BÄSTA VARVTIDEN. ÄVEN UTANFÖR RACERBANAN.

Kördynamik och effektivitet hos BMW X5 M.

BÄSTA VARVTIDEN. ÄVEN UTANFÖR RACERBANAN.

Kördynamik och effektivitet hos BMW X5 M.

BMW X5 M besitter en koncentrerad kraft som den M-specifika xDrive utnyttjar på ett effektivt sätt på vägarna. Det bidrar till ett överlägset drivgrepp. Den 8-stegade M Steptronic-växellådan, som ingår i standardutrustningen, möjliggör snabba växlingar, både manuellt och automatiskt. M compound-högprestandabromsarna bromsar bilen på ett effektivt sätt i alla hastigheter. Och tekniken BMW EfficientDynamics ser dessutom till att den höga prestandan kombineras med hög effektivitet.

BÄSTA VARVTIDEN. ÄVEN UTANFÖR RACERBANAN.Kördynamik och effektivitet hos BMW X5 M.

BMW X5 M besitter en koncentrerad kraft som den M-specifika xDrive utnyttjar på ett effektivt sätt på vägarna. Det bidrar till ett överlägset drivgrepp. Den 8-stegade M Steptronic-växellådan, som ingår i standardutrustningen, möjliggör snabba växlingar, både manuellt och automatiskt. M compound-högprestandabromsarna bromsar bilen på ett effektivt sätt i alla hastigheter. Och tekniken BMW EfficientDynamics ser dessutom till att den höga prestandan kombineras med hög effektivitet.

8-STEGAD M STEPTRONIC-VÄXELLÅDA MED DRIVELOGIC.

8-STEGAD M STEPTRONIC-VÄXELLÅDA MED DRIVELOGIC.

Optimal kraftutveckling.

Den 8-stegade M Steptronic-växellådan med Drivelogic är en extremt sportig och distinkt växellåda. Växellådans täta stegning är perfekt avstämd och har ett snabbt växlingsförlopp för att ge optimal kraftutveckling i alla hastigheter, vilket leder till både högre kördynamik och högre effektivitet. Tack vare den åttonde växeln minskar varvtalet, särskilt i hög fart, vilket gör körningen både bränslesnålare och tystare. Det går även att växla manuellt både i läget ”D” och i läget ”S”, antingen med M växelväljarspaken eller med M växelpaddlarna på ratten. I det manuella läget ”S” växlar M Steptronic-växellådan inte automatiskt upp utan låter motorn varva ur vid behov.

Extremt sportig.

Föraren kan även växla på ett extremt sportigt sätt med maximalt gaspådrag och ställa in växlingen i tre lägen med Drivelogic-funktionen: effektiv och bekväm växling, sportig växling eller extremt snabb, motorsportinspirerad växling. Kopplingen för överbryggning av momentomvandlaren är stängd i alla körlägen när bilen väl har börjat köra och skapar därmed en direkt förbindelse mellan motorn och växellådan med minimala kraftförluster. På M-bilar finns det ingen automatisk kraftöverföring mellan motorn och växellådan när bilen står stilla, vilket innebär att det inte finns någon ”krypfunktion”. Vid långsam manövrering går det dock att aktivera ”krypfunktion på begäran” genom ett snabbt tryck på gaspedalen.

M-specifik xDrive.

M-specifik xDrive.

Det intelligenta systemet för fyrhjulsdrift BMW xDrive.

Det intelligenta systemet för fyrhjulsdrift BMW xDrive fördelar drivkraften steglöst mellan axlarna. För att uppfylla kraven för drivgrepp, spårstabilitet och körsäkerhet på ett optimalt sätt styr det elektroniska reglersystemet blixtsnabbt kraftfördelningen. På så sätt kan även under- och överstyrning motverkas, vilket ökar bilens spårstabilitet och manövreringsegenskaper.

Med dynamik i kurvorna.

På BMW M-bilar lägger xDrive mer betoning på bakaxeln för att förstärka de kördynamiska egenskaperna. Det innebär att kraften i första hand leds till bakhjulen och i mindre grad till framhjulen. Därmed minskar tendensen till understyrning, i synnerhet i utgången av kurvor. Föraren kan även börja accelerera tidigare och mer kraftfullt och därmed utnyttja bilens kördynamik till max. Vid behov tilldelas framaxeln upp till 50 procent mer drivmoment. När den dynamiska stabilitetskontrollen är frånkopplad går det till och med att sladda kontrollerat.

M COMPOUND-HÖGPRESTANDABROMSAR.

M COMPOUND-HÖGPRESTANDABROMSAR.

Med hjälp av teknik som hämtats från motorsporten uppnår M compound-högprestandabromsarna en konstant och ihållande bromsverkan även vid hårda påfrestningar. Användningen av olika material som tål hög belastning leder till hög värmestabilitet och lång livslängd, exakt doserbarhet och betydligt lägre vikt, vilket har en positiv effekt på bilens smidighet, dynamik, accelerationsförmåga och bränsleförbrukning.

De perforerade bromsskivorna med invändig ventilation med 6-kolvs fasta bromsok fram ger optimal respons vid väta och effektivare värmeavledning. Bromsskivornas sportiga utseende och den unika M-designen framhävs på ett markant sätt av bromsoken i Blå metallic med den karakteristiska M-logon.

RACINGEGENSKAPER.

Med sin oemotståndliga dynamik, oslagbara smidighet och precisa styregenskaper leder BMW X5 M utvecklingen i sitt segment. Launch Control ser till att du får en bra start. Och med Dynamic Drive, Dynamic Performance Control och den elektroniska stötdämparkontrollen (EDC) kan bilens inställningar anpassas på optimalt sätt till de aktuella vägegenskaperna.

  • Launch Control

    Med Launch Control och varmkörd motor kan du accelerera bilen maximalt från stillastående. I sådant fall ska den dynamiska stabilitetskontrollen (DSC) avaktiveras genom en lång tryckning på DSC-knappen och därefter ska Launch Control aktiveras. Sedan väljer man det sekventiella läget med körprogram 3, håller bromspedalen nedtryckt och trycker ned gaspedalen till kickdown-läget. När symbolen med startflaggan tänds i instrumentdisplayen regleras motorns optimala startvarvtal med gaspedalen nedtryckt. Därefter släpper man bromsen medan gaspedalen hålls nere och bilen accelererar då maximalt tills man släpper upp gaspedalen. Den 8-stegade M Steptronic-växellådan ställer in växlingspunkterna så att varje uppväxling sker vid ett optimalt motorvarvtal. En utrustning som garanterat uppskattas av förare med motorsportambitioner.

  • Dynamic Performance Control

    Dynamic Performance Control (DPC) ger en märkbar ökning av sportigheten och förstärker den optimala kördynamiken genom att flexibelt fördela drivkraften mellan hjulen på bakaxeln. Tillsammans med de andra reglersystemen för chassit bidrar DPC till att öka körprecisionen och sportkänslan ännu mer. Med de M-specifika inställningarna reduceras styrvinkeln samtidigt som precisionen ökar.
    Detta sker genom att bakaxeln har både en differential och två elektroniskt styrda fördelningsväxlar som ser till att Dynamic Performance Control, beroende på den aktuella körsituationen, för över mer drivmoment till det hjul som är längst ut i kurvan.

  • Dynamic Drive

    Med aktiva, hydrauliska krängningshämmare reducerar det aktiva chassits reglersystem Dynamic Drive bilens krängning och lutning i sidled vid kurvtagning och snabba undanmanövrar. Detta ökar både komforten och smidigheten samtidigt som styrningen reagerar ännu mer exakt. På så sätt kan föraren utnyttja BMW M:s enorma kördynamiska potential till fullo.
    Vid körning rakt fram är båda halvorna av krängningshämmaren separerade, så att dämpningen och fjädringen kan arbeta efter behov och oberoende av varandra.
    Med hjälp av ett stort antal sensorer analyserar systemet körsituationen och beroende på accelerationen i sidled minimeras bilens krängning vid kurvtagning. Genom den aktiva fördelningen av krängningsrörelsen mellan fram- och bakaxeln mildras även kritiska körsituationer. Tack vare den M-specifika inställningen med kraftigare krängningsmoment på bakaxeln får bilen ännu sportigare köregenskaper. Resultatet är de M-specifika styr- och lastväxelegenskaperna som ger styrningen mer direkt respons och bilen ännu mer spontana reaktioner på rattutslagen.

  • Elektronisk stötdämparkontroll (EDC)

    Den elektroniska stötdämparkontrollen (EDC) för det sänkta chassit anpassar hela tiden stötdämparnas egenskaper till den aktuella körsituationen och vägens beläggning. Med hjälp av kördynamikknapparna i mittkonsolen kan chassit ställas in på önskat sätt – från en bekväm inställning med hög kördynamisk potential till en mer sportig inställning som betonar en aktivare körstil och ren M körglädje. I läget Comfort har stötdämparna en mjukare inställning och minimerar på så sätt störande rörelser i höjdled, särskilt på vägar med ojämnt underlag. I lägena Sport och Sport+ har stötdämparna en hårdare inställning som är typisk för M-modellerna, vilket ökar körglädjen på kurviga landsvägar där man kan utnyttja bilens höga prestanda till fullo. Hjul- och karossrörelserna reduceras till ett minimum för att uppnå maximal kördynamik på en jämn vägbana. I M Drive-menyn går det att välja förkonfigurerade inställningar med hjälp av M-knapparna på ratten.
    Rörelserna som registreras av sensorer på varje hjul utvärderas i en styrenhet. Stötdämparna anpassas på bråkdelen av en sekund. Stötdämparnas kompressions- och returinställningar justeras hela tiden oberoende av varandra. Resultatet: en enastående väghållning genom optimal dämpning och fjädring på alla hjul.

M DRIVER-PAKET.

Med M Driver-paketet ökar toppfarten från standardutförandets 250 km/h till 280 km/h. M Driver-paketet kan beställas direkt för nya bilar, men kan även enkelt installeras i efterhand. Alla andra tekniska data för bilen förblir oförändrade även om M Driver-paketet installeras. I paketet ingår även ett presentkort för utbildningen BMW M Intensive som är en del av BMW Driving Experience. Om man köper M Driver-paketet mer än en gång går det att ersätta Driving Experience-utbildningen med en annan utbildning mot en extra kostnad.

M DRIVE.

Med M Drive är det möjligt att göra individuella inställningar av den personliga körprofilen. Här ryms allt från behagligt avspänd till sportigt direkt setup för tävlingsbanan. Det räcker med ett tryck på en av M Drive-knapparna på M lädersportratten för att hämta en av de två sparade profilerna med alla tillhörande inställningar – och det med omedelbar verkan.
Runt om växelväljarspaken i mittkonsolen sitter alla knappar för inställning av M Drive för individuell och personlig konfigurering av drivline- och chassifunktionerna. Oberoende av varandra kan man här välja DSC-läget, motorns effektkarakteristik, karakteristiken för det adaptiva M chassit och M Servotronic, växlingsprogram för den 8-stegade M Steptronic-växellådan samt visningen för BMW M Head-Up Display. Via iDrive-menyn kan man sammanställa en individuell och detaljerad bilsetup som kan sparas genom att en av de båda M Drive-knapparna på M lädersportratten hålls intryckt.

M SERVOTRONIC.

Rätt servostyrning i alla tänkbara körsituationer – M Servotronic anpassar styrkraften optimalt beroende på hur snabbt man kör och ger en direkt och exakt styrrespons även i hög hastighet. Servostyrningen ger dessutom högsta komfort genom att minimera behovet av styrkraft och samtidigt underlätta manövreringen och assistera föraren vid fickparkering, i låga farter, i trånga utrymmen eller ute på slingriga landsvägar.
En styrenhet beräknar med hjälp av den elektroniskt uppmätta hastigheten hur mycket servoverkan som behövs i just den aktuella körsituationen. Via den elektromekaniska styrningen kan styrkraften doseras mer exakt, vilket ger betydligt bättre precision i vissa körsituationer än för konventionella servostyrningar som beror på motorvarvtalet.
I låg hastighet krävs det däremot endast minimal kraft. Ju mer hastigheten ökar, desto mer reduceras servokraften kontinuerligt för att garantera ännu direktare kontakt med vägen och därmed också en optimal riktningsstabilitet rakt fram. M Servotronic har en M-specifik inställning och tre olika karakteristiska kurvor för individuell konfiguration som kan hämtas med en knapptryckning.

BMW EFFICIENTDYNAMICS-TEKNIK.

Med BMW EfficientDynamics får du ut mer av varje liter bränsle: mer prestanda, högre effektivitet och mer körglädje. Ren dynamik tack vare innovativa tekniska åtgärder som sänker förbrukningen och samtidigt bidrar till en större körupplevelse – standardutrustning i varje BMW.

  • Auto start-/stoppfunktion

    Auto start-/stoppfunktionen ser till att bilen bara förbrukar bränsle när den rör sig. När bilen står stilla, till exempel vid trafikljus eller i bilköer, utnyttjar auto start-/stoppfunktionen möjligheten att spara bränsle och stänger av motorn när bilen står helt stilla och föraren tar bort foten från bromsen.
    På Info Display visas en symbol när funktionen är aktiverad. När föraren tar bort foten från bromsen och sätter den på gaspedalen startar motorn igen av sig själv på bråkdelen av en sekund.
    Körkomforten och säkerheten är oförändrat hög, eftersom funktionen endast utförs om motorn har nått optimal drifttemperatur, temperaturen i kupéutrymmet ligger på önskad nivå, batteriet är tillräckligt laddat och inga rattrörelser utförs. Ett centralt styrdon startar dessutom motorn vid behov om bilen till exempel börjar rulla eller om vindrutan skulle imma igen. Om så önskas kan auto start-/stoppfunktionen när som helst avaktiveras med en knapp.

  • Bromskraftåtervinning

    Varje gång du bromsar samt vid motorbromsning frigörs kinetisk energi, som hittills har varit outnyttjad i de flesta bilar. Bromskraftåtervinningen använder denna hittills outnyttjade potential och genererar el från den energi som frigörs när föraren bromsar eller släpper gaspedalen. Elen används till att ladda batteriet. Tack vare detta intelligenta energistyrningssystem avlastas generatorn eftersom den inte behöver arbeta konstant. Resultatet är lägre bränsleförbrukning och högre prestanda – helt i linje med BMW EfficientDynamics.