Aerodynamik

MER SMIDIGHET. MINDRE LUFTMOTSTÅND.

Aerodynamik

MER SMIDIGHET. MINDRE LUFTMOTSTÅND.

Aerodynamik

Bra idéer behöver inte vara komplicerade: Med specifika aerodynamiska åtgärder som luftventilskontroll, aktiv bakspoiler och Air Curtain i frontspoilern har BMW lyckats optimera värdet för luftmotståndet. Det har en positiv inverkan på effektiviteten och körstabiliteten, och sänker samtidigt ljudnivån i bilen.

MER SMIDIGHET. MINDRE LUFTMOTSTÅND.Aerodynamik

Bra idéer behöver inte vara komplicerade: Med specifika aerodynamiska åtgärder som luftventilskontroll, aktiv bakspoiler och Air Curtain i frontspoilern har BMW lyckats optimera värdet för luftmotståndet. Det har en positiv inverkan på effektiviteten och körstabiliteten, och sänker samtidigt ljudnivån i bilen.

Read more

ACTIVE AIR STREAM-NJURAR.

Active Air Stream-njurarna vet när motor, bromsar och andra komponenter behöver kylluft och öppnar luftventilerna automatiskt. När de inte behöver ytterligare lufttillförsel stängs ventilerna igen. Det förbättrar aerodynamiken, vilket i sin tur sänker bränsleförbrukningen.

AIR CURTAIN.

Medan du styr bilen, styr Air Curtain luftströmmen. Det beror på att Air Curtain minskar luftmotståndet i karossen på ett förvånansvärt enkelt men ändå mycket effektivt sätt. De avsmalnande kanalerna ökar hastigheten på luftströmmen och leder den förbi hjulen. Det ger minskad turbulens i hjulhusen och sänker karossens luftmotstånd samtidigt som det minskar bränsleförbrukningen och koldioxidutsläppen.

AIR BREATHER.

Du accelererar. Det går fortare och fortare. Men du märker fortfarande inte av något luftmotstånd. Det beror på att Air Breather styr luftflödet över framhjulen. Det minskar turbulensen i hjulhusen och bryter upp luftvirvlarna. Resultatet är lägre bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp.

AKTIV BAKSPOILER.

När farten ökar utsätts fordonets kaross för större krafter. Vid en hastighet av 110 km/h förlängs bakspoilern automatiskt. Motståndet minskar, väghållningen optimeras och lyftverkan på bakaxlarna minskar. Dessutom sänks bränsleförbrukningen och koldioxidutsläppen. Vid en hastighet av 70 km/h dras bakspoilern in automatiskt.

AIR BLADE.

Air Blade är en förlängning av C-stolpen med en distinkt kant som delar luftflödet och därmed minskar luftvirvlarna bakom bilen. Det minskar det aerodynamiska motståndet vid bakpartiet, vilket i sin tur sänker både bränsleförbrukningen och koldioxidutsläppen.

AERO FÄLGAR.

En enkel match mot vinden: Flödesoptimerade aero fälgar i utförande Turbin styr luftflödet optimalt längs bilens sidor och förbättrar på så sätt bilens aerodynamik ytterligare.

AERODYNAMIKEN I BMW i8.

Strömlinjeformad kaross, en iögonfallande konisk form, låg vikt – BMW i8 visar tydligt att den är en renodlad sportbil. En mängd aerodynamiskt optimerade detaljer säkerställer bästa möjliga dynamik och optimal effektivitet. Ett exempel på detta går att se i LED-baklyktorna som har skapats med layering-teknik, och där lyktorna har utformats som luftkanaler som luften flödar genom.

Förbrukning och koldioxidvärde för BMW i8 Coupé (3):
Bränsleförbrukning blandad körning (EU) l/100 km: 1,8
Koldioxidvärde blandad körning (EU) g/km: 42
Elförbrukning blandad körning (EU) kWh/100 km: 14,0

BRÄNSLEFÖRBRUKNING OCH KOLDIOXIDVÄRDEN.

  • Den angivna bränsleförbrukningen och utsläppsvärdena utgår från EU-förordning (EG) 715/2007 i den version som gällde vid tidpunkten för typgodkännande. Värdena avser ett typfordon med grundläggande konfiguration och det visade intervallet tar hänsyn till storleken på hjul, däck och extrautrustning.

    * Värdena är enligt WLTP-körcykeln. Från första september 2018 har WLTP helt ersatt körcykeln NEDC. På grund av mer realistiska testförhållande är under WLTP, uppmätt bränsleförbrukning, energiförbrukning och koldioxidvärde ofta högre och verklig räckvidd i många fall lägre än med uppmätt NEDC-värde. Under år 2019 är NEDC-värdena legalt bindande.

    ** Uppgifter om förbrukning och koldioxidvärden uppfyller kraven för mätning enligt den nya WLTP-körcykeln och har räknats om till EU-körcykeln (NEDC) för att underlätta jämförelser. Andra värden kan gälla vid beräkning av skatt och övriga fordonsavgifter. Du kan beräkna din fordonsskatt på: www.bilsvar.se

    Mer information om WLTP-körcykeln finns på www.bmw.se/wltp.

    Värdena avser basmodell med standardväxellåda; värden i [ ] gäller för modell med extrautrustningens växellåda.

    Modellerna på bilderna kan ha extrautrustning och tillbehör som inte ingår i standardutrustningen för den svenska marknaden. Information om vilka modeller och utrustningsalternativ som erbjuds i Sverige framgår av texten. Kontakta din BMW-återförsäljare för mer information. Med förbehåll för ändringar i konstruktion och utrustning samt skrivfel och andra felaktigheter.