
MER SMIDIGHET. MINDRE LUFTMOTSTÅND.
Aerodynamik
Bra idéer behöver inte vara komplicerade: Med specifika aerodynamiska åtgärder som luftventilskontroll, aktiv bakspoiler och Air Curtain i frontspoilern har BMW lyckats optimera värdet för luftmotståndet. Det har en positiv inverkan på effektiviteten och körstabiliteten, och sänker samtidigt ljudnivån i bilen.
Bra idéer behöver inte vara komplicerade: Med specifika aerodynamiska åtgärder som luftventilskontroll, aktiv bakspoiler och Air Curtain i frontspoilern har BMW lyckats optimera värdet för luftmotståndet. Det har en positiv inverkan på effektiviteten och körstabiliteten, och sänker samtidigt ljudnivån i bilen.


AIR CURTAIN.
Medan du styr bilen, styr Air Curtain luftströmmen. Det beror på att Air Curtain minskar luftmotståndet i karossen på ett förvånansvärt enkelt men ändå mycket effektivt sätt. De avsmalnande kanalerna ökar hastigheten på luftströmmen och leder den förbi hjulen. Det ger minskad turbulens i hjulhusen och sänker karossens luftmotstånd samtidigt som det minskar bränsleförbrukningen och koldioxidutsläppen.

AIR BREATHER.

AKTIV BAKSPOILER.
När farten ökar utsätts fordonets kaross för större krafter. Vid en hastighet av 110 km/h förlängs bakspoilern automatiskt. Motståndet minskar, väghållningen optimeras och lyftverkan på bakaxlarna minskar. Dessutom sänks bränsleförbrukningen och koldioxidutsläppen. Vid en hastighet av 70 km/h dras bakspoilern in automatiskt.





AERODYNAMIKEN I BMW i8.
Strömlinjeformad kaross, en iögonfallande konisk form, låg vikt – BMW i8 visar tydligt att den är en renodlad sportbil. En mängd aerodynamiskt optimerade detaljer säkerställer bästa möjliga dynamik och optimal effektivitet. Ett exempel på detta går att se i LED-baklyktorna som har skapats med layering-teknik, och där lyktorna har utformats som luftkanaler som luften flödar genom.
Förbrukning och koldioxidvärde för BMW i8 Coupé (3):
Bränsleförbrukning blandad körning (EU) l/100 km: 1,8
Koldioxidvärde blandad körning (EU) g/km: 42
Elförbrukning blandad körning (EU) kWh/100 km: 14,0
BRÄNSLEFÖRBRUKNING OCH KOLDIOXIDVÄRDEN.
-
Den angivna bränsleförbrukningen och utsläppsvärdena utgår från EU-förordning (EG) 715/2007 i den version som gällde vid tidpunkten för typgodkännande. Värdena avser ett typfordon med grundläggande konfiguration och det visade intervallet tar hänsyn till storleken på hjul, däck och extrautrustning.
* Värdena är enligt WLTP-körcykeln. Från och med 1 januari 2020 har WLTP helt ersatt den tidigare körcykeln NEDC. På grund av mer realistiska testförhållande – i WLTP är uppmätt bränsleförbrukning, energiförbrukning och koldioxidvärde ofta högre och verklig räckvidd i många fall lägre än med uppmätt NEDC-värde. Andra värden kan gälla vid beräkning av skatt och övriga fordonsavgifter. Du kan beräkna din fordonsskatt på: www.bilsvar.se
Mer information om WLTP-körcykeln finns på www.bmw.se/wltp.
Värdena avser basmodell med standardväxellåda; värden i [ ] gäller för modell med extrautrustningens växellåda.
Elektrisk räckvidd påverkas av faktorer som körstil, vägbanans beskaffenhet, utomhustemperatur, uppvärmning/luftkonditionering och föruppvärmning/kupékylning.
Modellerna på bilderna kan ha extrautrustning och tillbehör som inte ingår i standardutrustningen för den svenska marknaden. Information om vilka modeller och utrustningsalternativ som erbjuds i Sverige framgår av texten. Kontakta din BMW-återförsäljare för mer information. Med förbehåll för ändringar i konstruktion och utrustning samt skrivfel och andra felaktigheter.