0 % UTSLÄPP, 100 % KÖRGLÄDJE.

Utvecklade för elbilar – drivlinan och tekniken i BMW i3.

0 % UTSLÄPP, 100 % KÖRGLÄDJE.

Utvecklade för elbilar – drivlinan och tekniken i BMW i3.

0 % UTSLÄPP, 100 % KÖRGLÄDJE.Utvecklade för elbilar – drivlinan och tekniken i BMW i3.

Det är få saker som är så fascinerande som när en ny epok tar form: Motorljuden har bytts ut mot en nära nog ljudlös kraftutveckling. Upplevelsen av en dynamisk storstad är plötsligt ren avkoppling. Allt tack vare att BMW i har skapat ett elbilskoncept som står för konsekvent hållbar utveckling. BMW i3 är den första bilen som har tagits fram för ren eldrift.

BMW i

ELEKTRIFIERANDE KÖRGLÄDJE.

Den bästa formen av glädje är okonstlad och direkt. Lika direkt som den helt elektriska drivlinan BMW eDrive. När du ska köra iväg räcker det med ett tryck på gaspedalen för att BMW i3 ska accelerera med fullt vridmoment och full kraft. Med pedalen kan du förresten även bromsa: Så fort du släpper gasen märker du en omedelbar bromsverkan. Den uppstår genom att din BMW i3 återvinner den rörelseenergi som genererats och omedelbart sparar den i batteriet. Innovationen kallas för one-pedal-feeling och ger både mer direkt körupplevelse och längre räckvidd.

En helt ny körupplevelse.

Den helt elektriska drivlinan i BMW i3.

  • BMW eDrive: dynamisk redan från start

    Sällan har en ny epok tagit fart så snabbt som med BMW i3. Den elektriska drivlinan BMW eDrive har BMW utvecklat själva. Med en effekt på 125 kW (170 hk) och ett maximalt vridmoment på 250 Nm utvecklar bilen enastående dynamik. Men vad innebär det i praktiken? Redan direkt från start står hela vridmomentet till förfogande. Medan vanliga bilar måste växla för att kunna accelerera sprintar den helt elektriska BMW i3 (94 Ah) med konstant kraft från 0 till 100 km/h på 7,3 sekunder. Särskilt vid starten har till och med motorstarka bilar svårt att hänga med.

  • Elförbrukning: elektrisk effektivitet

    Även när det gäller effektiviteten är BMW i3 i en klass för sig: Elförbrukningen för BMW i3 (60 Ah) ligger på högst effektiva 12,9 kWh för 10 mils blandad körning (enligt EU-körcykeln). BMW i3 (94 Ah) klarar sig till och med på bara 12,5 kWh. Detta motsvarar en häpnadsväckande låg kostnad på ca 9 kr för 10 mils avkopplande och nästan ljudlös körglädje.

RANGE EXTENDER.

RANGE EXTENDER.

Förlänger körglädjen: Extrautrustningens Range Extender sitter bredvid elmotorn i bilens bakparti och kan öka räckvidden för BMW i3 (94 Ah) från 18 mil upp till 33 mil. Den lilla tysta 2-cylindriga bensinmotorn driver en generator som håller konstant energinivå för att BMW i3 ska kunna fortsätta att köra med ren eldrift. Range Extender startar automatiskt när batteriets laddnivå börjar bli låg.

SKRÄDDARSYDD MOBILITET MED PERFEKT PASSFORM.

För att kunna sätta vår prägel på en hållbar utveckling för eMobility var vi tvungna att, bokstavligt talat, återuppfinna bilen. En av de största utmaningarna var att sänka vikten för att kompensera för högprestandabatteriet. Därför delade vi in bilens arkitektur i två av varandra oberoende enheter: Den nedre delen, Drive-modulen, består av aluminium och omfattar chassi- och drivlinekomponenter samt batteriet. Därmed är den övre delen, den rymliga Life-modulen, helt och hållet till för att fyllas med liv. För första gången någonsin har ett passagerarutrymme serietillverkats av det extremt lätta och stabila materialet kolfiber. Detta minskar vikten, sänker tyngdpunkten och ger BMW i3 optimerade köregenskaper och högre säkerhet.

Framtidskompatibel.

Tillverkningen av BMW i3.

  • Life-modulen

    Insidan av den övre Life-modulen och är helt och hållet till för att leva livet. Passagerarmodulen är tillverkad av höghållfast kolfiber, och erbjuder både en generös loftkänsla och hög säkerhet. Vi har dessutom reducerat tomvikten för BMW i3 (94 Ah) till 1 245 kg, vilket även ger enastående alerta köregenskaper och bättre räckvidd.

  • Drive-modulen

    Drive-modulen består av lätt aluminium och har plats för alla delar som behövs för att driva bilen. I bakpartiet finns elmotorn, transmissionen och extrautrustningens Range Extender. Högprestandabatteriet sitter under golvet, där det är perfekt skyddat. Placeringen är maximalt säker och ger även bilen en lägre tyngdpunkt, vilket ger den bakhjulsdrivna BMW i3 ännu smidigare köregenskaper. För övrigt ger vi åtta års eller 10 000 mils garanti på batteriet.

KOLFIBER – BÖRJAN PÅ EN NY EPOK.

Fördelarna.

Kolfiberkomposit är ett mycket tåligt material som består av kolfiber och en blandning av olika plastmaterial. Det är runt 30 procent lättare än aluminium och 50 procent lättare än stål.

Tillverkningen. Steg 1.

Tillsammans SGL Automotive Carbon Fibers kan BMW Group tillverka kolfiber i egen regi. Efter mer än tio års forsknings- och utvecklingsarbete var det för första gången möjligt att producera stora serier för bilindustrin.

Tillverkningen. Steg 2.

De sammanspunna fibrerna vävs till mattor som sedan doppas i speciella hartsmaterial.

Tillverkningen. Steg 3.

Därefter bakas de samman till höghållfasta strukturer – karossdelarna.

Tillverkningen. Steg 4.

I nästa steg sammanfogas de olika delarna till karossen helt automatiskt med hjälp av en specialutvecklad limningsmetod.

Resultatet.

Genom att kolfiberdelarna ger karossen bättre stabilitet och hållfasthet ökar även säkerheten för dem som färdas i bilen. Den höga styvheten ger snabbare acceleration, högre smidighet och bättre väghållning. Tack vare den låga vikten drar bilen dessutom mindre energi.

FÖRARASSISTANSSYSTEM.

FÖRARASSISTANSSYSTEM.

De många innovativa förarassistanssystemen i BMW i3 gör inte bara körningen till ett rent nöje, utan även fickparkeringen. Med Driving Assistant Plus varnar BMW i3 för kollisioner och kan även hålla hastighet och avstånd helt automatiskt i bilköer och stadstrafik. Parkeringsassistenten gör även fickparkeringen till en barnlek – helt utan din hjälp, om du vill.

  • Driving Assistant Plus

    Extrautrustningens Driving Assistant Plus är ett omfattande paket av innovativa förarassistanssystem, som gör det ännu säkrare och bekvämare att köra BMW i3. Den aktiva farthållaren med Stop & Go håller automatiskt det inställda avståndet till bilen framför i hastigheter mellan 0 och 140 km/h genom att reglera hastigheten och vid behov bromsa ända ned till stillastående. I bilköer på motorvägar kan köassistenten till och med ta hand om styrningen vid en hastighet på max 60 km/h. BMW i3 hjälper dig på så vis att hålla dig i ditt körfält, förutsatt du håller minst en hand på ratten. Påkörningsvarningen med citybromsfunktion varnar vid risk för kollision med andra fordon och fotgängarvarningen med citybromsfunktion varnar om du riskerar att köra på en fotgängare, förutsatt att det är tillräckligt ljust ute. Med Speed Limit-information visas den hastighetsbegränsning som systemet har registrerat på kombiinstrumentet.

  • Parkeringsassistentpaket

    Parkeringsassistentpaketets alla funktioner gör det extra enkelt och smidigt att parkera. Det omfattar parkeringsdistanskontroll (PDC) fram och bak, backkamera och parkeringsassistent som hjälper föraren att parkera. BMW i3 kan parkera helt automatiskt genom att systemet sköter både gas och broms, styrning samt val av växel.

Bränsleförbrukning och koldioxidvärden.

  • Energiförbrukning (EU) och koldioxidvärde (EU) för BMW i3 (60 Ah):
    Bränsleförbrukning blandad körning l/100km: 0
    Koldioxidvärde blandad körning g/km: 0
    Elförbrukning blandad körning kWh/100km: 12,9

    Energiförbrukning (EU) och koldioxidvärde (EU) för BMW i3 (94 Ah):
    Bränsleförbrukning blandad körning l/100km: 0
    Koldioxidvärde blandad körning g/km: 0
    Elförbrukning blandad körning kWh/100km: 12,6*/13,1**

    Energiförbrukning (EU) och koldioxidvärde (EU) för BMW i3 (60 Ah) med Range Extender:
    Koldioxidvärde blandad körning g/km: 13
    Elförbrukning blandad körning kWh/100 km: 13,5
    Bränsleförbrukning blandad körning l/100 km: 0,6

    Energiförbrukning (EU) och koldioxidvärde (EU) för BMW i3 (94 Ah) med Range Extender:
    Koldioxidvärde blandad körning g/km: 12*/13**
    Elförbrukning blandad körning kWh/100 km: 11,3*/11,9**
    Bränsleförbrukning blandad körning l/100 km: 0,6

    * Fälgtyp 1: 19" fälgar
    ** Fälgtyp 2: 20" fälgar

    Bränsleförbrukning, elförbrukning och koldioxidvärden är beräknade enligt EU-körcykeln. De verkliga värdena för den individuella bilen kan avvika.

    Räckvidden beror på olika faktorer som körstil, vägbanans beskaffenhet, utomhustemperatur, uppvärmning/luftkonditionering och föruppvärmning/kupékylning.

    Förbrukning och koldioxidvärden finns under rubriken Tekniska data för respektive bilmodell. Förbrukning och koldioxidvärden beror på den valda däckdimensionen.