The 4 - känslan sitter i linjerna

UTVECKLINGENS SPÄNNING

BMW X7 - En ny dimension av lyx.

Utvecklingens spänningBMW X7 - En ny dimension av lyx.

Från innertaket gjort av Alcantara till den perfekt inställda stötdämparen: träffa mannen som såg till att BMW X7 är ett konstverk, ner till minsta lilla detalj. Projektledare Jörg Wunder avslöjar hur en idé förvandlades till en lyxig SUV.

Det är den perfekta scenen: Precis bakom den "frysta tornadon" av arkitekterna Coop Himmelb(l)au vid ingången till BMW WELT i München, har ett särskilt utrymme avsatts för ett annat konstverk. Här utgör ett enastående utställningsrum, skapat av den spanska stjärndesignern Patricia Urquiola, en passande miljö för BMW:s lyxmodeller. Och mitt i det här makalösa rummet står den nya BMW X7

 

Förvånansvärt diskret står SUV:en på det gröna terrazzogolvet. Men när Jörg Wunder stiger in i utställningsutrymmet riktar BMW WELTs besökare omedelbart sina blickar mot honom. En dam från Indien vill ta en selfie med honom framför BMW X7 - och förstår först efteråt att hon inte kunde ha valt en bättre person. Som projektledare är Wunder praktiskt taget far till lyx-SUV:en. I en intervju avslöjar han vilka marknader bilen är inriktad på, vad som gör BMW X7 så speciell - och komponenterna som den delar med Rolls-Royce Cullinan.

Läs mer
"När jag äntligen stod framför hårdvaran för första gången måste jag erkänna att jag fick gåshud."
- Jörg Wunder
BMW Polycycle team

 

Du har arbetat för BMW i 20 år. Som projektledare för BMW X7 definierade du en ny dimension i BMW:s SUV-kategori (Sports Utility Vehicle). Varför blev du anförtrodd till den här uppgiften?

Jag hjälpte till att få andra och tredje generationen av BMW X5 ut i rullning. Under båda processerna fick jag stor erfarenhet och arbetade nära med vår anläggning i Spartanburg, South Carolina, där alla X-modeller är byggda.

 

 

 

År 2015 kontaktades jag och blev tillfrågad om jag kunde tänka mig att leda BMW X7-teamet. Det var en dröm som blev verklighet!

 

Varför bestämde BMW att bygga en ny modell av denna storlek?

I USA och i många andra regioner runt om i världen har våra kunder uttryckt en önskan om SUV:er som är större än BMW X5. Globalt expanderar SAV-segmentet snabbare än många andra segment, och vi vill delta i denna tillväxt.

Läs mer
BMW iX3

Många tänker antagligen att för att få en större SUV tar BMW helt enkelt en BMW X5 eller X6 och gör den lite större. Varför fungerar det inte så?

Ända sedan starten visste vi att vi ville utveckla en helt fristående bil för detta lyxiga segment - och jag tror att vi har lyckats väldigt bra med det. Det får mig att tänka på något som skrevs om bilen. Året före lanseringen hade vi en ovanligt tidig testkörning för journalister. Bilen hade ingen direkt föregångare och vi ville introducera konceptet. Rubriken i ett bilmagasin som har rykte om att vara mycket kritisk var: "Med X7 har BMW försämrat X5 till en kompakt SUV."

Detaljer som den typiska tredje sätesraden med plats för två personer gör stor skillnad. Sätena är ordentliga, bekväma, i kaptenstil, med armstöd, kopphållare och USB-portar.

Bilen innehåller inga komponenter från andra modeller, med undantag för yttre speglar och vindruta, som kommer från BMW X5, och hjulbultarna som kommer från Rolls-Royce.

Läs mer
BMW iX3
BMW iX3

Vad kände du när du satt i BMW X7 för första gången?

När jag äntligen stod framför hårdvaran för första gången måste jag erkänna att jag fick gåshud. Att faktiskt kunna sätta på tändningen på BMW X7 och att se allt fungera var otroligt. I början av 2017 körde jag X7 på testplatsen i München, sedan i Sydafrika, och båda gångerna var det en fascinerande upplevelse. Innan dess hade bilen bestått av pappersarbete, planer och PowerPoints. Nu var det verklighet och jag kunde se att bilens DNA passade perfekt.

 

Hur kunde du se det?

Även om bilen kan se ganska klumpig ut för vissa gör den finjusterade fjädringen bilen mycket smidig och extremt bekväm på långa sträckor. Det är definitivt ett fall av "Jag kör bilen" snarare än att bilen kör mig. Den har exakt den grad av sportighet som en BMW borde ha. Tilläggsfunktionerna, som bakhjulsstyrning och rullstabilisering, bidrar mycket, vilket innebär att bilen känns 30 centimeter kortare och är betydligt mer smidig än vad man förväntar sig av storleken.

Läs mer
BMW iX3

Så hur känns det att bli skjutsad i en BMW X7?

Jag har suttit tusentals kilometer i bilens andra sätesrad, och jag måste säga att jag aldrig har haft en så bekväm åktur, varav en del var på riktigt grova vägar. Även den tredje sätesraden är bekväm över långa sträckor.

 

Kan du förklara hur bakhjulsstyrningen fungerar?

Vid låga hastigheter styr bilen bakhjulen i motsatt riktning för att öka manövrerbarhet och smidighet. Vid högre hastigheter styr den bakhjulen i samma riktning som framhjulen, vilket förbättrar körstabiliteten.

 

 

Läs mer
BMW i 10 years

Vilka var de största designutmaningarna?

Att uppnå den smidighet som kunderna förväntar sig av en BMW med ett fordon av denna storlek. Den andra utmaningen var interiören, särskilt sittdriften. Vi har bara elektriska säten. I det här segmentet är kunderna inte vana vid att behöva fälla sätena manuellt. Sätena i andra och tredje raden viks med ett knapptryck, och det betyder att det finns många rörelser som måste tänkas på.

 

Läs mer

Så vad använder kunderna denna lyxiga mängd utrymme till?

Våra huvudmarknader är USA, Kina, Ryssland och Mellanöstern. Naturligtvis finns det kulturella skillnader, men i allmänhet är bekvämlighet på långa resor ett av de viktigaste kraven överallt. Tack vare de tre sätesraderna kan till exempel mor- och farföräldrar också åka i bilen, med barnen på tredje raden och mor- och farföräldrarna i mitten. Eller, något som är vanligt i USA, fordonet kan användas som ett transportredskap för att ta barnen och deras vänner till skolan eller sportevenemang.

Med de lyxiga individuella sätena på andra raden är den här bilen också perfekt för att skjutsas i.

 

Läs mer
BMW i3

BMW X7 är en ganska klumpig bil att köra i stan, eller hur?

Den är inte längre än en BMW 7-serie, och den är inte heller bredare. Den upptar inte en alltför stor del av gatan. Det finns en parkeringsassistent och en backassistent som hjälper till med parkering. Bilen kommer ihåg de senaste 50 metrarna och kan köra autonomt tillbaka. Det enda som får bilen att se stor ut är dess volym, eftersom den är betydligt högre än en limousine. Det ger bilen ett kraftfullt utseende, och den som sitter i den får en känsla av rymd.

 

Är BMW X7 en terrängbil?

Som regel körs inte bilen i terräng, vilket inte betyder att du inte kan ta den dit, som vi har sett i testkörningar. Men dess normala miljö är långa sträckor, motorvägar, landsvägar.

Läs mer

Men till exempel, om du kör upp i bergen tar BMW X7 dig längs de sista kilometerna med grusväg till din stuga.

 

Vad för bil kör du?

En BMW X7, så att jag upplever bilen varje dag. Hemma brukar mina två döttrar bråka om vem som får köra den. Naturligtvis är den tredje sätesraden perfekt när jag kör dem och deras vänner, för då har vi sex platser. Tidigare har vi varit tvungna att ta två bilar; nu behöver vi inte längre leta efter två parkeringsplatser - och vi kan småprata under resan!

Läs mer
The 4 - BMW 4-serie Coupé

KÄNSLAN SITTER I LINJERNA.

Nyfiken på hur designern bakom nya BMW 4-serie Coupé tänker när han skissade fram bilen? Seungmo Lim berättar sin historia här.