Återvunnet fisknät får nytt liv i BMW iX

ÅTERVUNNET FISKNÄT FÅR NYTT LIV I BMW iX.

Hållbara material spelar en allt viktigare roll i BMW:s interiördesign. Daniela Bohlinger, Hållbarhetschef på BMW Group Design, träffade Giulio Bonazzi, VD för det italienska företaget Aquafil vid anläggningen i Ljubljana där ECONYL®-garn från återvunna fiskenät och annat nylonavfall produceras.

Läs mer
ÅTERVUNNET FISKNÄT FÅR NYTT LIV I BMW iX.

Fisknäten som Giulio Bonazzi sprider ut på det stora bordet i sitt konferensrum är så rena att du nästan kan tro att de är nya. "Processen för att rengöra näten består av flera steg, och vi sätter dem tillsammans med annat nylonavfall i en kemisk anläggning som bryter ner dem i deras kemiska komponenter", förklarar den italienska garntillverkaren. Resultatet är ECONYL®, rena nylongranuler som har exakt samma sammansättning som petroleumbaserad, så kallad "standard"-nylon. När produkterna från ECONYL® har nått slutet av sin livslängd kan de återföras till cykeln och återvinnas för att göra nya produkter. "Det kan upprepas hur många gånger som helst", säger Bonazzi. "Så det är verkligen hållbart."

Läs mer
Econyl

Hållbarhet möter optimala designegenskaper.

BMW använder också ECONYL®-garn för tygerna som används för att göra innertak och golvmattor till BMW i3, BMW iX och andra modeller. För Daniela Bohlinger, ansvarig för hållbarhet inom design på BMW, är detta ett logiskt steg av den miljömedvetenhet som sprider sig inom organisationen och spelar en stor växande roll hos BMW. "Det var viktigt för oss att kunna använda återvunnet material som grund för dessa produkter. ECONYL® nylon, som utvinns från fisknät och annat nylonavfall, har mycket bra egenskaper för våra ändamål. Den har en synnerligen vacker färgpalett, och du kan arbeta mycket bra med det som designer. För det säger sig självt att en produkt tillverkad av ett återvunnet material måste se felfri ut och ha utmärkta egenskaper."


Men öppenheten hos lyxmärken, i synnerhet för återvunnet material, är fortfarande begränsad, säger Giulio Bonazzi. De verkar långsamt förändras däremot. Förutom BMW använder andra som Prada och Gucci nu också ECONYL® nylon i sina kollektioner. Jämfört med petroleumbaserad nylon bidrar produktionen av det återvunna materialet till 90 procent mindre koldioxidutsläpp.

Läs mer
Advanced recycling
Advanced recycling 2

Avancerad återvinningsprocess bidrar till miljön.

Några av de kasserade fisknäten återfinns från haven av dykare, vilket är "den mest känslomässiga delen av det hela", säger Giulio Bonazzi. "För The Healthy Seas är detta huvudmålet, en NGO-organisation som grundades av Aquafil och andra två partners 2013 för att öka medvetenheten om problemet med de övergivna fisknäten". Men majoriteten av de nät som återvinns av Bonazzi's företag, Aquafil i Slovenien, kommer från fiskodlingar över hela världen. Aquafil samlar dessa råvaror i två 15 000 kvadratmeter stora lager i Ljubljana, där de rengörs och binds på pallar. På samma lager förvaras också annat nylonavfall, som till exempel gamla mattor, tygskrot eller plastkomponenter. Alla dessa material återvinns tillsammans till helt ny ECONYL®-nylon i den kemiska anläggningen. Återvinningsprocessen i fabriken är endast delvis förståelig för lekmän. Det beror på att de flesta kemiska separations- och fusionsprocesserna äger rum där du inte kan se dem, i ett komplext pann- och rörsystem som går genom fabriken. I början kan du se hur avfall hanteras: exempelvis att fiskenäten hackas i små bitar och transporteras på ett transportband till en stor panna. Men vid nästa station, en våning uppåt, där en del av materialet utanför de silverfärgade rören syns, är det redan ett snövitt plastgranulat. Slutligen skickas det återvunna materialet genom så kallade snurrplattor, snurras till en oändlig slät tråd och lindas på rullar i stort format. I ett annat område på fabriken läggs vitt garn och mycket stora djupa svarta, röda och blå rullar på flera rullvagnar.

Läs mer

Som en pionjär inom denna återvinningsteknik driver Giulio Bonazzi den enda fabriken i världen där rena ECONYL® nylongarn produceras av avfall. Hans produkt kan återvinnas så ofta man vill utan att någonsin förlora kvaliteten. Det är en sluten cykel. "Vi går även i den här riktningen inom fordonsindustrin", säger Daniela Bohlinger. "Vi tänker igenom hela produktcykeln redan från början och använder alltmer material som så småningom kan återvinnas och användas för andra ändamål."

Läs mer
The factory

Starka ambitioner för klimatet.

Investeringar i drivmedel utan utsläpp och effektiv användning av material kommer också att bidra till att uppnå klimatmålen i Paris-avtalet. "Vår VD Oliver Zipse har tydligt åtagit sig att uppnå dessa mål", betonar Daniela Bohlinger. Giulio Bonazzi har en uppfattning om vad det innebär att genomföra sådana förändringar i branschen. "Om jag hade vetat i förväg hur svårt allt detta skulle ha varit, skulle jag verkligen inte ha gjort det", säger entreprenören, som kallar sig en "galen kille" och skrattar.


På fabriksturen visar han Daniela Bohlinger ett exempel på de utmaningar han hanterar: "När vi återvinner fiskodlingsnät måste vi ta bort kopparoxidbeläggningarna som används för att skydda fisknät från beväxning av alger. Kopparoxid är inte nylon. Det skapade många problem för den kemiska processen i sig. I några år har vi kunnat separera fiskodlingsnäten från kopparoxiden, eftersom vi har utvecklat specifik utrustning för att göra det.

Läs mer
Strong ambitions
"Vi utvecklar en tydlig riktning för att uppnå detta ambitiösa mål till 2030"
Daniela Bohlinger, Hållbarhetschef på BMW Group Design
ALLT OM BMW iX.

ALLT OM BMW iX.

eAcademy - tips, råd och nyheter.

TIPS OCH NYHETER OM LADDBARA BILAR.