BMW 3-serie BMW 3-serie Sedan G20 sedd framifrån i bergen

BMW 3-SERIE.

Stig på! Vi tar med dig på en tidsresa och presenterar alla modellserier av BMW 3-serie för dig – från den charmiga BMW E21 fram till den innovativa BMW G20/G21, det senaste tillskottet i den traditionsrika modellserien. Vi önskar dig mycket nöje med översikten över ett halvt århundrade av BMW historia.

Läs mer

BMW 3-SERIE.

BMW 3-SERIE I ÖVERSIKT.

Sportig, tillförlitlig och framgångsrik: I över 40 år har BMW 3-serie mer än något annat fordon stått för dynamisk körglädje. Att känsla och körglädje gjorde intåg även i mellanklassen kan BMW 3-serie tacka inte minst Paul Bracq för, dåvarande chefsdesigner på BMW. Med BMW E21 lade han på 1970-talet en tydlig grundsten till en exempellös framgångshistoria: Fram till idag är BMW 3-series framgång ett av skälen till att BMW är den ledande tillverkaren av premiumfordon.

I sju generationer hittills har 3-serien från BMW ständigt vidareutvecklats och på så vis mognat till ett fordon som mer än något annat står för sportighet i mellanklassen. Därvid har inte bara aspekter som design, dynamik och individualitet beaktats, utan också motorerna. Tack vare intensiv forskning har de pigga motorerna i BMW 3-serie hela tiden blivit mer bränslesnåla och minskat sina utsläpp.

Från klassisk sedan till kombi med beteckningen Touring, via Coupé och Cabriolet samt 3-dörrars Compact har BMW 3-serie blivit ett populärt fordon i alla åldersgrupper. Tack vare en lyckad spagat mellan smidighet, funktioner och säkerhet samlar alla modeller i BMW 3-serie pluspoäng än idag. Mångsidigheten hos denna bil fascinerar både användare och fackpress, vilket även återspeglas i dussintals utmärkelser. Ett skäl till det är säkerligen 3-seriens konsekvent sportiga karaktär, som har förfinats ytterligare för varje generation av fordonet.

Läs mer

5 FÖRDELAR MED BMW 3-SERIE.

  • 01 Unik kördynamik
  • 02 Vässad design uppfyller önskan efter ren körglädje
  • 03 Utomordentligt fordonskoncept
  • 04 Gott om plats för en aktiv livsstil
  • 05 Connectivity på högsta nivå

DEN FÖRSTA GENERATIONEN.

BMW 3-serie BMW 3-serie Sedan E21 första generationen trefjärdedelsvy framifrån på vägen

(BMW E21)

Sitt sportiga utseende har BMW E21 designern Paul Bracq att tacka för. I synnerhet den karakteristiska dubbelnjuren och de runda strålkastarna ger fordonet charm och finess. Med 1,36 miljoner levererade fordon blir BMW E21 en av 70-talets populäraste sportsedaner. Med en förarplats som är vänd mot föraren, en dubbel böj på C-stolpen (Hofmeister kink) och det markanta bakpartiet tilltalar BMW E21 de sportigt inriktade köpskikten.

 

Tillverkningsperiod: 1975–1983

 

Motorer: 1,6–2,3 liter (55–105 kW), 4 & 6 cylindrar

 

Längd/bredd/höjd: 4355 mm/1610 mm/1380 mm

DEN ANDRA GENERATIONEN.

BMW 3-serie BMW 3-serie Sedan E30 andra generationen trefjärdedelsvy framifrån

(BMW E30)

De markanta dubbla, runda strålkastarna är nu standardmonterade på BMW E30. Dessutom tillverkas BMW E30 även som cabriolet och fyradörrars modell. 2,34 miljoner sålda enheter befäster denna nya BMW 3-series enorma framgång. Inte så konstigt, för modellsortimentet utökas avsevärt när det gäller BMW E30. Förutom två- och fyradörrars varianter tillverkar BMW för första gången en kombivariant av modellen – den första Touring från BMW över huvud taget. Likaså sällar sig en cabriolet med nedsänkbar sufflett till 3-seriefamiljen från BMW. År 1985 lämnar till och med den första BMW med fyrhjulsdrift tillverkningslinan i form av BMW 325ix. Totalt tillverkas i München och Regensburg 2,34 miljoner BMW E30.

 

Tillverkningsperiod: 1982-1994

 

Motorer: 1,6–3,2 liter (55–175 kW), 4 & 6 cylindrar

 

Längd/bredd/höjd: max. 4360 mm/1680 mm/1380 mm

DEN TREDJE GENERATIONEN.

BMW 3-serie BMW 3-serie Sedan E36 tredje generationen trefjärdedelsvy framifrån

(BMW E36)

Den lutande A- och C-linjen hos BMW E36 blir på 90-talet sinnebilden för temperament och smidighet. Med det förlängda och snett stigande frontpartiet på tredje generationens BMW 3-serie förbättras inte bara komforten i kupén, utan detta designknep ger även ett betydligt bättre kollisionsskydd. Till den banbrytande framgången för BMW E36 bidrar även den nya Compact-versionen, som har tre dörrar och ett bakparti som är 20 centimeter kortare. För första gången i denna modellserie ersätts föregångarens tvådörrars sedan med en självständig coupé, som jämfört med sedanen är lägre och bredare.

 

Tillverkningsperiod: 1990-2000

 

Motorer: 1,6–3,2 liter (60-245 kW), 4 & 6 cylindrar

 

Längd/bredd/höjd: max. 4433 mm/1710 mm/1393 mm

DEN FJÄRDE GENERATIONEN.

BMW 3-serie BMW 3-serie Sedan E46 fjärde generationen trefjärdedelsvy framifrån

(BMW E46)

Den böjda taklinjen hos BMW E46 ger ökad inre takhöjd. När det gäller Coupé, Cabriolet och Compact-versionen används dessutom egna designelement för ett individuellt formspråk. Förutom ökad sportig smidighet erbjuder BMW E46 även mer säkerhet. ABS, den av BMW utvecklade kurvbromskontrollen Cornering Brake Control samt sex krockkuddar ingår i standardutrustningen för fjärde generationens 3-serie från BMW. Compact-versionen har dessutom en helt ny generation av drivlinor: Bensinmotorerna med variabel ventilstyrning (Valvetronic) förbrukar cirka tio procent mindre bränsle än sina föregångare.

 

Tillverkningsperiod: 1998-2007

 

Motorer: 1,6–4,0 Liter (77–265 kW), 4 & 6 cylindrar

 

Längd/bredd/höjd: max. 4492 mm/1780 mm/1434 mm

DEN FEMTE GENERATIONEN.

BMW 3-serie BMW 3-serie Sedan E90 BMW 3-serie Cabriolet E93 femte generationen sedd framifrån på vägen

(BMW E90, BMW E91, BMW E92, BMW E93)

Våren 2005 presenteras BMW E90 på bilsalongen i Genève. Kort därefter utses femte generationen av framgångsrika BMW 3-serie redan till ”World Car of the Year”. Jämfört med föregångaren skiljer sig BMW E90 Sedan och BMW E91 Touring nu betydligt mer från Coupé (BMW E92) och Cabriolet (BMW E93) och har ett självständigt utseende. BMW E90 är fem centimeter längre än BMW E46 och ger därför ett större intryck utvändigt, utan att göra avkall på sina sportiga attribut. För första gången finns manöversystemet iDrive från de större modellerna nu i 3-serien. Från och med nu styrs navigationssystem, Infotainment och de viktigaste fordonsfunktionerna via kontrollvred.

 

Tillverkningsperiod: 2005-2013

 

Motorer: 1,6-4,0 liter (90-309 kW), 4, 6 & 8 cylindrar

 

Längd/bredd/höjd: max. 4580mm/1817 mm/1421 mm

DEN SJÄTTE GENERATIONEN.

BMW 3-serie BMW 3-serie Sedan F30 sjätte generationen trefjärdedelsvy framifrån i snö

(BMW F30, BMW F31, BMW F34)

Sportig, exklusiv och framtidsinriktad: Presentationen av BMW F30 den 14 oktober 2011 i BMW fabriken i München visar vilka innovativa vägar Bayerische Motoren Werke har valt när det gäller den sjätte versionen av BMW 3-serie. Det markanta yttre på BMW F30 följer den aktuella designlinjen hos BMW. På så vis verkar 3-serien sportigare och mer dynamisk än någonsin. För första gången kan dessutom motorer med hybriddrivning väljas, och tack vare BMW EfficientDynamics imponerar också de beprövade förbränningsmotorerna med mycket låga förbrukningsvärden. På dieseln är partikelfilter standard. Ett blickfång är även de iögonfallande strålkastarna, som på BMW F30 är placerade närmare den karakteristiska njuren. Ett nytillskott är kombisedanen BMW 3-serie Gran Turismo (F34). Från och med denna generation marknadsförs Coupé- och Cabriolet-versionerna av BMW mellanklass som självständiga modeller under namnet BMW 4-serie.

 

Tillverkningsperiod: 2011–2019 (Sedan och Touring), GT från och med 2013

 

Motorer: 1,5–3,0 liter (100–338 kW), 3, 4 & 6 cylindrar

 

Längd/bredd/höjd: max. 4753 mm/1877 mm/1455 mm

DEN SJUNDE GENERATIONEN

BMW 3-serie BMW 3-serie Sedan G20 sjunde generationen trefjärdedelsvy från sidan

(BMW G20, BMW G21)

Med BMW G20 presenterar BMW på bilsalongen i Paris hösten 2018 sin vision av ett modernt och temperamentsfullt fordon. Vuxna mått, förbättrad aerodynamik och viktbesparande komponenter av högkvalitativ aluminium gör BMW G20 till värdig efterträdare i anrika BMW 3-serie. Assistanssystem är tillgängliga som gör att 3-serien kan köra delautonomt. Även i fråga om handhavande sätter BMW G20 standarden – bl.a. tack vare geststyrning och lärande röststyrning. Det innebär att BMW G20 tekniskt än en gång är före sin tid. BMW 3-serie i den sjunde generationen lyckas åstadkomma den perfekta symbiosen mellan högsta möjliga säkerhet, innovativt handhavande och sportig körglädje. Från och med sommaren 2019 fortsätter den internt G21 kallade BMW 3-serie Touring traditionen av sportiga mellanklasskombis från BMW. För första gången finns en BMW hybridmodell som Touring: BMW 330e har en elektrisk räckvidd på upp till 63 km med fullt batteri.

 

Tillverkningsperiod: sedan 2019

 

Motorer: inledningsvis 2,0–3,0 liter (85–275 kW), 4 & 6 cylindrar

 

Längd/bredd/höjd: max. 4709mm/1827mm/1440 mm

BMW 3-serie BMW E90 F30 stillastående framför BMW-återförsäljare

BMW BEGAGNADE FORDON.

BMW 3-serie BMW 3-serie Sedan G20 sjunde generationen trefjärdedelsvy framifrån

BMW 3-SERIE SEDAN.

BMW 3-serie BMW 3-serie Touring G21 sjunde generationen sedd från sidan

BMW 3-SERIE TOURING.