Agneta Green

”VI HAR SAMMA VÄRDEN FÖR OSS SJÄLVA SOM FÖR FÖRETAGET”

Agneta Green
VD på Oaxen Krog & Slip, Stockholm.

”Vi har samma värden för oss själva som för företaget”Agneta Green<br>VD på Oaxen Krog & Slip, Stockholm.

Agneta Green är krögare och har tillsammans med sin man Magnus Ek drivit Oaxen Krog i 25 år, först i Stockholms skärgård och de senaste sex åren på Djurgården. Med sin konsekventa ekologiska filosofi och osvikliga känsla för en kombination av innovation och klassiker har de gjort Oaxen Krog till en världsberömd restaurang med inte mindre än två stjärnor i Guide Michelin. Här berättar hon om hur det är att starta och utveckla ett företag, vikten av personliga värden som präglar verksamheten och fördelarna med att skaffa hund.

När startade du ditt första företag?
– När jag var 16 år. Jag öppnade en butik som hette Lyckeboden och mina föräldrar hjälpte mig mycket. Jag sålde bröd, kaffe på lösvikt, karameller och annat. Jag hade alltid gillat den sortens gammaldags affärer.

Fick du mersmak direkt?
– Ja. Jag blev biten av mötet med människor och kunder. Fast på den tiden ville man ju bara ha beröm, helst av vuxna.

Kan du få samma känsla idag?

– Absolut. När vi får en fin recension, eller kanske framförallt när våra gäster visar uppskattning. Speciellt när de återkommer och märker nyanser och förändringar. Det är så man utvecklas.


 

Läs mer
Agneta Green
DEN PASSAR MED MIN OCH OAXEN KROGS GRÖNA FILOSOFI
Agneta om sin BMW i3s

Hur startade allt?
– Jag och min man Magnus var unga och nappade på en annons om arrende för Oaxen skärgårdskrog i Stockholms södra skärgård. Magnus hade tidigt väldigt höga ambitioner för maten. Det skulle vara kvalitet hela vägen helt enkelt. För mig kändes det helt naturligt – min mamma lagade alltid god mat och jag växte upp med en stor köksträdgård. Naturlig, enkel och god mat sitter i ryggmärgen på mig.
 

Hur utvecklades ni som restaurang?
– Vi planerade bara ett år i taget. Utvecklade nya idéer, satte teman och tydliga ramar. Det är bra för kreativiteten, då måste man fokusera och hitta lösningar i det enkla. Vi bestämde oss för att bara använda lokala råvaror tidigt t ex. Då kan man stänga ute saker som egentligen är ointressanta och fokusera på det som kan driva en framåt.

Läs mer



Ni avvecklade ute på ön och öppnade istället på Djurgården i Stockholm. Varför?
– Vi kände att vi måste sluta när vi är som bäst. Och tog beslutet om att stänga på ön efter 17 år. Vi visste att vi ville in till Stockholm och fick höra talas om att det skulle byggas en restaurang vid Beckholmsbron på Djurgården. Så jag och Magnus åkte dit och betraktade huset – ett rent ruckel – och sa till varandra att det är här eller ingenstans vi ska öppna vår nästa restaurang. Vi hade ingen aning om vad det skulle innebära – det var ju bara ett stort rostigt skjul – men vi fick möjligheten att bygga restaurangen från scratch. Det enda som var bestämt var hur den skulle se ut utifrån.
Se filmen om Agneta
OAXEN KROG
JAG GÖR STÄNDIGA UPPFÖLJNINGAR, OCH DET ÄR EXTREMT VIKTIGT FÖR ATT SE TILL ATT SAKER FUNKAR SOM DET ÄR TÄNKT.
Agneta Green
BMW i3
AGNETA GREEN, OAXEN KROG & SLIP
Se filmen om Agneta
OAXEN KROG

OAXEN KROG.

BMW i3

BMW i3

AGNETA GREEN, OAXEN KROG & SLIP
VI HADE NOG I ÄRLIGHETENS NAMN BLIVIT LITE BESVIKNA OM VI INTE FÅTT TVÅ STJÄRNOR.

Du pratar ofta om vänner och mänsklig kontakt, är det viktigt för dig?
– Ja. Man skapar en relation när man träffar personer som delar ens intresse. Det kan vara vilt främmande människor, men man hittar beröringspunkter. Det är så jag skaffat mitt nätverk och lyckats göra restaurangen till vad den är. Och samma filosofi fortsätter när det gäller gästerna. Som exempel odlar jag blommorna till restaurangen själv, och ibland leder det till ett samtal med en gäst. Då får man en helt annan beröringspunkt – det handlar inte bara om maten, vinerna, inredningen eller servicen.

Vilket är ditt bästa sociala trick?
– Skaffa hund! En hund är den största dörröppnaren du kan ha. Jag har stött på så många människor som jag aldrig skulle pratat med annars tack vare min hund.

Vilket är ditt största bidrag till er framgång?
– Jag är mer praktiskt lagd än Magnus, inte lika kreativ. Det gör att jag ofta skalar bort saker som inte är genomförbara. Som ekonom analyserar jag ofta och mycket. Jag gör ständiga uppföljningar, och det är extremt viktigt för att se till att saker funkar som det är tänkt. Man måste följa den röda tråden. Men vi är framförallt ett team. Kärnvärdena för oss själva och vår verksamhet går hand i hand. Största anledningen att vi lyckas är att vi är så fokuserade. Vi jobbar hållbart och har samma värden för oss själva som för företaget. Vi har ju jobbat flera decennier och utvecklas fortfarande.

Hur ser ditt framgångsrecept ut?
– Man måste tro på sin idé och vara konsekvent. Inte ge upp.

Vilka kärnvärden har ni som restaurang?
– Kärnvärdena för oss själva och vår verksamhet går hand i hand. Största anledningen att vi lyckas är att vi är så fokuserade. Vi jobbar hållbart och har samma värden för oss själva som för företaget. Vi har ju jobbat flera decennier och utvecklas fortfarande.

Hur ser du på ditt val av BMW i3?
– Den passar med vår gröna filosofi. Vi bor ganska långt från restaurangen, så argumentet att välja en fossilfri bil var starkt. Jag har el från fossilfri leverantör både på restaurangen och hemma. Nästa steg är att installera solceller.

Läs mer



Hade ni visionen att få två Michelinstjärnor?
– Visionen när vi startade var att vi skulle bli Sveriges mest erkända restaurang. Och att få två stjärnor är speciellt. Men – vi hade nog i ärlighetens namn blivit lite besvikna om vi inte fått det. Vi har så pass bra självförtroende att vi vet att vi borde ha det. Men det var inte målet. Många frågar nu om vi siktar mot tre stjärnor, men vi vill i så fall få det för det vi är. Vi kommer inte att ändra på vår filosofi.

Minns du när ni fick er första?
– Ja såklart. Och det finns dessutom ett speciellt skäl – samma dag som vi fick besked om vår första stjärna föddes vår hund, en Rhodesian Ridgeback. Vi döpte honom till Ringo, så alla förstår nog kopplingen till en stjärna.
AGNETA GREEN, OAXEN KROG
AGNETA GREEN, OAXEN KROG
AGNETA GREEN, OAXEN KROG
AGNETA GREEN, OAXEN KROG
AGNETA GREEN, OAXEN KROG
AGNETA GREEN, OAXEN KROG
SE VÅRA TJÄNSTEBILSERBJUDANDEN.

SE VÅRA UTVALDA TJÄNSTEBILSERBJUDANDEN.

Vi har skräddarsytt flera bra lösningar för era företags- och tjänstebilar.
BMW Business Michael Jäderlind

”DATA ÄR EN MÖJLIGGÖRARE FÖR INNOVATION.”

Läs även om Michael Jäderlind, Entreprenör inom IT och marknadsföring.