Översikt över BMW i-serien.

ÖVERSIKT ÖVER BMW i-SERIEN.

ÖVERSIKT ÖVER BMW i-SERIEN.

DÄRFÖR SKA DU KÖRA EN ELBIL.

  • 01 Har jämt vridmoment och snabb acceleration
  • 02 Är billigare att köra än traditionella bilar
  • 03 Kräver mindre underhåll än traditionella bilar
  • 04 Elbilar är bonusberättigade av staten
  • 05 Bidrar till en mer trivsam stadsbild med tyst motor
BMW i-modeller BMW elfordon trefjärdedels sidvy på sand fågelperspektiv

ÖVERSIKT ÖVER BMW i-SERIENS HISTORIA.

Följ med oss genom historien bakom BMWs elektrifierade fordon och upptäck de mångsidiga modellerna från BMW i-serien. Här förverkligas nya drivkoncept och ny teknik, och framtiden är realitet redan idag.

Läs mer

ÖVERSIKT ÖVER BMW i-SERIENS HISTORIA.

BMW i3.

Ett elfordon med utomordentlig kördynamik och toppmodern teknik: BMW i3 är ett fordon för personer med individuella krav samt ett uttryck för en ledande livsstil. Den förenar hållbarhet med känsla, intelligent återanvändning med sportig körning. Körglädje som går att ta på!

Läs mer

DEN FÖRSTA GENERATIONEN AV BMW i3.

BMW i-modeller BMW i3 I01 första generationen trefjärdedelsvy framifrån i gränd

(BMW i01)

Ett elfordon med utomordentlig kördynamik och toppmodern teknik: BMW i3 är ett fordon för personer med individuella krav samt ett uttryck för en ledande livsstil. Den förenar hållbarhet med känsla, intelligent återanvändning med sportig körning. Körglädje som går att ta på!

 

När BMW i3 kom till BMW-återförsäljarna 2013 var modellen inte bara den första BMW att serietillverkas med en elmotor, utan det första seriefordonet över huvud taget med en passagerarcell av kolfiberförstärkt plast. Det innebar att dess tomvikt trots batteriet var ungefär densamma som för en vanlig kompaktbil. Många av materialen som används i BMW i3 består dessutom av förnybara råmaterial.


Elmotorn utvecklar 170 hk (125 kW) och har ett vridmoment som är tillgängligt omedelbart. BMW i3s har funnits sedan 2017 och är med sina 184 hk (135 kW) dessutom 10 km/h snabbare. Sedan 2016 har batteriet en kapacitet på 94 Ah. Tillvalet Range Extender, en bensinmotor för laddning av batteriet, togs bort i Tyskland 2018 i samband med introduktionen av BMW i3 med ett batteri på 120 Ah. Räckvidden är därmed upp till 307 km (WLTP*), och på en snabbladdningsstation kan batteriet laddas till 80 % inom 42 minuter. Långt över 200 000 fordon har tillverkats hittills.


Tillverkningsperiod: 2013 – 2022
Motorer: Elmotor (125 – 134 kW, 170 – 184 hk), fanns fram till 2018 med Range Extender som tillval (bensinmotor 0,65 liter, 28 kW, 38 hk)
Längd/bredd/Höjd: 3 999 – 4 011 mm/1 775 mm/1 578 mm
Räckvidd (elektrisk): 307 km (WLTP*)


*Frivillig tilläggsuppgift. Mer information om mätmetoderna WLTP och NEDC hittar du på www.bmw.de/wltp.

BMW i4.

Den första helelektriska Gran Coupé i BMW 4-serien sätter en ny standard. Enastående effekt kombineras med exklusiv komfort och lokalt utsläppsfri körning.

Läs mer

DEN FÖRSTA GENERATIONEN AV BMW I4.

BMW i-modeller BMW i4 G26 första generationen trefjärdedelsvy framifrån körande

(BMW G26 BEV)

Den första helelektriska Gran Coupé i BMW 4-serien sätter en ny standard. Enastående effekt kombineras med exklusiv komfort och lokalt utsläppsfri körning.

 

Imponerande och suverän: Så ser helelektriska Gran Coupé BMW i4 eDrive40 och BMW i4 M50 ut. De dynamiskt lutande strålkastarna bidrar lika mycket till 4-dörrars fordonets expressiva karaktär som de utställda bakre hjulhusen och de bakre sidofönstren, som stiger mot fordonets bakre del.


Med en effekt på upp till 544 hk** (400 kW**) från en elmotor möjliggörs en ojämförlig kördynamik, eftersom det maximala vridmomentet är tillgängligt vid alla varvtal. BMW i4 kan även glida fram lugnt, medan passagerarna njuter av komforten med den nästan ljudlösa drivlinan och den exakta, noggranna konstruktionen av chassi och styrning som alltid ger bästa möjliga kontroll. Här spelar även den balanserade viktfördelningen och avstämningen av chassi- och drivkomponenter en avgörande roll. Räckvidden på upp till590* kilometer (BMW i4 eDrive40, WLTP*) gör elfordonet flexibelt och fullt användbart i vardagen.


Tillverkningsperiod: från slutet av 2021
Motorer**: Elmotor (250 – 400 kW, 340 – 544 hk)
Räckvidd: 416 – 590 kilometer (WLTP*)


*Frivillig tilläggsuppgift. Mer information om mätmetoderna WLTP och NEDC hittar du på www.bmw.de/wltp.
** Värdena är preliminära och ännu inte officiellt bekräftade.

BMW i8.

BMW i8 presenterades för första gången som konceptstudien BMW Vision Efficient Dynamics på IAA 2009 och är den första serietillverkade sportbilen att vara en plug-in hybrid. Den kombinerar därmed hållbarhet, en unik medveten design och enastående prestanda.

Läs mer

DEN FÖRSTA GENERATIONEN AV BMW i8.

BMW i-modeller BMW i8 I12 I15 första generationen trefjärdedels sidvy på väg

(BMW i12, i15)

BMW i8 presenterades för första gången som konceptstudien BMW Vision Efficient Dynamics på IAA 2009 och är den första serietillverkade sportbilen att vara en plug-in hybrid. Den kombinerar därmed hållbarhet, en unik medveten design och enastående prestanda.

 

Bensinförbrukning som en småbil, prestanda som en sportbil – det kan BMW i8 erbjuda tack vare sin hybridmotor. Med elektrisk framhjulsdrift klarar coupén upp till 120 km/h. Den 3-cylindriga TwinPower-turbomotorn driver på bakaxeln. En systemeffekt på totalt 362 hk (266 kW), sedan 2018 till och med 374 hk (275 kW), ger en kördynamik som förenar det bästa av båda världar. Det framtidsinriktade fordonet var även det första seriefordonet att erbjuda Laserlight som tillval. Fr.o.m. 2018 fanns BMW i8 dessutom som Roadster, totalt har över 20 500 exemplar tillverkats.


Tillverkningsperiod: 2013 – 2020
Motorer: Hybriddrivning 1,5 liter (170 kW, 231 hk), 3-cylindrig motor + elmotor (131 – 143 hk, 96 – 105 kW), Systemeffekt 362 – 374 hk, 266 – 275 kW
Längd/bredd/höjd: 4 689 mm/1 942 mm/1 289 – 1 291 mm
Räckvidd (elektrisk): 37 – 55 kilometer (NEDC*)


*Frivillig tilläggsuppgift. Mer information om mätmetoderna WLTP och NEDC hittar du på www.bmw.de/wltp.

BMW iX3.

Med den första helelektriska BMW SAV:en kombinerar BMW framtidens teknik med ett beprövat fordonskoncept av idag. Intelligenta laddningsmöjligheter förenas med kördynamik på högsta nivå och en design med rena, kraftfulla konturer.

Läs mer

DEN FÖRSTA HELELEKTRISKA GENERATIONEN AV BMW IX3.

BMW iX3 G08 första generationen trefjärdedelsvy framifrån körande

(BMW G08 BEV)

Med den första helelektriska BMW SAV:en kombinerar BMW framtidens teknik med ett beprövat fordonskoncept av idag. Intelligenta laddningsmöjligheter förenas med kördynamik på högsta nivå och en design med rena, kraftfulla konturer.

 

BMW X3 med eldrift kom till utställningshallarna 2021. Redan utifrån känns elfordonet igen på den BMW i-specifika njuren, men även invändigt uppvisar det en egen design, exempelvis med den blåa startknappen eller sin seriemässiga Ambient Light med förinställningen BMW i Blå.


Fordonstekniken är också innovativ och modern: Den 286 hk (210 kW) starka motorn möjliggör ett dynamiskt körsätt som är typiskt för BMW. Och genom att sällsynta material inte används vid tillverkningen av den elektriska driften ökar hållbarheten ytterligare. Rekuperationsnivån kan regleras i fyra steg beroende på komfortönskemål och är en bidragande faktor till räckvidden på upp till 461 km (WLTP*). På väg kan batteriet vid behov laddas till 80 procent inom cirka 34 minuter på en High Power-laddningsstation.


Tillverkningsperiod: 2020 – idag
Motorer: Elmotor (210 kW, 286 hk)
Längd/bredd/höjd: 4 734 mm/1 891 mm/1 668 mm
Räckvidd: 461 kilometer (WLTP*)


*Frivillig tilläggsuppgift. Mer information om mätmetoderna WLTP och NEDC hittar du på www.bmw.de/wltp.

BMW iX.

Den första helelektriska SAV:en från BMW med fyrhjulsdrift – BMW iX bjuder på lyx och exklusiv minimalism, kombinerat med toppmodern motorteknik. Högsta komfort möter monolitisk design och en unik rymdkänsla: en ny generations fordon.

Läs mer

DEN FÖRSTA GENERATIONEN AV BMW iX.

BMW i-modeller BMW iX I20 första generationen trefjärdedelsvy framifrån körande

(BMW i20)

Den första helelektriska SAV:en från BMW med fyrhjulsdrift – BMW iX bjuder på lyx och exklusiv minimalism, kombinerat med toppmodern motorteknik. Högsta komfort möter monolitisk design och en unik rymdkänsla: en ny generations fordon.

 

Den puristiska formen hos BMW iX med ett fåtal, men mycket karakteristiska linjer och sömlöst integrerade detaljer är banbrytande. Lägg därtill frontens T-form med de smalaste strålkastarlisterna som BMW någonsin tillverkat, i kombination med den expressiva stående dubbelnjuren. Försänkta dörrhandtag, ramlösa dörrar och hjulhusens kraftigt utskurna rektangulära konturer kombineras till ett självsäkert, modernt utseende.


Men BMW iX imponerar även tekniskt med två kraftiga elmotorer och den elektriska fyrhjulsdriften BMW xDrive och förenar på så vis X-generna med en elektrifierad drivlina. Som BMW iX xDrive40 har den en totaleffekt på över 326 hk (240 kW) och en räckvidd på 372–425 km (WLTP*). BMW iX xDrive50 med sina drygt 523 hk (385 kW) lyfter körupplevelsen till en ännu högre nivå, med en preliminär räckvidd på upp till 630 km (WLTP*). På snabbladdningsstationer (IONITY High Power Charging-stationer) kan hela räckvidden laddas på under 40 minuter.


Nya iDrive samt de omfattande assistanssystemen förenas med chassi och drivlina i en utomordentlig körupplevelse med framtidsprägel: Tekniska framsteg, precision och lyx möts i denna premium-SAV.


Tillverkningsperiod: från slutet av 2021
Motorer: Elmotor (326 – 523 hk, 240 – 385 hk)
Räckvidd: 372 – 630 kilometer (WLTP*)


*Frivillig tilläggsuppgift. Mer information om mätmetoderna WLTP och NEDC hittar du på www.bmw.de/wltp.