Vårt verktyg som används för att hantera godkännande av cookies är för närvarande inaktivt. Därför saknas eventuellt vissa funktioner som kräver att du godkänner cookies.

10 ÅR MED BMW i.
VISIONEN SOM BLEV EN SUCCÉHISTORIA.
BMWs elbilar – mer än bara elektriska.
Allt började med en idé – att på ett helhetsmässigt och hållbart sätta tänka om individens rörlighet. Och att ta det till en helt ny nivå. År 2011 var BMW Group före sin tid med BMW i, i förhållande till teknik, design och hållbarhet och de var framförallt banbrytare i fältet för eldrivna fordon. För att markera 10-årsdagen, får ni följa med på en kort återblick på en speciell och framgångsrik historia.
21 februari 2011 lanserades BMW i med mottot “Born Electric”. Lanseringen uppmärksammades genom videoprojektioner och ljusinstallationer på fasaderna av BMW:s huvudkontor, BMW Welt, och på BMW Museum i München, Tyskland. Det här var dock inte första gången BMW pratade eldrivna fordon, redan 2008 lanserade BMW Gruppen, ”Project i”, och 2009 erbjöd de en blick in i bilens framtid med studien BMW Vision Efficient Dynamics.
- Ian Robertson, 2011, Manager of Marketing and Sales, BMW Group"BMW i markerar starten på en ny era inom individuell rörlighet”



Helhetssynen med BMW i.
Fram tills för 10 år sedan, stod ”i” i namnet på en BMW modell för ”injection”, alltså insprutningstekniken för bensinmotorer. Nu för tiden, associerar många i:et i BMW i med framtiden för bilåkande på ett hållbart sätt. Som en del av helhetssynen tänker man om allt som har med bilåkandet att göra, så som: elektriska drivsystem, CO2-minimerande produktion som också använder 70% mindre vatten, 100 grön el vid tillverkning, kundvänlig laddning hemma och på vägarna, innovativa och förnybara råmaterial och återvunna material, lättvikts-konstruktioner genom användandet av CFRP, och nya digitala tjänster.
BMW i CONCEPT STUDIES
BMW Vision EfficientDynamics (2009)
BMW i3 Concept (2011)
BMW i8 Concept (2011)
BMW i3 Concept Coupé (2012)
BMW i8 Concept Spyder (2012)
BMW i Vision Dynamics (2017)
BMW Concept iX3 (2018)
BMW Vision iNEXT (2018)
BMW Vision iNEXT (2018)
BMW i4 Concept (2020)

BMW Vision EfficientDynamics (2009)

BMW i3 Concept (2011)

BMW i8 Concept (2011)

BMW i3 Concept Coupé (2012)

BMW i8 Concept Spyder (2012)

BMW i Vision Dynamics (2017)

BMW Concept iX3 (2018)

BMW Vision iNEXT (2018)

BMW Vision iNEXT (2018)

BMW i4 Concept (2020)
BMW Vision EfficientDynamics (2009)
BMW i3 Concept (2011)
BMW i8 Concept (2011)
BMW i3 Concept Coupé (2012)
BMW i8 Concept Spyder (2012)
BMW i Vision Dynamics (2017)
BMW Concept iX3 (2018)
BMW Vision iNEXT (2018)
BMW Vision iNEXT (2018)
BMW i4 Concept (2020)
På International Motor Show (IAA) 2011 presenterade BMW ”Megacity Vehicle”, en konceptbil som BMW i3 uppstod från två år senare. Det var resultatet från BMWs önskan att utveckla en miljövänlig elbil för stadskörning men som inte är tyngre än en konventionell bil. Den första BMW i bilen nådde vägarna 2013 och den satte sina hjulspår. Ett helt nytt designkoncept med aluminiumchassi och en insida gjord av kålfiberförstärkta polymer (CRFP).
Den här arkitekturen är som en skräddarsydd kostym för det alternativa framdrivningssystemet, med minimum vikt och maximal fordonsdynamik. Att den är elektrisk drar heller inte ner på körglädjen som är typisk för BMW. BMW i3 imponerade, då som nu, med den direkta kraften från den elektriska motorn och dess acceleration, vilket säkerligen har orsakat många blickar vid trafikljusen. Högspänningsbatteriet försäkrar en räckvidd på upp till 359 kilometer (NEDC test cyle) plus glädjen i att köra.
- Pieter Nota, Member of the Board of Management, BMW Group”BMW i är vår inkubator för visionärt bilåkande”


Hållbar i varje fiber.
En annan del av helhetstänket var de hållbara valen av material – som exempel är instrumentpanelens skydd och dörrpanelerna gjorda av naturliga fibrer. 80% av alla synliga ytor i förarsätet är gjord av återvunna material, eller förnybara råmaterial. BMW tänker också i samma banor när det kommer till resurser, så från och med 2021 kommer de elektriska motorerna inte använda sig av sällsynta jordartsmetaller och två tredjedelar mindre kobolt i högspänningsbatterierna än vad som normalt har använts. Samtidigt som de möter de allra högsta sociala- och miljöstandarder.
Ursprungligen så hade BMW i3 en valfri räckviddsförlängare, alltså en ytterligare bensindriven motor för att utöka fordonets räckvidd. Men allt efter batterierna utvecklades så blev det här alternativet onödigt. Och det gjorde att BMW tog ytterligare ett steg närmre målet mot utsläppsfri bilkörning.
BMW i3 kan redan beskrivas som banbrytande. Modellen har haft samma betydelse för BMW som 02-serien hade för BMW på 60-talet – helt enkelt en milstolpe i historien. Det faktum att BMW i3 fortfarande produceras idag talar för styrkan i konceptet av bilen och den riktning BMWs utvecklare valde då den fortfarande fungerar idag. Det är inte för intet BMW i3 är en av de bästa säljande premiumelbilarna i Europa.
- Ian Robertson, 2011, Manager of Marketing and Sales, BMW Group”BMW i står för visionära bilar, inspirerande design och ett kontinuerligt fokus på hållbarhet”

Elektroteknik möter sportbilen.
BMW i3 följdes 2014 av BMW i8 Coupé, och 2018 kom den som en sportbil. BMW i8 baserades på konceptstudien BMW Vision Efficient Dynamics och med sin plug-in hybrid-drivlina, kombinerade den prestandan av en sportbil med förbrukningen och utsläppen av en mindre bil. Vill du ha en systemutgång på 275 kW (369 hk) och kunna köra i hastigheter upp till 120 km/h i elektriskt läge? Då är definitivt den här sportiga modellen något för dig.
BMW i8 (så som BMW i3) använde sig också av högteknologiska material så som karbon och aluminium. Med den här elektriska sportbilen introducerade BMW också laserstrålkastare. Så det fanns inget fält BMW i8 inte var för dess tid i. Och det är också därför den redan är en framtida klassiker nu när produktionen har slutat.
BMW i är mer än elektrisk.
Förutom produktionsbilarna har BMW i också upprepade gånger visat upp koncept- och visionsbilar. De ger en glimt av den omedelbara och nära framtiden av BMW i. Bland dem var BMW i Hydrogen Next 2019 som baserades på BMW X5, denna SAV exalterade mässdeltagare med sin bränslecell och elektriska motor som framdrivningssystem. Denna hydrogendrivna bil från BMW i är schemalagd till att nå kunder, i en småskalig produktion, för testning 2022.

Full fart mot framtiden.
Ett steg längre fram är BMW iX3 som redan har nått gatorna. Sen starten av elbilssatsningen för tio år sedan, har det varit en snabb utveckling av laddningsinfrastrukturen för elbilar. Publika laddstationer dyker upp överallt, och snabb-laddstationer håller på att byggas längs motorvägar. BMW Charging erbjuder också alla tjänster som behövs för att ladda elbilar, i ett paket. Dessutom så installeras det fler och fler Wallboxes av privata bostadsvärdar. De bästa förutsättningarna är därför på plats för att säkra succén av framtidens elbilar så som den sportiga BMW i4, med dess slående emotionella design. Eller BMW iX, ursprungligen känd som BMW Vision iNEXT, som är BMW i:s flaggskepp för framtidens teknologi. Den här modellen slår ihop framtidens inredning med en högutvecklad elektrisk drivenhet.

Vad är BMW i?
- BMW i är ett märke som tillhör BMW Group och lanserades i februari 2011.
- Alla BMWs elbilar är sålda under BMW i märket. Den första modellen för märket var BMW i3 och portfolion utvidgas ständigt.