HÄSTKRAFTER.

BMW M

Kördynamiken i BMW M4 Coupé.

HÄSTKRAFTER.

Kördynamiken i BMW M4 Coupé.

Med över fyra decenniers erfarenhet av att utveckla prestandabilar har målet alltid varit det perfekta samspelet mellan motorn, chassit, växellådan och styrningen – och alltid med föraren som kompass. Allt BMW M står för finns samlat i BMW M4 Coupé. Varenda detalj är trimmad för precision och enastående prestanda. En startposition som är varje förares drömläge.

HÄSTKRAFTER. Kördynamiken i BMW M4 Coupé.

Med över fyra decenniers erfarenhet av att utveckla prestandabilar har målet alltid varit det perfekta samspelet mellan motorn, chassit, växellådan och styrningen – och alltid med föraren som kompass. Allt BMW M står för finns samlat i BMW M4 Coupé. Varenda detalj är trimmad för precision och enastående prestanda. En startposition som är varje förares drömläge.

BMW M

ÖVER HELA IDEALLINJEN.

BMW M4 Coupé har tusentals testvarv på tävlingsbanan bakom sig – allt för att trimma innovationerna från motorsportvärlden för serieproduktion. Resultatet är ett kraftpaket med enastående acceleration och exakta, smidiga köregenskaper. I alla lägen. På alla vägunderlag. Med garanterad adrenlinkick – och ett triumferande leende.

M COMPETITION-PAKET.

Oförfalskad racingkänsla: M Competition-paketet ger BMW M4 Coupé ännu högre prestanda tack vare ökad motoreffekt, adaptivt M chassi med speciell avstämning, ny kalibrering av den dynamiska stabilitetskontrollen (DSC), den aktiva M differentialen och 20" M lättmetallfälgarna med olika däckdimensioner fram och bak.

Den 6-cylindriga M TwinPower Turbo-bensinmotorns effekt har höjts till 331 kW (450 hk). M sportavgassystemet skapar ett kraftfullt motorljud med garanterad gåshudseffekt. M sportstolarna i lättviktsmaterial har ryggstöd som kan ställas in på bredden och är utrustade med vertikala öppningar. M bilbältena har sportiga ränder i M-färgerna. Det speciellt avstämda adaptiva M chassit ger optimal kontakt med vägbanan, bättre drivgrepp och smidigare köregenskaper. M Competition-paketet ger även exteriören ett lyft med de exklusiva, smidda och högglanspolerade 20" M lättmetallfälgarna Stjärneker 666 med olika däckdimensioner fram och bak. Bilens sportiga karaktär förstärks ytterligare genom BMW Individual Shadow Line högglans med utökad omfattning som omfattar frontens dekorgaller, gälar och modellemblem i Svart högglans och ändrör i svartkrom.

  • Förbättrad kördynamik med M Competition-paketet

    Den 6-cylindriga M TwinPower Turbo-bensinmotorns effekt har höjts till 331 kW (450 hk). M sportavgassystemet skapar ett kraftfullt motorljud med garanterad gåshudseffekt. Det speciellt avstämda adaptiva M chassit ger optimal kontakt med vägbanan, bättre drivgrepp och smidigare köregenskaper.

  • Läckrare exteriördesign med M Competition-paketet

    M Competition-paketet ger även exteriören ett lyft med de exklusiva, smidda och högglanspolerade 20" M lättmetallfälgarna Stjärneker 666 med olika däckdimensioner fram och bak. Bilens sportiga karaktär förstärks ytterligare genom BMW Individual Shadow Line högglans med utökad omfattning som inkluderar frontens dekorgaller, gälar och modellemblem i Svart högglans och ändrör i svartkrom.

BMW M4 COUPÉ. VÄXELLÅDSALTERNATIV.

I BMW M4 Coupé väljer du själv om du vill öka pulsen från 0 till 180 med den 6-stegade, manuella M-växellådan eller med den 7-stegade M dubbelkopplingsväxellådan. Båda två garanterar bästa tänkbara körupplevelse.

  • 6-stegad, manuell M-växellåda

    Tack vare kompaktare mått och 12 kg lägre vikt jämfört med föregångarversionen är den 6-stegade, manuella M-växellådan i BMW M4 Coupé ett lysande exempel på intelligent lättviktsteknik. Invändigt har växellådan innovativa friktionsbelägg av kolfiber som ökar växlingskomforten, och torrsumpssmörjning för ännu effektivare oljematning.

  • 7-stegad M dubbelkopplingsväxellåda

    Växla utan avbrott i drivmomentet, utan koppling och utan att behöva släppa gasen: den 7-stegade M dubbelkopplingsväxellådan med Drivelogic gör det möjligt. Växlingen sker automatiskt eller utförs manuellt med växelpaddlarna på ratten eller med växelväljarspaken. Launch Control garanterar maximal acceleration från stillastående.

AKTIV M DIFFERENTIAL.

AKTIV M DIFFERENTIAL.

Den aktiva M differentialen ger optimalt drivgrepp och körstabilitet även vid fullt gaspådrag ut ur tvära svängar, vid höga kurvhastigheter eller på olika underlag för hjulen. Drivgreppet maximeras via en elektroniskt reglerad lamellspärr som minskar skillnaderna i rotationshastighet mellan bakhjulen.

ADAPTIVT M CHASSI.

ADAPTIVT M CHASSI.

Tack vare de elektroniskt reglerade stötdämparna ger det adaptiva M chassit automatiskt optimal inställning beroende på körsituationen. Med lägena Comfort, Sport och Sport+ kan chassiinställningen varieras för att ge allt från komfortabla till dynamiskt sportiga köregenskaper.

RACINGKÄNSLA 365 DAGAR OM ÅRET.

Att överföra den innovativa tekniken från motorsporten till serietillverkade sportbilar hör till kärnkompetensen hos BMW M GmbH. Därför är BMW M4 Coupé perfekt balanserad mellan adrenalinladdade prestanda och smart funktionalitet i vardagen.

  • Launch Control

    Launch Control-funktionen ger maximal acceleration från stillastående. Funktionen reglerar automatiskt motorvarvet till ett idealiskt startvarvtal och kalibrerar M dubbelkopplingsväxellådans växlingspunkter så att uppväxlingarna alltid matchar det perfekta motorvarvtalet för nästa växel.

  • M Driver-paket

    M Driver-paketet innebär att toppfarten ökar till 280 km/h. M Driver-paketet kan beställas direkt för nya bilar, men går även att installera i efterhand. Alla andra tekniska data för bilen förblir oförändrade även om M Driver-paketet installeras. I paketet ingår även ett presentkort på utbildningen BMW M Intensive som är en del av BMW Driving Experience.

  • M Drive

    M Drive gör det möjligt med individuell inställning av DSC-läget och utseendet på BMW M Head-Up Display. Dessutom kan den personliga körprofilen ställas in på allt från avspänt lugn till sportigt direkt genom anpassning av motorns, stötdämparnas och styrningens karakteristik, liksom växellådans inställning. För att aktivera räcker det med att trycka på en av de båda M-knapparna på multifunktionsratten.

  • M Servotronic

    M Servotronic anpassar styrkraften efter bilens hastighet och garanterar direkta och exakta styregenskaper även i höga farter. Servostyrningen ger ökad komfort genom att minimera behovet av styrkraft vid fickparkering, i låga farter, i trånga utrymmen eller ute på slingriga landsvägar.

  • M Dynamic Mode

    M Dynamic Mode är en funktion för den dynamiska stabilitetskontrollen (DSC) som tillåter visst hjulspinn för att ge märkbart högre kördynamik. Uppgiften för DSC är att aktivt motverka under- och överstyrning, medan M Dynamic Mode gör det möjligt att utnyttja gränserna för längs- och tväraccelerationen fullt ut. Assistansfunktionerna för DSC är dock inte avstängda.

TA GREPPET OM BROMSARNA.

Bromssystemet är av stor betydelse för den dynamiska körupplevelsen i BMW M4 Coupé. Precisionen och bromsförmågan hos M compound-högprestandabromsar och extrautrustningens M kolfiber-/keramikbromsar bidrar till dynamik och prestanda i toppklass.

  • M compound-högprestandabromsar

    M compound-högprestandabromsarnas unika kombination av material ger inte bara enastående bromseffekt utan även hög uthållighet och lång livslängd. De väger också mindre vilket leder till bättre smidighet, dynamik och acceleration. M högprestandabromsarna känner man igen på bromsoken i Blå metallic med M-logo.

  • M kolfiber-/keramikbromsar

    M kolfiber-/keramikbromsar gör bromskraften ännu mer distinkt, de rostar inte, är mer värmebeständiga, har betydligt mindre slitage och bidrar till att ytterligare minska bilens vikt, vilket i sin tur förbättrar såväl köregenskaperna som accelerationsförmågan. Bromsoken med lackering i Guld matt och synlig M-logo ger en tydlig fingervisning om den speciella tekniken.


    På grund av materialets egenskaper kan bromsarna ge ifrån sig ett ljud i vissa situationer, i synnerhet strax innan inbromsning till stillastående vid väta. Om det finns vägsalt på vägbanan eller om vägbanan är våt kan bromsarnas prestandafördel jämfört med ett konventionellt bromssystem försvinna. Det kan ge upphov till en sämre bromsverkan och det kan då krävas att man trampar ned bromspedalen hårdare.