BMW iX3 50 xDrive: Elförbrukning, blandad körning: 17,9-15,1 kWh/100 km; Elektrisk räckvidd: 676-805 km.
De angivna värdena baseras på den obligatoriska WLTP-mätmetoden. De faktiska värdena beror på olika faktorer, t.ex. bilens utrustning, lastvikt, körstil, rutt, väderförhållanden, extra elförbrukare (inklusive luftkonditionering), däck och batteriets hälsotillstånd.
Nu tar vi ett lika stort språng som på 60-talet.
Nya iX3 har över 800 km* räckvidd till ett överraskande förmånligt pris. Men det är inte de enda anledningarna till att det här är en bil du bör överväga.
– Lanseringen av helt nya BMW iX3 markerar en milstolpe för BMW, också i Sverige. Detta är den viktigaste lanseringen vi gjort i modern tid – om inte någonsin, säger Carl Lindwall, presschef BMW Sverige..
Därför använder BMW åter begreppet ”Neue Klasse” om den bilgeneration som nya iX3 markerar starten på. 40 nya exempel - både nya modeller och uppdateringar av befintliga modeller - med denna teknik väntas under de kommande två åren.
BMW-kännare minns ”Neue Klasse” från 60-talet, då en rad nya modeller tog företaget till nya höjder. Här lades grunden till den moderna sport-sedanen och det var här begreppet ”Freude am Fahren” (på svenska: körglädje) uppstod. Detta etablerade BMW som ett premiummärke.
De som redan fått prova prototypen rapporterar att detta fungerar i praktiken. Elbil24 har till exempel rubriken ”En ny standard”.
– Nu tar vi ett lika stort kliv som på 1960-talet. Precis som då består det av flera delar: det handlar om teknik, användarupplevelse, design och själva körglädjen, säger Carl Lindwall, presschef BMW Sverige.
Samtidigt som arvet från 1960-talet tillvaratas.
BMW 1600-2.
BMW iX3.
Människa och maskin.
En av dem som verkligen känner till BMW:s historia är Geir Høivik Skjelseth. Han var med och startade den norska BMW-klubben, och har även varit dess president och redaktör för medlemstidningen Fahrfreude i flera år.
Geir Høivik Skjelseth äger en liten samling av BMW-modeller. Pärlan är en BMW 1600-2 från 1967, en av de ursprungliga ”Neue Klasse”-modellerna.
Geir Høivik Skjelseth och sin första bil, en BMW 1600-2, 1967-modell.
– Jag hade en sådan som min första bil. När min fru hittade ett så fint exemplar till salu 2003 var jag tvungen att slå till, berättar han.
Bilen är ett totalt original och har bara gått 117 000 km.
– Det finns en känsla av symbios mellan människa och maskin i den bilen som är helt unik. Du är i full kontakt med allt som sker – helt analogt, säger han entusiastiskt.
BMW iX3 är den första modellen som integrerar styrningen av drivsystemet och kördynamiken i en enhet — BMW Heart of Joy.
De belysta kylarna i grillen är exempel på avancerade sensorer, men också en tydlig referens till 60-talet.
Verkligt spänd.
Ett övergripande mål för BMW i utvecklingen av nya ”Neue Klasse” har varit att överföra så mycket som möjligt av den känsla som Geir Høivik Skjelseth beskriver till en modern era.
– För att uppnå en så analog körupplevelse som möjligt i en digital värld har BMW utvecklat ny elektronik och mjukvara. I Neue Klasse-modellerna styr fyra ”superhjärnor” varsitt område. Den som kontrollerar alla körsystem har fått namnet ”Heart of Joy”.
– Detta gör mig verkligen förväntansfull inför de nya ”Neue Klasse”-bilarna, säger Geir Høivik Skjelseth.
Flera stora nyheter.
En annan av de fyra superhjärnorna styr infotainmentsystemet. Manövreringskonceptet är helt nytt.
– ”Panoramic View” gör att du kan välja vilken information du vill ha projicerad längst ner på vindrutan – över hela rutans bredd. Tillsammans med knapparna på ratten och det nya användargränssnittet på huvudskärmen gör detta att styrningen blir intuitiv.
*BMW iX3 50 xDrive: Elräckvidd WLTP: 717–805 km. Elförbrukning WLTP: 15,1–17,9 kWh/100 km. CO₂-utsläpp: 0 g/km. CO₂-klass: A. Avbildad modell kan avvika från standard. Elräckvidd beror på körstil, vägförhållanden, utetemperatur, klimatanläggning och förvärmning.
*Innehåll på skärmen kan ändras som följd av löpande programuppdateringar.
Den nya elbilsplattformen från BMW ger också bättre utrymme i kupén, gott om plats i bagageutrymmet – och 58 liter extrautrymme under motorhuven.
– iX3 introducerade det nya designspråket för BMW. Här anser jag att vi har uppnått en unik kombination av rena linjer och moderna former, men med en tydlig förankring i historien..
Sensationella siffror.
Den största nyheten är dock själva elbilsprestandan som nya iX3 kan uppvisa:
- Batteriet har 800-volts teknik och 20 procent högre energitäthet.
- Drivlinan är 40 procent mer effektiv än föregående generation (BMW är nu på sin sjätte generation av elektriska drivlinor).
- Maximal laddeffekt är hela 400 kW, vilket ger 30 procent snabbare laddning.
- Maximal räckvidd för nya iX3 är 805 km. BMW uppger att den generella förbättringen är cirka 30 procent jämfört med tidigare modeller.
– Vi har aldrig upplevt ett liknande intresse för en ny modell, säger Carl Lindwall, presschef BMW Sverige.
Höjdpunkter från BMWs historia.
1936–1940: BMW 328.
BMW:s karakteristiska körglädje har sina rötter i den lätta sportbilen 328 – med rak sexcylindrig motor och aluminiumkaross som gav 80 hk och dynamiska köregenskaper.
1956–1959: BMW 507.
Kanske den mest legendariska BMW-modellen. Bland ägarna fanns Elvis Presley. 507 var en exklusiv sportbil – endast 252 exemplar tillverkades. Totalt byggdes 714 exemplar av 328 och 507 tillsammans.
1962–1972: BMW Neue Klasse.
BMW 1500 inledde en ny generation sportiga mellanstora sedaner och coupéer. Körglädje blev tillgänglig för många fler – 356 204 Neue Klasse-bilar tillverkades och visade riktningen för moderna BMW.
Från 1972: BMW 5-serie.
Med 5-serien från 1972 och 3-serien från 1975 definierade BMW sportiga premiumbilar för en ny era: körglädje, praktiska egenskaper, senare xDrive och mer utrymme tack vare touringmodeller.
Från 1999: BMW X5.
Innan SUV blev vardag lanserade BMW sin tolkning: SAV – Sports Activity Vehicle. X5 bevisade att körglädje kan kombineras med högre sittposition. X-familjen är nu en central del av BMW:s DNA.
2013–2022: BMW i3.
BMW:s första serieproducerade elbil var tekniskt banbrytande med kolfiber och återvunnet material. I Sverige blev den populär; globalt en pionjär för elektrisk körglädje.
Från 2026: BMW iX3.
Med nya iX3 tar BMW ett kliv likt 60-talet: sportigt arv kombinerat med stora framsteg inom elektrisk prestanda och tekniska innovationer. Resultatet är ren elektrisk körglädje – attraktiv och tillgänglig för många.
Sensationella siffror.
Den största nyheten är dock själva elbilsprestandan som nya iX3 kan uppvisa:
- Batteriet har 800-volts teknik och 20 procent högre energitäthet.
- Drivlinan är 40 procent mer effektiv än föregående generation (BMW är nu på sin sjätte generation av elektriska drivlinor).
- Maximal laddeffekt är hela 400 kW, vilket ger 30 procent snabbare laddning.
- Maximal räckvidd för nya iX3 är 805 km. BMW uppger att den generella förbättringen är cirka 30 procent jämfört med tidigare modeller.
– Vi har aldrig upplevt ett liknande intresse för en ny modell, säger Carl Lindwall, presschef BMW Sverige.
Om BMW iX3 xDrive50.
- Pris från: 749.900 kronor*
- Fyrhjulsdrift
- Räckvidd: 717–805 km**
- Förbrukning: 17,9–15,1 kWh/100 km**
- 108,7 kWh batteri (netto)
- Max laddningseffekt: 400 kW
- 800V-teknik, kan även laddas vid 400V DC-stationer
- Laddtid, 10–80 procent: 21 minuter
- 345 kW / 469 hk / 645 Nm
- Längd/bredd/höjd: 4782 / 1895 / 1635 mm
- Hjulbas: 2897 mm
- Bagageutrymme: 520 liter (1750 liter nedfällt)
- 58 liter framtill (extra)
- Max släpvikt: 2000 kg
- 0–100 km/h: 4,9 sekunder
- Toppfart: 210 km/h
BMW iX3 50 xDrive: Elförbrukning, blandad körning: 17,9-15,1 kWh/100 km; Elektrisk räckvidd: 676-805 km.
**WLTP, preliminära siffror
De angivna värdena baseras på den obligatoriska WLTP-mätmetoden. De faktiska värdena beror på olika faktorer, t.ex. bilens utrustning, lastvikt, körstil, rutt, väderförhållanden, extra elförbrukare (inklusive luftkonditionering), däck och batteriets hälsotillstånd.
Utrustningsversioner vid lansering.
- M-sport edition (M Sport-design invändigt och utvändigt, metalliclack): från 779.900 kr Förmånsvärde: från 3.479 kr/mån*
- Fully Charged (3D Head-Up Display, rattvärme, Harman Kardon-högtalare, 3-zons klimatanläggning, dragkrok): från 799.900 kr Förmånsvärde: från 3.607 kr/mån*
- Fully Charged M-sport edition (M Sport Edition plus Fully Charged): från 829.900 kr Förmånsvärde:från 3.799 kr/mån*
- Supercharged (Fully Charged M Sport Edition plus panoramatak, Parking Assistant Professional och BMW Digital Premium): från 848.900 kr Förmånsvärde från 3.921 kr/mån*
*Preliminärt nettovärde vid 50% marginalskatt. Inkomståret 2025.
BMW iX3 50 xDrive: Elförbrukning, blandad körning: 17,9-15,1 kWh/100 km; Elektrisk räckvidd: 676-805 km.
De angivna värdena baseras på den obligatoriska WLTP-mätmetoden. De faktiska värdena beror på olika faktorer, t.ex. bilens utrustning, lastvikt, körstil, rutt, väderförhållanden, extra elförbrukare (inklusive luftkonditionering), däck och batteriets hälsotillstånd.