Accepterat skick
En buckla med diameterstorlek under 2 cm.
Repor/märken under 10 cm som inte kräver omlackering.
Små stenskott, upp till 5 st per 10x10 cm.
Just nu finns flera av våra mest älskade modeller tillgängliga för leverans hos landets återförsäljare.
Det går fort när man har roligt. Lika härligt som vi hoppas att du har upplevt tiden med din leasade BMW, lika smidigt hoppas vi att tillbakalämnandet ska bli. Här kommer tipsen på vad du behöver tänka på innan du lämnar tillbaka bilen, hur du ska hantera eventuella skador och vad som händer dagen då bilen lämnas in.
Du bör kontrollera bilen innan återlämning för att inte debiteras för skador på din slutfaktura som inte anses som acceptabelt slitage. Utgå från exemplen i vår skadekoll för att lättare avgöra vad du behöver reparera innan återlämnandet. Kontakta din närmaste BMW återförsäljare om du tror att du har en skada som går på garantin.
Du måste åtgärda samtliga skador på en BMW Serviceverkstad och med BMW Originaldelar. Det innebär att om du har åtgärdat skadan på en annan verkstad kommer du trots det att debiteras på slutfakturan. Ta kontakt med din närmaste BMW Serviceverkstad för personlig rådgivning inför en reparation.
Tänk på det här:
Service och besiktning enligt bilens intervall är avgörande för att garantin ska vara giltig. I bilens display ser du när nästa service ska genomföras.
Du kommer debiteras ett högre belopp än servicekostnaden om servicen är helt utebliven alternativt för sent utförd. Detta eftersom garantin på bilen påverkas av bilens servicehistorik.
När du lämnar tillbaka bilen hos återförsäljaren utförs en obligatorisk kontrollbesiktning. Under kontrollbesiktningen kommer serviceteknikern att fylla i ett protokoll där alla skador som inte räknas som acceptabelt slitage specificeras. För att bilen ska bli godkänd måste du ha gjort följande:
Kom ihåg att beställa dina däck från ditt däckhotell minst två veckor innan återlämning.
Din sista dag med bilen är här och du behöver kontrollera att alla tillbehör som ska lämnas tillbaka är med. Hos återförsäljaren kommer bilens in- och utsida att inspekteras och följande behöver lämnas in:
I BMWs breda modellutbud kan du hitta bilen som matchar just dina behov.
Se vilka finansieringsmöjligheter du har och uppfyll drömmen om att äga din egen BMW.
Accepterat skick
En buckla med diameterstorlek under 2 cm.
Repor/märken under 10 cm som inte kräver omlackering.
Små stenskott, upp till 5 st per 10x10 cm.
Ej accepterat skick
Skador som inte går att polera bort.
Två eller fler bucklor, oavsett storlek, per karosseridel.
En eller flera bucklor med diameterstorlek över 2 cm.
Bucklor med skarpa kanter.
Bucklor, repor eller annan skada som går ner till
underliggande plåt/plastmaterial, oavsett storlek.
Felaktigt utförda reparationer.
Accepterat skick
Mindre lackskador som inte kräver omlackering, till exempel lackskador som kan poleras bort.
Väderpåverkan på lack.
Typiska repor som uppstår vid exempelvis biltvätt.
Små stenskott, upp till 5 st per 10x10 cm.
Ej accepterat skick
Repor som går igenom lacken.
Lackeringsreparationer som färgmässigt eller ytmässigt avviker från originallacken.
Korrosion och nedbrytning av lacken som är synliga från normalt betraktelseavstånd.
Små stenskott med hög täthet, fler än 5 st per 10x10 cm.
Större stenskott med underliggande rost.
Lackskador och färgavvikelser till följd av dekaler och märken.
Accepterat skick
Små repor eller mindre lackmärken som inte går igenom lacken och är kortare än 10 cm.
Lastrepor som kan poleras bort.
En buckla med diameterstorlek under 2 cm.
Ej accepterat skick
Spricka eller bristning.
Deformationer som medför att komponenten inte sitter korrekt på bilen.
Deformationer av stötfångarens stöd eller fäste.
Lackskador som medfört rostangrepp.
Två eller fler bucklor, oavsett storlek, per karosseridel.
En eller flera bucklor med diameterstorlek över 2 cm.
Repor/skrapmärken över 10 cm som gått ner i det underliggande materialet.
Accepterat skick
Stenskott som varken är synliga på distans eller befinner sig i förarens synfält.
Stenskott mindre än 5 mm.
Typiska repor som uppstår vid exempelvis normal biltvätt.
Ej accepterat skick
Större skrapmärken eller repor.
Stenskott eller splitter mer än 10 st per 10x10 cm.
Skador eller splitter i förarens synfält.
Skador eller splitter som är större än 5mm.
Kraftiga stenskott där material lossnat.
Hål eller sprickor från stenskott eller andra skador på strålkastare.
Accepterat skick
Mer än 4 mm däckmönster för sommardäck, vinterdäck och allvädersdäck.
Repor eller skrapmärken som är mindre än 5 cm på fälgsidor.
Mindre rostangrepp.
Ej accepterat skick
Mindre än 4 mm däckmönster för sommardäck, vinterdäck och
allvädersdäck. Mönsterdjupet mäts på 75 % på den mittersta
delen av däckets slityta.
Ojämnt däckmönster/snedslitna däck.
Trasiga däck eller skrapmärken på fälg som är 5 cm eller mer.
Är den totala längden på flera skrapmärken 5 cm eller mer kommer
du debiteras för det.
Saknade vinter- eller sommardäck. Allvädersdäck kategoriseras inte
som sommardäck.
Saknade originalfälgar.
Samtliga däck måste vara av samma storlek och fabrikat/modell.
Accepterat skick
Smårepor eller skrapmärken som orsakats av normal användning.
Normalt slitage på mattor och tyg.
Smuts eller fläckar som kan tas bort genom rekonditionering.
Ej accepterat skick
Skavmärken, repor, hål eller deformeringar av stoppade delar eller
ratten.
Kraftiga slitageskador som hål, revor, intryckning av material,
exempelvis barnstol eller eftermonterad utrustning.
Skador på säkerhetsbälten.
Smuts eller fläckar som inte kan tas bort genom rekonditionering.
Saknade interiördelar.
Sprucken eller löst sittande gummilist i dörr eller bagagelucka.
Lukt eller spår av rökning
Spår av pälsdjur som kräver extra rengöring.
Du kan antingen lämna tillbaka bilen i förtid eller enligt den tid som finns i kontraktet. Om du återlämnar den i förtid ska du meddela detta till din återförsäljare och vår kundservice. Notera att du inte kan lämna tillbaka bilen inom de första 12 månaderna.
Du lämnar tillbaka din BMW hos samma återförsäljare som du hämtade ut den ifrån.
Hos återförsäljaren kommer bilens in- och utsida att inspekteras och om bilen har skador som inte åtgärdats behöver en skadeanmälan från ditt försäkringsbolag vara medtagen.
Följande tillbehör behöver lämnas in:
Kontakta din återförsäljare eller vår kundservice så snart som möjligt.
Om du byter ut däcken under din leasingperiod ska dessa bytas ut till däck som motsvarar originaldäcken, det vill säga samma storlek och dimension. Annars tillkommer kostnader. Du kan hitta hastighetsmärkningen på insidan av fordonets dörrstopp.
Acceptabelt slitage är:
Däck med skärsår eller skåror kommer att resultera i ytterligare kostnader.
Om din leasingbil var utrustad med runflat-däck från början ska bilen även återlämnas med denna typ av däck. Annars debiteras du för nya däck.
Ja, det är möjligt.
Vi kommer att kontakta dig via email med en rekommendation om att öka antalet mil i ditt kontrakt. Du kan även kontakta kundservice under din kontraktstid om du vill göra någon förändring. På Mina Sidor kan du läsa mer om hur en ökning påverkar din månadskostnad.
Ja, all eftermonterad utrustning ska tas bort. Bilen ska återlämnas med samma utrustning som bilen hämtades ut med.
Nej, du kan inte byta in leasade bilar.
Ja, det är möjligt att avsluta leasingkontraktet i förtid. Hör av dig till oss så berättar vi mer om hur det kan gå till för just dig.
Lämnar du tillbaka din bil i förtid räknas de mil du får köra om till antalet månader du betalat för.
Exempel: Du får köra 4500 mil på 36 månader. Du lämnar in bilen efter två år istället, och har betalat för 24 månader. Du får då max ha kört 4500/36 * 24 = 3000 mil. Dvs att du i snitt får köra 125 mil i månaden, 1500 mil per år.
Outdated browser version
You are using an outdated version of your Browser.Vårt verktyg som används för att hantera godkännande av cookies är för närvarande inaktivt. Därför saknas eventuellt vissa funktioner som kräver att du godkänner cookies.