Agneta Green är krögare och har tillsammans med sin man Magnus Ek drivit Oaxen Krog i 25 år, först i Stockholms skärgård och de senaste sex åren på Djurgården. Med sin konsekventa ekologiska filosofi och osvikliga känsla för en kombination av innovation och klassiker har de gjort Oaxen Krog till en världsberömd restaurang med inte mindre än två stjärnor i Guide Michelin. Här berättar hon om hur det är att starta och utveckla ett företag, vikten av personliga värden som präglar verksamheten och fördelarna med att skaffa hund.
När startade du ditt första företag?
– När jag var 16 år. Jag öppnade en butik som hette Lyckeboden och mina föräldrar hjälpte mig mycket. Jag sålde bröd, kaffe på lösvikt, karameller och annat. Jag hade alltid gillat den sortens gammaldags affärer.
Fick du mersmak direkt?
– Ja. Jag blev biten av mötet med människor och kunder. Fast på den tiden ville man ju bara ha beröm, helst av vuxna.
Kan du få samma känsla idag?
– Absolut. När vi får en fin recension, eller kanske framförallt när våra gäster visar uppskattning. Speciellt när de återkommer och märker nyanser och förändringar. Det är så man utvecklas.