BMW iPERFORMANCE. EN ELEKTRIFIERANDE KÖRUPPLEVELSE.

BMW 7-serie iPerformance.

BMW iPerformance

BMW iPERFORMANCE. EN ELEKTRIFIERANDE KÖRUPPLEVELSE.

BMW 7-serie iPerformance.

Räckvidd och prestanda som det anstår en BMW TwinPower Turbo-motor i kombination med elmotorns effektivitet: BMW 7-serien med BMW EfficientDynamics-tekniken eDrive (BMW 740e/740Le/740Le xDrive iPerformance) förenar det bästa av två världar. Resultatet är avsevärt lägre bränsleförbrukning och därmed även lägre utsläpp. Och en körupplevelse som definierar komfort och välbefinnande i BMW 7-serien på ett helt nytt sätt.

BMW iPERFORMANCE. EN ELEKTRIFIERANDE KÖRUPPLEVELSE.BMW 7-serie iPerformance.

Räckvidd och prestanda som det anstår en BMW TwinPower Turbo-motor i kombination med elmotorns effektivitet: BMW 7-serien med BMW EfficientDynamics-tekniken eDrive (BMW 740e/740Le/740Le xDrive iPerformance) förenar det bästa av två världar. Resultatet är avsevärt lägre bränsleförbrukning och därmed även lägre utsläpp. Och en körupplevelse som definierar komfort och välbefinnande i BMW 7-serien på ett helt nytt sätt.

Kör för livet.

KÖR FÖR LIVET I EN LADDBAR BMW.

BMW skänker 100 kronor till Barncancerfonden för varje provkörning.
Fri laddbox på köpet

FRI LADDBOX PÅ KÖPET.

Vid köp av en helt ny elbil eller plug-in hybrid från BMW ingår just nu en laddbox för hemmaladdning inkl. installation och fri laddning i CLEVERs publika laddnätverk under ett år.

BILKONCEPT.

En BMW i lyxbilssegmentet med låga förbrukningsvärden och maximal kördynamik i alla körlägen. BMW 7-serie iPerformance lever upp till alla förväntningar genom sin höga komfort och sina kördynamiska egenskaper. iPerformance-modellens exteriör skiljer sig från modeller med konventionell drivning bland annat genom eDrive-emblemen på vardera C-stolpen och BMW i-emblemet på sidorna. Dessutom ger de blå njurstavarna och blå navkåpor för fälgarna en tydlig indikation på bilens innovativa drivteknik. En av de största fördelarna är den långa räckvidden med ren eldrift. Det går att köra upp till ca 44 till 48 km (41 till 45 km med xDrive) helt utan utsläpp och bränsleförbrukning. Till och med vid hybriddrift ligger koldioxidvärdet för BMW 7-serie iPerformance på 51 till 45 g/km (56 till 49 g/km med xDrive). Högprestandabatteriet är placerat under baksätet för att det 420 liter stora bagageutrymmet ska räcka till även för större bagage. Med andra ord: ett banbrytande och unikt bilkoncept.

INDIVIDUELLA KÖRLÄGEN.

BMW 7-serie iPerformance har olika körlägen som ger föraren stora möjligheter att påverka den faktiska förbrukningen. Bränsleförbrukningen beror dels på vilket körläge som föraren har valt, dels på förarens personliga körstil. När batteriet är fulladdat går det att köra upp till 48 km (upp till 45 km med xDrive) med ren eldrift innan BMW TwinPower Turbo-bensinmotorn startar för att optimera effektiviteten och räckvidden.

DRIVLINA.

BMW 7-serie iPerformance drivs av en kraftfull 4-cylindrig BMW TwinPower Turbo-bensinmotor och en högeffektiv eDrive-elmotor. Systemeffekten är 240 kW (326 hk) med en bränsleförbrukning vid blandad körning på 2,2 till 2,0 l/100 km (2,5 till 2,1 l/100 km med xDrive)*. Den intelligenta fyrhjulsdriften BMW xDrive garanterar ett optimalt drivgrepp. Kombinationen av de olika BMW EfficientDynamics-teknikerna har skapat en innovativ bil med låg bränsleförbrukning och en imponerande kördynamik och stabilitet i alla lägen.
 

* Värdena beror på däckdimensionen.

  • 4-cylindrig BMW TwinPower Turbo-bensinmotor

    Den 4-cylindriga BMW TwinPower Turbo-bensinmotorn på 2,0liter i BMW 740e/Le iPerformance är en garant för stor körglädje, med direkt kraftutveckling redan från låga varvtal och ett kraftfullt vridmoment som spänner över ett brett varvtalsområde. Dessutom är den bränsleeffektiv och har låga utsläpp.

    En 4-cylindrig bensinmotor med alla de avancerade komponenter en toppmodern motor ska ha. För att förbättra såväl dynamiken som bränsleekonomin använder BMW TwinPower Turbo-teknik med helt variabel ventilstyrning Valvetronic inkl variabel kamaxelstyrning, Dubbel-VANOS, och direktinsprutning. Motorns verkningsgrad är hög i alla belastningsområden och bidrar till att spara bränsle. I plug-in-hybriden laddar den även högprestandabatteriet och arbetar då i ett högre belastningsområde med optimal verkningsgrad. Motorn driver då inte bara bilen utan genererar även energi för högprestandabatteriet på ett mycket effektivt sätt.

    Motor från BMW EfficientDynamics motorfamilj uppnår 190 kW (258 hk), ett vridmoment på 400 Nm och accelererar från 0 till 100 km/h på 5,5 till 5,4 sekunder (xDrive: 5,3 s). Bränsleförbrukningen för 10 mils blandad körning (EU) ligger på 2,2 till 2,0 liter (xDrive: 2,5 till 2,1 l/100 km), och koldioxidvärdet uppgår till 51 till 45 g/km (xDrive: 56 till 49 g/km).

  • Elmotor

    Plug-in-hybriden har en vätskekyld elmotor som är integrerad i bilens växellåda. Den ger 83 kW (113 hk) och ett max vridmoment på 250 Nm. Med ren eldrift går det att köra upp till 4 mil* (37 km med xDrive). Toppfarten med elmotor är 120 km/h.
    När föraren tar foten från gasen drivs elmotorn av hjulen. Den fungerar då som en generator som omvandlar rörelseenergin till elektricitet, vilket är en typ av energiåtervinning. Vid bromsning uppnås en ännu högre energiåtervinningsgrad. Upp till ett visst bromspedaltryck bromsas bilen bara med hjälp av elmotorn, som på så sätt omvandlar ännu mer rörelseenergi till elektrisk ström. Denna bonusenergi kan sedan användas av elmotorn för att driva bilen eller för att förse elförbrukande enheter med ström. Därmed sänks även bränsleförbrukningen samtidigt som motorns effektivitet ökar avsevärt.
    * De angivna, preliminära värdena är ännu inte bekräftade och bygger på 17"" resp. 18"" fälgar med däck med lågt rullmotstånd.

  • Högprestandabatteri.

    Högprestandabatteriet i BMW 740e/Le iPerformance är placerat på ett säkert och platssparande sätt under baksätet. Jämfört med modellerna med konventionell motor är bagageutrymmet endast något mindre och har en volym på 420 liter.

    Batteriet kan laddas med den medföljande laddkabeln via ett vanligt 230 V vägguttag eller vid en publik laddstation. Under körning fungerar elmotorn även som generator och omvandlar då rörelseenergi till elektricitet som sparas i batteriet. Detta kallas bromskraftåtervinning.

    Tack vare litiumjontekniken är det vätskekylda högprestandabatteriet relativt kompakt, trots den höga energitätheten. Med sin kapacitet på 9,2 kWh ger det under kort tid upp till 83 kW för att driva elmotorn. När batteriet är fulladdat ger det BMW 740e/Le iPerformance en räckvidd med ren eldrift på maximalt 44 till 48 km och en toppfart på 140 km/h.

INTELLIGENT ENERGISTYRNING.

En av de bärande komponenterna i konceptet BMW iPerformance är den intelligenta energistyrningen. För att kunna kombinera högsta tänkbara effektivitet med god kördynamik, styr systemet samspelet mellan samtliga komponenter i drivlinan. Med en förutseende drivningsstrategi bidrar den intelligenta energistyrningen till att optimera hybriddrivningens verkningsgrad. Systemet tar hjälp av navigationsdata för att analysera de sträckor och trafiksituationer som lämpar sig bäst för eldrift, alternativt för att ladda upp batteriet.
 

Situationer då förbränningsmotorn skulle arbeta med liten verkningsgrad förhindras av systemet genom att höja belastningen och därmed även verkningsgraden. Det gör att förbränningsmotorn avger högre effekt. Denna effekt används i sin tur till att generera el till batteriet med hjälp av elmotorn/generatorn för att energin senare ska kunna användas till att köra elektriskt eller ge extra kraft i kombination med förbränningsmotorn. Systemet styr även elmotorn/generatorn för att den ska kunna omvandla rörelseenergin till elektrisk energi vid motorbromsning och bromsning. I kombination med ECO PRO-läget gör den intelligenta energistyrningen att alla bilens system, hjälpaggregat och komfortfunktioner ställs in på behovsstyrd och konsekvent effektiv drift.
 

Med eDrive-knappen kan föraren välja mellan tre elektriska körlägen. När bilen startar är standardläget Auto eDrive (hybridläge) aktiverat. Max eDrive-läget är till för ren eldrift i upp till 140 km/h. I läget Battery Control sparas den lagrade energin i batteriet för senare användning.

  • Läget Auto eDrive

    När bilen startar är standardläget Auto eDrive aktiverat, det vill säga hybridläget som föraren kan välja för extra effektiv ren eldrift. Beroende på batteriets belastning och laddnivå kan bilen köras i upp till 120 km/h med ren eldrift. Kombiinstrumentets Power-mätare ger föraren information om vilken elektrisk effekt som för närvarande tas ut och hur mycket effekt till som är tillgänglig innan förbränningsmotorn startas.

  • Läget Max eDrive

    I läget Max eDrive, som innebär ren eldrift, ger elmotorn maximal effekt. Föraren kan trampa ned gaspedalen helt utan att förbränningsmotorn startar och med ren eldrift komma upp i toppfarten 120 km/h. Om det behövs mer kraft till drivningen går det när som helst att starta förbränningsmotorn med växelväljaren eller med gaspedalens kickdown-funktion.

  • Battery Control-läget

    I läget Battery Control drivs bilen endast med förbränningsmotorn och batteriet laddas upp till en viss laddnivå, som föraren själv kan ställa in. Det gör att den el som sparas kan användas för att köra med elmotorn vid ett senare tillfälle.

  • Förutseende körning

    När resmålet matats in i navigationssystemet analyseras den planerade körsträckan av den förutseende energistyrningen genom att använda data och information som t ex hastighetsbegränsningar och realtidsinformation om det aktuella trafikläget. Det innebär att systemet kan utnyttja eldriften så effektivt som möjligt, det vill säga på de sträckor av rutten där eldriften lönar sig bäst, exempelvis i stadstrafik.

LADDNING.

Högprestandabatteriet kan enkelt laddas upp via ett vanligt vägguttag eller med BMW i Wallbox från produkt- och serviceprogrammet BMW 360° ELECTRIC. Det går även att ladda batteriet vid någon av alla Clevers laddstationer. I Clevers app kan kunden alltid se närmsta, lediga laddsstation.

  • Ladda hemma

    Bilen kan snabbt och bekvämt laddas upp hemma via ett vanligt 230 V eluttag. Det tar inte mer än knappt fyra timmar innan det är fulladdat. Laddanslutningen sitter under en lucka framtill på vänster sida av bilen. Allt som krävs för att ladda batteriet är den medföljande laddkabeln som kan förvaras under golvet i bagageutrymmet. Tack vare en särskild tätning är både laddanslutningen och laddkontakten skyddade mot väder och vind. Istället för att använda ett normalt vägguttag kan man även montera en BMW i Wallbox som laddstation på väggen. Den ger högre laddeffekt och förkortar laddtiden avsevärt. Högprestandabatteriets laddstatus visas med en flerfärgad LED-ljusring runt ladduttaget och med appen BMW Connected. Beroende på olika omständigheter, t ex laddströmmen i eluttaget, aktiva elektriska förbrukare i bilen under laddningen eller om en Wallbox används, kan ett tomt högprestandabatteri laddas upp helt på ca 2,4 timmar. Vid extern laddning kan även kupéutrymmet ställas in på önskad temperatur i förväg. Med hög andel elektrisk körning kan man sänka milkostnaden rejält.

  • Publik laddning

    Förutom att bilen kan laddas upp via vanliga vägguttag är går den även att ladda enkelt och bekvämt på publika laddstationer. Föraren kan t ex ladda batteriet under en shoppingtur och därefter fortsätta köra eldrivet utan lokala utsläpp. Bilens laddanslutning sitter under en lucka framtill på vänster sida av bilen. Allt som krävs för att ladda batteriet i ett vägguttag är den medföljande laddkabeln som kan förvaras under golvet i bagageutrymmet. För publika laddstationer behövs en särskild laddkabel från BMW Originaltillbehör. Laddtiderna varierar beroende på olika faktorer, t ex laddströmmen och antalet elförbrukande enheter i bilen. Tack vare en särskild tätning är både laddanslutningen och laddkontakten skyddade mot väder och vind. LED-ljusringarna på laddanslutningen ger tydlig information om laddstatusen. Via navigationssystemet och appen BMW Connected får föraren information om var närmaste laddstationer finns och om de är lediga.
    Identifieringen vid laddstationen och månadsdebiteringen för elkostnaderna kan även göras med Clevers tjänst.

CONNECTIVITY.

Du är alltid uppkopplad mot din BMW: via din smartphone (iOS eller Android) har du tillgång till BMW Remote Services, som erbjuder fjärrlåsning av bilen och hybridspecifika funktioner. På så sätt har du alltid kontroll över förbrukning och effektivitet för din BMW 7-serie iPerformance. BMW-tjänster för alla situationer som kan användas både i och utanför bilen.

  • Appen My BMW Remote

    Appen My BMW Remote för plug-in-hybrider för iOS och Android visar detaljerad information om aktuell status för din BMW – t ex bilens position, batteriets laddnivå och aktuell räckvidd.
    Laddcykeln kan fjärrstyras via veckotimern och klimatautomatiken fjärraktiveras så att du möts av en behaglig kupétemperatur när du stiger in i bilen. Destinationer (så kallade Points of Interest) och laddstationernas positioner kan enkelt skickas direkt till bilens navigationssystem.
    Appen My BMW Remote för plug-in-hybrider mäter även effektiviteten vid varje enskild körsträcka och ger praktiska tips på hur bilen kan köras ännu effektivare för att öka räckvidden.

  • Pre-conditioning

    Kliv in i en behagligt sval bil på sommaren och en uppvärmd bil på vintern – föruppvärmning/kupékylning i BMW 740e/Le iPerformance gör det möjligt. Med hjälp av en elektrisk kylkompressor och en elektrisk värmare kan klimatautomatiken jobba nästan ljudlöst även när motorn är avstängd. Upp till tre separata starttider för veckans alla dagar kan ställas in i förväg.

    Upp till en halvtimme innan den planerade avfärden värms bilen upp eller kyls ned av det intelligenta styrsystemet tills den förvalda temperaturen uppnåtts. Systemet styrs med kontrollreglaget för iDrive i bilen eller med appen BMW Connected på en smartphone.

    Förutsatt att högprestandabatteriet har tillräckligt hög laddnivå fungerar föruppvärmning/kupékylning oavsett om bilen laddas externt eller inte.

Bränsleförbrukning och koldioxidvärden.

Bränsleförbrukning, elförbrukning och koldioxidvärden är beräknade enligt EU-körcykeln. De verkliga värdena för den individuella bilen kan avvika.
 

Räckvidden beror på faktorer som körstil, vägbanans beskaffenhet, utomhustemperatur, uppvärmning/luftkonditionering och föruppvärmning/kupékylning.
 

Förbrukning och koldioxidvärden finns under rubriken Tekniska data för respektive bilmodell. Förbrukning och koldioxidvärden beror på den valda däckdimensionen.