ADRENALINACCELERATOR MED FYRA PLATSER.

BMW M

Nya BMW M4 CS.

BMW M

ADRENALINACCELERATOR MED FYRA PLATSER.

Nya BMW M4 CS.

ADRENALINACCELERATOR MED FYRA PLATSER.Nya BMW M4 CS.

Acceleration 0–100 km/h s

3,9*

Motoreffekt kW (hk)

338 (460)/6250*

Bränsleförbrukning blandad körning (EU) l/100 km:

8,4*

Koldioxidvärde blandad körning (EU) g/km:

197*

BMW M4 CS från

1 110 000 kr  

Nya BMW M4 CS är en specialmodell från BMW M som är sprungen ur samma tradition som många prestandabilar med rötter i den legendariska BMW M3 Evolution ur E30-serien. BMW M4 CS tillverkas endast i begränsad upplaga, och kan sägas vara en symbios mellan den temperamentsfulla BMW M4 GTS och den funktionella, fyrsitsiga BMW M4 Coupé. Fullpackad med innovativ M-teknik och effektiva lättviktskomponenter av kolfiber tar detta kraftpaket Nürburgrings legendariska nordslinga på imponerande 7:38 minuter, utan att för den skull göra avkall på den funktionalitet som vardagen kräver. Prestanda som känns i varje fiber. Varje gång.

HÄNFÖRANDE DESIGN. HÄNRYCKANDE KÖREGENSKAPER.

Ren dynamik.

Den markanta fronten signalerar kompromisslös sportighet tack vare sin smäckra dubbelnjure med svartlackerade dubbelstavar och karakteristiska dubbla LED-strålkastare. Den tredelade frontspoilern har stora luftintag, som både betonar dynamiken samt bidrar till effektiv kylning av den 6-cylindriga prestandamotorn och M compound-högprestandabromsarna, alternativt extrautrustningens M kolfiber-/keramikbromsar*. Den nya modellspecifika, lätta frontsplittern i synlig kolfiber är godkänd för vägtrafik och ger ännu högre kördynamik tack vare det ökade marktrycket på framaxeln.

* På grund av materialets egenskaper kan bromsarna ge ifrån sig ett ljud i vissa situationer, i synnerhet strax innan inbromsning till stillastående vid väta. Om det finns vägsalt på vägbanan eller om vägbanan är våt kan bromsarnas prestandafördel jämfört med ett konventionellt bromssystem försvinna. Det kan ge upphov till en sämre bromsverkan och det kan då krävas att man trampar ned bromspedalen hårdare.

En drivande kraft.

Den raka, 6-cylindriga M TwinPower Turbo-bensinmotorn ger BMW M4 CS fascinerande höga prestanda i klass med en supersportbil. Prestandamotorn med sina 460 hk och ett vridmoment på 600 Nm accelererar den taggade sportvagnen från 0 till 100 km/h på 3,9* sekunder och hela vägen upp till den elektroniskt reglerade toppfarten på 280 km/h.

* Värdena är preliminära, reservation för ändringar.

Stark lättviktare.

Innovativa lättviktskomponenter präglar de sportiga linjerna som kännetecknar BMW M4 CS. Motorhuven av kolfiberlaminat som är välkänd från BMW M4 GTS har bantats ner 25 procent jämfört med den viktoptimerade aluminiumhuven hos BMW M4 Coupé. Taket är även det av kolfiberlaminat och med sitt nedsänkta mittparti blir det hela sex kilo lättare än ett metalltak, vilket i sin tur sänker tyngdpunkten och tar smidigheten till nya höjder. En läcker Gurney-flap i kolfiber på bakluckan fungerar bra till vardags och inverkar positivt på marktrycket, som blir ett rejält snäpp högre än hos M4 med M Competition-paket.

Perfekt grepp.

Specialdesignade för BMW M4 CS: lättmetallfälgar med tio ekrar i färgen Orbitgrå är en tydlig signal till de framgångsrika M4-sportvagnarna i DTM-serien (Deutsche Tourenwagen Masters). De smidda, viktoptimerade fälgarna är som standard skodda med Michelin Pilot Sport Cup 2-däck med dimensionerna 265/35 R 19 fram och 285/30 R 20 bak. För att klara kraven på vardagskörning ännu bättre finns även sportdäck från Michelin med högre profil.

Ett bakparti med karaktär.

Det muskulösa bakpartiet hos BMW M4 CS präglas av en Gurney-flap i kolfiber som ökar marktrycket på bakaxeln, vilket optimerar köregenskaperna, särskilt i högre hastigheter. M-diffusorn i kolfiber utgör en dominant avslutning på bakpartiet. Det dubbla sportavgassystemet hos BMW M4 CS har dubbla M-ändrör i rostfritt stål med M-logo. Liksom på BMW M4 GTS är de L-formade bakljusen utförda i futuristisk OLED-teknik, som ger ett fascinerande, dynamiskt ljusspel och 3D-effekter.

460 HK

Den ursinningt starka raka 6-cylindriga M TwinPower Turbo-bensinmotorn i BMW M4 CS har en kraft på 338 kW (460 hk) och 600 Nm, vilket drar iväg ekipaget från 0 till 100 km/h på magiska 3,9* sekunder med en toppfart på 280 km/h.

Den hänförande kördynamiken hos BMW M4 CS är inte bara ett resultat av den direkta responsen och den kraftfulla motorn, utan skapas även av ett antal andra prestandakomponenter. Den elektromekaniska styrningen med M Servotronic, den aktiva M differentialen och den extra sportigt avstämda M dubbelkopplingsväxellådan ger fantastiska prestanda, både på vägen och på tävlingsbanan.

Maximal smidighet, högsta precision i styrningen och utmärkt vardagskompatibilitet uppnås tack vare det speciellt avstämda adaptiva M chassit med tre olika körlägen, för optimerad stötdämparinställning beroende på såväl vägunderlaget som din körstil.

* Värdena är preliminära, reservation för ändringar.

SPORTIG RAKT IGENOM.

Även interiören i BMW M4 CS präglas av en exklusiv och sportig stil. Till och med innan du har tagit plats bakom ratten – med de stilrena instegslisterna i aluminium med M4 CS-logo. Den centrala punkten i den förarorienterade cockpiten är M lädersportratten. Ett annat alternativ är extrautrustningens M alcantararatt klädd i exklusiv, antracitfärgad alcantara med blå-röda dekorsömmar i M-design, center-stripe och bästa tänkbara grepp i alla lägen. Bakom ratten återfinns mätartavlorna i klassisk M-design. De sobra, alcantaraklädda interiörlisterna har läcker prägling i form av en exklusiv CS-logo.

 

 

M sportstolarna i lättviktsmaterial från BMW M4 Coupé med M Competition-paket har i BMW M4 CS klädsel i läder Merino och alcantara. Till och med i krävande körsituationer på tävlingsbanan garanterar de perfekt sidostöd, men även på längre sträckor kan du njuta av den fantastiska komforten. Interiören i BMW M4 CS präglas av fler innovativa lättviktskomponenter. Den viktoptimerade mittkonsolen väger ca 30 procent mindre än standardutrustningens och är klädd med alcantara med mörkgrå kontrastsömmar. Dörrsidor och sidoinklädningar har minskats rejält i vikt och försetts med sportiga handtagsremmar i M-färgerna, allt för att förhöja den läckra atmosfären.

ANIMERADE LJUSEFFEKTER INGÅR.

OLED-ljusdesign.

 

Bakljusen hos BMW M4 CS är utförda i futuristisk ljusdesign med så kallade organiska lysdioder (OLED), som fördelar ljuset extremt homogent över hela ytan. Med dynamiska 3D-ljusanimationer bidrar bakljusen till att betona det imponerande bakpartiet och ger sportcoupén en ännu markantare och kraftfullare utstrålning – omisskännlig dag som natt.

Förbrukning och koldioxidvärden.

  • BMW M4 CS:
    Bränsleförbrukning blandad körning (EU) l/100 km: 8,4*
    Koldioxidvärde blandad körning (EU) g/km: 197*

    * Värdena är preliminära, reservation för ändringar.

    Bränsleförbrukning och koldioxidvärden är uppmätta enligt EU-körcykeln (93/116/EG). Bilarna på bilderna är extrautrustade.

    Förbrukning och koldioxidvärden finns under rubriken Tekniska data för respektive bilmodell. Förbrukning och koldioxidvärden beror på den valda däckdimensionen.

    Värdena avser inte den enskilda bilen och är heller inte en bindande del av erbjudandet, utan enbart till för att olika bilar ska kunna jämföras. Enligt direktivet 1999/94/EG tas inte hänsyn till koldioxidutsläpp som uppstår vid produktion och tillhandahållande av bränsle och andra energislag när koldioxidvärdet för bilen beräknas.