Historiskt kännetecken i förändring.

HISTORISKT KÄNNETECKEN
I FÖRÄNDRING.

Historiskt kännetecken<br>i förändring.

Historiskt kännetecken i förändring.

I nästan 90 år har i princip alla fordon från Bayerische Motoren Werke - vare sig en konceptbil eller produktionsmodell - haft ett kylargaller, en omisskännlig grundform som är utmärkande för varje BMW. Den vertikala formen på den nya BMW 4-serie Coupé påminner om klassiker från varumärkets historia: tillräckligt med anledningar för oss att blicka tillbaka på tio milstolpar av BMW-njurarna.

Kylargrillens utformning har under årtiondena genomgått flera förändringar och blivit alltmer funktionell och intelligent. Trots sina många metamorfoser har de kända njurarna aldrig tappat sin roll som ett typiskt kännetecken. Ny drivteknik och avlägsnad kylarfunktion har öppnat nya designmöjligheter för fordonets framsida och präglar nu också njurarnas design. Följ med på en inspirationsresa genom BMW:s historia - med fokus på den berömda dubbla njuren.

Läs mer
BMW 303

BMW 303 (1933).

Sett utifrån två avseenden är BMW 303 en milstolpe i BMW:s historia. För det första var mellanklass salongen varumärkets första modell med en sexcylindrig motor. För det andra var det den första BMW:n med egenskapen som fortfarande nästan 90 år senare kännetecknar varje BMW:s luftintag genom en dubbel njure. Det stämmer att kylargrillens mask med delad (vanligtvis förkromad) mittstång inte var något nytt inom fordonsdesign på den tiden. Men med BMW 303:s rundade grill i toppen och botten med BMW-emblemet mellan de övre bågarna, med blå och vita kvartscirklar, uppnådde kylaren en mycket skarpskuren effekt. Och resultatet blev en ensemble med högt igenkänningsvärde. Fram till andra världskriget blev den dubbla njuren i alla BMW-modeller - inklusive den legendariska BMW 327 / BMW 328 - alltmer smalare och mer elegant, men följde alltid ursprungsformen av BMW 303.

Läs mer
BMW 507

BMW 507 (1956).

Samma år som BMW 503, som låg betydligt mycket längre fram än sin systermodell när det gäller progressiv design, var BMW 507 roadster. Det var den första BMW:n som utformades med två stora, horisontellt monterade luftintag. Dess skapare, Albrecht Graf von Goertz, uttryckte sin starkt kreativa frihet och förmåga med designen av den dubbla njuren, som BMW-designers inte skulle ta upp igen förrän på 1990-talet. Men de stora luftintagen till BMW 507 var också nödvändiga eftersom de var den enda källan till frisk luft för kylaren till V8-motorn under den plana motorhuven. Designens främre del är också anmärkningsvärd av en annan anledning: BMW 507 var den första modellen av märket med den sluttande nosen - även känd som "hajnos". Detaljen som visuellt förlänger huven och ser ut som ett tryck framåt. Denna funktion skapades med den "nya klassen" på 1960-talet och skulle leva vidare i fordonen för BMW 3, 5 och 7-serien, och långt in på 1990-talet.

Läs mer

Njuren som sträcker sig över hela grillen.

BMW 1500

BMW 1500 (1961).

”Nya klassen” av mellanklassmodellerna inledde en ny era på samtliga plan för BMW inom teknik såväl som i typisk BMW-design. Njurarna på BMW 1500 (och dess systermodeller BMW 1600, BMW 1800 och BMW 2000) liknade BMW 503. Men för första gången var de bundna, ännu smalare än alla tidigare modeller och satt mellan två horisontella galler som sträckte sig över hela bilen. Med sina primära och sekundära luftgaller bildade denna kombination kärndesignen för ursprungsmodellernas framdel ända fram till 1980-talet. Vilket även innefattade 02-serien (från 1966), BMW 2500 och BMW 2800 sedan (från 1968) som tillhörande BMW 2800 CS Coupé (även från 1968) och den legendariska BMW 3.0 CS, BMW CSi och BMW CSL.

Läs mer
BMW M1

BMW M1 (1978).

Den legendariska mid-engine sportbilen BMW M1 från 1978 är designmässigt ett specialfall av den dubbla njuren. Enda bidraget var de ultra-platta luftintag för dess djupdragna framkant - utan att ge upp njurarnas distinkta designkaraktär. De är bland de minsta exemplen någonsin att monteras på en BMW. De är separerade från smala sekundära luftintag genom karossytor i samma färg som bilen och omges av vikbara strålkastare. Utformningen av den dubbla njuren hos BMW M1 togs upp igen i framsidan av senare BMW-nischmodeller, till exempel BMW Z1 (1988) och BMW 8-serien (1989).

Läs mer
Körglädje med BMW Concept i4

BMW 3-serien (1990).

Ett ytterligare evolutionärt steg i designen följde år 1990 med den tredje generationen av BMW 3-serien. Dess dubbla njure var platt och horisontellt monterad, men inte särskilt bred. Till skillnad från de första generationerna av BMW 3-serien separerades de två halvorna av kylargallret igen. Njurarna var rektangulära med något avrundade hörn delade från strålkastarbanden. Denna design användes på många modeller på 1990-talet - från BMW 7-serien (1994) och BMW 5-serien (1995), genom BMW Z3 (1995) och nästa generation av 3-serien (1998), till de två första generationer av BMW X5 (1999).

Läs mer
BMW i3

BMW i3 (2013).

Den främre designen på den elektriska BMW i3 kastar ljus på hur BMW-njurarnas ursprungliga tekniska funktion tar ett steg tillbaka och lyfter sitt estetiska uttryck. Den plana, relativt breda dubbel-njuren visas här med stängda ytor och de blå accentfärgerna, vilket definierar bilen som en både BMW men också som en innovativ elbil. Det faktum att njurarna är stängda är tacksamt för aerodynamiken i BMW i3. Designen på den dubbla njuren hos i3 liknar den i BMW i8 och banar väg för inspirationen hos alla framtida helelektriska BMW-modeller.

Läs mer
BMW z4

BMW 8-serien, BMW Z4 (2018).

Med BMW:s två högpresterande fordon får dubbelnjuren 2018 en ny och vinklad form på ramen. I geometriska termer bildar nu gallren (sitter på BMW 8-serien och inte på BMW Z4) mycket breda, horisontellt monterade pentagoner. På sidorna ansluter små nät av karossfärgen till strålkastarna. Som i varje nyare BMW-coupé betonas sportigheten av det faktum att njurarna "öppnas nedåt". Vilket gör att den optiska tyngdpunkten vid fronten sänks en aning och kommer närmare vägunderlaget.

Funktionellt sett fungerar njurarna som ett sekundärt luftintag med ett aktivt kontrollsystem för luftklaffen som öppnas eller stängs efter behov för att minska luftmotståndet. I de versioner med anslutande galler, som i BMW 8-serien (och andra modeller med kopplade njurar), sitter en kamera med förarassistanssystem mitt i staget som binder ihop de två halvorna av njuren.

Läs mer
BMW 3-serie

BMW 3-serie Sedan (2018).

I den nuvarande BMW 3-serien kombineras den moderna designen av den dubbla njuren med några bekanta funktioner (kopplade njurar, direktanslutna strålkastarytor, pentagonformad ram) med nya egenskaper. Till exempel är njurarna placerade betydligt högre än strålkastarnas övre kant; de sträcker sig upp i motorhuven ovanför en böjd vinkel. Strålkastarnas övre kanter är anslutna till varandra genom njurarnas kanter, som också går i samma inriktning. Denna kant får sin form av strålkastarnas övre kant. Kanten i njurarna förbinder i sin tur de övre kanterna på de två strålkastarna. Ett slående inslag i M Performance-varianterna i BMW 3-serien är att ersätta de klassiska vertikala njurstängerna som har en maskstruktur med så kallade "nuggets" - små kilformar vävda in i nätstrukturen. I vilken utsträckning njurarnas design skiljer sig mellan modellerna i BMW-spektrumet visas genom att jämföra BMW 3-serien med två BMW-modeller som hade premiär under 2019. BMW X7 och den nuvarande BMW 7-serien har vardera dubbla njurar av liknande design som BMW 3-serien, inklusive den horisontella böjningen mot överkanten. Men i dessa två modeller är de mycket större i storlek och mycket effektfullare.

Läs mer

BRYGGAN TILL FRAMTIDEN.

qwe

BMW 4-serie Coupé (2020).

Det senaste i utvecklingen av den dubbla njuren är att den firade sin världspremiär digitalt i BMW Groups designstudio i München, i de historiska salarna i BMW Group Classic och på BMW Groups testbana i Aschheim. Designens fokus har legat på det individuella uttrycket, som framför allt framhäver den stora, upprätt och framåtriktade BMW-njuren längst fram på bilen. En tillbakablick i BMW:s historia visar hur mycket den nya BMW 4-serie Coupé är en tradition för varumärkets legendariska sportbilar. Enastående klassiker som BMW 328 Coupé från 1930-talet och BMW 3.0 CS från 1970-talet är en del av BMW:s fascinerande historia av coupé-bilar. Dessa kännetecknas av prestige, körglädje och framgång på banan och nu berikas av ytterligare kapitel.

För designern Seungmo Lim, som är ansvarig för designspråket för BMW 4-serie Coupé, är designen av den vertikala dubbla njuren en bro för framtiden:

”Vi har en stark designhistoria. Ett kännetecken gör att en bil känns igen - och den dubbla njuren är en av våra ikoner. Ändå måste BMW-designen tolkas om och översättas till framtiden om och om igen. För att ta detta djärva steg framåt hos den nya BMW 4-serien Coupé har vi blickat in i vårt förflutna.”

Pieter Nota, styrelseledamot i BMW AG, ansvarig för kund, varumärken och försäljning, tillägger: ”Den nya BMW 4-serie Coupé förkroppsligar kärnan i BMW-märket. Det är en framåtblickande tolkning av BMW:s uthålliga DNA.”

Läs mer
BMW Vision & iX

BMW Vision M NEXT, BMW iX (2019 & 2021).

Med två visionära bilar delar BMW med sig av hur varumärkets starkaste kännetecken kan se ut i framtida modeller.

BMW iX:s monolitiska design med sina tydliga linjer och detaljer vittnar om formspråket för framtidens elektriska bilar. I samband med att det elektriska drivsystemet endast kräver en liten mängd kylluft har de ikoniska njurarna i BMW iX fått en ny funktion – kamerateknik, radarfunktion och sensorer har integrerats i gallret och gjort det till en intelligent panel.

I hybrid-sportbilen BMW Vision M NEXT möts vi av en formstark dubbelnjure med glas som träder fram direkt i fronten och vars ytor har graverade, stilgjutna BMW-logotyper. Belysning hos njurarna och en färgövergång inuti förstärker den tredimensionella effekten ännu mer - en effekt vi inte kommer se för sista gången i en BMW.

Läs mer
The 4 - BMW 4-serie Coupé

KÄNSLAN SITTER I LINJERNA.

Nyfiken på hur designern bakom nya BMW 4-serie Coupé tänker när han skissade fram bilen? Seungmo Lim berättar sin historia här.
IPA

INTERAKTIV OCH MÄNNISKOLIK TEKNIK I NYA BMW iX.

IPA är en integrerad funktion i BMW:s iDrive-system med förmågan att ge dig en nästintill mänsklig interaktion ute på vägarna.
  • Den angivna bränsleförbrukningen och utsläppsvärdena utgår från EU-förordning (EG) 715/2007 i den version som gällde vid tidpunkten för typgodkännande. Värdena avser ett typfordon med grundläggande konfiguration och det visade intervallet tar hänsyn till storleken på hjul, däck och extrautrustning.

    * Värdena är enligt WLTP-körcykeln. Från och med 1 januari 2020 har WLTP helt ersatt den tidigare körcykeln NEDC. På grund av mer realistiska testförhållande – i WLTP är uppmätt bränsleförbrukning, energiförbrukning och koldioxidvärde ofta högre och verklig räckvidd i många fall lägre än med uppmätt NEDC-värde. Andra värden kan gälla vid beräkning av skatt och övriga fordonsavgifter. Du kan beräkna din fordonsskatt på: www.bilsvar.se

    Mer information om WLTP-körcykeln finns på www.bmw.se/wltp.

    Värdena avser basmodell med standardväxellåda; värden i [ ] gäller för modell med extrautrustningens växellåda.

    Elektrisk räckvidd påverkas av faktorer som körstil, vägbanans beskaffenhet, utomhustemperatur, uppvärmning/luftkonditionering och föruppvärmning/kupékylning.

    Modellerna på bilderna kan ha extrautrustning och tillbehör som inte ingår i standardutrustningen för den svenska marknaden. Information om vilka modeller och utrustningsalternativ som erbjuds i Sverige framgår av texten. Kontakta din BMW-återförsäljare för mer information. Med förbehåll för ändringar i konstruktion och utrustning samt skrivfel och andra felaktigheter.