EN KONSEKVENT VÄGVISARE.

BMW 330e iPerformance Sedan.

BMW iPerformance

EN KONSEKVENT VÄGVISARE.

BMW 330e iPerformance Sedan.

Kombinationen av elmotor och BMW TwinPower Turbo förenar det bästa av två världar i en häpnadsväckande dynamisk och komfortabel sedanmodell: BMW 330e iPerformance. Fulländning möter innovation i BMW 3-seriens sportigt eleganta förpackning. Imponerande kördynamik kombinerad med oöverträffad effektivitet och utomordentliga miljöprestanda tack vare möjlighet till körning utan lokala utsläpp – ett unikt koncept som är perfekt anpassat till karaktären hos BMW 3-serie Sedan.

EN KONSEKVENT VÄGVISARE.BMW 330e iPerformance Sedan.

Kombinationen av elmotor och BMW TwinPower Turbo förenar det bästa av två världar i en häpnadsväckande dynamisk och komfortabel sedanmodell: BMW 330e iPerformance. Fulländning möter innovation i BMW 3-seriens sportigt eleganta förpackning. Imponerande kördynamik kombinerad med oöverträffad effektivitet och utomordentliga miljöprestanda tack vare möjlighet till körning utan lokala utsläpp – ett unikt koncept som är perfekt anpassat till karaktären hos BMW 3-serie Sedan.

BILKONCEPT.

En BMW 3-serie med småbilens bränsleförbrukning: tack vare BMW eDrive-teknik från BMW EfficientDynamics har denna bil en räckvidd på upp till 4 mil med ren eldrift – utan lokala utsläpp och utan bränsleförbrukning. Högprestandabatteriet är placerat under golvet i bagageutrymmet. Det resulterar i en bagagevolym på cirka 370 liter – med fullgod komfort och funktionalitet och goda innerutrymmen. iPerformance-modellens exteriör skiljer sig från modeller med konventionell drivning bland annat genom eDrive-emblemen på vardera C-stolpen och BMW i-emblemet på sidorna. Dessutom ger de blå njurstavarna och blå navkåpor för fälgarna en tydlig indikation på bilens innovativa drivteknik. Den sportiga chassisättningen gör dessutom att denna plug-in-hybrid ger optimalt drivgrepp och suveräna köregenskaper i alla körlägen. Det innebär i sin tur att BMW 330e iPerformance Sedan överträffar även de högsta förväntningarna på kördynamik. Med andra ord: ett banbrytande och unikt bilkoncept.

BMW iPerformance.

INDIVIDUELLA KÖRLÄGEN.

Plug-in-hybriden BMW 330e iPerformance Sedan har olika körlägen som ger föraren stora möjligheter att påverka den faktiska förbrukningen. Bränsleförbrukningen beror dels på vilket körläge som föraren har valt, dels på förarens personliga körstil. Med fulladdat batteri kan bilen köras i upp till 40 kilometer utan att dra en enda droppe bränsle. Läget Auto eDrive innebär en optimal kombination av elmotor och förbränningsmotor för att uppnå högsta effektivitet.

  • Stadskörning

    I stadstrafik drar BMW 330e iPerformance Sedan nytta av plug-in-hybridteknikens fördelar fullt ut. Med fulladdat batteri kan du köra korta sträckor (upp till 4 mil) helt utan lokala utsläpp – en grön stadsrundtur utan en enda droppe bensin.

  • Vardagskörning

    BMW 330e Sedan är även den perfekta bilen för vardagspendlaren. Bränsleförbrukningen vid blandad körning ligger på 3,5 till 4,5 l/100 km för en sträcka på upp till 5 mil (preliminära, ännu ej officiella värden) vilket är betydligt lägre än för andra bilar i detta segment. Kort och gott: njut av BMW 3-serie Sedans dynamiska prestanda och låga bränsleförbrukning.

  • Långresor

    Upplev bränslesnål körglädje när den är som bäst – även på långresan. Beroende på högprestandabatteriets laddstatus ligger bränsleförbrukningen vid blandad körning under semesterresan på cirka 7,0 l/100 km (preliminära, ännu ej officiella värden).

DRIVLINA.

BMW 330e iPerformance Sedan drivs av en kraftfull 4-cylindrig BMW TwinPower Turbo-bensinmotor och en högeffektiv eDrive-elmotor. Kombinationen av denna teknik från BMW EfficientDynamics har skapat en innovativ bil med låg bränsleförbrukning och en imponerande kördynamik och stabilitet i alla lägen.

INTELLIGENT ENERGISTYRNING.

Oavsett om du är på väg till jobbet eller på helgutflykt: Korta sträckor upp till 3,5 mil går det att köra helt eldrivet utan lokala utsläpp och bränsleförbrukning. På längre eller mer krävande resor garanterar den intelligenta energistyrningen alltid den mest effektiva kombinationen mellan elmotor och förbränningsmotor.
Med eDrive-knappen växlar föraren mellan tre olika körlägen: standardläget Auto eDrive, det helt eldrivna läget Max eDrive och Save Battery-läget som håller högprestandabatteriets laddstatus på en konstant nivå.

  • Läget Auto eDrive

    I läget Auto eDrive fastställer den intelligenta energistyrningen den effektivaste kombinationen mellan el- och förbränningsmotorn beroende på bilens hastighet och batteriets laddnivå. Detta körläge har två inställningar: ligger batteriets laddnivå mellan 12 och 100 % går det att köra i upp till 80 km/h enbart på eldrift. Vid högre hastigheter eller högre belastning startar bensinmotorn automatiskt. Sjunker laddnivån i batteriet under 12 % kan BMW 330e iPerformance Sedan köras elektriskt vid måttlig acceleration upp till 20 km/h eller vid konstant fart eller lätt acceleration upp till 55 km/h.

  • Läget Max eDrive

    Maximal körglädje med eldrift: I läget Max eDrive kan bilen köras helt eldrivet i upp till 120 km/h. Vid högre hastigheter eller om föraren vill utnyttja bilens maximala accelerationsförmåga startas förbränningsmotorn automatiskt.

  • Läget Save Battery

    Om batteriets laddnivå är låg kan föraren välja läget Save Battery för att låta förbränningsmotorn ladda upp batteriet på ett effektivt sätt. På så sätt går det att spara batteriets kapacitet för eldrift vid ett senare tillfälle.

  • Förutseende körning

    När resmålet matats in i navigationssystemet analyseras den planerade körsträckan av den förutseende energistyrningen genom att använda data och information som t ex hastighetsbegränsningar och realtidsinformation om det aktuella trafikläget. Det innebär att systemet kan utnyttja eldriften så effektivt som möjligt, det vill säga på de sträckor av rutten där eldriften lönar sig bäst, exempelvis i stadstrafik.

LADDA.

Högprestandabatteriet kan enkelt laddas upp via ett vanligt vägguttag eller med BMW i Wallbox från produkt- och serviceprogrammet 360° ELECTRIC. Det går även att ladda batteriet vid någon av alla Clevers publika laddstationer när du är ute och kör.

Allroundservice för eMobility.

  • Ladda hemma

    Hemma kan batteriet laddas på två till fyra timmar i ett vanligt vägguttag med standardladdkabeln som följer med bilen. Ännu snabbare och smidigare går laddningen med BMW i Wallbox som erbjuds separat och är en väggmonterad laddstation med högre laddeffekt och kortare laddtider. Även designmässigt passar laddstationen perfekt till BMW:s bilar. Installationsservicen skräddarsys efter kundens individuella behov.

    Laddanslutningen sitter under en lucka framtill på vänster sida av bilen. En LED-ljusring på laddanslutningen ger tydlig information om laddstatusen.

  • Publik laddning

    Vid sidan av att ladda hemma kan man ansluta sig till Clevers laddtjänst, med vilken man kan ladda BMW:s elbilar och plug-in-hybrider på ett antal publika laddstationer. Bilens laddanslutning sitter bakom ett lock på bilens vänstra framflygel. En LED-ljusring på laddanslutningen ger överskådlig information om batteriets laddstatus även från utsidan.

FRI LADDBOX PÅ KÖPET.

Fri laddbox på köpet.

FRI LADDBOX PÅ KÖPET.

Vid köp av en helt ny elbil eller plug-in hybrid från BMW ingår just nu en laddbox för hemmaladdning inkl. installation och fri laddning i CLEVERs publika laddnätverk under ett år.

BMW CONNECTEDDRIVE-TJÄNSTER.

Du är alltid uppkopplad mot din BMW: via din smartphone (iOS eller Android) har du tillgång till BMW Remote Services, som erbjuder fjärrlåsning av bilen och hybridspecifika funktioner. På så sätt har du alltid kontroll över förbrukning och effektivitet i din BMW 330e iPerformance Sedan. BMW-tjänster för alla situationer som kan användas både i och utanför bilen.

  • Appen BMW Connected

    Appen BMW Connected för iOS och Android visar detaljerad information om aktuell status för din BMW – t ex bilens position, batteriets laddnivå och aktuell räckvidd.
    Laddcykeln kan fjärrstyras via veckotimern och klimatanläggningen fjärraktiveras så att du möts av en behaglig kupétemperatur när du stiger in i bilen. Destinationer (så kallade Points of Interest) och laddstationernas positioner kan enkelt skickas direkt till bilens navigationssystem.
    Appen BMW Connected mäter även effektiviteten vid varje enskild körsträcka och ger praktiska tips på hur bilen kan köras ännu effektivare för att öka räckvidden.

  • Förinställd uppvärmning/kupékylning

    Kliv in i en behagligt sval bil på sommaren och en uppvärmd bil med avisade rutor på vintern – klimatautomatiken i plug-in-hybriden BMW 330e Sedan gör det möjligt. Tack vare en elektrisk kylkompressor och en elektrisk värmare kan klimatautomatiken jobba nästan ljudlöst även när motorn är avstängd. Det går att programmera två olika starttider.
    Upp till en halvtimme innan den planerade avfärden värms bilen upp eller kyls ned av det intelligenta styrsystemet tills den förvalda temperaturen uppnåtts. Systemet styrs med kontrollreglaget för iDrive i bilen eller med appen BMW Remote på en smartphone.
    Förutsatt att högprestandabatteriet har tillräckligt hög laddnivå fungerar klimatanläggningen oavsett om bilen laddas externt eller inte.

KOMFORT.

Det säger sig självt att en innovativ bil som BMW 330e iPerformance Sedan erbjuder mycket hög komfort. Högprestandabatteriet är så utrymmeseffektivt placerat att bagageutrymmet ändå sväljer cirka 370 liter. Standardchassit erbjuder dynamiska köregenskaper, oöverträffad stabilitet och förstklassig körkänsla på långresan, även med tung last.