Vårt verktyg som används för att hantera godkännande av cookies är för närvarande inaktivt. Därför saknas eventuellt vissa funktioner som kräver att du godkänner cookies.
ÖVERSIKT ÖVER BMW 5-SERIEN.
AKTUELLA BMW 5-SERIEN.
BMW 5-serien tar konceptet ”Ny klass” till en högre nivå: dynamiska fordon i modern design, utrustade med modern teknik, kraftiga motorer och komfortutrustning av högsta klass. Optiska detaljer som dubbelnjure eller Hofmeister kink på C-stolpen är sedan ett halvt århundrade stilistiska egenskaper och utmärker denna sportliga Business-Sedan. BMW 5-serien är dessutom det första fordonet från BMW som får en ny beteckning i modellserierna. Den första siffran anger modellserien, de andra båda siffrorna anger motortypen. Alla framtida modellserier kommer att betecknas enligt det här systemet. 1975 infördes den här principen för BMW 3-serien, 1976 för BMW 6-serien och 1977 för BMW 7-serien.
HÖJDPUNKTER FÖR BMW 5-SERIEN.
- 01 Imponerande kördynamik
- 02 Elegant, modernt utseende
- 03 Bekväm och snygg invändig utrustning
- 04 Modern teknik
- 05 Utmärkt förbindelse till alla tjänster tack vare BMW ConnectedDrive
ÖVERSIKT ÖVER BMW 5-SERIENS HISTORIA.
Ett halvt århundrade av BMW 5-serien – fordonet är redan från början en pionjär inom sin klass och ligger i toppen av Business Sedan-segmentet. Läs mer om BMW 5-seriens historia.
ÖVERSIKT ÖVER BMW 5-SERIENS HISTORIA.
Ett halvt århundrade av BMW 5-serien – fordonet är redan från början en pionjär inom sin klass och ligger i toppen av Business Sedan-segmentet. Läs mer om BMW 5-seriens historia.
FÖRSTA GENERATIONEN AV BMW 5-SERIEN.
(BMW E12)
1972 släpps det första fordonet som utvecklats av designern Paul Bracq för BMW på marknaden. BMW 5-serien har redan alla egenskaper som en Sedan i den övre mellanklassen kommer att ha även i framtiden: markanta dubbla, runda strålkastare, kylargrill, långsträckt siluett, bakhjulsdrift som är typisk för BMW. Till detta hör även chassit, en kombination av sportighet, säkerhet och komfort. Förarplatsen är nu organiserad med många funktioner istället för att det finns utspridda detaljer. Interiören imponerar med känslofulla material och komfortutrustning.
Under nästa år släpps starkare motorer på marknaden: BMW 525 med 107 kW (145 hk), följt av BMW 528 med en motor på 121 kW (165 hk).
Från och med årsmodell 1977 införs i samband med modellomarbetningen något högre motorhuv från BMW njurarna till vindrutan, baklyktorna blir större och de 6-cylindriga modellerna BMW 525 och 528 utrustas med dubbla förgasare. Det ger fordonen mer prestanda. Med knappt 700 000 tillverkade exemplar upphör produktionen i och med efterföljaren i BMW 5-serien (E28).
Tillverkningsperiod: 1972–1981
Motorer: 1,8–3,5 liter (66–160 kW, 90–218 hästkrafter), 4 och 6 cylindrar
Längd/bredd/höjd: 4 620 mm/1 690 mm/1 425 mm
ANDRA GENERATIONEN AV BMW 5-SERIEN.
(BMW E28)
Efterföljaren till den första BMW 5-serien skiljer sig från föregångaren särskilt när det gäller den tekniska utvecklingen. Designen är mer tydlig, vassare och framför allt mer aerodynamisk tack vare det upphöjda bakpartiet. Fronten med dubbla, runda strålkastare i kylargrillen är densamma. Tekniska nyheter som ABS, krockkudde, elektronisk motorstyrning, avgaskatalysatorer eller färddator finns för första gången som tillval. Nästan alla drivlinor har insugningsrörsinsprutning.
1983 utrustas BMW 5-serien med dieselmotor för första gången: BMW 524td har en effekt på 85 kW (115 hk) och är den snabbaste dieseldrivna sedanen av sin tid.
1985 lanseras förutom BMW M535i även den första BMW M5 som är startpunkten för en serie sportiga sedaner och som visar att utomordentlig prestanda inte bara är förbehållet exotiska sportbilar. Handtillverkade BMW M5 har samma 6-cylindriga radmotor med en slagvolym på 3,5 liter som BMW M635CSi och den har en effekt på 210 kW (286 hk). Underdriften ger ett gediget utseende.
Redan 1974 finns det M-varianter av BMW E12 i några få exemplar från BMW M GmbH. Den här utvecklingen kulminerar med BMW M535i, som imponerar stort både utseendemässigt och när det gäller sportighet med sin stora frontspoiler och en 6-cylindrig motor med 160 kW (218 hk).
I slutet av 1987 lämnar över 722 000 fordon i BMW 5-serien (E28) fabriken.
Tillverkningsperiod: 1981–1987
Motorer: 1,8–3,5 liter (66–210 kW, 90–286 hk), 4 och 6 cylindrar
Längd/bredd/höjd: 4 620 mm/1 700 mm/1 415 mm
TREDJE GENERATIONEN AV BMW 5-SERIEN.
(BMW E34)
I januari 1988 presenteras nya 5-serien BMW (E34) som är betydligt större och bredare än föregångaren. Den avsevärt bättre aerodynamiken och ett cw-värde på 0,30 gör att alla bensindrivna fordon i BMW 5-serien kan köra snabbare än 200 km/h. Tack vare den långa hjulbasen och en nästintill optimal viktfördelning på 50:50 på fram- och bakaxeln övertygar fordonet med sportiga och dynamiska köregenskaper. Detta gäller alla fordon från 4-cylindriga BMW 518i till 232 kW (315 hk) starka BMW M5, som lanseras detta året.
1991 överraskar BMW 5-serien Touring bilförarna: För första gången finns det en kombi från BMW i den övre mellanklassen. En särskild finess är att bakrutan kan öppnas oberoende av bakluckan. Samma år blir dörrarna säkrare genom att de förses med ett förstärkt sidokrockskydd.
1992 utrustas BMW 5-serien med fyrhjulsdrift för första gången, BMW 525iX. BMW 5-serien utrustas även med V8-cylindriga motorer för första gången. I BMW 530i och BMW 540i har de här motorerna en särskilt mjuk gång. I BMW M5 behålls den 6-cylindriga radmotorn. Slagvolymen utökas dock till 3,8 liter vilket innebär att effekten ökar till 250 kW (340 hk). Den starkare BMW M5 finns nu även som Touring-variant.
1995 slutar man att bygga sedanen, BMW 5-serien Touring kan köpas till och med 1996: Totalt levereras 1,3 miljoner fordon av den här modellen.
Tillverkningsperiod: 1988–1996
Motorer: 1,8–4,0 liter (83–250 kW, 113–340 hk), 4, 6 och 8 cylindrar
Längd/bredd/höjd: 4 720 mm/1 751 mm/1 412–1 421 mm
FJÄRDE GENERATIONEN AV BMW 5-SERIEN.
(BMW E39)
Trots att den är större väger karosseristommen i BMW 5-serien (E39) lika mycket tack vare att allt mer aluminium används, bland annat i chassit, som till största delen består av lättmetall. Även vridstyvheten ökar avsevärt. BMW 5-serien (E39) som kan köpas hos återförsäljarna från och med 1995 har ett utmärkt rostskydd – mer än tre fjärdedelar av karossen är varmförzinkad. Den eleganta designen i kombination med många detaljer ger ett utmärkt luftmotståndsvärde som är bäst i klassen. Upp till tio krockkuddar kan beställas för att öka säkerheten.
Från och med 1997 finns även BMW 5-serien Touring i den här modellserien. När det gäller dieselmotorerna införs en ny teknik 1998: I och med den första 6-cylindriga radmotorn med Common Rail sätter BMW nya standarder när det gäller prestanda och effektivitet hos dieselmotorer i många år. De här moderna motorerna imponerar med sin effekt och mjuka gång, både de 4-cylindriga dieselmotorerna till den urstarka V8-cylindriga motorn med 294 kW (400 hk) i BMW M5.
Vid modellomarbetningen av BMW 5-serien under 2000 får strålkastarna en ring samt runda dimstrålkastare istället för fyrkantiga.. Med 1,48 miljoner levererade fordon (varav 266 000 Touring) blir BMW 5-serien en av de populäraste bilarna fram till 2004, då den slutar tillverkas.
Tillverkningsperiod: 1995–2004
Motorer: 2,0–5,0 liter (85–294 kW, 115–400 hk), 4, 6 och 8 cylindrar
Längd/bredd/höjd: 4 775–4 805 mm/1 800 mm/1 435–1 445 mm
FEMTE GENERATIONEN AV BMW 5-SERIEN.
(BMW E60, E61)
Under ledning av Chris Bangle utvecklas designen hos BMW 5-serien Sedan (E60/E61) med de karakteristiska formerna som kan beställas från och med 2003. Övergången till konkava och konvexa ytor ger ett unikt skuggspel som både är kraftfullt och dynamiskt. Även manöverkonceptet får samma standard som i BMW premiumsegmentet: Föraren manövrerar de olika systemen i BMW 5-serien med iDrive och som tillval finns Head-Up Display med visning av de viktigaste körrelevanta indikeringarna direkt i siktfältet på vindrutan.
Nya BMW 5-serien Sedan är större och rymligare än föregångarmodellen, dock inte tyngre utan upp till 75 kg lättare beroende på modell. Detta är möjligt bland annat tack vare den lättare framvagnen i aluminium som i samkonstruktion med resten av karosseristommen av stål är ett viktigt steg framåt när det gäller karosskonstruktion.
Som tillval finns adaptiva strålkastare och bromsljus och förutom aktiv lutningsstabilisering Dynamic Drive även adaptiv farthållare ACC för första gången i BMW 5-serien. I kombination med det sportiga chassit är kördynamiken unik i den här klassen. De 6-cylindriga radmotorerna övertygar i dieselvarianten med Common Rail-teknik och i bensinvarianten med dubbel-VANOS.
Från och med början av 2005 finns BMW M5 med en stark V10-motor på 5 liter med en effekt på 373 kW (507 hk). Den här dynamiska sportsedanen finns både som Sedan och Touring och är därmed en av de snabbaste kombibilarna i världen.
2007 fräschas utseendet upp, belysningen och stötfångarna ändras och iDrive-systemet uppdateras.
Tillverkningsperiod: 2003–2010
Motorer: 2,0–5,0 liter (120–373 kW, 163–507 hk), 4, 6, 8 och 10 cylindrar
Längd/bredd/höjd: 4 841–4 855 mm/1 846 mm/1 468–1 512 mm
BMW 5-SERIEN GRAN TURISMO.
(BMW F07)
Parallellt med BMW 5-serien definierar BMW ett helt nytt fordonssegment: BMW 5-serien Gran Turismo lyckas med konststycket att förena egenskaperna hos en Sedan, en flexibel Sports Activity Vehicle (SAV) och en klassisk Gran Turismo. I bilen kombineras elegans, generös utrymmeskomfort och BMW typisk kördynamik.
Den coupé-liknande taklinjen och den sträckta sidan är i harmoni med den stora BMW njuren fram och bakpartiets breddning, som är en följd av de L-formade baklyktorna och horisontella linjerna. Tack vare motorerna och seriemässig kördynamiksstyrning samt 8-växlad automatisk växellåda är BMW 5-serien Gran Turismo dynamisk och effektiv på en hög nivå. Chassit är försett med tekniska innovationer som dubbellänkad framaxel och en integralbakaxel samt aktiv integralstyrning (tillval).
I kupén överraskas man av det generösa utrymmet som kan användas flexibelt med höga säten och stora rutor. Ädla material avrundar den lyxiga känslan. Med BMW iDrive behåller föraren hela tiden översikten över de många funktionerna i BMW 5-serien Gran Turismo, funktioner som BMW ConnectedDrive (tillval) med förarassistanssystem som filbytesvarning, BMW Night Vision eller helljusassistent. Via internet finns även systemen BMW Online och BMW Teleservices.
Tillverkningsperiod: 2009–2017
Motorer: 2,0–4,4 liter (135–330 kW, 184–450 hk), 4, 6 och 8 cylindrar
Längd/bredd/höjd: 4 998 mm/1 901 mm/1 559 mm
SJÄTTE GENERATIONEN AV BMW 5-SERIEN.
(BMW F10, F11)
Den här framgångsrika generationen av BMW 5-serien, som hittills har sålts i över två miljoner exemplar, släpps på marknaden 2010. Den sportiga och eleganta designen, den BMW typiska körglädjen och de många tekniska utvecklingarna ger fordonet Pole Position i segmentet med Business-Sedan.
Bilen kan beställas med den intelligenta fyrhjulsdriften BMW xDrive som fördelar drivkraften på hjulen beroende på situationen. En V8-cylindrig motor med BMW Twin Power Turbo 300 kW (407 hk) är den starkaste bensinmotorn och en 6-cylindrig radmotor på 220 kW (300 hk) är den starkaste dieselmotorn. I september 2010 blir BMW 5-serie M paketet tillgängligt som uppgraderar BMW 5-seriens sportighet både invändigt och utvändigt. Med M chassi, M Aerodynamikpaket och M Lättmetallfälgar ser fordonet särskilt kraftfullt ut. Den invändiga utrustningen omfattar sportstolar med M design samt M lädersportratt, M växelspaksknopp och M interiörlister.
I samband med modellomarbetningen 2013 förändras designen och fler motorer erbjuds. Modellserien har nu som standard xenonstrålkastare och handsfree via Bluetooth.
Från och med 2016 finns det en BMW 5-serie hybrid: BMW 530e iPerformance har en laddhybridmotor som är emissionsfri vid lokal körning. Bilen har fortfarande de BMW typiska egenskaperna: kördynamik, komfort och effektivitet.
Tillverkningsperiod: 2010–2017
Motorer: 2,0–4,4 liter (105–423 kW, 143–575hk), 4, 6 och 8 cylindrar
Längd/bredd/höjd: 4 899–5 039 mm/1 860 mm/1 464–1 471 mm
SJUNDE GENERATIONEN AV BMW 5-SERIEN.
(BMW G30, G31)
Från och med 2017 når 5-serien BMW nya höjder när det gäller konceptet med sportig Business-Sedan. Designen domineras av BMW typiska proportioner tack vare den långa hjulbasen, den långsträckta motorhuven och den flytande taklinjen. De klara ytorna och exakt skurna konturerna förstärks av BMW njuren, som är direkt ansluten till strålkastarna och som betonar fordonets bredd.
Moderna motorer, effektiva och på begäran även som hybrid, ger en ojämförlig kördynamik i denna klass. Även tillvalen adaptivt chassi och aktiv integralstyrning bidrar till kördynamiken.
Moderna förarassistanssystem ökar säkerheten i farliga trafiksituationer. Tillvalet Driving Assistant Professional underlättar kurshållning och nödstopp.
Vid modellomarbetningen 2020 införs tydliga detaljer utvändigt som ny form hos njuren, planare strålkastare med laserlight (tillval) och nya lackfärger. Invändigt finns det nya komfortstolar och förarassistanssystemen omfattar nu automatiskt skapande av räddningsgata och City-bromsfunktion.
Tillverkningsperiod: 2017 – idag
Motorer: 1,6–4,4 liter (110–467 kW, 150–635 hk), 4, 6 och 8 cylindrar
Längd/bredd/höjd: 4 936–5 001 mm/1 868–1 903 mm/1 467–1 479 mm
Bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp.
BMW 5-serie Sedan:
Bränsleförbrukning blandad körning (EU) l/100 km: 11–1,3
Koldioxidvärde blandad körning (EU) g/km: 251–30
BMW 5-serie Sedan (2023):
Bränsleförbrukning blandad körning (EU) l/100 km: 6,5–5,1
Koldioxidvärde blandad körning (EU) g/km: 157–130
BMW 5-serie Touring:
Bränsleförbrukning blandad körning (EU) l/100 km: 8,5–1,5
Koldioxidvärde blandad körning (EU) g/km: 195–35
Officiella uppgifter om bränsleförbrukning, koldioxidutsläpp, strömförbrukning och elektrisk räckvidd är uppmätta enligt föreskriven mätmetod och uppfyller förordning (EU) 715/2007 i gällande version. WLTP-värdena avser standardutrustade bilar med hänsyn tagen till eventuell extrautrustning. För fordon som har typgodkänts efter 2021-01-01 finns endast officiella uppgifter baserade på WLTP. Du hittar mer information om mätmetoderna NEFZ och WLTP på www.bmw.se/wltp