WHAT TO EXPECT WHEN RETURNING YOUR CURRENT BMW

LÄMNA TILLBAKA DIN LEASADE BMW.

Enkelt och smidigt med en komplett steg för steg-guide och skadekontroll.

LÄMNA TILLBAKA DIN LEASADE BMW.Enkelt och smidigt med en komplett steg för steg-guide och skadekontroll.

BLI REDO FÖR THE FINAL GOODBYE.

Sju steg som hjälper dig som ska lämna tillbaka en leasad BMW.

Det går fort när man har roligt. Lika härligt som vi hoppas att du har upplevt tiden med din leasade BMW, lika smidigt hoppas vi att tillbakalämnandet ska bli. Här kommer tipsen på vad du behöver tänka på innan du lämnar tillbaka bilen, hur du ska hantera eventuella skador och vad som händer dagen då bilen lämnas in.  

Läs mer

Steg 1. Kontrollera bilen efter potentiella skador.

SCHEDULE A PRE-INSPECTION

NÄR: cirka 3 månader innan återlämnandet.

Du bör kontrollera bilen innan återlämning för att inte debiteras för skador på din slutfaktura som inte anses som acceptabelt slitage. Utgå från exemplen i vår skadekoll för att lättare avgöra vad du behöver reparera innan återlämnandet. Kontakta din närmaste BMW återförsäljare om du tror att du har en skada som går på garantin.

Steg 2. Stäm av skadeläget med ditt försäkringsbolag.

SCHEDULE A PRE-INSPECTION

NÄR: så snart som möjligt efter skadan.

Innan du åtgärdar en skada behöver du kontakta ditt försäkringsbolag för att få hjälp och förståelse om vilka skador din försäkring täcker. Om du har en BMW Försäkring loggar du in på Mina Sidor för att se vad den täcker.

Steg 3. Åtgärda skadorna på en BMW Serviceverkstad.

MAKE NECESSARY REPAIRS

NÄR: så snart som möjligt efter skadan.

Du måste åtgärda samtliga skador på en BMW Serviceverkstad och med BMW Originaldelar. Det innebär att om du har åtgärdat skadan på en annan verkstad kommer du trots det att debiteras på slutfakturan. Ta kontakt med din närmaste BMW Serviceverkstad för personlig rådgivning inför en reparation. 

Tänk på det här:

 

  • Alla skadereparationer ska vara fackmannamässigt utförda på en Auktoriserad BMW Serviceverkstad med BMW Originaldelar.
  • Om bilen inte är reparerad vid återlämning kommer du att debiteras för det.
  • Hinner du inte åtgärda skadorna innan återlämning? Lägg din godkända skadeanmälan från ditt försäkringsbolag i bilen vid återlämningen. Där ska det framgå vilken skada anmälan omfattar, skadenummer och självrisk.

Steg 4. Kontrollera att du genomfört samtliga besiktningar och servicetillfällen.

RETURN YOUR BMW

NÄR: i god tid före återlämning.

Service och besiktning enligt bilens intervall är avgörande för att garantin ska vara giltig. I bilens display ser du när nästa service ska genomföras. 

 

  • Du kommer att debiteras 10 000 kronor på din slutfaktura om du inte har genomfört samtliga servicetillfällen.
  • Du kommer att debiteras 10 000 kronor på din slutfaktura om servicen är utebliven eller genomförd för sent.
  • Summorna är fasta, alla detaljer hittar du i leasingavtalets allmänna villkor.

Steg 5. Se till att du har betalat alla löpande avgifter.

ACCESS YOUR VEHICLE RETURN STATEMENT

NÄR: i god tid före återlämning.

Det är viktigt att du betalar alla löpande avgifter som är förbunden med bilen, exempelvis kostnader som fordonskatt samt vägtrafikregisteravgift. Du kan läsa mer i leasingavtalets allmänna villkor, punkt 6.

Steg 6. Förbered bilen för en obligatorisk kontrollbesiktning.

ACCESS YOUR VEHICLE RETURN STATEMENT

NÄR: cirka 1 vecka innan återlämnandet.

När du lämnar tillbaka bilen hos återförsäljaren utförs en obligatorisk kontrollbesiktning. Under kontrollbesiktningen kommer serviceteknikern att fylla i ett protokoll där alla skador som inte räknas som acceptabelt slitage specificeras. För att bilen ska bli godkänd måste du ha gjort följande:

 

  • Reparerat eller anmält alla skador till ditt försäkringsbolag, skadeanmälan ska finnas tillgänglig i bilen och beskriva omfattningen av skadan, samt inkludera skadenummer och självrisk.
  • Tvättat bilen in- och utvändigt samt eventuella tillhörande sommar-/vinterdäck
  • Tömt bilen på personliga ägodelar och tagit bort all eftermonterad utrustning samt eventuella dekaler.
  • Avlägsnat all typ av djur- eller röklukt. 

Steg 7. Lämna tillbaka bilen och tillbehören hos din återförsäljare.

ACCESS YOUR VEHICLE RETURN STATEMENT

NÄR: sista dagen på äventyret.

Din sista dag med bilen är här och du behöver kontrollera att alla tillbehör som ska lämnas tillbaka är med. Hos återförsäljaren kommer bilens in- och utsida att inspekteras och följande behöver lämnas in: 

 

  • 2 st nycklar
  • Registeringsbeviset, instruktionsboken och display nyckeln
  • Sommardäck
  • Vinterdäck (om det är inkluderat i kontraktet)
  • Runflat-däck (om bilen är utrustad med dessa)
  • Laddkablar (om du haft en laddhybrid eller elbil)
  • Fjärrkontroll till parkeringsvärmare
  • Varningstriangel
  • Nyckel till dragkrok
  • Punkteringssats och kompressor (om det är inkluderat i kontraktet)

TILL SIST KOMMER SLUTFAKTURAN.

END OF AN ERA, OCH KANSKE BÖRJAN PÅ EN NY.

Ungefär en månad efter återlämningen kommer du att få slutfakturan. Där specificeras och faktureras eventuella kostnader, exempelvis kostnaden för de skador som noterades i protokollet vid kontrollbesiktningen. Om du har kört längre än den avtalade körsträckan kommer övermil att debiteras enligt kontraktet. Eventuella undermil utbetalas inte.
BMW 8-serie
BMW 8-serie Coupé

Min BMW.

Logga in på Mina Sidor för att få detaljer om din slutfaktura.

Logga in på Mina Sidor
BMW 8-serie Cabriolet

Vilken blir din nästa drömbil?

I BMWs breda modellutbud kan du hitta bilen som matchar just dina behov.

Upptäck alla våra modeller
BMW 8-serie Gran Coupé

BMW Billån.

Se vilka finansieringsmöjligheter du har och uppfyll drömmen om att äga din egen BMW.

Mer om BMW Billån

SKADEKONTROLLEN
– SÅ VET DU VAD DU MÅSTE ÅTGÄRDA.

Vad är egentligen acceptabelt slitage och vad behöver repareras? Här kommer svaren.

KAROSS.

EXTERIOR

Accepterat skick

 

A green checkmark signifying details that do not need repair.Bucklor mindre än 2 cm.

A green checkmark signifying details that do not need repair.Repor/märken under 10 cm som inte kräver omlackering.

A green checkmark signifying details that do not need repair.Små stenskott, upp till 5 st per 10x10 cm.

Läs mer
EXTERIOR

Ej accepterat skick

 

Skador som inte går att polera bort.

Bucklor med skarpa kanter.

Bucklor, repor eller annan skada som går ner till underliggande                          plåt/plastmaterial, oavsett storlek.

Felaktigt utförda reparationer.

Läs mer

LACKERING.

EXTERIOR

Accepterat skick

 

A green checkmark signifying details that do not need repair.Mindre lackskador som inte kräver omlackering, till exempel             lackskador som kan poleras bort.

A green checkmark signifying details that do not need repair.Väderpåverkan på lack.

A green checkmark signifying details that do not need repair.Typiska repor som uppstår vid exempelvis biltvätt.

A green checkmark signifying details that do not need repair.Små stenskott, upp till 5 st per 10x10 cm.

Läs mer
EXTERIOR

Ej accepterat skick

 

Repor som går igenom lacken.

Lackeringsreparationer som färgmässigt eller ytmässigt avviker från             originallacken.

Korrosion och nedbrytning av lacken som är synliga från normalt             betraktelseavstånd.

Små stenskott med hög täthet, fler än 5 st per 10x10 cm.

Större stenskott med underliggande rost.

Lackskador och färgavvikelser till följd av dekaler och märken.

Läs mer

STÖTFÅNGARE.

EXTERIOR

Accepterat skick

 

A green checkmark signifying details that do not need repair.Små repor eller mindre lackmärken som inte går igenom lacken och är             kortare än 10 cm.

A green checkmark signifying details that do not need repair.Lastrepor som kan poleras bort.

A green checkmark signifying details that do not need repair.Bucklor mindre än 2 cm.

Läs mer
EXTERIOR

Ej accepterat skick

 

Spricka eller bristning.

Deformationer som medför att komponenten inte sitter korrekt på             bilen.

Deformationer av stötfångarens stöd eller fäste.

Lackskador som medfört rostangrepp.

Bucklor eller skador med en diameterstorlek över 2 cm. 

Repor/skrapmärken över 10 cm som gått ner i det underliggande             materialet.

Läs mer

GLAS.

EXTERIOR

Accepterat skick

 

A green checkmark signifying details that do not need repair.Stenskott som varken är synliga på distans eller befinner sig i förarens             synfält.

A green checkmark signifying details that do not need repair.Stenskott mindre än 5 mm.

A green checkmark signifying details that do not need repair.Typiska repor som uppstår vid exempelvis normal biltvätt.

Läs mer
EXTERIOR

Ej accepterat skick

 

Större skrapmärken eller repor.

Stenskott eller splitter mer än 10 st per 10x10 cm.

Skador eller splitter i förarens synfält.

Skador eller splitter som är större än 5mm.

Kraftiga stenskott där material lossnat.

Hål eller sprickor från stenskott eller andra skador på strålkastare.

Läs mer

DÄCK OCH FÄLGAR.

EXTERIOR

Accepterat skick

 

A green checkmark signifying details that do not need repair.Mer än 4 mm däckmönster för sommardäck, vinterdäck och             allvädersdäck.

A green checkmark signifying details that do not need repair.Repor eller skrapmärken som är mindre än 5 cm på fälgsidor.

A green checkmark signifying details that do not need repair.Mindre rostangrepp.

Läs mer
EXTERIOR

Ej accepterat skick

 

Mindre än 4 mm däckmönster för sommardäck, vinterdäck och             allvädersdäck. Mönsterdjupet mäts på 75 % på den mittersta delen 
            av däckets slityta.

Ojämnt däckmönster/snedslitna däck.

Trasiga däck eller skrapmärken på fälg över 5 cm.

Saknade vinter- eller sommardäck. Allvädersdäck kategoriseras inte
            som sommardäck.

Saknade originalfälgar.

Samtliga däck måste vara av samma storlek och fabrikat/modell.

Läs mer

INTERIÖR.

EXTERIOR

Accepterat skick

 

A green checkmark signifying details that do not need repair.Smårepor eller skrapmärken som orsakats av normal användning.

A green checkmark signifying details that do not need repair.Normalt slitage på mattor och tyg.

A green checkmark signifying details that do not need repair.Smuts eller fläckar som kan tas bort genom rekonditionering.

Läs mer
EXTERIOR

Ej accepterat skick

 

Skavmärken, repor, hål eller deformeringar av stoppade delar eller
            ratten.

Kraftiga slitageskador som hål, revor, intryckning av material,
            exempelvis barnstol eller eftermonterad utrustning.

Skador på säkerhetsbälten.

Smuts eller fläckar som inte kan tas bort genom rekonditionering.

Saknade interiördelar.

Sprucken eller löst sittande gummilist i dörr eller bagagelucka.

Lukt eller spår av rökning

Spår av pälsdjur som kräver extra rengöring.

Läs mer

VANLIGA FRÅGOR OCH SVAR OM ATT LÄMNA TILLBAKA EN LEASINGBIL.

  • När kan jag lämna tillbaka leasingbilen?
  • Var kan jag lämna tillbaka leasingbilen?
  • Vad behöver jag ta med mig när jag lämnar tillbaka bilen?
  • Vad gör jag om det uppstår skador efter att jag har lämnat tillbaka bilen?
  • Jag behöver byta däck på leasingbilen, vilka krav finns på däcken?
  • Kan jag öka antalet mil under kontraktstiden?
  • Behöver jag ta bort eftermonterad utrustning på leasingbilen innan återlämning?
  • Kan jag byta in min leasingbil?
  • Kan jag avsluta mitt leasingkontrakt i förtid?

FLER EXEMPEL PÅ SKADOR?