BMW CONCEPT iX3.

BMW CONCEPT iX3.

BMW CONCEPT iX3.

Konceptbilen BMW Concept iX3 är en försmak av den kommande elbilen BMW iX3. Med ett kraftfullt batteri på över 74 kWh* i nettokapacitet har konceptbilen en räckvidd på över 440 km*(WLTP). Med en laddeffekt på 150 kW blir den dessutom körbar på runt 30 minuter. 

Read more

HÖJDPUNKTER.

  • 01 Mer än 440 km* räckvidd (WLTP)
  • 02 270 hk elektrisk motor
  • 03 Laddtid på runt 30 minuter med 150 kW snabbladdning
  • 04 Femte generationen av BMW eDrive teknologi
  • 05 BMW:s första helektriska SAV

iX3 SÄTTER NY MILJÖSTANDARD.

För första gången har råmaterialet Kobolt och Litium till batteriet i en BMW-bil köpts direkt av BMW och levererats till tillverkaren, utan mellanhänder. Dessutom är batteriet tillverkat så att det lever vidare efter bilens redan långa livslängd för att kunna användas som annan stationär kraftkälla. Som standard hos BMW måste också varje elektrifierad modell bevisa att hela kedjan, från råmaterial och produktion till laddning och återvinning, alltid har lägre koldioxidpåverkan än föregångaren.

BMW iX3 är därför mer än 30% fördelaktig än BMW X3 sDrive 20d när vanlig europeisk el används vid laddning, men hela 60% mer fördelaktig när bilen laddas med grön el.

Read more
BMW iX3
BMW iX3

FRAMTIDEN ÄR ELEKTRISK.

Sedan BMW i3 introducerades år 2013 har vi levererat fler än 200 000 elbilar, och innan år 2023 kommer våra kunder att ha 25 eldrivna modeller att välja bland. "Vi var tidiga med att fokusera på det här området, vilket är en viktig förklaring bakom våra framgångar", sa Harald Krüger, dåvarande global VD på BMW Group. 

 

BMW Concept iX3 delar stora delar av designen och egenskaperna med den senaste generationen BMW X3. Några säregna detaljer skiljer dock konceptbilen från dagens produktionsmodell: Den stängda grillen är en nytolkning av den klassiska BMW-designen. Frontspoilern är också mer sluten, med mindre luftintag och nya linjer. De stängda njurarna i frontdesignen bidrar till en bättre aerodynamik. Laddningslocket är placerat bakom vänster framhjul. Egna fälgar och detaljer på stötfångaren är andra element som karaktäriserar denna konceptbil.

På bilderna visas konceptbilen BMW Concept iX3. Den slutgiltiga produktionsmodellen kan komma att avvika från dessa.

Read more
LADDAD PÅ FRAMTIDEN?

LADDAD PÅ FRAMTIDEN?

  • Den angivna bränsleförbrukningen och utsläppsvärdena utgår från EU-förordning (EG) 715/2007 i den version som gällde vid tidpunkten för typgodkännande. Värdena avser ett typfordon med grundläggande konfiguration och det visade intervallet tar hänsyn till storleken på hjul, däck och extrautrustning.

    * Värdena är enligt WLTP-körcykeln. Från och med 1 januari 2020 har WLTP helt ersatt den tidigare körcykeln NEDC. På grund av mer realistiska testförhållande – i WLTP är uppmätt bränsleförbrukning, energiförbrukning och koldioxidvärde ofta högre och verklig räckvidd i många fall lägre än med uppmätt NEDC-värde. Andra värden kan gälla vid beräkning av skatt och övriga fordonsavgifter. Du kan beräkna din fordonsskatt på: www.bilsvar.se

    Mer information om WLTP-körcykeln finns på www.bmw.se/wltp.

    Värdena avser basmodell med standardväxellåda; värden i [ ] gäller för modell med extrautrustningens växellåda.

    Elektrisk räckvidd påverkas av faktorer som körstil, vägbanans beskaffenhet, utomhustemperatur, uppvärmning/luftkonditionering och föruppvärmning/kupékylning.

    Modellerna på bilderna kan ha extrautrustning och tillbehör som inte ingår i standardutrustningen för den svenska marknaden. Information om vilka modeller och utrustningsalternativ som erbjuds i Sverige framgår av texten. Kontakta din BMW-återförsäljare för mer information. Med förbehåll för ändringar i konstruktion och utrustning samt skrivfel och andra felaktigheter.