BMW i4 M50

REN KÖRDYNAMIK.

BMW i4 M50 testar racerbanan Salzburgring.

REN KÖRDYNAMIK. BMW i4 M50 testar racerbanan Salzburgring.

Den BMW körglädjen du känner till och gillar kombinerat med ny teknik. När BMW i4 M50 (den första helt elektriska sportbilen från BMW i och BMW) utvecklades låg fokus på att skapa ett precis och överlägset chassi kombinerat med långdistanskomfort. Vi bad racerföraren Charlie Martin att sätta bilen och kördynamiken på ett uthållighetsprov i skyfallet på racerbanan Salzburgring – ett prov det klarade galant. 

 

Klockan är sju på morgonen och dimman stiger från  de skogbeklädda dalsluttningarna i Salzburgring. Termometern kämpar med att nå nio grader Celsius och det har regnat i timmar. Den våta banan glittrar i morgonljuset. Utmanande körförhållande för nya BMW i4 M50, som får sitt uppvaknande i depågaraget innan bilen är redo att köras. Det är exakt de här förhållande och den utmanande terrängen i racerbanan som Charlie Martin verkligen älskar. Racerföraren tar sig an sina utmaningar med en beslutsamhet och nyfikenhet och är mer än redo att sätta den första helt elektriska sportbilen från BMW i och BMW M på prov.

Läs mer

FOKUS PÅ KÖRDYNAMIKEN REDAN FRÅN START.

Den brittiska proffsföraren får några sista tips och instruktioner från David Ferrufino, projektledaren som driver utvecklingen av BMW i4 M50. En av funktionerna att bli testad är Launch Control i Sport Boost mode, vilket ger maximalt med acceleration från start. Ferrufino menar att det helelektriska fordonet erbjuder den optimala mixen av maximal dynamik och lämplig komfort för sin klass. Han förklarar: ”Vi la stort fokus på att optimera precision och balans när vi utvecklade chassit, samtidigt som vi säkrade att bilen är fullt fungerande för dagligt bruk och har komforten för långa distanser. DNA:t i BMW i4 M50 är styrt mot en ännu mer sportig känsla vilket inte lämnar något över att önska.” 

Läs mer
Kai Langer

Charlie Martin får sina första intryck av banan och den ideala körlinjen under provvarvet. Efter det första varvet ändras lamporna till grönt för att testa dynamiken, dragkraften och hantering i praktiken. Än så länge finns det några torra bitar av asfalten kvar, men inte för så länge till. Regnet fortsätter att tillta i kraft och ökar utmaningen för både bil och förare.

 

Projektledaren Ferrufino och racerföraren Charlie Martin använder fem olika sektioner av banan för att skapa en sammanfattning av köregenskaperna. De egenskaper som främst testas är de som fokuserades mest på när den elektriska sportbilen utvecklades, och hur Salzburgring perfekt kan visa upp dessa.

Läs mer
BMW i4 M50

1. EMCO-KURVAN.

Styv kropp och perfekt styrning.

”Batterihöljet måste vara styvt på grund av kraschkrav. Vilket vi utnyttjade när vi utvecklade fordonets kördynamik, och förenade fram- och bakaxeln tillsammans på ett mycket stadigt sätt med hjälp av framaxelns dragkraftsfält och ett fjäderbenspaket för bakaxeln” förklarar Ferrufino. ”Det betyder att kraftflödet transporteras väldigt precist och snabbt från framaxeln via batterihuset till bakaxeln. Föraren upplever ett väldigt smidigt fordon som svarar nästan ögonblickligen på förarens inmatning. Resultatet blir att fordonet kör som om det gick på räls.”

 

Charlie Martin håller med om att styrprecisionen är anmärkningsvärd i varje del av den skarpa S-kurvan efter groputgången, speciellt i det övre gränsområdet vid in- och utfarten av hörnet. ”Jag blev imponerad av hur rent fordonet hanterade svängen in till en snäv kurva, trots det blöta underlaget. BMW i4 M50 svarar väldigt precist. Det finns igen tidsförskjutning mellan att röra på ratten, handlingen av fjädringen och däcken som reagerar med asfalten. Fordonets framaxel ger imponerande grepp och låter mig placera bilen exakt där jag vill ha den utan avdrift. Direkt från start känner du fördelarna med den här precisa styrningen i Emco-kurvan.”

Läs mer
BMW i4 M50 at Salzburgring

2. NOCKSTEIN-KEHRE-BÖJEN.

Dragkraft är nyckeln.

Nochstein-Kehre-böjen som kommer efter en kort raksträcka visar den enorma potentialen som sker när du kombinerar dragkraft med den höga dynamiken från drivlinan, vilket enligt Ferrufino särskilt framhäver de sportiga fördelarna hos BMW i4 M50.

 

”Stabiliserarens främsta uppgift är att ändra axelns rullstyvhet där den är monterad. Ration mellan styvheten av fram och bakaxeln påverkar bilens balans, speciellt när det kommer till över- eller understyrning” adderar Charlie Martin, och framhäver den exceptionella dragkraften i långa kurvor hos BMW i4 M50.  ”Jag kan leka med bilens balans i Nockstein-Kehre. Du kan ha väldigt mycket fart in i kurvan och även använda den elektriska motorns kraft väldigt tidigt. Däckens grepp, vilket är det som driver mig framåt ut ur kurvan, ger mig en god styrkänsla. Dragkraften är så imponerande att den känns som en magnetisk matta. Det ger mig förtroendet att förutse min körlinje samtidigt som den genererade kraften från den elektriska motorn utnyttjas – även under blöta förhållanden. Faktum är att jag kan tänja på gränserna mer än vad jag trodde var möjligt och hålla ännu högre fart ut ur kurvan.”

Läs mer
Hållbarhet och nöje
BMW i4 M50 at Salzburgring

3. OSTSCHLEIFE-KURVAN.

Kördynamik i alla dess aspekter.

”Om ett fordon ska kunna använda sin fulla styrka i Ostschleife-kurvan, måste det ha perfekt kontroll i varje situation – både igenom yttre påverkningar så som regn, eller vägspecifika hinder så som nedsänkningar och trottoarkanter” förklarar Ferrufino. ”Exakt styrning och omedelbar övergång från inbromsning till acceleration, vilket BMW i4 M50 har, är viktiga här. Föraren upplever lättheten hos fordonet. Det erbjuder en väldig bredd. Ena sidan erbjuder den väldig komfortabel och tyst åkning i vardagskörningen, men åt andra sidan erbjuder den även ambitiös terrängkörning. Eller varför inte ett snabbt varv på Salzburgring.”

 

Charlie Martin lägger särskild vikt på styvheten hos chassit och fjädringen. ”Bilen måste vara så stadig som möjligt i den här sektionen, och inte vingla eller luta, eftersom du måste ha förtroende för chassit. Den här stabiliteten och lugnet ger en väldigt solid och exakt känsla vid ratten när du svänger in mot Ostschleife, vilket sker efter en lång vänster-högerkombination i mycket hög hastighet.”

Läs mer
BMW i4 M50 at Salzburgring

4. FAHRERLAGER-KURVAN.

Leder vägen med elektriskkörning.

Den största utmaningen med att utveckla elektriska BMW i4 jämfört med en förbränningsmotor var att kompensera för den extra vikten på 561 kg som batteriet står för. Ferrufino såg det som både en möjlighet och en spännande utmaning som löste sig tack vare teamwork. ”Ett väldigt bra exempel är att använda batteriet som ett centralt kroppselement. Styvheten i batterihuset tillåter kraftflödet av den elektriska körningen (e-drive) att överföras med precision och smidighet.”

 

Charlie Martin uppskattar denna smidighet. ”Fahrerlager kurvan är en intensiv del av banan eftersom du närmar dig den med hög hastighet, gör en hastig inbromsning och sen växlar du ner flera växlar. Det kan enkelt göra att bilen kommer ur sin bana och du tappar kontrollen. Jag behöver inte oroa mig för att nedväxlingen i BMW i4 M50, bara min linje och bromsningen. I frånvaro av motorljudet som jämförelsevis en förbränningsmotor ger, är mina sinnen totalt avstämd mot feedbacken som styrningen och chassit ger. Som ett resultat av det kan jag fokusera ännu mera på bilens inställningar och på att hitta den perfekta balansen för att maximera hastigheten när jag går in i kurvan. Ännu en gång överraskar bilen mig eftersom den känns så lätt på fötterna.”

Läs mer
BMW i4 M50 at Salzburgring

5. SCHIKANE.

Accelerera till den ideala linjen.

Schikane, chikanen i Salzburgring som tas i en vänster-höger-vänster kombination, kräver återigen allt av bilen och föraren. ”Många komponenter i BMW i4 M50 går ihop och skapar en elektrisk kördynamik och bemästrar utmaningar på ett sportigt sätt” förklarar Ferrufino. Hur gör den det? Bland annat genom en lägre tyngdpunkt och ett fjäderbenspaket som använder sig av Adaptive M Sport suspension, med en ökad styvhet på 70% jämfört med BMW 3-serien. Framaxeln har en reviderad geometri med 26mm bredare spårvidd, och 12mm bredare spårvidd på bakaxeln. ARB-X teknologin (actuator contiguous wheel slip limitation) arbetar 10 gånger snabbare än ett konventionellt system och minimerar risken för eventuellt hjulsläpp vid acceleration. På bakluckan sitter en ”Gurney lap”, d.v.s. en vinge som ökar marktrycket.

 

Vad som gör skillnad i chikanen är att ha hög acceleration ut ur de snäva kurvorna, betonar Charlie Martin. ”Bilen klarar av exakta riktningsändringar samtidigt som den behåller perfekt grepp vid framaxeln, mer än vad jag hade förväntat mig av en fyrhjulsdriven modell. Det är viktigt att behålla minimihastigheten mellan svängarna i chikanen. Du behöver aldrig växla mellan andra och tredje växeln med BMW i4 M50, du har omedelbar acceleration som är redo att lyda minsta vink. Det ger definitivt föraren fördelar jämfört med en förbränningsmotor; kraftleveransens elasticitet är något du bara måste uppleva.”

Läs mer
BMW i4 M50 at Salzburgring

ATT DELA KÖRGLÄDJEN.

Klockan är 18 och provkörningen är över. Racerbanan glimmar i det hällande regnet under ljuset från depån när bilen glider in i det torra garaget. Projektledaren lyssnar med stor uppmärksamhet när Charlie Martin berättar sina intryck av provkörningen. En väldigt speciell stund för Ferrufino: ”Den största glädjen för en projektledare, och också för BMW som helhet, är när vi har möjligheten att ge glädje till våra kunder och fans genom våra produkter som vi har lagt tre, fyra eller kanske ännu fler år på att utveckla. Att uppleva provkörningen och den direkta feedbacken från en passionerad racerförare som Charlie Martin är en speciell känsla.” När de sista strålkastarna släcks ner på racerbanan är det dags för Martin att ge sig av, hennes nästa åtagande, nästa race, lockar. Hon ger BMW i4 M50 en dröjande sista blick när hon tar farväl. Du kan definiera körglädje, men ibland behöver man inte leta efter orden. Ett ansiktsuttryck kan säga mer än tusen ord.  

Läs mer

FÅ DET SENASTE NYHETERNA OM BMW i4.

Registrera dig idag och få det senaste exklusiva innehållet om bilen före alla andra. 

Läs mer
BMW i Design

BMW I DESIGN - DESIGNKONCEPT FÖR FRAMTIDEN.

Chefsdesigner Kai Langer berättar om hur BMW i4 och andra i-modeller präglas av designkonceptet BMW i Design.
BMW i4

THE i4

Upptäck vår första helt eldrivna Gran Coupé med upp till 600 km* räckvidd.