort är den elektroniska stötdämparkontrollen (EDC) och den luftfjädrade bakaxeln. Grundinställningen med den högsta kör- och fjädringskomforten kan ändras av föraren efter behov för att ge precis de egenskaper som önskas. Med hjälp av den elektroniska stötdämparkontrollen (EDC) ändras stötdämparnas egenskaper. Luftfjädrad bakaxel ingår i chassipaketet och garanterar en konstant hög körkomfort, oavsett hur tung last som transporteras.
    Om man ibland vill ha mer dynamiska chassiegenskaper erbjuder reglaget för Driving Experience Control även de båda lägena Sport och Sport+. Lägena gör bland annat inställningarna för stötdämparna hårdare, vilket leder till snabbare styrrespons och sportigare köregenskaper.

  • Dynamic

    Dynamisk körning när den är som bäst: Det adaptiva chassipaketet Dynamic gör det möjligt för föraren att utnyttja bilens fulla kördynamiska potential. Här ingår Dynamic Performance Control och utrustningen Dynamic Drive som garanterar föraren en kördynamik som är utpräglat sportig, men ändå med bibehållen komfort. Karaktären kännetecknas inte minst av mycket neutral styrrespons och minimal krängning i kurvorna.
    Dynamic Performance Control fördelar smidigt drivkraften mellan högra och vänstra bakhjulet. I en kurva ökar till exempel drivmomentet på det hjul som är längst ut i kurvan, eftersom det har bättre drivgrepp. Resultatet är maximal dynamik och perfekt stabilitet. Samtidigt reducerar utrustningen Dynamic Drive krängningen i sidled till ett knappt kännbart minimum tack vare de aktiva krängningshämmarna på fram- och bakaxeln.
    Det adaptiva chassipaketet Dynamic för BMW X6 M50d utmärker sig med sin ännu sportigare avstämning.

  • Professional

    Det bästa av två världar: Adaptivt chassipaket Professional är en kombination av utrustningen i de adaptiva chassipaketen Comfort och Dynamic. Det ger högsta tänkbara körkomfort i kombination med maximal kördynamik. Med reglaget för Driving Experience Control kan du anpassa chassiinställningen till dina önskemål när du vill.
    Det finns ett stort antal innovativa funktioner för att ge riktigt dynamiska köregenskaper – för alla som vill ha den där extra sportkänslan. Ett exempel är Dynamic Performance Control som löpande fördelar drivkraften mellan bakaxelns högra och vänstra hjul. I en kurva ökar till exempel drivmomentet på det hjul som är längst ut i kurvan, eftersom det har bättre drivgrepp. Resultatet är maximal dynamik och perfekt stabilitet. Samtidigt reducerar utrustningen Dynamic Drive krängningen i sidled till ett knappt kännbart minimum tack vare de aktiva krängningshämmarna på fram- och bakaxeln.
    Detta leder till minimal krängning i sidled och medför extra hög körkomfort. Ju mindre krängningen i sidled är desto bekvämare blir körningen. På ojämna vägar kan stötdämparinställningen ändras med den elektroniska stötdämparkontrollen (EDC) för att få ännu högre komfort. Luftfjädrad bakaxel ingår i chassipaketet och garanterar en konstant hög körkomfort, oavsett hur tung last som transporteras.

  • Adaptivt M chassi

    Ökad kördynamik: Det adaptiva M chassit maximerar kördynamiken för din BMW X6. Den elektroniska stötdämparkontrollen (EDC) och bakaxelns luftfjädring som ingår i standardutrustningen är anpassad för sportigare köregenskaper.
    Med reglaget för Driving Experience Control kan man ställa in lägena Sport och Sport+. Dessa lägen ser till att bilens köregenskaper blir mer dynamiska, t ex genom en hårdare inställning av stötdämparna. Bilen reagerar ännu mer direkt när du styr och gasar. I läget Sport+ aktiveras även den dynamiska väggreppskontrollen (DTC) som gör det möjligt för förare med en sportig körstil att sladda kontrollerat. På BMW X6 M50d har alla lägen en sportigare grundinställning.
    Det går även att välja läget Comfort för bekväm körning vid långa resor.

AKTIV STYRNING.

En ny dimension av styrkomfort – den aktiva styrningen garanterar precision, smidighet och komfort i alla körsituationer.
I låga hastigheter, t ex i stadstrafik, vid parkering och på serpentinvägar gör den aktiva styrningen rattutslaget större. Utan att behöva byta grepp om ratten kan föraren köra mycket snäva svängar utan att behöva vrida ratten så mycket – ökad smidighet för din BMW X6 och enklare fickparkering.
För att förbättra köregenskaperna i högre hastigheter, från och med ca 120 till 140 km/h (beroende på modell och avstämning), blir den aktiva styrningen mer indirekt. Det innebär att den aktiva styrningen minskar hjulens rörelser. Fördelen: Med större rörelser med ratten går hjulen att styra mer exakt – det resulterar i högre stabilitet och komfort.
Även i kritiska situationer som t ex överstyrning eller bromsmanöver på olika underlag hjälper den aktiva styrningen till och dämpar exempelvis girningar – ännu snabbare än en nog så rutinerad förare klarar.
Eftersom den aktiva styrningen är ett kompletterande, hydrauliskt system och inte bryter den direkta kopplingen mellan föraren och hjulen kan bilen ändå alltid styras. Även om systemet skulle sluta fungera helt och hållet finns en säkerhetsbrytare som blockerar systemet omedelbart om några avvikelser upptäcks.